Forslags/forespørgselsbetaling i Folketing~
Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 27-05-06 15:28

Foranlediget af diskussionen om et, i mine øjne, idiotisk forslag om
at beskatte sms + email,
http://groups.google.com/group/dk.politik/browse_frm/thread/fb436731a8320aa8/aa32bd888b06ed19#aa32bd888b06ed19

dukkede der følgende tanke op :

Hvis forslags-/forespørgselsstillere i vort eget Folketing fik et
"forslagsbudget" i rigtige kroner (altså ej Matador-penge) som så
blev drænet i hht. de omkostninger som et givet forslag/eller
forespørgsel påfører folkestyret.

Jeg har selv oplevet i en statsinstitution, hvordan et "spørgsmål til
ministeren" i Folketinget medførte at ALT blev droppet, de næste syv
arbejdsdage eller så var hele biksen fuldtidsbeskæftiget med at
skaffe data til ministeren. Ministeren gav så svaret,
foletingsmedlemmet scorede et par overskrifter i aviserne, og tingene
forblev som de er.

En sådan "brugerbetaling" ville IMHO tvinge dolketingsmedlemmerne til
at tænke sig om (noget jeg næppe ville beskylde dem for hidtil), og
til at prioritere !!!

Hvad mener I ?

Fra : pm

Dato : 27-05-06 16:32

<cphpeter@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tilslutter mig, eller hvad med et klippekort til brug for næste valg ?? 1
klip reducerer antal stemmer med 10 %
2 klip 20 % osv til måske 5 klip, der hindrer genopstilling

PM

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 16:41

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klip reducerer antal stemmer med 10 %
> 2 klip 20 % osv til måske 5 klip, der hindrer genopstilling

Flyt til en diktaturstat, hvor det at stille spørgsmål til magthaverne er et
problem. I har vist ikke fattet essensen af demokrati.

Gu er det bøvlet som det er nu - men det er det mindst ringe
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym mindre
vægt.

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 27-05-06 18:19

Altid en stor glæde, når bidragsyderne "læser og forstår" det
indlæg de kommenterer .. LOL !

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 18:27

Altid en stor glæde, når bidragsyderne "læser og forstår" det
indlæg de kommenterer .. LOL !

Det kan vi ikke være uenige om ..

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-05-06 08:33

cphpeter@gmail.com wrote:

> [...]
> "forslagsbudget" i rigtige kroner (altså ej Matador-penge) som så
> blev drænet i hht. de omkostninger som et givet forslag/eller

Det var måske nok den ringeste ide jeg længe har hørt.

Folkestyret er baseret på at det skal være muligt for politikerne at opnå
indsigt i de ting de beskæftiger sig med. Spørgsmål og svar er en
forudsætning for det - at pålægge det en omkostning er ikke skidesmart.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the
country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag
the
people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a
parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can
always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have
to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for
lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.

- Herman Goering at the Nuremberg trials

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-06 23:01

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> [...]
> opnå indsigt i de ting de beskæftiger sig med. Spørgsmål og svar er en
> forudsætning for det - at pålægge det en omkostning er ikke

Den pointe er der ret mange herinde der ikke har forstået. For dem er
folkestyre og demokrati vist mest til bøvl.