USB til en beige G3
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 16-06-01 13:08

Kære NG,

jeg har købt mig et digitalkamera med USB-forbindelse og kunne tænke mig
at forbinde den med min beige G3 233. Hvad er den mest hensigtsmæssige
løsning mht. pris og funktionalitet og hvor går jeg hen? Er der
eventuelt nogen i gruppen der vil sælge noget brugt? (Jeg bor på
Frederiksberg). Skal man i den forbindelse også bruge en software?

Mvh

Tom

Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 16-06-01 18:49

Computerstore har i deres katalog et KeySpan 2-ports USB PCI kort til
524 kr. og derudover skal du have en kortlæser, som de har til 562 kr.
Den nødvendige software følger med begge.
God fornøjelse
Erik

--
Il y a des gens qui ont une bibliothèque comme les eunuques ont un harem.
Erik Oppenhejm, Rosavej 1A, DK-2930 Klampenborg

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 16-06-01 19:03

Erik Oppenhejm <erop@email.dk> wrote:

> Computerstore har i deres katalog et KeySpan 2-ports USB PCI kort til
> 524 kr. og derudover skal du have en kortlæser, som de har til 562 kr.
> Den nødvendige software følger med begge.

Du behøver nu ingen kortlæser såfremt kameraet har et USB stik (som
Tom's kamera har) - så er det blot at forbinde kameraet til USB porten.

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/biddet
-> http://homepage.mac.com/jmfink

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-01 22:10

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
> Du behøver nu ingen kortlæser såfremt kameraet har et USB stik (som
> Tom's kamera har) - så er det blot at forbinde kameraet til USB porten.
Som Toms G3/233 jo desværre ikke har!

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 16-06-01 22:12

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Som Toms G3/233 jo desværre ikke har!

Men hvis han køber jo et 2ports USB kort fra computerstore så har han jo -
og derfor behøber han ikke en kortlæser.

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 04-07-01 12:31

Kære NG,

efter en lille ferie har jeg, på baggrund af jeres venlige og kompetente
råd købt et PCI-kort/USB-controller hos Zitech for 245,-. Det tog 2
minutter at sætte i og fungerede perfekt da jeg fandt den udvidelse jeg
så tankeløst havde smidt væk på et tidligere tidspunkt (USB Support). Så
mange tak for hjælpen til alle.

Mvh

Tom

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 12:35

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> [...]
> minutter at sætte i og fungerede perfekt da jeg fandt den udvidelse jeg
> så tankeløst havde smidt væk på et tidligere tidspunkt (USB Support). Så

Så huskede jeg rigtigt - Zitech er åbentbart ikke altid så dyre som de
beskyldes for.

Tom hvad er specs på din computer ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 06-07-01 21:13

233 beige desktop, 384 MB. Hvorfor?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-07-01 21:40

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> 233 beige desktop, 384 MB. Hvorfor?

Jeg har selv overvejet at købe et tilsvarende kort og så ville jeg blot
vide lidt om din Mac for at kunne sammenligne med min - du ved sådan for
at undgå bøvl.

Derfor tænkte jeg på OS, maskine antal RAM og så videre.

Kun defor.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-01 09:18

> Derfor tænkte jeg på OS, maskine antal RAM og så videre.

det har intet at sige, det eneste der betyder noget er om kortete er
OHCI.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 16-06-01 22:40

Preben Bødker Nielsen <Gizmo@MacOS.dk> wrote:

> Som Toms G3/233 jo desværre ikke har!

Okay - det var lidt uklart, men jeg vil lige henvise til min anden post
til Tom: <1ev42co.p99uspyxw4e8N%jmfink@mac.com>

I min anden post har jeg faktisk henvist til at han kan købe et USB
PCI-kort. Det er i øvrigt mindre kompliceret end den adapter du
foreslår. Et USB kort benytter kun Apple's egne drivere - og er derfor
også - højst sandsynligt - OS X kompatibelt.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 16-06-01 19:04

> [...]

> eventuelt nogen i gruppen der vil sælge noget brugt? (Jeg bor på
> Frederiksberg). Skal man i den forbindelse også bruge en software?

Hos macxpres.dk har de et stort udvalg af USB kort fra 500 kr. og
opefter (inkl. moms).

I øvrigt behøver et standard USB-kort kun Apples USB drivere for at
fungere - så risikoen for evt. softwarekonflikt er lille. Samtidig
skulle kortet så også være OS X kompatibelt - det er i hvert fald
tilfældet for det firewire-kort jeg har installeret i min beige G3.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-01 22:10

> [...]
> at forbinde den med min beige G3 233. Hvad er den mest hensigtsmæssige
> løsning mht. pris og funktionalitet og hvor går jeg hen?
Billigste løsning må være at købe en ADB-USB konverter, f.eks. iMate og
forbinde kameraet direkte til Mac'en.

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-06-01 10:42

Preben Bødker Nielsen <Gizmo@MacOS.dk> wrote:

> Billigste løsning må være at købe en ADB-USB konverter, f.eks. iMate og
> forbinde kameraet direkte til Mac'en.

PCI kort med USB porte fås til ca 400kr. Apples egne drivere fungerer
fint.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 18-06-01 22:57

"Preben Bødker Nielsen" <Gizmo@MacOS.dk> skrev i en meddelelse
> Billigste løsning må være at købe en ADB-USB konverter, f.eks. iMate og
> forbinde kameraet direkte til Mac'en.

iMate konverterer ADB til USB dvs. den gør det muligt at sætte ADB-udstyr
som gamle mus, tastaturer eller joysticks til USB-indgangen på en ny Mac,
der ikke har ADB-port.
Den konverterer så vidt jeg ved IKKE den anden vej.

Et lille tip:
Man kan for tiden få CH F16-Joystik-ADB, og CH ProThrottle-ADB for 99 kr.
hver, en iMate koster ca. 600 kr. dvs. for ca. 800 kr. får du et HOTAS
(hands on thottle and stick) system til din flysimulator, selv om din
computer kun har USB.
CH F16 Fighterstick USB kommet til at koste 150 dollars, når det kommer på
gaden - dvs. mindst 1.500 kr. i Danmark, og det er for joysticket alene.

Med venlig hilsen
Asbjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-01 23:06

In article <3WtX6.398$SF4.32700@news.get2net.dk>,
"Asbjørn Måstrup Kristensen" <ca.kristensen@get2net.dk> wrote:

> Man kan for tiden få CH F16-Joystik-ADB, og CH ProThrottle-ADB for 99 kr.
> hver,

Hvor?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-06-01 01:31

> Hvor?

Jeg vil også godt ha' en

Men hvad er så bedst?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-01 11:54

Set hos www.macgame.dk, og måske også hos Officeline.

> Men hvad er så bedst?

Hvad mener du?

Jeg har selv både CH-F-16 Fighterstick, CH-ProThrottle og CH-Pedals - alle 3
ADB og sat til min G4 med iMate. Det kostede ca. 900 kr. ialt. Desværre tror
jeg ikke længere der er CH-Pedals til salg for 99 kr. men Joystick og Throttle
er som sagt set på www.macgame.dk.

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-06-01 17:59

Asbjørn Måstrup Kristensen <ca.kristensen@get2net.dk> wrote:

> [klip]

> Set hos www.macgame.dk, og måske også hos Officeline.

> Hvad mener du?

Ja, okey... Jeg troede lige et kort øjeblik det var en og samme ting,
altså et joystick, men ved nærmere eftersyn hos macgame er jeg blevet
lidt klogere.

Tak

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-01 22:46

Nicolai Brandt wrote:

> Ja, okey... Jeg troede lige et kort øjeblik det var en og samme ting,
> altså et joystick, men ved nærmere eftersyn hos macgame er jeg blevet
> lidt klogere.
>
> Tak

Selv tak.

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-06-01 11:27

> [...]

> der ikke har ADB-port.
> Den konverterer så vidt jeg ved IKKE den anden vej.
Ja. det var en tanketorsk og med Mortens oplysning prisen på
PCI/USB-kort må det vist blive den bedste/billigste.

Preben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-06-01 23:18

> [...]

> eventuelt nogen i gruppen der vil sælge noget brugt? (Jeg bor på
> Frederiksberg). Skal man i den forbindelse også bruge en software?

Du må ikke hænge mig op på det, men hos Zitech i Lyngby har jeg set et
PCI kort med 3 USB porte på og uden på pakken står der PC og Mac. Pris
så vidt jeg husker 300,-

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-01 12:58

> Du må ikke hænge mig op på det, men hos Zitech i Lyngby har jeg set et
> PCI kort med 3 USB porte på og uden på pakken står der PC og Mac. Pris
> så vidt jeg husker 300,-

det skal nok passe, du skal bare sikre dig at USB kortet er OHCI, Apple
understøtter ikke UHCI.