Somali-grusomhed her
Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-06 22:22

http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3737986/
Jyllands-Posten / Aarhus Offentliggjort 18. maj 2006 03:00

Overfald på chauffør blev afspillet i retten

Af ERIK THOMLE

Chauffør fra Århus Taxa bed rent bogstaveligt fra sig, da tre unge
overfaldt ham i en kælder i Bispehaven. 18-årig kom i retten i
håndjern.

Tre unge, somaliske mænd fortalte i fuld enighed, hvor stille og
roligt de en tidlig morgen i slutningen af december tog en pengepung
fra en Taxa-chauffør i en kælder under Bispehaven i Århus.

Tyveri?

Det kunne de erkende.

Men røveri?

Under ingen omstændigheder, fastholdt de i retten i Århus i går.

Så afspillede anklageren, politifuldmægtig Mette Fladkjær, et bånd
optaget fra hyrevognens overfaldsalarm.

I næsten fem minutter lød der råb, skrig, trusler og tumult ud af
højttalerne i retten.

Lydkulissen svarede nøje til chaufførens forklaring. Han fortalte,
hvordan han blev slået og sparket, fik brillerne ødelagt og til sidst
måtte aflevere sine penge. Han tømte sin pung ud over kældergulvet, så
de unge selv kunne skrabe sedlerne sammen.

På det tidspunkt var politiet og chaufførens kolleger allerede på vej
mod Bispehaven, og betjentene kunne følge de unges spor i sneen fra
parkeringskælderen hen til et depotrum, der er deres tilholdssted.

»Der lød et brag. Så kom politiet. De smadrede bare døren. Min
kammerat fik den lige i hovedet,« brokkede den yngste på 17 år
sig. »Vi kom alle tre ned og ligge, og de sagde ikke en gang, at de
kom fra politiet. Det skal de.«

SMS inddraget
Han erkendte, at han brugte sin brors sygesikringsbevis for at komme
ind på diskotek Showboat sammen med sine to 18-årige kammerater den
28. december sidste år.

Da de efter midnat skulle hjem, tog de en Taxa på Banegårdsplads.

I kælderen på Bispehavevej fiskede han bare pungen op af chaufførens
jakke og løb, fortalte han.

En af de 18-årige havde gjort endnu mindre. Da han hørte den tredje
forlange penge, skyndte han sig bare væk.

Mette Fladkjær forelagde ham en SMS, som han havde sendt til en
ven: »Jeg er fucking skæv. Vi har lavet penge,« lød indholdet.

Men det var penge, som han fik udbetalt fra de pædagoger, han bor hos,
lød forklaringen.

Den tredje huskede stort set intet, bortset fra, at han havde betalt
chaufføren, givet ham drikkepenge og taget bilnøglen og smidt den hen
ad gulvet.

Røveri kendte han intet til.

Håndjern fjernet
Da han blev ført ind i retten, havde han håndjern på, fordi politiet
mente, at der var en stor risiko for, at han ville flygte.

Hans forvarer, Helle Vermeij, bad om at få dem fjernet.

»Jeg går ud fra, at du er rolig,« bemærkede dommer Bjørn Graae og gav
en betjent besked på at låse de blanke håndjern op. »Du kommer fri af
bånd og lænker, som det så fint hedder.«

Chauffør bed fra sig
Taxa-chaufføren bed i bogstaveligste forstand fra sig, da de tre
forlangte hans penge.

Den ene greb ham bagfra, mens en anden rodede i hans lommer. Alligevel
lykkedes det ham at vride sig fri og trykke på overfaldsalarmen.

»Eller panik-knappen, som vi kalder den,« bemærkede chaufføren i
retten. »Der var råben og skrigen. De forlangte at få min penge. Først
fik jeg nogle slag i hovedet, så fik jeg et spark i hovedet. Ja, jeg
bed den ene under den tumult, der var inde i bilen.«

Selv da chaufføren næsten havde opgivet kampen mod de tre røvere,
strittede han lidt imod. Han kom ud af bilen og blev tvunget til at
tage sin pengepung frem.

»Jeg vendte det ud på jorden, så de skulle ned og samle pengene
sammen. Den ene snakkede noget om at løbe, men de andre ville have
sedlerne med.«

Der var gået nogen tid, inden chaufføren fik mulighed for at trykke på
alarmen, men alligevel var der næsten fem minutters kamp på
optagelsen.

De unges udbytte blev omkring 2.500 kr. Chaufføren fik ødelagt et par
briller til godt 7.000 kr. og var sygemeldt i tre dage. Pengene fandt
politiet smidt på gulvet i depotrummet, da de unge blev anholdt.

De tre sad upåvirkede bag deres forsvarere, mens optagelsen blev
spillet, men på tilhørerpladserne lød det som om, at deres brødre og
forældre genkendte stemmerne fra opgøret i kælderen.

Endnu en tiltale
De tre er også tiltalt for et røveri mod en hyrevogn godt et døgn
tidligere. Det nægter de.

Ved anholdelsen nægtede de alle tre at have været uden for deres hjem
den foregående aften.

Deres mobiltelefoners forbindelse til telemasterne viste noget andet.
Sagen afgøres på mandag.

erik.thomle@jp.dk