Garanti
Fra : Kenneth

Dato : 29-05-06 11:36

Hej

Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
Har ikke fået kvittering med.
Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.

Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
Er der nogen garanti?

Mvh.
Kenneth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 11:42

Kenneth skrev:

> Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> Har ikke fået kvittering med.
> Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.

> Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> Er der nogen garanti?

På enhver forbrugerhandel er der en 2-årig reklamationsfrist. Der
kan ikke aftales en kortere frist.

Du har handlet privat. Der er der som udgangspunkt også en 2-årig
reklamationsfrist hvis der ikke er aftalt andet. Den kan frit
aftales både kortere og længere.

Du har formodentlig ikke aftalt noget med sælger, og derfor har
du 2 års frist til at reklamere over fejl der måtte opstå på
mobilen. Da den er ny, kan du med rimelighed forvente at den skal
være fejlfri i hele perioden.

Det er dog ikke sikkert at sælger er klar over disse forhold, og
derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.

--
Bertel

Fra : Kenneth

Dato : 29-05-06 11:51

Problemet ligger så i hvis man ikke kan få fat i sælger....

Mvh.
Kenneth

Fra : Nicolai

Dato : 29-05-06 16:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du har handlet privat. Der er der som udgangspunkt også en 2-årig
> reklamationsfrist hvis der ikke er aftalt andet. Den kan frit

Er der som udgangspunkt også en 2 årig reklamationsfrist på et 5 år gammelt
produkt? Altså, hvis de i farten ikke aftaler andet?

> [...]

> derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
> Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.

Som jeg læser hvad du skriver, så er der også reklamation på varer handlet
mellem private? Reglerne med, at man ikke kan stille køber ringere end loven
foreskriver, betyder det så også, at sælger ikke kan skrive "købt som
beset"?

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 20:32

Nicolai skrev:

> Er der som udgangspunkt også en 2 årig reklamationsfrist på et 5 år gammelt
> produkt? Altså, hvis de i farten ikke aftaler andet?

Ja, og der er to års reklamationsfrist på antikke varer fra Jesu
fødsel (igen hvis ikke andet er aftalt). Men det er en
misforståelse at tro at man så kan få den sat i stand som ny. Det
betyder kun at hvis den er i en *værre* tilstand end man efter
aftalen kan forvente, så skal sælger afhjælpe (eller en af de
andre muligheder træder i kraft). Det betyder noget tilsvarende
ved fejl som man ikke burde kunne regne med dukker op. Men at
f.eks. en 20 år gammel bil er rusten, det kan man godt spare sig
at klage over.

> Som jeg læser hvad du skriver, så er der også reklamation på varer handlet
> mellem private?

Ja, hvis ikke andet er aftalt!

> Reglerne med, at man ikke kan stille køber ringere end loven
> foreskriver

Hov! Den gælder skam ikke alle købelovens paragraffer. Den gælder
nogle få, ganske bestemte, og de handler alle om *forbrugerkøb*
og altså ikke om handel mellem private (eller handelskøb).

> betyder det så også, at sælger ikke kan skrive "købt som
> beset"?

Der er andre grunde til at sådan en bemærkning ikke vil have
nogen retsgyldighed, men hvis sælger har givet køber lejlighed
til at besigtige varen og ikke har holdt nogen væsentlig
oplysning tilbage, så vil det blive svært for køber senere at
påberåbe sig en fejl som han burde have opdaget.

Generelt kan man sige:
Den sælger der skriver sådan, kender enten ikke købeloven eller
også har han ikke i sinde at følge den. Så tag det som en
advarsel. I praksis er der ofte ikke så meget at gøre hvis man
først har sluppet slanterne.

--
Bertel

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 29-05-06 11:45

Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
den ?.

Du kan være heldig at den står registeret i TDC's system, ellers så er du
mildest talt på r..... hvis den går i stykker.

Mener at TDC kræver en kvittering, hvis der skal rep. af f.eks. en
mobilos..¨

/A

Fra : Kenneth

Dato : 29-05-06 11:58

Fik at vide den var købt hos tdc og der sidder også et TDC klistermærke på
den.....

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 29-05-06 12:07

Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til dem, at din
kvittering er bortkommet, og gerne ville have en ny...

Fra : Kenneth

Dato : 29-05-06 12:29

Så vil de sikkert se noget ID......

Mvh.
Kenneth

Fra : Max

Dato : 29-05-06 12:32

Hej Kenneth

> Så vil de sikkert se noget ID......

Hvorfor det, det kræver da ikke ID at købe den.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 14:15

Anders (6400) skrev:

> Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til
> dem, at din kvittering er bortkommet, og gerne ville have en
> ny...

Det ville være ulovligt.

--
Bertel

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 29-05-06 14:35

Hvordan det...

Har da op til flere gange fået en ny kvittering, fordi den 'gamle' er
bortkommet uden problemer.

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 14:37

Anders (6400) skrev:

> Har da op til flere gange fået en ny kvittering, fordi den 'gamle' er
> bortkommet uden problemer.

Jeg har somme tider kørt stærkere end den hastighedsgrænse der
stod på skiltene i vejsiden.

--
Bertel

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 29-05-06 15:44

LOL

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 20:34

Anders (6400) skrev:

> LOL

Jeg burde måske tilføje at det egentlige problem ved at få en
'falsk' kvittering ikke er så stort. Butikken hæfter jo over for
den oprindelige køber og kan i princippet være ligeglade med om
en anden ordner det rent praktiske.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 29-05-06 20:44

Hej Bertel

> 'falsk' kvittering ikke er så stort. Butikken hæfter jo over for
> den oprindelige køber og kan i princippet være ligeglade med om
> en anden ordner det rent praktiske.

Kviteringen hænger vel på varen, ikke på ejeren.

Mvh max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 21:00

Max skrev:

> Kviteringen hænger vel på varen, ikke på ejeren.

Fidusen er at det kun er første køber der har en aftale med
første sælger. Derfor har anden køber ikke nogen ret til at
reklamere over for første sælger.

Selve kvitteringen er ligegyldig. Det er den underforståede
mening - at anden køber vil troppe op og lade som om han er
første køber hvis der dukker fejl op - som i princippet er
ulovligt (men altså af underordnet betydning i praksis).

--
Bertel

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-05-06 22:06

> Det ville være ulovligt.

Ulovligt at bede om en ny kvittering - hvilken § er det lige du har i tankerne der ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 09:23

Morten Jørgensen skrev:

> Ulovligt at bede om en ny kvittering - hvilken § er det lige du har i tankerne der ?

Ulovligt at lade som om man har købt en vare i butikken, når man
rent faktisk har købt den af en anden. Og formelt er det
bedrageri hvis man indleverer varen når den er gået i stykker og
også dér lader som om man har en aftale med butikken.

I praksis er det dog som før sagt af mindre betydning fordi
butikken ikke får en større udgift end den ville få hvis den
oprindelige køber selv troppede op og henviste til
reklamationsfristen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 14:14

Anders (6400) skrev:

> Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
> den ?

Kenneth har ingen aftale med TDC, så om den er købt der eller ej,
er ligegyldigt for ham.

--
Bertel