nonOxAl
Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 21:14

NonOxAl bruges til at neutralisere oxalsyre i rabarbar saft og marmelade
fordi det vistnok er dømt usundt i større mængder.

Det består af Calciumchlorid og mælkesyre.

Så er det at jeg tænker at hvis calciumchlorid kan neutralisere oxalsyre,
hvorfor går det så ikke bare i forbindelse med mælkesyren ?

syre + base = salt + vand ........

????

tpt

Fra : Mikkel Lund

Dato : 29-05-06 21:44

Troels Thomsen skrev:
> [...]
>
> Så er det at jeg tænker at hvis calciumchlorid kan neutralisere oxalsyre,
> hvorfor går det så ikke bare i forbindelse med mælkesyren ?

Kender du google?
se: http://www.biosite.dk/leksikon/oxalsyre.htm

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 19:40

> Kender du google?
> se: http://www.biosite.dk/leksikon/oxalsyre.htm

Wow hvor smart !!!
Læste du egentlig spørgsmålet ??

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-05-06 21:14

Troels Thomsen fortalte:

> Wow hvor smart !!!
> Læste du egentlig spørgsmålet ??

Det er ikke en syre-base reaktion, men en fældning af CaC2O4.
Og hvis du vil vide hvorfor det er tungtopløseligt, så skal der ret
dybdeborende forklaringer til, som der desværre ikke er plads til.

Mvh
Martin
--
Det eneste der morer mig, er alt det der keder andre

Fra : Michael Haase

Dato : 30-05-06 21:10

Troels Thomsen skrev dette den 29-05-2006 22:14:
> [...]
>
> Så er det at jeg tænker at hvis calciumchlorid kan neutralisere oxalsyre,
> hvorfor går det så ikke bare i forbindelse med mælkesyren ?

Nu er calciumchlorid ikke en base, men et salt.
Det neutraliserer ikke syren, derimod danner det et andet tungtopløsligt
salt, Calciumoxalat, der er mere tungtopløseligt end calciumlactat.

--
Michael Haase