Fag i folkeskolen.
Fra : Norma

Dato : 17-05-06 18:21

"Enkelte muslimske elever river billeder af det israelske flag ud af deres
skoleatlas, men langt fra alle. For de antijødiske holdninger -
antisemitisme - findes kun i begrænset omfang i danske skoler og gymnasier
og specielt hos en lille gruppe muslimske elever. Derfor bør skolerne
undervise mere i staten Israels historie samt Mellemøstkonflikten.

Det foreslår en ny rapport fra afdelingen for Holocaust- og
Folkedrabsstudier ved Dansk Institut for Internationale Studier.
Hvis ikke skolen dæmmer op med information, er der risiko for, at
antisemitismen vokser hos en ny generation, som er for langt væk fra
efterkrigstiden til at have en klar bevidsthed om jødeudryddelserne,
vurderer rapporten"

Siges det i Berlingeren i går.

Og det er da klar tale og umiddelbart forståeligt nok.

Men jeg mangler information om, i hvilket fag og fra hvilken anden
undervisning, tiden skal tages.

Selv har jeg gået i en folkeskole, hvor Anna Frank og billeder fra
koncentrationslejre, udgjorde en stor del af vores uddannelse, og jeg har
ikke fornemmelsen af, at det er blevet mindre med årene!

Børn i dag, læser om racisme og antisemitisme, hele tiden, næsten!

De kan ikke få lov til at lære at læse, ved at læse noget underholdende,
nej, de skal tæske sig gennem politiske tekster, specielt omkring racisme og
anti-semitisme.

Der havde vi lidt mere om forurening, dengang jeg gik i skole.

Men ingen af delene, finder jeg i grunden rigtigt.

Bortset fra, inden for de fag, hvor den slags emner hører til, så som
samfundsfag.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor alle danske skolelærere og politikere
tilsyneladende, finder det OK, med de utallige såkaldte tema- eller
tværfaglige uger, hvor eleverne udelukkende beskæftiger sig med et bestemt
emne i alle fag.

Det er som om, ingen forventer, at børn bliver voksne og forhåbentligt
dermed i stand til at kombinere viden, de har fået ved at lære forskellige
ting, til en helhed.

At have ambitioner om at lære børn en helhed, er vel nærmest en ambition om
at være "som en gud" eller "religion" over for børn.

For hvor mange voksne går i grunden rundt og tænker, at de ved alt og
forstår hele verden i sin sammenhæng?

Det børn skal lære i skolen er "redskaber", de kan bruge senere.

De skal blive så gode til at læse, at de senere selv kan finde information
om, hvad de ønsker.

De skal blive så gode til at regne, at de senere automatisk kan lave et
overslag inde i hovedet, mens de lytter til en samtale.

Altså forstå, at et-cifrede beløb gange et-cifrede beløb aldrig kan gå hen
og blive større end 100. Bland andet.

Ellers kan de jo aldrig nogen sinde komme til at drive en forretning, for
ikke at tale om, at de kan blive snydt i ethvert supermarked af en
kommafejl!

Og naturligvis kan jeg godt se, at det er vigtigt at lære om anti-semitisme;
men jeg bryder mig ikke om, at ALLE børn, skal lære ekstra meget om det,
blot fordi flere og flere danske børn er af mellemøstlig afstamning.

Måske snarere tværtimod.

De skal lære, hvor ond verden kan være, hvis man ikke tænker selv, ved
eksempler. Men da ikke specielt i et forsøg på at omvende palæstinensiske
flygtninges børn.

I øvrigt hedder det vel ikke anti-semitisme, at være imod staten Israel, som
palæstinenserne er.

Det hedder stædighed :)

Nej, nu skal jeg nok opføre mig ordentligt, det hedder vist anti-zionisme,
eller anti-isrealisme, anti-nationalisme, hvad ved jeg?

Men børn skal da for at blive til kloge voksne, lære at der er altid er to
sider af samme sag.

Selv om jeg i det her tilfælde, ikke ret godt, af forskellige årsager kan
finde dem, for det er vel aldrig, hverken "godt", at fordrive et folkeslag
fra deres oprindelige hjemland, eller "godt", at forsøge at udrydde
indvandrere i dertil indrettede lejre.

Norma

Fra : Leo

Dato : 17-05-06 19:23

Jeg er efterhånden så træt af, at man partout skal have skudt i skoene, at
man har antisemitiske holdninger - ja nærmest er smånazizstisk i krop og
sjæl - fordi man ikke nødvendigvis synes israelerne kan tillade sig snart
sagt hvad som helst.
Og strengt taget kan det aldrig blive en skoles opgave, at være garant for
et fremmed lands styreform.

Jeg er tidligere blevet spurgt, om jeg har noget imod jøder - og svaret er
nej. Man kan jo ikke per definition tage afstand fra en hel gruppe af
mennesker alene på baggrund af deres nationale eller religiøse
overbevisning - det er absurd.
Men hvis på den anden side man som jøde føler sig stødt på manchetternerne,
så bør man vel bebrejde Israel det.
Når der er mindedag i en eller anden gammel kz-lejr - så er det fuldt
forståeligt, at tidligere "indsatte" og deres efterlevende tropper op. Det
er også forståeligt, at de fx bærer en jødestjerne - men hvorfor skal de
stå og vifte det israelske flag? På den måde signalerer man, at hvis man
generer Israel, så generer man alt jødisk.

Det samme gør sig gældende, hvis der er overgreb mod en jødisk menighed
eller en synagoge et sted - straks tropper israelerne op med deres
efterretningstjeneste - hvorfor nu det? Den tyske efterretningstjeneste
bliver jo ikke tilkaldt fordi der er nogen der overfalder en
luthersk-kristen!
Det ville klæde israelerne at adskille skæg og snot - religion og statsligt
tilhør.
Hvis man kritiserer israelernes jagt på lebensraum og deres utallige
overgreb på lokalbefolkningen, så er man altså ikke nødvendigvis antisemit -
lige så lidt som man er anti-asiat, fordi man kritiserer Burmas styre eller
antieuropæer fordi man synes italiensk politik er en farce.