Montenegrinere er ikke serbere med havudsi~
Fra : Jesper

Dato : 21-05-06 23:51

Montenegro har stemt for uafhængighed af Serbien. Mindst 50% skulle
stemme og mindst 55% af de afgivne stemmer skulle være for
selvstændighed, for at blive uafhængige. 56,3% stemte for og
valgdeltagelsen var som ved et bedre dansk folketingsvalg: 86,6%

Tidligere er montenegrinerne blevet kaldt serbere med havudsigt. Det har
de helt klart tilkendegivet i dag, at det er de ikke.

Tillykke med selvstændigheden til Europas nyeste stat: Montenegro!

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Tony

Dato : 22-05-06 00:24

> [...]
> de helt klart tilkendegivet i dag, at det er de ikke.
>
> Tillykke med selvstændigheden til Europas nyeste stat: Montenegro!

Også et stort tillykke herfra.

Dejligt at se sådan noget, også kan foregå uden ballade.

Tony

Fra : Sten Schou

Dato : 22-05-06 10:35

> [...]
> de helt klart tilkendegivet i dag, at det er de ikke.
>
> Tillykke med selvstændigheden til Europas nyeste stat: Montenegro!

Så er der flere bare kvinder til næste års melodi grand prix...........

Hilsen Sten

Fra : Vidal

Dato : 22-05-06 11:30

Jesper wrote:

> Tidligere er montenegrinerne blevet kaldt serbere med havudsigt. Det har
> de helt klart tilkendegivet i dag, at det er de ikke.

Hvad er forskellen efter din mening på en serber og
en montenegriner? Såvidt jeg har forstået, er det som
forskellen mellem en nordjyde og en sønderjyde.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Norma

Dato : 22-05-06 19:31

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en montenegriner? Såvidt jeg har forstået, er det som
> forskellen mellem en nordjyde og en sønderjyde.

Der er vist heller ingen forskel?

Men jeg under alle, der føler sig som et folk, at forblive et folk, samt få
rettigheden til at være det.

Undrer mig så dog blot over, hvorfor, f.eks kurderne ikke har fået samme
demokratiske mulighed.

Fordi jeg synes, de skal have den, samt at hvis ikke de får den, da bør
Tyrkiet, der i så mange år har trynet kurdere, kunne få medlemskab af EU.

I øvrigt mener jeg at Irland og Skotland, Wales og Cornwall, for ikke at
tale om Baskerlandet, burde have lov til selv at stemme for selvstændighed.

Norma

Fra : Sten Schou

Dato : 22-05-06 22:47

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I øvrigt mener jeg at Irland og Skotland, Wales og Cornwall, for ikke at
> tale om Baskerlandet, burde have lov til selv at stemme for

Hvad med samerne oppe i Lapland?

Hilsen Sten

Fra : Tony

Dato : 22-05-06 23:11

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> Hvad med samerne oppe i Lapland?

Ja, eller de stakkels Jyder.

Tony

Fra : HrSvendsen

Dato : 22-05-06 23:43

Tony skrev:

> "Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> Ja, eller de stakkels Jyder.

Alle skal have lov. Hele vejen til det enkelte menneske - skal
have lov til at oprette sin egen suveræne nation på sin ejendom.

Medmindre - nogen andre vil det anderledes og kan forhindre det.

Som f.eks. når Montenegro hindrer de serbiske dele af Montenegro
mod at melde sig ud af fællesskabet. Eller når det
"internationale samfund" hindrer de serbiske dele af Bosnien i at
melde sig ud af fællesskabet med sine fjender. Det sammen med
Herzegovina.

Sådan er det bare. Island blev heller ikke selvstændigt fordi
islændingene så gerne ville være det; men fordi danskerne
bestemte, at de gerne måtte være det.

Den chance fik serberne ikke i forhold til Montenegro. For
Serbien vidste godt, hvad reaktionen fra "det internationale
samund"s side ville blive. En hel masse negativ indblanding.

Anderledes forholder det sig, hvis en amerikansk stat ønsker
løsrivelse og føderationen nægter det. Ingen indblanding af
betydning. Det samme med Tjetjenien. Ingen indblanding. Tibet -
ingen indblanding af betydning. Det handler om magt. Som altid.

Fra : Henning

Dato : 23-05-06 01:38

"Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, eller de stakkels Jyder.

Hov hov husk det er os der har olien

Fra : Vidal

Dato : 23-05-06 10:27

Norma wrote:

> [...]
> tale om Baskerlandet, burde have lov til selv at stemme for selvstændighed.

Befri Jylland!

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper

Dato : 23-05-06 05:15

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Hvad er forskellen efter din mening på en serber og
> en montenegriner? Såvidt jeg har forstået, er det som
> forskellen mellem en nordjyde og en sønderjyde.

Mere som forskellen på en tysker og en østriger. Eller en dansker og en
nordmand. Deres kultur og historie er forskellig fra serbernes, uanset
at det talte sprog er serbisk.
--
Jesper
The saw is family!