Da Vinci Mysteriet og de kulturradikale
Fra : Martin

Dato : 18-05-06 22:44

Efter længere tids sygdom er slikmutter tilbage igen ))

Nåh anyroads, så lige Smagsdommerne på DR2. Maintopic var filmen med
T Hanks i H.rollen. Ingen af de 3 gæster i studiet havde læst bogen.
So far so good. Forventeligt var en objektiv holdning til en meget
diskuteret historie. Men ak. Mest brillierende var Politikens
kulturkyndige kvinde (ikke Jes). Hendes hovedholdning var at det var et
makværk der satte kristendommen tilbage i et middelalderligt stadie,
og at hun i det hele taget var meget skuffet.
Den holdning var 100% forventelig, i betragtning at
filmen/bogen/fiktionen ved første øjesyn giver sig ud for at være et
bidrag til en ny/anderledes fortolkning af 2000 års historie. Men vé
den der rokker ved det radikale religionsunivers, for det rokker også
ved de radikales mangeårige kristendomsopfattelse. Faktisk er denne
Quind endnu et bidrag til den radikale dogmepolitik, hvor fjenden IKKE
må skifte ansigt, selvom det bare er en god historie.

Jeg har ikke set filmen, kun læst de dårlige anmeldelser. Men hånden
på hjertet, Mr. Brown skriver nogle fabelagtigt gode
konspirationshistorier. Og en god, altså en RIGTIG god
konspirationshistorie er en der kan få folk op af stolene og skændes
højlydt. Det har Danny boy formået, og at Ron Howard ikke kunne
løfte bogen var mildt sagt heller ikke forventeligt. Hollywood har
ikke format til den slags, desværre.

Mvh
Martin

Fra : Martin K

Dato : 19-05-06 12:01

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

> Jeg har ikke set filmen

Det har jeg heller ikke, og har heller ikke læst bogen. Den slags fiktive
konspirationsteorier virker så uendeligt ligegyldigt, i forhold til hvad der
foregår i den virkelige verden.

--
Martin K

Fra : GB

Dato : 19-05-06 12:33

"Martin K" <n@da.spam> wrote in

> Det har jeg heller ikke, og har heller ikke læst bogen. Den slags
> fiktive konspirationsteorier virker så uendeligt ligegyldigt, i
> forhold til hvad der foregår i den virkelige verden.

Jeg har læst den bog, som Dan Browne har skrevet af efter (Baigent et al:
"Holy Blood, Holy Grail"), og den er faktisk ret spændende, selv om der er
en hel del sludder i den, bl.a. at at Prins Henrik skulle være af Jesu
blodlinje (han nedstammer fra merovingerne).
Jeg kan også anbefale Jane Jensen's PC-adventure-spill "Gabriel Knight:
Blood of the Sacred, Blood of the Damned" (Sierra inc.), som foregår i
Rennes-le-Chateau, men ikke direkte har noget med Priority of Sion eller
Pere Sauniere at gøre (men det giver en god kulisse...).
Dan Brown har jeg kun et skuldertræk til overs for - jeg læste hans bog for
et halvt års tid siden - det tog fire timer, og jeg var IKKE imponeret.Det
ville jeg måske have været, hvis jeg ikke havde læst Baigent & Co.'s bog i
forvejen.