Plejepersonale - sygefravær
Fra : Erling Hansen

Dato : 31-05-06 09:33

Så er den der en gang til: Plejepersonalet på plejehjemmene og i
hjemmeplejen har 4-5 gange så mange sygedage som ansatte i
privatsektoren.

Og så står der gudhjælpemig igen en fra kommunernes landsforening og
hælder vand ud af ørerne om alle de gode planer de har, for så at slutte
af med: Vi må lære at få mere ud af de penge vi investerer i......

Der er faktisk ganske simple løsninger og forklaringer på problemet. Det
psykiske arbejdsmiljø er langt de fleste steder helt nede under
kældergulvet. Hvordan ville du have det, hvis din arbejdsgiver
(kommunalpolitikerne) k o n s t a n t nedvurderer dit arbejde,
indfører stregkoder og minuttakster, fordi de regner med, at du snyder,
hvis de ikke checker dig i hoved og røv. Samtidig holder de dig fast i
et absolut lavtlønsniveau, og der er aldrig nogen af dem der kommer og
roser din indsats mens andre kan høre det.
Samtidig er klienterne blevet tungere og tungere de sidste 10-15 år,
fordi der er skåret ned på pladserne, eller også har man ikke udvidet i
takt med at der bliver flere plejekrævende ældre. De tekniske
hjælpemidler følger heller ikke med, og ryg- og ledskader er næsten
dagens orden.

Der er kun én vej ud af dilemmaet - til gavn for klienterne og kommunen:
Hæv lønningerne til et værdigt niveau - ansæt lidt flere assistenter til
de tungere klienter - modernisér de tekniske hjælpemidler - og tag så
for f..... at få lært de borgerlige politikere at omtale dette personale
med den respekt, de ærligt fortjener.
Mvh
Erling

PS. Jeg er ikke gift med en plejeassistent, ingen af mine kusiner
arbejder som plejeassistent, men jeg indrømmer at jeg i kortere perioder
har haft brug for én.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-06 12:17

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Der er kun én vej ud af dilemmaet

Hvad med bare at føre systemerne tilbage til 70erne, dengang der aldrig
var problemer. Og før det alternative flertal under Schlüter fik
gennemtrumfet at alle med behov for hjemmehjælp fik det, uden betaling
og uden hensyn til egen økonomi eller om en datter eller svigerdatter
boede 'next door' ...

Det fik efterspørgslen til at eksplodere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 31-05-06 11:49

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hælder vand ud af ørerne om alle de gode planer de har, for så at slutte
> af med: Vi må lære at få mere ud af de penge vi investerer i......

Der er jo her tale om "politikere", der er rede til hvad som helst, for at
beholde magten.
De kan ganske enkelt ikke rumme den tanke, at de for længst burde have sagt
fra overfor skiftende regeringers nedskæringer, og simpelthen have forladt
de såkaldte "forhandlingsborde", hvor de har modtaget ordre fra "Førerne".

Mange kommunal og amtspolitikere har en moral, der efterhånden nærmer sig en
KZ lejr fangevogters.

MVH
Egon

Fra : Svend Poulsen

Dato : 31-05-06 19:56

> [...]
>
> PS. Jeg er ikke gift med en plejeassistent, ingen af mine kusiner
> arbejder som plejeassistent, men jeg indrømmer at jeg i kortere perioder

Er du så færdig, det er jo ikke i Anders "minimalstaten" Fogh interesse.
Det skal udliciters for at de få kan profiter, selv om private selskaber
trækker sig fra liciteringen, da de ikke kan gøre det så billigt.

Svend