Fanget i ægteskab trods skilsmisse
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-05-06 09:50

Indland

25. maj 2006
Fanget i ægteskab trods skilsmisse
Flere muslimske kvinder lever i praksis i uopløselige ægteskaber, hvis
manden ikke vil give slip på hende.
Af Inge Methling

Hun har fået tæv i flere år. Hun er flygtet hjemmefra med sine børn. Hun
har måske endda fået en skilsmisse og en ny lejlighed. Men hun har svært
ved at få et nyt liv.

For hun er muslim og blev gift efter sharialoven, og hendes mand
anerkender ikke en dansk skilsmisse.

Hun er stadig hans 'ejendom', og det samme er børnene.

Vanskeligere for kvinden
Det er virkeligheden for mange af de muslimske kvinder, som kommer på
Dannerhusets krisecenter i København.

Men problemet med den manglende anerkendelse af en gyldig, dansk
juridisk skilsmisse gælder også andre muslimske kvinder end de
voldsramte.

Mens manden kan blive skilt blot ved at gentage tre gange i vidners
nærvær, at han vil skilles, er det meget vanskeligt for kvinden at kræve
og få en skilsmisse uden mandens accept.

»I realiteten betyder det, at disse kvinder lever i uopløselige
ægteskaber«, siger direktør i Dannerhuset Vibe Klarup Voetmann.

»Især når der er tale om voldelige mænd, er de meget sjældent indstillet
på at give slip på kvinden«.

En kvinde måtte leve skjult
Socialrådgivere og frivillige i Dannerhuset har mange konkrete eksempler
på kvinder, der er blevet totalt isoleret i sådan en situation.

Ingen i deres miljø støtter dem, men forsøger tværtimod at presse dem
til at vende tilbage til manden. I et tilfælde har en kvinde måttet
flytte to gange og leve skjult i en anden by af frygt for repressalier.

»Hvis kvinden ikke også bliver skilt på muslimsk, føler hun, at hun
stadig går med en usynlig ring«, siger Helle Walsted, leder af
Dannerhusets krisecenter. »Det betyder, at hun er forhindret i at komme
videre med sit liv, og at hun ikke kan tillade sig at få en ny kæreste
eller gifte sig igen«.

Frygter for børnene
De kender også kvinder, der ikke tør rejse på besøg i deres hjemland med
deres børn, fordi børnene dér vil blive opfattet som mandens 'ejendom',
selv om hun har fået forældremyndigheden ved en dansk skilsmisse.

Det betyder, at hun risikerer, at manden rejser efter hende og fjerner
børnene, eller at hans familie i landet gør det.

Dannerhuset har i flere tilfælde forsøgt at alliere sig med herboende
imamer for at få dem til at give kvinder i denne situation en muslimsk
skilsmisse. Hidtil uden resultat.

Et velkendt problem
Imam Abdul Wahid Pedersen kender problemet.

»Jeg tror, at et overvældende flertal af muslimer i Danmark er gift
efter sharialovgivningen. Men der er forskel på, hvordan den fortolkes.
Jeg mener for eksempel selv, at en juridisk dansk skilsmisse er en
skilsmisse, men det er ikke alle, der er enige i det«, siger Abdul Wahid
Pedersen, der ikke selv har den nødvendige uddannelse til at ophæve et
ægteskab.

Også Farwha Nielsen, konsulent i Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), kender problemet.

»Jeg kender et tilfælde, hvor kvinden er blevet skilt og bor for sig
selv, men hvor manden stadig kommer i hendes hjem og kræver sex af hende
og udsætter hende for vold - også selv om han har fået polititilhold.
Han opfatter hende stadig som sin ejendom«, siger Farwha Nielsen.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-06 09:59

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og udsætter hende for vold - også selv om han har fået polititilhold.
> Han opfatter hende stadig som sin ejendom«, siger Farwha Nielsen.

Samme sker i Israel. Der kan man heller ikke uden videre kræve at blive
skilt som kone, selvom manden har op til flere børn ved siden af og lever et
samliv med en anden kvinde.
/FL

Fra : hanzen

Dato : 26-05-06 10:18

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Samme sker i Israel. Der kan man heller ikke uden videre kræve at blive
> skilt som kone, selvom manden har op til flere børn ved siden af og lever

Nåååh. Og så mener du altså det er helt i orden.
Jeg mener at der i Danmark skal gælde danske regler. Hvad de laver i
u(d)landet er for så vidt deres egen sag.
--
hilzen
hanzen

Villy Søvndal (SF):
»Vil statsministeren redegøre uddybende for
specialstyrkebasen Fort Bragg, der angiveligt
er placeret under den grønlandske indlandsis?«

Fra : @@

Dato : 26-05-06 12:02

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-06 22:02

> [...]
> Jeg mener at der i Danmark skal gælde danske regler. Hvad de laver i
> u(d)landet er for så vidt deres egen sag.
Bestemt nej - mere for at forklare kulturen i de egne. Her er det jo så ikke
kun et muslimsk fænomen.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym mindre
vægt.

Fra : Lennart

Dato : 26-05-06 23:11

"Frank Leegaard" skrev i en meddelelse

> [...]

Jamen det var da også det værste de kunne gøre mod de kvinder der kommer
flygtende til dem. At begynde at give imamerne oplysninger om, at de er
kommet i et krisecenters varetægt - så er de da ikke deres opgave
voksen. Imamen vil da omgående være på mandens side. Det er næsten for
latterligt, at dem som skal hjælpe de voldsramte kvinder kan handle så
tåbeligt.

L.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 10:33

Frank Leegaard <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> Samme sker i Israel. Der kan man heller ikke uden videre kræve at blive
> skilt som kone, selvom manden har op til flere børn ved siden af og lever et
> samliv med en anden kvinde.

Israel har en absurd ægteskabslovgivning, som det bare ikke er tiden at
få gjort op med; freden og det at få skabt Israels endelige grænser over
for palæstinenserne er klart vigtigere.

Til oplysning kan jeg nævne at landet ikke har indført mulighed for at
indgå et borgerligt ægteskab. Det betyder at ateistiske jøder ikke kan
blive gift i Israel, da rabbinerne ikke vil vie dem. I stedet må de tage
en tur til Cypern, blive borgerligt viet der - og så vende tilbage til
Israel. Så anerkender den jødiske stat trods alt deres ægteskab.

Grund? Da Israel i 1948 som en Fugh Føniks genopstod som selvstændig
stat, havde de ledende socialdemokrater som David ben Gurion [og hans
unge embedsmands-hjælper Shimon Peres] så absolut ikke brug for nogen
konflikt med de meget troende ultra-ortodokse jøder ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 26-05-06 10:38

Fra : Joakim

Dato : 26-05-06 10:38

> [...]
> socialdemokrater som David ben Gurion [og hans unge embedsmands-hjælper
> Shimon Peres] havde de så absolut ikke brug for nogen konflikt med de

Ja, men Leegaards skildring af den israelske ægteskabslovgivning har vist
ikke meget med virkeligheden at gøre. I hvert fald ikke når vi taler om
mainstream Israel.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 11:19

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Ja, men Leegaards skildring af den israelske ægteskabslovgivning har vist
> ikke meget med virkeligheden at gøre. I hvert fald ikke når vi taler om
> mainstream Israel.

Næh, ikke når man får læst hele hans indlæg igennem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 26-05-06 11:29

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Næh, ikke når man får læst hele hans indlæg igennem ...

Ja - de tre linier er noget af en mundfuld

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 11:42

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Ja - de tre linier er noget af en mundfuld

Efter gennemsyn af tråden: Det var Peter Perlsøs indlæg, som i sin
helhed var citeret af Frank Leegaard, jeg ikke havde fået læst igennem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 26-05-06 12:20

> Efter gennemsyn af tråden: Det var Peter Perlsøs indlæg, som i sin
> helhed var citeret af Frank Leegaard, jeg ikke havde fået læst igennem.

Hvor om alt er; Leegaards kommentar må stadig bero på en misforståelse.

For det første er Israels ægteskabslovgivning og skilsmisseret kønsneutral.
For det andet drukner Israel i bureaukrati og regelrytteri, ikke blot i
skilsmissesager, men i stort set alle anliggender hvor det offentlige er
involveret og hvor bureaukratiet skal gå sin tunge gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 12:38

> [...]

> skilsmissesager, men i stort set alle anliggender hvor det offentlige er
> involveret og hvor bureaukratiet skal gå sin tunge gang.

Jeg går ud fra at den store undtagelse ligger i forsvarsministeriet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 26-05-06 14:28

> Jeg går ud fra at den store undtagelse ligger i forsvarsministeriet?

Hvorfor tror du det?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 15:19

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor tror du det?

Fordi den israelske hær virker alt for effektiv til at den skulle være
druknet i bureaukrati ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 27-05-06 09:27

Per Rønne skrev i meddelelsen <1hfyd8w.zf944f19w6ablN%per@RQNNE.invalid>...

>Fordi den israelske hær virker alt for effektiv til at den skulle være
>druknet i bureaukrati ...

Det kunne jo også være at modparten var meget meget dårlig.

Med den kompetence muhammedanske landes militærer har udvist i
nyere tid skal der vist ikke det helt store til at vinde over dem.

Og så hjælper det jo også hvis man får masiv hjælp udefra.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 09:37

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> [...]
> nyere tid skal der vist ikke det helt store til at vinde over dem.
>
> Og så hjælper det jo også hvis man får masiv hjælp udefra.

Ingen fremmede tropper har endnu kæmpet på Israels side i en krig.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 27-05-06 10:26

Per Rønne skrev i meddelelsen <1hfzs3w.lf0tn1mzi1b6N%per@RQNNE.invalid>...

<1hfyd8w.zf944f19w6ablN%per@RQNNE.invalid>...

>Ingen fremmede tropper har endnu kæmpet på Israels side i en krig.

Det kommer lidt an på hvad man anser som "fremmede" tropper.

Der er jo masser af ikke-israelske jøder som har kæmpet som frivillge
i IDF og andre tidligere organisationer.

Og så var det ikke soldater; men penge og materiel jeg mente med
massiv hjælp udefra - staten Israel er selv i dag dybt afhængig af
hjælp udefra.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 10:54

> [...]

> Der er jo masser af ikke-israelske jøder som har kæmpet som frivillge
> i IDF og andre tidligere organisationer.

Det tæller ikke med som »fremmede« tropper.

> Og så var det ikke soldater; men penge og materiel jeg mente med
> massiv hjælp udefra - staten Israel er selv i dag dybt afhængig af
> hjælp udefra.

Det får landet jo højst efter en krig - og i øvrigt har Israel selv en
stor våbeneksport.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 27-05-06 15:43

Per Rønne skrev i meddelelsen <1hfzvo8.2aux3iydzlokN%per@RQNNE.invalid>...

>Det får landet jo højst efter en krig - og i øvrigt har Israel selv en
>stor våbeneksport.

Du vil da vel ikke bestride at Israel til enhver tid har modtaget masiv
støtte
udefra og pt. næppe vil kunne holde sin økonomi kørende uden den støtte
der pt. gives til Israel ?

De får ikke kun støtte efter krige; men også før og under krige.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 16:22

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der pt. gives til Israel ?
>
> De får ikke kun støtte efter krige; men også før og under krige.

Lad os få nogle kolde facts på bordet, tak.

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 16:18

> <1hfyd8w.zf944f19w6ablN%per@RQNNE.invalid>...

Vås. Du aner jo ikke hvad du taler om.

> [...]
>
> Og så var det ikke soldater; men penge og materiel jeg mente med
> massiv hjælp udefra - staten Israel er selv i dag dybt afhængig af

Blot ligesom for at sætte den "massive hjælp" udefra i perspektiv er her et
link, som omhandler en aktuel, verserende sag ml. USA og Israel.

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1148287839455&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 17:13

> [...]

> Blot ligesom for at sætte den "massive hjælp" udefra i perspektiv er her et
> link, som omhandler en aktuel, verserende sag ml. USA og Israel.

Uhadada, israelsk våbenteknologi verdens mest avancerede, og så tillader
de sig minsandten at sælge til kineserne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 17:23

> [...]
>
> Uhadada, israelsk våbenteknologi verdens mest avancerede, og så tillader
> de sig minsandten at sælge til kineserne ...

Våbenteknologi som i israelske øjne er forældet vel at mærke. Men alligevel
tilstrækkeligt avanceret til at USA sætter sig imod.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 18:23

´´"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Våbenteknologi som i israelske øjne er forældet vel at mærke. Men
> alligevel tilstrækkeligt avanceret til at USA sætter sig imod.

Eller tilstrækkelig indbringende til at Israel ikke vil sige nej.

De færreste våbenproducenrende lande har anden moral end penge

og Israel er i krise .. ingen tvivl om det.

/FL

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 23:16

> [...]

> De færreste våbenproducenrende lande har anden moral end penge
>
> og Israel er i krise .. ingen tvivl om det.

Det var sørens. Først polygami og nu krise. Det er også helt nyt for mig
skal jeg skynde mig at sige. Krise er det krise som i "økonomisk krise"?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-06 22:13

> [...]

Jeg kan forstå at du ikke så udsendelsen:

Dømt til ægteskab her på DR2 forleden.

Lidt foromtale:
Israelsk dokumentarprogram fra 2004. I Israel tilhører en jødisk hustru sin
mand og han er den eneste, der kan tilstå sin kone skilsmisse og bestemme
betingelserne. På trods af en statslig lov, der forbyder polygami, giver den
magtfulde, rabbinske domstol dog ofte manden lov til at stifte ny familie
med en anden kvinde, også selv om han nægter sin første kone skilsmisse. I
skarp kontrast til denne pragmatiske løsning forbyder den rabbinske domstol
altid den kvinde, som er gift med en mand, der nægter hende skilsmisse, at
stifte ny familie. De religiøse partier har siden midten af 1950'erne
spillet en vigtig rolle i de israelske regeringer og har som tak for deres
støtte fået fuld kontrol over familielovgivningen gennem den rabbinske
domstol, der ifølge den traditionelle jødiske lov er den eneste myndighed,
der kan bevilge skilsmisse, selv for par, der er borgerligt gift.

/FL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 04:04

> [...]

> domstol, der ifølge den traditionelle jødiske lov er den eneste myndighed,
> der kan bevilge skilsmisse, selv for par, der er borgerligt gift.

Vi mangler så lige oplysning om hvad der sker, hvis kvinden gifter sig
igen under en rejse til Cypern. Som bekendt har Israel ikke borgerlige
vielser, men landet anerkender dog de ægteskaber, der er indgået i
udlandet.

Et gæt: Staten Israel anerkende kvindens nye ægteskab, mens
rabbinerdomstolen anser hende som levende i synd, uden for ægteskabet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 10:01

> [...]
>
> Et gæt: Staten Israel anerkende kvindens nye ægteskab, mens
> rabbinerdomstolen anser hende som levende i synd, uden for ægteskabet.

Efter at have set udsendelsen er min klare overbevisning at kvinden vil
anses for udstødt. Hendes børn er horeunger - Kvinden kan nemlig godt have
et forhold til en mand, men hun bliver forfulgt og udstødt.

Det var en ret overraskende udsendelse at se.

/FL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 10:52

> [...]

> et forhold til en mand, men hun bliver forfulgt og udstødt.
>
> Det var en ret overraskende udsendelse at se.

Nu har jeg så ikke set udsendelsen, men rent faktisk er der store
forskelle mellem de forskellige jødiske grupper i landet. Mon ikke du
her beskriver forholdene i ultraordokse kredse i Mea Shearim i
Jerusalem, hvor man da jeg var der blev advaret mod at vise sig i korte
bukser, og hvor bilister der kørte gennem bydelen i sabbatten kunne
risikere at bilen blev stenet?

De fleste israelske jøder er ganske sekulære, og mange af dem endda
ateister.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 11:14

> [...]
> risikere at bilen blev stenet?
>
> De fleste israelske jøder er ganske sekulære, og mange af dem endda

Nej - Det er ikke en minoriet. Hvorfor tror du de svenske imamer er så
forhippede på at få indført pligt til komme ind over i skilsmisser. En
skilsmisse i Israel kan kun finde sted med mandens velsignelse. Eller at
rabbineren er fornuftig. Men det samme gælder jo imamer. På det punkt ligner
de 2 kulturer desværre hinanden bemærkelsesværdigt meget.

Udsendelsen var lavet af israelere.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 11:28

Frank Leegaard <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> Nej - Det er ikke en minoriet.

Nej, de fleste israelske jøder, der som bekendt er ganske sekulære [det
ved man udmærket, hvis man selv har været i landet], udgør naturligvis
ingen minoritet ...

> [...]
> sted med mandens velsignelse. Eller at rabbineren er fornuftig. Men det
> samme gælder jo imamer. På det punkt ligner de 2 kulturer desværre

Hvilket måske siger rigtigt meget om hvor sekulære og selvkritiske
israelske jøder som regel er ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 11:56

> [...]
> ingen minoritet ...

> Hvilket måske siger rigtigt meget om hvor sekulære og selvkritiske

Jeps ,, men de ortodokse har jo så immervæk en magt alligevel.
Udsendelsen kom vildt bag på mig - troede at de var langt mere
ligeberettigede og moderne
/FL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 12:24

Frank Leegaard <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> Jeps ,, men de ortodokse har jo så immervæk en magt alligevel.
> Udsendelsen kom vildt bag på mig - troede at de var langt mere
> ligeberettigede og moderne

Tjae, homoseksualitet er blevet legaliseret [under det britiske mandat
var det forbudt, og indtil vistnok 1970 blev to 70-årige mænd der gik i
seng sammen i UK sendt i fængsel], og Jerusalem er vidne til en årlig
Gay Pride Parade.

Men at indføre borgerlige vielser er altså mere end man kan klare på
nuværende tidspunkt. Også selv om disse grupper repræsenterer måske kun
10% af vælgerkorpset - deres partier er nødvendige til at danne
flertalsregeringer, og den situation fortsætter indtil Israel har fået
fred inden for sikre og anerkendte grænser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 10:07

> [...]
> igen under en rejse til Cypern. Som bekendt har Israel ikke borgerlige
> vielser, men landet anerkender dog de ægteskaber, der er indgået i

og nej staten anerkender ikke ægteskabet fordi polygami er forbudt - Den
eneste myndighed der kan velsigne en vielse rabinatet og kvinden er jo
allerede gift, så hun risikerer nok straf i stedet.

/FL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 10:52

> [...]

> eneste myndighed der kan velsigne en vielse rabinatet og kvinden er jo
> allerede gift, så hun risikerer nok straf i stedet.

Du glemmer her at staten anerkender ægteskaber indgået på Cypern mellem
israelske jøder, som rabbinerne ikke vil anerkende som jøder da de er
for »lidet troende«, og som derfor ikke kan blive gift i Israel, da
landet ikke har borgerlige vielser.

Et stort flertal af befolkningen ønsker i øvrigt disse absurde regler
ændret, men før landet har fået en eller anden form for fred med den
arabiske verden, er de religiøse partier desværre nødvendige når man
skal danne regering. Det er her Ehud Olmerts arbejde ligger.

Om muligt forhandle fremtidige grænser på plads med Mahmoud Abbas [det
skal efter aftale med Bush ske inden udgangen af dette år], ellers
fastsætte dem ensidigt på en sådan måde, at de på lang sigt giver Israel
den optimale sikkerhed. Altså ingen demografisk bombe inden for
grænserne, men de største bosættelsre inden for, og så let som muligt at
forsvare militært.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 11:16

> [...]
> den optimale sikkerhed. Altså ingen demografisk bombe inden for
> grænserne, men de største bosættelsre inden for, og så let som muligt at

Grundene kan være mange - (læs lige introen til programmet igen) systemet
virker i alle fald totalt sygt, så jeg kan vanskeligt forestille mig en
befolkning mener det er smart.
Men kultur og traditioner er jo sejlivede.

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 12:04

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forstå at du ikke så udsendelsen:
>
> Dømt til ægteskab her på DR2 forleden.

Det er korrekt. Jeg har tillagt mig den vane, at zappe over på en anden
kanal, når DR viser noget om Israel.

> Lidt foromtale:
> Israelsk dokumentarprogram fra 2004. I Israel tilhører en jødisk hustru
> sin mand og han er den eneste, der kan tilstå sin kone skilsmisse og
> bestemme betingelserne.

Hvilket kun er noget formelt, religiøst sludder. Manden er ikke stillet
bedre juridisk, hvis kvinden nægter ham en skilsmisse.

> [...]
> skarp kontrast til denne pragmatiske løsning forbyder den rabbinske
> domstol altid den kvinde, som er gift med en mand, der nægter hende

Polygami?? Over 30 års tæt kontakt til det israelske samfund og jeg er
aldrig stødt på fænomenet. Det lyder som om udsendelsen behandler nogle få
grænsetilfælde indenfor det ortodokse miljø.

> [...]
> domstol, der ifølge den traditionelle jødiske lov er den eneste myndighed,
> der kan bevilge skilsmisse, selv for par, der er borgerligt gift.

Ja. Selve den formelle skilsmisseprocedure er desvære henlagt til
rabbinatet, men sager som omhandler familiestridigheder i forlængelse af
skilsmissen, (underholdsbidrag, bodeling, forældremyndighed osv.), kan
henlægges til det civilretslige system, hvis ansøgeren ønsker det.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 16:52

> [...]
>
> Hvilket kun er noget formelt, religiøst sludder. Manden er ikke stillet
> bedre juridisk, hvis kvinden nægter ham en skilsmisse.

Det gad jeg godt se dokumentation for.

Udsendelsen godtgjorde at manden godt kunne gifte sig igen hvorimod kvinden
faktisk ikke kunne. Men det kunne da være fint hvis du med dine 30 års
erfaring med Israel kunne grave infornation frem der kunne vise det modsatte

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 17:34

> [...]
> års erfaring med Israel kunne grave infornation frem der kunne vise det

Ok. Jeg skal se hvad jeg kan gøre.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 18:25

> http://www.mfa.gov.il/MFA/Government/Facts+about+Israel-+The+State/A+Free+People+in+Our+Land-+Gender+Equality.htm

Det latterlige pis køber jeg altså ikke. Få uafhængige kilder til at
bekræfte det.

Tror du ikke Iran kunne diske op med noget tilsvarende?

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 23:17

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Det latterlige pis køber jeg altså ikke.

Nå.

> Få uafhængige kilder til at bekræfte det.

Næ.

> Tror du ikke Iran kunne diske op med noget tilsvarende?

Tsk tsk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-06 00:01

On Sat, 27 May 2006 18:58:16 +0200, Joakim wrote:

> http://www.mfa.gov.il/MFA/Government/Facts+about+Israel-+The+State/A+Free+People+in+Our+Land-+Gender+Equality.htm

Det giver da, så vidt jeg kan se, ikke svar på spørgsmålet angående
det at gifte sig igen for hhv manden og kvinden.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-05-06 00:18

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Det giver da, så vidt jeg kan se, ikke svar på spørgsmålet angående
> det at gifte sig igen for hhv manden og kvinden.

Nej - for regeringsinfo udstiller jo ikke sine ømme ligtorne..

/FL

Fra : Joakim

Dato : 28-05-06 11:51

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Det giver da, så vidt jeg kan se, ikke svar på spørgsmålet angående
> det at gifte sig igen for hhv manden og kvinden.

Det giver dog et indblik i fremmelsen af kvinders fundamentale rettigheder i
det israelske samfund.

Men lad os da bare for god ordens skyld opridse anklagepunkterne i hele
denne spegede affære.

1. Kun manden kan tilstå kvinden en skilsmisse og bestemme betingelserne.

- Selv om kvinden ikke selv kan lade sig skille fra sin mand kan rabbinatet
pålægge manden at give hende en skilsmissebegæring.

- En get (jødisk skilsmisse) kræver accept fra /begge parter/ og ikke kun
mandens accept.

- Israels Højsteret har pålagt rabbinatet ikke at favorisere manden på
bekostning af kvinden i de deraf følgende familieretlige sager.

- Skilsmisseansøgeren kan vælge at indgive begæring vedr. familieretlige
sager til de civilretlige domstole, som herefter træffer en endelig
afgørelse uden om rabbinatet.

"The man (or a messenger appointed by him) gives the Get of his own free
will, and the woman must accept it of her own free will. It is important to
note that according to the Halakha (den rabbinske domstol) - contrary to
other judicial systems, the court may not present the Get in place of the
man or receive it in place of the woman, in other words it can not bring a
divorce into effect without the couple itself performing the act of divorce.
As the consent of both partners is required for divorce, the spouse desiring
divorce is dependent on the partner's agreement".

"In 1994, the High Court of Justice imposed on the rabbinical courts the
obligation to abide by the principle of equality in the division of
matrimonial property, irrespective of the Jewish law principle of separation
of matrimonial property".

"Both the rabbinical courts and the family courts have jurisdiction over all
other divorce-related issues, however final jurisdiction is based on the
court approached first by the partner initiating the procedure. In most
cases, proceedings initiated in the rabbinical courts preclude handling of
the case by the family court, and vice versa".

2. Hvis manden nægter kvinden en skilsmisse er hendes retstilling sat ud af
kraft.

Det siger næsten sig selv, at vi her har med et grænseområde at gøre, og
derfor har jeg da også haft umådelig vanskeligt ved at opdrive faktiske tal,
som belyser problemets omfang. Så meget ved jeg dog. Rabbinatet har flere
sanktionsmuligheder overfor manden i dette tilfælde.

"The Law grants Rabbinical Courts authority to apply various sanctions, as
part of a restricting order, to spouses refusing to grant a Get. The Court
is authorized to revoke the spouse's driving license, limit bank accounts,
bar the use of credit cards, invalidate a professional license, bar
appointment to public office, issue an injunction preventing the spouse from
leaving the country, etc. This authority was granted the Rabbinical Courts
based on the assumption that such measures would induce the recalcitrant
party to grant the Get and to release the spouse.

3. Manden kan indgå i et nyt ægteskab, selv om kvinden nægter ham en
skilsmisse.

Det er helt nyt for mig, da man dermed legaliserer polygamiske ægteskaber,
som efter sigende skulle være forbudt ved lov i Israel.

"In 1950, the chief rabbis of Israel enacted that monogamy as binding upon
all Jews - both Sephardim and Ashkenazim - irrespective of communal
affiliation.

"Polygamy is considered a criminal offense in the State of Israel".

4. Hvis kvinden nægter manden en skilsmisse kan han alligevel lade sig
skille.

Det har jeg så ikke kunnet finde nogle oplysninger om. Jeg har dog oplevet
på tæt hold, at hvis kvinden ikke vil indvillige i en skilsmisse, venter der
manden et årelangt bureukratisk slagsmål med rabbinatet for at komme ud
ægteskabet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-06 12:48

On Sun, 28 May 2006 12:50:35 +0200, Joakim wrote:

> Det giver dog et indblik i fremmelsen af kvinders fundamentale rettigheder i
> det israelske samfund.

Ja, eller i hvert fald de officielle rettigheder. Muslimske kvinder har
også en hel masse officielle rettigheder her i landet, men det er jo
ikke ensbetydende med at de nødvendigvis kan udnytte dem.
Dermed ikke sagt at det også er sådan for kvinder i Israel - det har jeg
slet ikke mulighed for at udtale mig om.

[Resten klippet væk da jeg ikke rigtigt kan forholde mig til det]

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-05-06 15:37

> [...]
> slet ikke mulighed for at udtale mig om.
>
> [Resten klippet væk da jeg ikke rigtigt kan forholde mig til det]

Det er netop humlen i problematikken at skilsmisserne er lagt i hænderne på
oftest fundamentalister som betaling for politisk samarbejde.

Ingen tvivl om at intententionerne i lovene i Israel er gode nok, men havde
du haft lejlighed til at se dokumentarudsendelsen hvor du så en række
kvindeskæbner, ville du ikke fremkomme med alt dit normative vrøvl.

/FL

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-06 16:32

On Sun, 28 May 2006 16:36:57 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Det er netop humlen i problematikken at skilsmisserne er lagt i hænderne på
> oftest fundamentalister som betaling for politisk samarbejde.

Det er da rigtigt nok ikke sådan det bør foregå i en moderne stat. På
den anden side er Israel ikke nogen særligt gammel stat og den er netop
oprettet til tilhængere af en speciel religion, så en vis indblanding
fra religiøse elementer er forventelig.

Øhm, hva?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-05-06 21:15

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> netop oprettet til tilhængere af en speciel religion, så en vis
> indblanding fra religiøse elementer er forventelig.

At Joakim fremkommer med hvad han mener det bør være -- ikke er ..

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-06 21:38

On Sun, 28 May 2006 22:14:37 +0200, Frank Leegaard wrote:

> At Joakim fremkommer med hvad han mener det bør være -- ikke er ..

Muligt, men det var mig du svarede. Dit "Dit [...] vrøvl" var altså
rettet mod mig.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-05-06 21:55

--
Sorry - Fehler

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-06 22:49

On Sun, 28 May 2006 22:55:11 +0200, Frank Leegaard wrote:

> Sorry - Fehler

Ok.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-06 04:31

> --
> Sorry - Fehler
>
> /Frank Leegaard

Du må ikke svare på et indlæg ved at anbringe svaret efter en linie der
kun indeholder tre tegn: '-- ', altså minus-minus-blanktegn.

Gør du det bliver hele dit svar opfattet som en del af din signatur, som
er svær at læse - da den som regel bliver »dimmed out«.

Det er meningen at du i din newsreader skal lave en egentlig signatur,
som så automatisk bliver tilføjet dine indlæg. Signaturen skal minimum
indeholde dit navn, men også gerne andre, men tilsvarende, ting.

Der er i øvrigt mange der ikke gider læse i folks signaturer - som i
øvrigt som regel heller ikke bliver taget med, når man vil besvare et
indlæg, og have hele originalen med i svaret.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Joakim

Dato : 29-05-06 14:50

> [...]
> også en hel masse officielle rettigheder her i landet, men det er jo
> ikke ensbetydende med at de nødvendigvis kan udnytte dem.

Muligvis, men så skyldes det snarere grænser som omgivelserne sætter og ikke
lovens udformning. Hvis disse kvinder vil gøre brug af deres demokratiske
rettigheder, må de derfor bryde de grænser. Det kræver et stort menneskeligt
overskud, mod og beslutsomhed, indrømmet, men der findes desværre ingen
gylden mellemvej her.

> Dermed ikke sagt at det også er sådan for kvinder i Israel - det har jeg
> slet ikke mulighed for at udtale mig om.

Ok. Jeg vil heller ikke afvise, at der kan forekomme enkelte groteske sager
i Israel, især indenfor det relativt lukkede ortodokse miljø. Men som sagt
hælder jeg mere til, at det er et udslag af bureaukratisk tovtrækkeri end af
en egentlig kønsdiskriminerende praksis.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-06 22:24

Joakim wrote:
> [...]
> Men som sagt hælder jeg mere til, at det er et udslag af
> bureaukratisk tovtrækkeri end af en egentlig kønsdiskriminerende

Håber jeg bestremt også ... men udsendelsen gav et klart andet billede.

Fra : Joakim

Dato : 29-05-06 23:24

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-06 22:05

> [...]
> skilsmissesager, men i stort set alle anliggender hvor det offentlige er
> involveret og hvor bureaukratiet skal gå sin tunge gang.

Her taler du vist om noget du ikke har sat dig ind i.

Skilsmisse er IKKE kønsneutral i Israel, men stort set lige så forkvaklet
som i islam.

/FL

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-05-06 08:15

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

..

> Her taler du vist om noget du ikke har sat dig ind i.
>
> Skilsmisse er IKKE kønsneutral i Israel, men stort set lige så forkvaklet
> som i islam.

Jeg kender ikke noget til skilsmisselovgivningen i Israel, men der skal
noget til, for at være lige så "forkvaklet" som den islamiske. Jeg tvivler
på at man fx har en "talaq"- regel, inden for islam er man som bekendt
skilt, hvis man siger ordet "talaq" tre gange, også selv om man (man =
manden) fortryder en time efter. HVIS man fortryder sådan et udbrud, eller
fx en sms, så kan man først forenes med konen igen, efter hun har været gift
med en anden mand OG har haft samleje med ham. Inden for shia-islam er det
ligefrem mænd, der lever af at gifte sig i 24 timer og gå i seng med de
skilte kvinder, der er fx en hel institution i "den hellige by" Qum. Og som
i DK er der mange kvinder som er smidt ud, men ikke kan blive skilt. MEN der
er "perfekt lighed" mellem kønene inden for islam, iflg også danske
konvertitter, og islam-apologeter.

Jeg så forresten i går, at der også er "perfekt lighed" mellem en slaveejer
og slaven, inden for islam, iflg en meget læst forfatter af fx bogen:
"Islam, den misforståede religion". Det ER helt fantastisk hvad apologeter
kan få sig selv til at sige, OG at sådanne udtalelser kan høres som ekko
mange år efter, selv fra helt almindelige vestlige konvertitter.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 10:04

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som ekko mange år efter, selv fra helt almindelige vestlige konvertitter.

Tag ikke fejl af at jeg er modstander af islams måde at agerere på mht
kvinder og stort set alt andet.

Det var bare bemærkelsesværdigt at et land som Irael som jeg anså for langt
mere oplyst har regler der tenderer
/FL

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-05-06 11:32

On Fri, 26 May 2006 10:59:14 +0200, Frank Leegaard wrote:

> [...]

> skilt som kone, selvom manden har op til flere børn ved siden af og lever et

Sikkert noget religiøst tosseri. Skøre kugler.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-05-06 15:25

> skilt som kone, selvom manden har op til flere børn ved siden af og lever
> et samliv med en anden kvinde.

Har du nogen dokumentation for det? Du ved - der er nogle der mener at den
såkaldte lægelov fra Israel i 50'
erne (vist nok) ikke eksiterede da jeg ikke kunne fremskaffe dokumenation
for dette - og da jeg ikke kan læse hebraisk og ikke aner hvordan jeg skal
finde den pågældende dokumentation, selvom jeg ved at jeg har ret (jeg har
oplysningerne fra en sædvanligvis velorienteret kilde), så er der dømt løgn.
Derfor ville det jo være rart at vide, blot for en ordens skyld, om du kan
dokumentere ovenstående -måske du kan læse hebraisk?
--
Wilstrup

Fra : Torben Østrup

Dato : 26-05-06 10:48

Dette med at muslimerne ikke vil anerkende en skilsmisse, efter de
danske regler, er et bevis på at sharia søges indført af bagvejen i
DK.

Men der er jo også 27% af muslimerne der mener (ifølge en nylig
undersøgelse) at sharia helt eller delvis skal erstatte både den
danske lovgivning samt grundloven.

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news(snabel a)hotmail.com

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-05-06 16:38

On Fri, 26 May 2006 10:49:54 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]
>
>25. maj 2006
>Fanget i ægteskab trods skilsmisse
>Flere muslimske kvinder lever i praksis i uopløselige ægteskaber, hvis

Efter min opfattelse burde dette problem ret nemt kunne løses. Som jeg
forstår det, så er kernen i problemet, at nogle imamer ikke vil
bevilge "sharia-skilsmisse", selv om parret er lovformeligt skilt.

Men det kan da ikke være rigtigt. De pågældende imamer har af den
danske stat fået bevilget vielsesmyndighed. De har myndighed til at
foretage vielser med lovmæssig gyldighed i Danmark. Så må de da også
være forpligtet til at respektere den danske lovgivning omkring
ægteskabet - og hvis de ikke vil det, så må de naturligvis fratages
deres vielsesmyndighed.

Hvor svært kan det være?

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-05-06 16:52

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> [...]
> være forpligtet til at respektere den danske lovgivning omkring
> ægteskabet - og hvis de ikke vil det, så må de naturligvis fratages

Det betyder ikke noget om vielsen har lovmæssig gyldighed i Danmark, - det
har den i muslimske lande, og det er det der tæller for dem der søger
imamens velsignelse. Det er også grunden til at man kan finde tilfælde med
flerkoneri i Skandinavien. Det er jo heller ikke noget problem at få en
borgerlig vielse oven i den religiøse, - hvis man har lyst til det.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-05-06 17:20

On Sun, 28 May 2006 17:51:33 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>flerkoneri i Skandinavien. Det er jo heller ikke noget problem at få en
>borgerlig vielse oven i den religiøse, - hvis man har lyst til det.

Jo, men tingene hænger jo sammen. Jeg tror nemlig på, at imamen har en
væsentlig interesse i, at bevare sin vielsesbemyndigelse - bl.a. fordi
det også kan være et væsentligt element i grundlaget for hans
opholdstilladelse.

Truslen om at miste vielsesbemyndigelsen ville derfor sikkert være et
væsentligt incitament til at bringe nogle af imamerne til fornuft. Det
er jo også kun en enkelt imam, der skal overtales til at opføre sig
ordentligt, så ville sagerne kunne løses.