Svar till Shirin om Mao: "Imperialismen är~
Fra : Rolf Martens

Dato : 18-05-06 14:57

Jag har idag lagt till på min hemsida www.rolf-martens.com, i
dess sektion "News with brief comments":

Torsdag 16 maj 2006 (NWBC 170, Swedish) Svar till Shirin om
Mao Zedong: "Imperialismen är en papperstiger"

2006-05-18, 13:13 GMT:

Hej Shirin,

Någonting som Camilla Ingman-Fulton skrev, till brevlistan
mot_krig@yahoogroups.com, kommenterade jag helt kort i går:

[Camilla <camingfult01@fastmail.fm>, 21:49 2006-05-16 +0200,
subject "Viva Chavez":]

Och Londons borgmästare:
"Livingstone, a strong Chavez supporter, defended him as
'the best news out of Latin America in many years.'"
okej, okej, lite överdrivet av mig...men det blir så när det
mesta ter sig så nattsvart.
camilla

US President Bush is 'genocidal assassin' says Chavez
Deutsche Presse-Agentur, Monday, May 15, 2006

[Rolf, 09:30 2006-05-17 +0200:]

Håller med. "Genocidal assassin" är rätt träffande.

Viktigt att se också att de nuvarande desperata åtgärderna av de banditer
som idag styr denna planet är ett uttryck
för hela deras systems svaghet. Mao Zedong påpekade t.ex.
redan 1946: "Imperialismen är en papperstiger". Ser stark ut
på ytan, är skör inuti.

Rolf M.
www.rolf-martens.com

Det där hade du några invändningar mot, och skrev idag:

[Shirin <shirinrood@yahoo.com>, Thu, 18 May 2006 10:08:33
+0100 (BST):]

Hej Rolf!

Varsogod! fritt fram! Varför river du inte sönder denna
"papperstigern"? Då skulle många bli glada och nöjda!

Vet du Rolf just detta uttryck i mitt land, Iran, förstörde
en hel generation av unga vänster som verkligen trodde på det
och i stället för att lära sig marxismen och Leninismen tog
till vapen och ville riva sönder denna "papperstigern".
Resultat?

De själva finns inte idag och deras dåd har gjort mer onda än
nytta. Det är en av de dummaste metafor som någonsin har
funnits i politisk jargon och leder till en hel fel tolkning
av situationen. Nej min vän imperialismen är långtifrån
"papper" och det krävs ständigt och politiskt arbete som går
sakta men säker för att utplånas.

shirin

[Och svar av mig nu alltså:]

Javisst håller jag med dig om att det just krävs ständigt
och politiskt arbete för att man till sist skall kunna
utplånaimperialismen.

Men naturligtvis var det också precis detta som Mao Zedong
alltid förespråkade. Hans bedömning - helt riktig, anser jag
alltså - av imperialismen som en papperstiger stod absolut
inte i motsättning till detta. Det förstår man lätt om man
vet vad han faktiskt sade och skrev, lite mera utförligt, om
denna sak.

Kanske har du, och/eller hade de där människorna i ditt land
som du nämner, inte läst eller uppfattat ordentligt det där?

Det är annars något som dels finns i en också internationellt
mycket känd skrift, "Citat ur Ordförande Maos verk" - ofta
även kallad "Maos lilla röda" - från slutet av 1960-talet,
och som dels inte är så långt eller krångligt heller.

Jag skall visa dig lite av detta, Shirin, så ser du förhopp-
ningsvis att din kritik mot Mao Zedong (och mot mig, som
anhängare av hans linje) angående detta var missriktad:

I denna citatbok finns det ett avsnitt "Imperialismen och
alla reaktionärer är papperstigrar", med sammanlagt 9 citat
från Mao Zedong om denna fråga. Jag återger här bara de 3
första, som de ser ut i en upplaga på svenska från 1973.
Det lär räcka för att förklara hur du och/eller de andra i
(respektive från) Iran tydligen har missförstått bedömningen.

Ur "Citat ur ordförande Mao Tsetungs verk" (auktoriserad
översättning av Nils och Marika Holmberg), Bokförlaget
Oktober, Göteborg, 1973, sid 73-75:

"VI. IMPERIALISMEN OCH ALLA REAKTIONÄRER ÄR PAPPERSTIGRAR

Alla reaktionärer är papperstigrar. Till det yttre är reak-
tionärerna skräckinjagande, men i verkligheten är de inte så
starka. På lång sikt är det inte reaktionärerna utan folket
som är de verkligt starka.

["Samtal med den amerikanska korrespondenten Anna Louise
Strong" (Augusti 1946), Valda verk, bd IV o. Skrifter i ur-
val, s. 321.]

Liksom det inte finns något enda ting i världen som icke har
en dubbel natur (detta är lagen om motsatsernas enhet) så har
imperialismen och alla reaktionärer en dubbel natur - de är
samtidigt riktiga tigrar och papperstigrar.

I det förgångna, innan de erövrade statsmakten och under
någon tid därefter, var slavägarklassen, den feodala gods-
ägarklassen och bourgeoisin livskraftiga, revolutionära och
progressiva. De var riktiga tigrar.

Men med tiden, till följd av att deras motparter, slavklas-
sen, bondeklassen och proletariatet - steg för steg till-
växte i styrka, tog upp kampen med dem och bekämpade dem allt
mera förbittrat, förändrade sig dessa härskande klasser steg
för steg till raka motsatsen, de förvandlades till reaktio-
närer, till efterblivna människor, till papperstigrar. Och
slutligen störtades de eller kommer de att störtas av folket.

De reaktionära, efterblivna, ruttnande klasserna behöll sin
dubbelnatur ännu in i sina sista strider på liv och död mot
folket. Å ena sidan var de riktiga tigrar. De åt människor,
miljoner och tiotals miljoner människor. Folket genomgick i
kampen för sin sak ett skede av svårigheter och lidanden, och
dess väg gjorde många krökar och bukter.

Det tog det kinesiska folket över etthndra år att krossa im-
perialismens, feodalismens och byråkratkapitalismens välde i
Kina och kostade det tiotals miljoner liv innan det segrade
1949. Se nu! Var inte dessa våra fiender levande tigrar,
järntigrar, riktiga tigrar? Men till slut förvandlades de
till papperstigrar, döda tigrar, leksakstigrar.

Detta är historiska fakta. Har inte folk sett eller hört
talas om dessa fakta? De har ju förekommit i tusental och
tiotusental. I tusental och tiotusental! Följaktigen måste
imperialismen och alla reaktionärer, när man på lång sikt,
ur strategisk synpunkt betraktar deras väsen, ses för vad de
verkligen är - papperstigrar. På detta bör vi bygga vårt
strategiska tänkande.

Å andra sidan är de också levande tigrar, järntigrar, riktiga
tigrar, som kan äta människor. På detta bör vi bygga vårt
taktiska tänkande.

[Ur ett tal vid Politiska byrån i Kinas kommunstiska partis
centralkommitté den 1 december 1958 i Wuchang, citerat i
fotnot till ovan anfört arbete, Valda verk, bd IV, s. 104-
105, o. Skrifter i urval, s. 318-320.]

Jag har sagt att alla de som mäktiga beryktade reaktionärerna
endast är papperstigrar. Orsaken är att de är skilda från
folket. Se bara! Var inte Hitler en papperstiger? Blev inte
Hitler störtad? Jag har också sagt att tsaren av Ryssland,
kejsaren av Kina och den japanska imperialismen allesammans
var papperstigrar. Som vi vet, blev de alla störtade. Den
amerikanska imperialismen har ännu inte störtats och den be-
sitter atombomben. Jag tror att också den kommer att störtas.
Även den är en papperstiger.

[Tal vid mötet med kommunistiska och arbetarpartier i Moskva
(18 november 1957)]"

Sådan var Mao Zedongs bedömning, lite mer utförligt framlagd,
som ganska många människor i många länder runt om i världen
har känt till sedan länge. "Maos lilla röda" lär vara spridd
i betydligt större antal, även internationellt, än till och
med sådana där relativt stora "bok-schlagrar" som Bibeln,
Koranen osv, som t.ex. du och jag, Shririn, lär vara överens
om är lite gammalmodiga och inte särskilt bra saker.

Men det där av Mao från 1946 om "papperstiger" - Anna Louise
Strong lär ha frågat honom "Menar du 'fågelskrämma'?" och Mao
Zedong ha svarat, "Nej, nej, en sådan där grej av papier
maché, som man har för att skrämma/roa små barn med" - det är
absolut inte något inaktuellt idag heller!

Rolf M.

_____________________

Meddelande sänt av:
Rolf Martens
Malmö, Sverige
Telefon och fax:
+46 - 40 - 124832
rolf.martens@comhem.se
www.rolf-martens.com
______________________

Fra : /Mr.X

Dato : 18-05-06 15:20

"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> postade i vanlig ordning grönjävligt
mycket dravel i meddelandet news:J2%ag.548$E02.232@newsb.telia.net...
> Jag har idag lagt till på min hemsida www.rolf-martens.com, i
> dess sektion "My extremely fat ass":

<SNIP>

Att du bara orkar..

/Mr.X

Fra : GB

Dato : 18-05-06 15:29

"/Mr.X" <mr.x_65@hotmail.com> wrote in news:446c8292$1@news.henrynet.se:

> www.rolf-martens.com
<quote>
Homepage of Rolf Martens
Advocates the political line of Marx, Lenin and Mao Zedong. Strives
to support all actions which favour the vast majority of people.
</quote>

Ohmygod. LMAO. Do they allow web-access in the swedish lunatic asylums?

Fra : N/A

Dato : 20-05-06 07:49

Fra : Rolf Martens

Dato : 20-05-06 07:49

Fra : Rolf Martens

Dato : 20-05-06 07:44

Fra : /Mr.X

Dato : 20-05-06 08:41

"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i meddelandet
> In article <446c8292$1@news.henrynet.se>, mr.x_65@hotmail.com says...

> Snarare är det lite konstigt att *du* bara orkar -
> att skriva sådana tönt-kommentarer, Mr ex-pjäx-spex.

Jag fattar mej åtminstone kort, och skickar inga "noveller" som ingen ids
läsa..
Trams kan du posta till andra grupper, diverse är en för seriös grupp för
ditt trams..

/Mr.X

Fra : Rolf Martens

Dato : 21-05-06 10:54

Fra : /Mr.X

Dato : 21-05-06 14:54

> In article <446ec828$1@news.henrynet.se>, mr.x_65@hotmail.com says...

<Mera Martens trams>

Bäst du passar dej, hörde att det var mycket gröngölingar i farten neröver
Malmö..
Ta på dej hjälm..

/Mr.X