Velfærdsudspil - Forringelse af SU'en?
Fra : Christian Madsen

Dato : 17-05-06 20:13

Hej NG!

Jeg har set Helle Thorning udtale at hun er i mod regeringens forslag
om at forringe SU'en. Hvad er det præcist denne forringelse går ud på?

--
Mvh. Christian Madsen

Fra : Kim2000

Dato : 17-05-06 20:40

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Jeg har set Helle Thorning udtale at hun er i mod regeringens forslag om
> at forringe SU'en. Hvad er det præcist denne forringelse går ud på?

De to helt idiotiske og basale er, at hvis man ikke kommer hurtigt nok i
gang med en uddannelse, så får du 1000 kroner mindre i SU. Hvilket
selvfølgelig nok skal tilskynde flere sene startere til få en
uddannelse.....

Er du skoletræt efter folkeskolen eller gymnasiet, så må du altså indstille
dig på at kæmpe dig igennem en uddannelse selvom du ikke er motiveret (det
skal nok give gode studerende), og selvom du ikke ved hvad vil være så må du
altså bare kaste dig over en uddannelse. Hvis du derimod tillader dig at
tage et par år på fabrik, et par år i Australien eller lignende så er din su
kun 3500 kroner, altså ca hvad et kollegeværelse koster i hovedstaden.

Den anden helt tåbelige forringelse er at hvis du dumper et fag på dit
sidste år så er det slut. Du modtager ikke su og kan nu indstille dig på at
læse det eller de fag op du er dumpet i op mens du står på McDonalds,
hvilket nok skal øge frafaldet på uddannelserne.

Altså kort sagt et elendigt forslag der vil forringe landets
konkurrenceevne. Bertel er igen igang med at smadre skolesystemet, landet
var ellers næsten ved at have genoprettet uddannelsessystemet siden sidste
gang manden ødelagde det.

mvh
Kim

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-05-06 20:44

Kim2000 skrev:
> [...]
> ved at have genoprettet uddannelsessystemet siden sidste gang manden ødelagde

Gælder dette også for dem som er startet på en længere videregående
uddannelse?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-05-06 20:57

svar@venligst.her on onsdag 17. maj 2006 at 21:44 +0100 wrote:
>PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
>indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!

)) hvor er det smukt!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-05-06 21:11

Frank Løkkegaard skrev:

> )) hvor er det smukt!

Ja, jeg holder normalt til i Juragruppen.
Nogen der ved om det kommer til at gælde folk der er startet?

--
Mvh. Christian Madsen

Fra : Krumme

Dato : 17-05-06 21:39

Bare se efter at blive færdig med jeres studier så i kan betale jeres skat

Hygge

Krumme

Det Radikale Venstre er blevet en interesseorganisation for
mennesker med lang uddannelse, stort ego og lille solidaritet
/Hans Jensen-LO-formand/

Fra : Allan Riise

Dato : 17-05-06 21:47

Krumme wrote:
> Bare se efter at blive færdig med jeres studier så i kan betale jeres
> skat

De betaler da moms af alt hvad de køber, ligesom at mindst 30% har arbejde
ved siden.

Det er min overbevisning at mange på S.U. arbejder mere en "alm." lønslaver.

--
Allan Riise

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-05-06 22:02

Krumme skrev:
> Bare se efter at blive færdig med jeres studier så i kan betale jeres skat

Vi betaler faktisk skat af vores SU.

Fra : Sten Schou

Dato : 17-05-06 22:16

> Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
> PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
> indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!

Hvis nu du skal være stjerneadvokat, så skal du lære, at det hedder
garantere, og ikke ganratere...........ak...endnu et produkt af Ritte
Bjerregaards lov tilbage i 1977.

Hilsen Sten

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-05-06 22:18

Sten Schou skrev:
> [...]
>
> Hvis nu du skal være stjerneadvokat, så skal du lære, at det hedder
> garantere, og ikke ganratere...........ak...endnu et produkt af Ritte

Ja, det vil nogen kalde det! Andre vil sige at det er en slåfejl!

--
Mvh. Christian Madsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-05-06 23:12

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> on onsdag 17. maj 2006 at 23:16 +0100
wrote:
>Hvis nu du skal være stjerneadvokat, så skal du lære, at det hedder
>garantere, og ikke ganratere...........ak...endnu et produkt af Ritte
>Bjerregaards lov tilbage i 1977.

Hej Sten - tror da lige du glemte en smiley?
Du har da med garanti hørt om slafjel og den slags, ikke?
Eller du gik måske først i skole efter at Ritt ødelagde skolesystemet?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Sten Schou

Dato : 18-05-06 00:14

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Sten - tror da lige du glemte en smiley?
> Du har da med garanti hørt om slafjel og den slags, ikke?
> Eller du gik måske først i skole efter at Ritt ødelagde skolesystemet?

Smileyen var underforstået. Slåfejl, jo såmænd, men nu stod den i
signaturen, og kom igen, gang på gang, derfor...
Derudover forlod jeg folkeskolen med realeksamen et par år får Allan Riise,
nemlig i 1975.

Hilsen Sten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-05-06 00:37

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> on torsdag 18. maj 2006 at 1:13 +0100
wrote:
> [...]
>signaturen, og kom igen, gang på gang, derfor...
>Derudover forlod jeg folkeskolen med realeksamen et par år får Allan

Ja, en slafjel i signaturen er sgutte for godt.
Jeg forlod realskolen i 1976 - så jeg må jo også høre til de heldige å
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Wilstrup

Dato : 18-05-06 17:18

> Ja, en slafjel i signaturen er sgutte for godt.
> Jeg forlod realskolen i 1976 - så jeg må jo også høre til de heldige å

Altså forlod du realskolen et år efter at den nye skolelov skulle sættes i
værk - den blev som bekendt vedtaget i '75 - så de sidste realister må have
forladt realskolen i 1978 - og i den brydningstid må det altså være dér hvor
Ritt var undervisningsminister, og når man kommer fra den generation af
realister, må man jo kunne acceptere en skævert indimellem, også selvom du
sikkert har rystet i bukserne, da du hørte om den nye skolelovs tilblivelse

--
Wilstrup

Fra : Alucard

Dato : 18-05-06 19:03

On Thu, 18 May 2006 18:18:18 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Altså forlod du realskolen et år efter at den nye skolelov skulle sættes i
>værk - den blev som bekendt vedtaget i '75 - så de sidste realister må have
>forladt realskolen i 1978

Korrekt.... Jeg tog realeksamen i 1978 som det sidste hold....

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-05-06 20:08

"Wilstrup" <nix@invalid.com> on torsdag 18. maj 2006 at 18:18 +0100 wrote:
> [...]
>du
>sikkert har rystet i bukserne, da du hørte om den nye skolelovs

Næhh, jeg var nu mest optaget af at slippe fri, komme ud og tjene nogle
penge, og spiller noget rockmusik.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Great Dane

Dato : 17-05-06 21:38

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var ellers næsten ved at have genoprettet uddannelsessystemet siden sidste

Synes sgu' det er ok.
V herfra.

Fra : Allan Riise

Dato : 17-05-06 21:43

Great Dane wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Synes sgu' det er ok.
> V herfra.

Tænk dig nu lidt om, ikke?

Kan du slet ikke se at man ikke kan tvinge børn/unge ind i en udd. på den
måde, uden at det går ud over indlæringen/motivationen, man tvinger jo
børn/unge til at tage valg som ikke alle er afklaret nok til at tage.

--
ALlan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 17-05-06 22:14

> [...]

> var ellers næsten ved at have genoprettet uddannelsessystemet siden sidste

Skolesystemet ødelagde Ritt Bjerregaard allerede tilbage i 1977.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 17-05-06 22:16

Sten Schou wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Skolesystemet ødelagde Ritt Bjerregaard allerede tilbage i 1977.

Det er der jo så delte meninger om, men det skal jeg ike kunne svare på, da
var jeg færdig med folkeskolen, var den sidste årgang med Realeksamen.

--
Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 18-05-06 15:01

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Skolesystemet ødelagde Ritt Bjerregaard allerede tilbage i 1977.

Mon ikke det var omvendt.
Eller mener du, at skolesystemet ødelagde Ritt i 1917? ;0)

Fra : GB

Dato : 18-05-06 15:25

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in

> Mon ikke det var omvendt.
> Eller mener du, at skolesystemet ødelagde Ritt i 1917? ;0)

1917???? Desuden afhænger sætningens betydning af, hvordan man "sætter
kryds og bolle", ligesom mit yndlingseksempel:

"Præsten sagde degnen var et fæ".

Hvem er fæet?

"Præsten, sagde degnen, var et fæ." ... her er det præsten -
"Præsten sagde, degnen var et fæ." ... og her er det degnen.

Fra : Jim

Dato : 18-05-06 15:35

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in

> 1917???? Desuden afhænger sætningens betydning af, hvordan man "sætter
> kryds og bolle", ligesom mit yndlingseksempel:

Ja, Ritt er jo en gammel kone... sådan lidt i stil med gammeljomfruen
Jelved.

Just min pointe.. ;0)

Fra : Wilstrup

Dato : 18-05-06 17:29

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> "GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, Ritt er jo en gammel kone... sådan lidt i stil med gammeljomfruen
> Jelved.

> Just min pointe.. ;0)

hænges ikke benådes - hvor vil du foretrække at sætte kommaet?

Michael skrev på tavlen Martin viskede det ud igen og dog var Michael alene
i klassen.

Hvilke tegn vil du sætte før det får mening?

Hvis du kan så kommer du ikke men hvis du ikke kan så kommer du - sæt tegn
og få mening

Det vrimler med den slags sætninger - men hvad viser de?Og hvordan hænger
det sammen med påstanden om at Ritt skulle have ødelagt skolevæsenet før
skoleloven af 1975 blev til?
--
Wilstrup

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-05-06 00:43

> [...]
> var ellers næsten ved at have genoprettet uddannelsessystemet siden sidste

Sig mig, er det ikke sådan at når man holder pause i sin uddannelse stopper
su'en helt til man starter igen??
Jeg tænker på, da min egen datter gik fra det ene studie til det videre
forløb i hendes karriere kunne hun ikke få su. i den mellemliggende periode,
det selv om det kun drejede sig om lidt over en måned..
Jan Nielsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-05-06 20:47

Christian Madsen wrote:
> Hej NG!
>
> Jeg har set Helle Thorning udtale at hun er i mod regeringens forslag om
> at forringe SU'en. Hvad er det præcist denne forringelse går ud på?

At hvis en studerende dumper så forringes SUen så at ved komende aldrig
kan bestå.

Det for næppe betydning da Universiterne betales for at lade dem bestå.

Det vil sige at udannelserne er under total ned smelting, for jo mindre
indhold, jo fere penge får man for at lade folk bestå, ikke for at lære
dem noget.

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-05-06 23:05

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> At hvis en studerende dumper så forringes SUen så at ved komende aldrig
> kan bestå.

Hele det borgerlige tankegods er ganske enkelt så stupidt at det næsten gør
ondt.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x?et)

Fra : @

Dato : 18-05-06 06:58

On Thu, 18 May 2006 00:04:37 +0200, "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk>
wrote:

>"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Hele det borgerlige tankegods er ganske enkelt så stupidt at det næsten gør
>ondt.

hele banden af selvfede egoistiske unge mennesker der tror at hele
verden er deres gratis ta'selvbord er så stupide at høre på at det
faktisk _gør_ ondt

at regeringen ønsker at sætte lidt fut i de evighedstudenter som ikke
gider snøvle sig færdige med en uddannelse ved at skære en smule i
SU'en er da den bedste ide indenfor uddannelsessystemet indtil dato

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-05-06 11:49

@ skrev:

> [...]
> gider snøvle sig færdige med en uddannelse ved at skære en smule i
> SU'en er da den bedste ide indenfor uddannelsessystemet indtil dato

Så burde der også skæres i den læreløn som alle dem som droppede ud
efter folkeskolen og begyndte en tømmer uddannelse får, når de IKKE får
læreplads.... Desuden burde de også betale skat for ALT det arbejde de
laver, men nej nej: " hele banden af selvfede egoistiske unge mennesker
der tror at hele verden er deres gratis ta'selvbord er så stupide at
høre på at det faktisk _gør_ ondt".....

Hvis der ikke var folk der havde råd til at tage en uddannelse, med
mindre deres forældre var rige, var der ingen læger til når du blev
syg, inden advokater til når du blev snydt, osv. osv.
Det vi får i SU, betaler vi tilbage MANGE MANGE MANGE MANGE MANGE
gange, i form af høj løn når vi kommer på arbejdsmarkedet!

Fra : pm

Dato : 17-05-06 23:19

Uden at tagw stilling til de såkaldte forringelser, må jeg så spørge til
validiteten af de, som blev uddannede FØR su blev opfundet.
Har jeg forstået kritikken ret, så er disse personer uddannet under vilkår,
som gjorde, at uddannelsen skulle påbegyndes og afsluttes hurtigst muligt,
altså ringe uddannelser men dog til en fin løn, som jeg ser det.

Dengang bestod faren i det faktum, at bijobs skabte et forbrug man dårligt
kunne undvære..og blev som følge deraf, koblet af uddannelsen. En
læsekammerat på en af landets skoler blev "hængende" i 3 år, som rundviser
på Tuborg, men blev dog færdig.... til sidst. HD i organisation og
markedsføring.

Ka nok se, at den voksende forkælelse af de studerende udsættes for en
pause..men det er vel ikke urimeligt. Det er blevet lidt vel lukrativt at
sudere i forhold til tidligere og vel at mærke, til samme høje løn som de,
der satte sig selv i gæld med flere års efterbetaling til følge.

pm

Fra : Allan Riise

Dato : 17-05-06 23:22

pm wrote:
> [...]
> vilkår, som gjorde, at uddannelsen skulle påbegyndes og afsluttes
> hurtigst muligt, altså ringe uddannelser men dog til en fin løn, som

Før S.U. var det i det store hele kun børn af rige forældre der fik en
længervarende udd. som f.eks. læge eller andre uni udd.

> [...]
> uddannelsen. En læsekammerat på en af landets skoler blev "hængende"
> i 3 år, som rundviser på Tuborg, men blev dog færdig.... til sidst.

Faren er også at man slet ikke får en udd.

> [...]
> lukrativt at sudere i forhold til tidligere og vel at mærke, til
> samme høje løn som de, der satte sig selv i gæld med flere års

Mener du at S.U.'en er høj, eller hvad er det du prøver at kommunikere?

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 18-05-06 07:07

On Thu, 18 May 2006 00:22:06 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Før S.U. var det i det store hele kun børn af rige forældre der fik en
>længervarende udd. som f.eks. læge eller andre uni udd.

den sociale arv bliver heller ikke brudt nu til dags

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Allan Riise

Dato : 18-05-06 07:08

@ wrote:

> den sociale arv bliver heller ikke brudt nu til dags

En hel del mere end før, og så må man have in mente at med de regler der er
i dag, så *kan* unge med evnerne studere uanset far's eller mor's pengepung,
endnu da.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 18-05-06 07:41

On Thu, 18 May 2006 08:07:43 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>En hel del mere end før,

nej,

og det har ikke bare noget med økonomi at gøre

/
http://www.sfi.dk/sw28993.asp
Et interessant resultat af undersøgelsen af livsløb og ulighed er, at
der ser ud til at være en særlig stor sammenhæng mellem børns
muligheder og forældres kulturelle ressourcer.

Der er således meget, der tyder på, at en af de mest betydningsfulde
faktorer for børns uddannelsesvalg og kulturelle smagsmønstre er deres
forældres uddannelse. Det er i barndomshjemmet, at man lærer og får
understøttet – eller ikke lærer og ikke får understøttet – vigtigheden
af uddannelse, og i øvrigt får dannet ens grundlæggende
smagspræferencer.
/

du kan hente hele rapporten her

AFAIK fylder den 3,3MB

http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Pdf/Rapporter/2005/0510_Social_arv_sammenfatning.pdf

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-05-06 23:11

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> on onsdag 17. maj 2006 at 23:14 +0100
wrote:

>Skolesystemet ødelagde Ritt Bjerregaard allerede tilbage i 1977.

Så der er ingen der lærer noget i dag???

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Sten Schou

Dato : 18-05-06 14:39

> Så der er ingen der lærer noget i dag???

De lærer mindre i dag,end man gjorde førhen, og det har selveste Ritt
Bjerregaard da også erkendt.

http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=83311

Hilsen Sten

Fra : Wilstrup

Dato : 18-05-06 17:24

> [...]
>
> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
>
> De lærer mindre i dag,end man gjorde førhen, og det har selveste Ritt

hun siger faktisk at man ikke kan bruge fortidens problemløsning i nutidens
tjeneste - naturligvis er en skole da under forandring, da den til enhver
tid må være en afspejling af samfundet - opgøret med den sorte skole var en
god idé - og jeg mener ikke at hun har ret i at hun gik for vidt.Hun gik
ikke vidt nok - der var forslag om en 12-årig enhedsskole, men det blev
afvist -i dag erkender man at det måske ville have været en meget god idé
jf. den med at gøre gymnasietiden fireårig.
--
Wilstrup