Det der forsvandt
Fra : Lyrik

Dato : 17-05-06 23:50

Det forlyder fra Basra at shiamuslimerne fisker efter Iransk støtte. Det
forlyder også at iranerne er begyndt at støtte shiamuslimerne.

USA står i et dilemma igen.
På den ene side er Ahmadinejad farlig, på den anden side kunne USA godt
tænke sig at han hjalp med at stabilisere situationen i Iraq, som den eneste
stabile spiller i området.

Uheldigvis er Ahmadinejad fundamentalisternes fundamentalist. Politiet er
sendt ud for at banke kvinder på plads som prøver at sætte lidt farver på
tørklædet.
Hans seneste afvisning af EUs tilbud om at bytte hans hjemmelavede reaktor
med en moderne letvandsreaktor, i særdeles hånlige og megalomanistiske
vendinger, viser en fanatisme som bringer tankerne hen på Hitler.

Men nu viser han sig "stor og mægtig". Han er begyndt at fokusere på sine
trosbrødre i Iraq.

Han mangler imidlertid at forholde sig til USA.
Dollaren rasler ned. Det dyreste projekt noget land kan have er at føre
krig. Ren udgift i milliardklassen.
Vi nærmer os måske et punkt hvor USA ikke vil have råd til at føre endnu en
konventionel krig?
I en situation hvor dollaren er svag.
De har heller ikke lyst til det. Bush og republikanerne kan slet ikke tåle
at smide flere menneskeliv efter flere milliarder i krigsudgifter.

Men Ahmadinejad ser ikke den amerikanske desperation. Han presser dem
længere og længere op i et hjørne. Jeg er bange for at hvis han presser dem
til krig så bliver det en ukonventionel krig.
Hvad skal de gøre?

At ramme manden personlig ville være den smarteste løsning. Det undrer mig
at han fik lov til uhindret at besøge Bali. Her forpassede man chancen.
Irankrisen er den samme som Ahmadinejad krisen.

Det som holder USA tilbage fra at ramme lederne i Iran, må være at skabe
mere ustabilitet i området.
Jeg kan kun se det sådan at de stadigvæk håber på Ahmadinejad som
medspiller.

Men jeg er lige så sikker på at det håb er forfejlet.

Hilsen
Jens

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 18-05-06 10:57

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> længere og længere op i et hjørne. Jeg er bange for at hvis han
presser dem
> til krig så bliver det en ukonventionel krig.

Russerne og Kineserne holder p.t. med Iran. Amerikanerne holder med
Saudi Arabien. Man kunne jo slå en streg et sted i Irak og så lade det
være grænsen. Så længe Iran ikke direkte truer Saudierne tror jeg ikke
at USA er særligt interesseret i at få flere problemer på tallerkenen.

Men Amerikanernes virkelige svaghed er den faldende levestandard
blandt middelklassen i USA; Et atomangreb på nogen overhovedet vil med
sikkerhed både chrashe verdensøkonomien og lede til vold og revolution
i USA - Man ser gennem historien at når middelklassen går fallit,
fejler ethvert samfund.

De Amerikanske politikere kan berettiget mene at med lidt held bliver
det den næste regerings problem ;-9

> Hvad skal de gøre?

Ingenting, efter min mening! Lad det falde!! Så må vi se bagefter hvad
man kan lave ud af stumperne!!!

Iranerne sidder i samme situation som Hitler gjorde det; de er
simplethen nødt til at hugge nogle andre folks ting for at afværge et
økonomisk kollaps og dermed ødelæggelsen af hele deres "ufejlbarlige"
ideologi. De kan tage Saudiernes Olie f.ex. De Irakiske kurderes
måske. Et stykke af Tyrkiet. Genskabe det Persiske Rige. Hvis man ser
Persien på et kort er der jo nok af territoriale krav at vælge
imellem.

Set herfra er en Arabisk 3 verdenskrig slet ikke det værste der kunne
ske; det giver de der er villige til at dø for sagen muligheden og
sparer Vesten fra at møde dem senere. Samtidigt får vi den nødvendige
Pavlovske aversionstræning mod Islamismen som vi jo allerede har fået
mod Kommunismen og Nazismen til god effekt. Tyrkiet kommer heller ikke
i EU, for det allerførste "move" Tyrkerne gør, er en massakre på
Kurderne. At vi også får en recession og meget højere oliepriser er
kun et midlertidig ubehag; det er jo ikke sådan at folk vil dø af sult
på gaden. En lille pris for måske 30 eller 50 års fred i verden!

> [...]
chancen.
> Irankrisen er den samme som Ahmadinejad krisen.

Det er et spørgsmål om ikke Ahmadinejad kun er en handskedukke for den
sædvanlige mafia af Iranske mullaher.

> Det som holder USA tilbage fra at ramme lederne i Iran, må være at
skabe
> mere ustabilitet i området.

Til Dels, de har klart en loose-loose position i Irak og har puttet
alle deres æg i Saudiernes kurv. Men derudover er det forbudt ved
International Lov at lave et attentat mod en statsleder (sikkert noget
alle statsledere har ratificeret .

> Jeg kan kun se det sådan at de stadigvæk håber på Ahmadinejad som
> medspiller.

Jeg tror at USA kun kan se dårlige udfald af alle mulige handlemåder
så de vælger den elendighed de allerede kender, nemlig at gøre
ingenting.

> Men jeg er lige så sikker på at det håb er forfejlet.

Ja.