Rygning er 3 gange farligere i DK end i Ki~
Fra : Carl

Dato : 30-05-06 04:24

28% af den danske befolkning over 13 år ryger, det svare til at 1.316000
danskere ryger.
12000 dør i DK hver år af rygning. (Kræftens bekæmpelse's tal)
1316000/12000 = 1 ud af hver 110 ryger dør hvert år.

I Kina ryger 350 mio mennesker.
1.2 mio dør i Kina om året af rygning. (WHO tal)
350000000/1200000 = 1 ud af hver 292 rygere dør hvert år.

Nu er rygning ikke sundt, men et eller andet hænger ikke sammen. Det er
umuligt at det er godt 3 gange farligere at ryge i Danmark end i Kina.

Nogle som kan give mig en forklaring på forskellen. Mit eget bud er at enten
ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres
arbejde.

mvh
Carl

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-05-06 07:12

"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enten
> ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke

Jvf ovenstående er der 72% af den danske befolkning der ikke ryger.
Ifølge Danmarsk Statistik døde 54.962 i 2005 - heraf var jvf ovenstående
42.962 ikke-rygere.
Befolkningstal pr. 1.januar 2006: 4.999.487
Ikke rygende andel: 4.999.487 - 1.316.000 = 3.683.487
3.683.487 / 42.962 = 1 ud af 85 ikke-rygere dør hvert år.

Således er bevist, at det er farligere ikke at ryge end at gøre det.
Statistik er en pragtfuld opfindelse, der kan give dig præcis det resultat
du ønsker.

/Henning.

Fra : TBC

Dato : 30-05-06 12:37

Carl skrev:

> Nogle som kan give mig en forklaring på forskellen.

Nej, men jeg kan gætte: Så vidt jeg ved er rygning på fremmarch i
Kina og asien sammen med det økonimiske boom, så jeg vil gætte på
at det handler om at der er mange "nye" rygere der ikke har røget så
længe. (hvor tendensen går den modsatte vej herhjemme) Rygning er jo
ikke noget man tager skade af over natten, men noget som på længere
sigt belaster helbredet og [potentielt] øger riskoen for mere eller
mindre indirekte senfølger.

TBC

Fra : Jesper

Dato : 30-05-06 15:41

Carl <news@111.dk> wrote:

> [...]
> ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres

Du tager hverken højde for befolkningernes gennemsnitsalder eller
antallet af år de har røget.
--
Jesper
The saw is family!