baggrundsfarve i en div boks.
Fra : Rasmus Hansen

Dato : 30-05-06 23:47

Hej.
Jeg har været ved at prøve på at gå væk fra framesets og begynde
på, at lave layout 100% i CSS.

Jeg har lavet en testside, som ligger på
www.ralleha.frac.dk/testIndex.html . Mit problem er, at ude i
højre side, har jeg lavet en slags menu, som jeg vil give
baggrundsfarven blå. Det underlige er bare, at de to andre bokse
jeg har lavet vil gerne ændre baggrundsfarve når jeg ændrer deres
kommando.

Hvorfor?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-05-06 10:29

Rasmus Hansen skrev:

> Jeg har været ved at prøve på at gå væk fra framesets og begynde
> på, at lave layout 100% i CSS.

Godt valg.

> [...]
> baggrundsfarven blå. Det underlige er bare, at de to andre bokse
> jeg har lavet vil gerne ændre baggrundsfarve når jeg ændrer deres

Start med at validere din side. Du mangler en doctype-erklæring og
du genbruger en id-værdi i html-koden - og der er også et par
småfejl i css-koden.

Se mere om validering her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og
her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 10:52

"Rasmus Hansen" <rasmusha@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> baggrundsfarven blå. Det underlige er bare, at de to andre bokse
> jeg har lavet vil gerne ændre baggrundsfarve når jeg ændrer deres

NÅr du så har angivet en doctype og valideret din side, kan du starte med at
slette alle dine z-index, margin og position:absolute angivelser. Det er
netop dem som skaber dine problemer. Prøv i stedet at placere højre og
venstre boks med float. Altså float: left; og float: right; Position:
absolute placerer som ugangspunkt indholdet i forhold til det øverste
venstre hjørne, og harmonerer derfor ikke godt med margin angivelser.

Din side ses i øvrigt langt fra ens ud i alle browsere. Sikkert pga. den
manglende doctype

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/