Om de mange russiske millionærer.
Fra : Jack L.

Dato : 29-05-06 22:36

Hej med jer.

Jeg er interesseret i at vide mere om den kaotiske periode, som prægede
Rusland efter kommunismens fald, og som har medført til at der er
forholdsvis mange millionærer derovre i dag (ihvertfald hvis man skal tro
aftenens Horisont).

Jeg vil høre om nogen af jer kan henvise til en link eller en artikel (evt
som kan findes i Polinfo), der forklarer de faktorer på hvorfor/hvordan
nogle som udnyttede situationen blev rige (og hvad udnyttede de?), mens de
resterende er fattigere end under kommunismens tid.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jack L.

Dato : 29-05-06 22:44

Jack L. wrote:
> [...]
> hvorfor/hvordan nogle som udnyttede situationen blev rige (og hvad
> udnyttede de?), mens de resterende er fattigere end under

Ja, nogengange hjælper det at formulere sit problem, og så ser man selv
løsningen, som hedder Google, eller i det mindste får man idéer til brugbare
søgeord. :) Lidt om oligarkerne:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3927523.stm

http://www.pbs.org/frontlineworld/stories/moscow/report1.html

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-05-06 23:00

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> on mandag 29. maj 2006 at 23:35 +0100
wrote:
> [...]
>de
>resterende er fattigere end under kommunismens tid.

Du kan sikkert få en del ud af at læse Per Dalgård "Jeltsins Rusland. En
nations svære genfødsel".

Han har desuden i en periode været Politikens mand i Moskva, så prøv at
søge på ham i Infomedia.
Leif Davidsens erindrings/rejsebog Dostovjevskis Sidste Rejse giver også
en hel del faktuelle oplysninger.
Peter Dalhoffs erindringer Det begyndtei Skt Petersborg indeholder navnlig
i sidste del, en hel del informationer
Samme Peter Dalhoff har desuden skrevet Arme Russere - fra Sovjetmagt til
Mafiamagt
Samt Malcolm Dixelius, Andrej Konstantinovs "Mafiaens Rusland"
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jack L.

Dato : 29-05-06 23:30

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> til Mafiamagt
> Samt Malcolm Dixelius, Andrej Konstantinovs "Mafiaens Rusland"

Hej Frank, tak for dit hurtige svar. Dem vil jeg kigge nærmere på. Iøvrigt
førte én af dine henvisninger mig til " Danish Business Club in Moscow", se
http://www.dbc-moscow.ru/dbc/smpage.fwx?page=528.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-05-06 00:05

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> on tirsdag 30. maj 2006 at 0:30 +0100
wrote:
> [...]
>Iøvrigt
>førte én af dine henvisninger mig til " Danish Business Club in Moscow",

Tak for den - den kendte jeg ikke - ser interessant ud.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311