Censorer skal spares væk
Fra : Kim2000

Dato : 23-05-06 20:08

Regeringen vil have flere ígennem uddannelsessystemet, og det skal ske
hurtigere. At regeringen dog vil gå så vidt som at acceptere at
universiteterne (og derefter sikkert alle andre uddannelser) selv kan
bestemme hvem de vil have som "uvildig" censor havde jeg dog ikke troet.

Da et universitet tjener en vis sum penge for hver studerende der _består_ -
ikke deltager i undervisningen - vil det være en klokkeklar konsekvens at
man vælger de censorer der er blide i deres bedømmelser.

Alle vil naturligvis benægte dette, men det er en helt naturlig konsekvens.

Formålet er naturligvis at staten vil spare penge, trodsalt havde vi sidste
år kun et overskud på 60 milliarder, så alle og enhver kan jo nok forstå at
landet er i stor økonomisk krise og alle og enhver kan selvfølgelig også
forstå at det naturlige sted at spare er at slække på kravene
uddannelserne.... ¨

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 20:16

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> universiteterne (og derefter sikkert alle andre uddannelser) selv kan
> bestemme hvem de vil have som "uvildig" censor havde jeg dog ikke troet.

Der synes ikke at være flertal for forslaget; Jesper Langballe fra DF
har allerede sagt nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 23-05-06 20:49

> Der synes ikke at være flertal for forslaget; Jesper Langballe fra DF
> har allerede sagt nej.

Det er da dejligt, så kan socialdemokraterne få lov til at stemme for.... Så
kan de prale med de sad med ved forhandlingsbordet.

mvh
Kim

Fra : Private

Dato : 23-05-06 21:18

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> At regeringen dog vil gå så vidt som at acceptere at
> universiteterne (og derefter sikkert alle andre uddannelser) selv kan
> bestemme hvem de vil have som "uvildig" censor havde jeg dog ikke troet.

Jeg vil lige til behagelig orientering oplyse om, at der på Handelshøjskolen
i Århus (der, ligesom universitet, tilbyder videregående uddanelser) er en
del eksaminer hvor der slet ikke er en censor. Det drejer sig både om
mundtlige og skriftlige eksaminer.

Det er sket, at den samme person tilrættelægger undervisningen, underviser,
laver eksaminssæt og bedømmer besvarelserne. Han har jo så ikke særlig meget
incitament til, at forbedre sin undervisning. Han kan jo bare give de
karakter, der gør at han får klap på skulderen af sin overordnede (hvis han
da bliver vurderet på holdets præstation).

Dog vil jeg lige nævne at det, bortset fra dette og nogen få andre ting, er
en yderst veldrevet skole, der fortjener særdeles meget ros!

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Leo

Dato : 24-05-06 06:18

Og egentligt er der vel ikke meget nyt under solen - da jeg for en
generation siden frekventerede mit eget "alma mater", var det i visse fag
muligt at skrive en afløsningsopgave, der var en erstatning for eksamen -
opgaven blev naturligvis rettet og godkendt af vores egen underviser. Jeg
kan naturligvis ikke afvise, at han var påvirket af vores 'præstationer' i
undervisningen, men han havde altså en faglig integritet, han ikke ville
sætte over styr for vores skyld. Hvad jeg i øvrigt tror, de fleste
undervisere har.

Fra : Kim2000

Dato : 25-05-06 10:17

"Leo" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> undervisningen, men han havde altså en faglig integritet, han ikke ville
> sætte over styr for vores skyld. Hvad jeg i øvrigt tror, de fleste

Det kommer vel an på så meget.

Hvis regeringens planer kommer til at holde stik, så er det prøver der
afgører om en skole er en god eller en dårlig skole. Derfor er det meget
logisk at en god eller dårlig skole hurtigt vil blive afgjort af hvilke
lærere der sikre gode prøveresultater.

Hvis man ovenikøbet når frem til det værsttænkelige scenari hvor en god
lærer, dvs. den der sikre det højeste karaktergennemsnit er den der får
højst løn, så vil man jo hurtigt stå i den overvejelse at:

"tja, Jonas fortjener 5, men giver jeg ham 7 så får jeg 3000 ekstra om
måneden"

Og går man til de videregående uddannelser så er det jo helt klart at da
hver studerendes vellykkede eksame giver et beløb til skolen, så tvivler jeg
på hvor mange lærere der har lyst til dumpe 22 ud af 23, og derefter gå op
og fortælle rektor at uddannelsen iøvrigt mangler 1½ million næste år. Det
koster måske endda stillinger. Så kan læreren jo overveje når han har dumpet
de første 3 om der er råd til at dumpe flere. Uden den uvildige censor så er
det altså helt helt op til den enkelte lærers moral.

Og så er der da forresten åbnet en dør for at underviseren kan udnytte de
studerende, den gamle gris kræver sex, andre kan kræve at de studerende
hjælper med til noget forskning, andre vil udelukkende undervise med sine
egne bøger, der kun kan købes gennem ham osv osv.

mvh
Kim