You have no background-color??
Fra : Morten Klit

Dato : 30-05-06 09:13

Hej.
Jeg har det problem, at når jeg definerer en tekstfarve (color) i
mine elementer (h3, h4, p, table osv.) så får jeg følgende fejl
for hvert element, når jeg prøver at validere stylesheet'et:

Line : 15 (Level : 1) You have no background-color with your
color : h3

Jeg har ikke lavet hjemmesider i det sidste års tid, men jeg
mener da ikke at der plejer at være problemer med at definere
color uden også at definer background-color. Iøvrigt kan jeg slet
ikke bruge en background-color til noget, da jeg har et stort
background-image på min div 'mainContainer', som jo så bliver
skjult.

Skal man altid definere background-color, bare fordi man
definerer color?

vh
Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tidemann

Dato : 30-05-06 09:22

"Morten Klit" skrev

> Skal man altid definere background-color, bare fordi man
> definerer color?

Ja, der er kommet ændringer........

Du kan skrive background: inherit; man må nemlig heller ikke bruge transparent
mere!!

--
Venlig hilsen Marianne
design af:

Fra : Morten Klit

Dato : 30-05-06 09:33

> Du kan skrive background: inherit; man må nemlig heller ikke bruge transparent
> mere!!

Tak, hurtigt svar, cool.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-05-06 15:55

Tidemann wrote:

> Du kan skrive background: inherit; man må nemlig heller ikke bruge transparent
> mere!!

???

Hvor har du det fra?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-05-06 16:29

Hej Jørgen!
"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> ???
>
> Hvor har du det fra?

W3C - i hvert tilfælde med background-color...
Hvis man angiver transparent, får man en advarsel!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-05-06 17:07

Dennis Munding wrote:

> W3C - i hvert tilfælde med background-color...
> Hvis man angiver transparent, får man en advarsel!

Jeg var nu mere interesseret i en reference
til standarden.

Validatoren kan godt tage fejl.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 21:11

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg var nu mere interesseret i en reference
> til standarden.

Standarden er ikke ændret - og transparent er ikke forbudt.

Det er rigtigt at validatoren er ændret sådan at background:
transparent ofte vil give en advarsel - det er (formentlig) et
udtryk for at man ikke automatisk kan sikre at en gennemsigtig
baggrund ikke vil resultere i at tekst og baggrund vises med samme
farve. Det er sjældent noget problem at sikre i hånden, så
advarslen fra validatoren behøver ikke give anledning til
panderynken. Men hvis man vil have validering uden advarsler, er
man nødt til at tage højde for ændringen i validatoren.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Frank Olieu

Dato : 30-05-06 17:39

_Tidemann_ skrev | wrote | écrivit (30-05-2006 10:22):

> Ja, der er kommet ændringer........
>
> Du kan skrive background: inherit; man må nemlig heller ikke bruge transparent
> mere!!

'transparent' og 'inherit' er to forskellige ting...
'inherit' betyder at elementet *arver* den samme baggrund som sit 'parent'
element. Men det gør den ikke (nødvendigvis) gennemsigtig.

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 09:51

Morten Klit skrev:

> Jeg har det problem, at når jeg definerer en tekstfarve (color) i
> mine elementer (h3, h4, p, table osv.) så får jeg følgende fejl
> for hvert element, når jeg prøver at validere stylesheet'et:

Det er ikke en fejl, men det giver en advarsel. Jeg irriteres
over det og synes ikke at de skulle tvinge os til at skrive
overflødig kode for at slippe for advarslerne.

> Skal man altid definere background-color, bare fordi man
> definerer color?

Det er ikke nødvendigt af hensyn til funktionen. Derfor kun en
advarsel. Men det er nødvendigt hvis du vil have en ren
valideringsattest.

Grunden til det er at hvis du lægger en sort baggrund i body og
senere giver et element sort tekstfarve uden at sætte en ny
baggrund, så bliver teksten usynlig. Man kan måske også risikere
at løbe ind i en bruger der tilfældigvis har sat en fast
baggrundsfarve som er magen til ens tekstfarve.

Men i betragtning af det ubetydelige praktiske problem det er, så
synes jeg det er vildt overdrevet at gennemtvinge at der skal stå
millioner af overflødige tekstlinjer med "background: inherit;".

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 21:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ikke en fejl, men det giver en advarsel.

Netop.

> Det er ikke nødvendigt af hensyn til funktionen. Derfor kun en
> advarsel. Men det er nødvendigt hvis du vil have en ren
> valideringsattest.

Uenig. Det der afgør om en side validerer eller ej er om
validatoren finder fejl. En fejlfri validering med advarsler er i
mine øjne også en "ren valideringsattest".

De advarsler man får er informative - det er validatorens måde at
vise hvor der *kan* være problemer i css-koden. En erfaren
webdesigner kan bedre end en validator afgøre om en advarsel
peger på et reelt problem, eller om det bare er et teoretisk
problem.

Blandt de ting css-validatoren giver advarsler om er gentagne
definitioner og det aktuelle farveproblem. Ingen af de ting giver
reelle problemer hvis man bruger dem bevidst.

Jeg kan ikke se nogen grund til med vold og magt at rette css-
definitioner til højre og venstre for at fjerne enhver advarsel
fra validatoren - og jeg mener det er en stor fejl hvis man vil
sætte lighedstegn mellem valid kode og kode uden
valideringsadvarsler.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 01-06-06 21:19

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> fra validatoren - og jeg mener det er en stor fejl hvis man vil
> sætte lighedstegn mellem valid kode og kode uden

Enig og uenig Validatoren er faktisk lidt for ivrig, fordi den ikke
tester på blokniveau. F.eks for, for og bagrundsfarve hvilket giver
advarsler der overvejende ikke har relevans. Men hvis validatoren skifter
til blokniveau, så bliver advarslen betydende. Det blev lidt snørklet, det
jeg mener er, at farver er en væsentlig faktor, lige nu giver det advarsler
hvis man sætter baggrundsfarven på et element og forgrundene på andre
elementer. Det kan være helt legale kombinationer, men de kan også være ude
i skoven. Man kan ikke gå ud fra, at fordi noget validerer så er det også
korrekt. Advarslen kan være fuldt berettiget og repræsentere egentlige fejl.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-06 22:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Men i betragtning af det ubetydelige praktiske problem
> det er, så synes jeg det er vildt overdrevet at gennemtvinge
> at der skal stå millioner af overflødige tekstlinjer med
> "background: inherit;".

Så meget er det nu heller ikke. Er color og background først
defineret i body, behøver man ikke at definere noget i alle
andre elementer, medmindre de skal være anderledes.

Da validatoren indførte dette check, brugte jeg mindre end en
time på at rette alle de sider jeg styrer, og det er den del.

Nødvendigt eller ej, jeg retter altid warnings også, så har jeg
gjort mit arbejde ordentligt.

> hvis du vil have en ren valideringsattest.

Godt udtryk!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk