Rygning er 3 gange farligere i DK end i Ki~
Fra : Carl

Dato : 30-05-06 04:24

28% af den danske befolkning over 13 år ryger, det svare til at 1.316000
danskere ryger.
12000 dør i DK hver år af rygning. (Kræftens bekæmpelse's tal)
1316000/12000 = 1 ud af hver 110 ryger dør hvert år.

I Kina ryger 350 mio mennesker.
1.2 mio dør i Kina om året af rygning. (WHO tal)
350000000/1200000 = 1 ud af hver 292 rygere dør hvert år.

Nu er rygning ikke sundt, men et eller andet hænger ikke sammen. Det er
umuligt at det er godt 3 gange farligere at ryge i Danmark end i Kina.

Nogle som kan give mig en forklaring på forskellen. Mit eget bud er at enten
ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres
arbejde.

mvh
Carl

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-05-06 07:48

Carl wrote:
> [...]
> ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres

Nu vil jeg tage et stort forbehold om at døds årsagen opgøres ens i
Danmark og Kina. Men i fald at den kan sammenlignes så dør folk af
rygning efter 30 til 50års rygning, det vil sige at det er de gamle
mennesker som dør af rygning, og der er forholdsvis flere gamle
mennesker i Danmark end i Kina.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-05-06 08:52

Carl skrev:
> [...]
> ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres

Jeg er ret sikker på at der er en masse andre faktorer, der spiller ind.
Mad og alkoholvaner, for eksempel: Kinesere spiser vist generelt langt
sundere (blandt andet mange flere grøntsager og mindre animalsk fedt)
end vi gør og drikker ikke nær så meget.

Hvis man går ind på et normalt dansk værtshus (IKKE en popsmart, røgfri
cafe!) så prøv at se hvor høj en procentdel af klientellet, der ryger.
Det er snildt fire ud af fem. Tag nu een af de arbejdsløse stamkunder på
ca. 35-55 år, som stort set ikke laver andet end at hænge der hele
dagen, hvis vedkommende er arbejdsløs.
Og som således snildt ryger en 40-60 smøger og drikker over 21 genstande
om _dagen_, spiser usundt og ikke udfører nogen form for fysisk
aktivitet, hvorfor vedkommende er også lettere overvægtig. (Hvis ikke
omvendt direkte underernæret, idet vedkommende drikker sig mæt.)

Sæt vedkommende over for den lidt ynge kineser på ca. 30, der spiser
sine sunde grøntsager, knokler fysisk hver dag og måske kun har råd til
at ryge 10 cigaretter om dagen, samt sjældent drikker.

Jeg ved godt at det måske er lidt karikeret, men så tror fanden da på at
der er forskel i dødelighedsstatistikkerne!

Anders Peter Johnsen
(feststorryger)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 30-05-06 13:22

On Tue, 30 May 2006 09:52:04 +0200, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

>Sæt vedkommende over for den lidt ynge kineser på ca. 30, der spiser
>sine sunde grøntsager, knokler fysisk hver dag og måske kun har råd til
>at ryge 10 cigaretter om dagen, samt sjældent drikker.

Kina har kinesere nok- og staten ser gerne, at de ryger:

http://www.harpers.org/TheLittleRedPack.html

"The state monopoly on cigarettes in China provides 10 percent of government
revenue; annual sales amount to 1.8 trillion cigarettes, or approximately one
third of the total sold worldwide."
--
- JN -

Fra : td

Dato : 30-05-06 09:21

"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enten
> ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke

Én forklaring kunne være, at rygningen i Danmark kombineres med andre
livsstilsproblemer, fx trafikforurening, som endnu ikke er så udbredte i
Kina.

td

Fra : @

Dato : 30-05-06 15:00

On Tue, 30 May 2006 05:23:43 +0200, "Carl" <news@111.dk> wrote:

> [...]

>ønsker KB at gøre rygning farligere end det er eller også kan WHO ikke deres

lægevidenskaben er efterhånden nået så langt at der snart ikke findes
flere sunde og raske folk

--
Man kan ikke give mennesker varig hjælp ved at gøre det for dem,
som de selv burde gøre.