Hjemmeplejen skæres igen ned
Fra : Kim2000

Dato : 30-05-06 13:56

Når et nyt edb system er klar frigøres der 500 stillinger. Dejligt tænker du
sikkert, så kan hjemmehjælperne nemlig komme ud til de gamle, hvilket vel er
formålet med at have hjemmehjælpere. Men nej, de 500 stillinger skal spares
væk - 166 millioner sparer man dermed på statsbudgtets 600 milliader. Eller
rettere sagt, de 500 hjemmehjælpere skal selvfølgelig derefter passivt
forsørges af staten, så gevinsten er vel 2-3 millioner.

Som man jo har kunne læse i aviserne på det seneste så er det ellers ikke
fordi hjemmehjælperne ligefrem går rundt og dovner.

mvh
Kim

Fra : /Peter

Dato : 30-05-06 14:21

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> statsbudgtets 600 milliader. Eller rettere sagt, de 500 hjemmehjælpere
> skal selvfølgelig derefter passivt forsørges af staten, så gevinsten

De 166 mil. bliver vel overført til tilpasning og pædagoghjælp mm.
til utilpassede fremmede, der har taget ophold i landet.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-06 14:47

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> rettere sagt, de 500 hjemmehjælpere skal selvfølgelig derefter passivt
> forsørges af staten, så gevinsten er vel 2-3 millioner.

Nu er hjemmehjælperne ellers ansat i kommunerne, ikke i staten, så jeg
ved ikke hvordan det skulle have noget at gøre med statsbudgettet.

Men jeg hører fra mange sider at administrationen af hjemmehjælpen siden
70erne er svulmet voldsomt op, og at selv hjemmehjælperne må bruge mange
timer på afrapportering og møder. Måske ligger en del af forklaringerne
på hjemmehjælpernes manglende tid til at passe de gamle her?

Bureaukratiet stjæler tid og ressourcer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 30-05-06 15:30

> [...]
> på hjemmehjælpernes manglende tid til at passe de gamle her?
>
> Bureaukratiet stjæler tid og ressourcer ...

Ja der er gået fagforening i hjemmehjælpen.

Mvh KHN

--
Så kan det ikke undre at han har fået kniven.
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-06 15:47

Kurt H. Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> Ja der er gået fagforening i hjemmehjælpen.

Hjemmehjælperne er nu altså ikke organiserede i DJØF.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 30-05-06 16:24

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja der er gået fagforening i hjemmehjælpen.

Det er sgu ikke fagforeningen der har sikret minut tyranniet. Det er staten
der er skrækslagen for at en hjemmehjælper drikker en kop kaffe med den
ældre medborger. I gamle dage - dvs - 60 og 70' erne var det almindeligt at
hjemmehjælperen var hos den ældre nogle timer og lavede maden, gjorde rent
osv og kendte den ældre. I dag kommer der stormenede en ukendt person ind,
smider en mikropakke i ovnen, suser lidt rundt med en støvsuger og stormer
ellers ud af døren.

Da regeringen øgede bevilligerne til hjemmehjælpen (selvfølgelig først efter
have skåret det dobbelte væk året før, som det nu engang er standard for
regeringen) gik næsten hver en krone til at kontrollere hjemmehjælperne. Det
er logisk at folk bliver nedslidte i det job og/eller løbende skrigende bort
ligeså snart de kan finde en anden stilling.

Den bedste måde at få høj effektivitet på er ved at sikre et godt
arbejdsmiljø, ikke ved at gennemkontrollere alle for at fange de tre dovne i
systemet.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-06 17:17

> [...]

> den ældre. I dag kommer der stormenede en ukendt person ind, smider en
> mikropakke i ovnen, suser lidt rundt med en støvsuger og stormer ellers ud

Jep, jeg havde engang som student et sommerjob i hjemmehjælpen, i øvrigt
samtidig med at min mor i socialministeriet blev kursusleder for
hjemmehjælpen, og altså var en af dem der varetog uddannelsen af
hjemmehjælpere.

Og din beskrivelse af forholdene i 70erne passer udmærket. Min mor var
da også senere, i 80erne og 90erne, dybt forarget over hvad der var sket
på hjemmehælpens område.

Går vi i øvrigt tilbage til starten af årsagskæden, er vi tilbage i
Schlüter-tiden. Det alternative »sociale« flertal får gennemført at
udelukkende de handicappedes og de ældres fysiske behov havde betydning
for om der bevilgedes hjemmehjælp eller ej. Tidligere tog man også
hensyn til deres økonomi. Og når antallet af klienter vel mere end
fordobledes, så måtte man jo nedskære hjælpen til den enkelte
tilsvarende.

På et tidspunkt stod rige folk frem og fortalte om hjemmehjælperen, der
et par timer om ugen kunne hjælpe butleren og stuepigen. Og så fik man
»forsøgsvist« indført betaling for hjemmehjælp for rige, dog uden øvre
timeloft, så pludselig kunne en hjemmehjælper {der vel i dag får en 100
kroner i timen} stå hos en klient, der skulle betale 3000 kroner i timen
for hendes hjælp ...

Og da alle kunne se den galskab, så kunne ordningen igen fjernes.
Venstrefløjen havde igen vundet en sejr. En pyrrhussejr.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 30-05-06 21:28

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja der er gået fagforening i hjemmehjælpen.
>
> Mvh KHN

Sludder og vrøvl..!!
Der er gået DJØF i den.
Det er disse skidderikker, der gennemtvinger disse uendelige
talfrembringelser for at have noget at beregne endnu flere beskæringer ud
fra.
Det må snart være på tiden, een eller anden beregner, hvor mange timers
nyttigt arbejde samfundet går glip af dagligt, for at tilfredsstille disse
sataner.
Her må kunne spares penge..!!

Egon