Våben nej tak
Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-05-06 23:19

Ret mange britiske betjente ønsker ikke at bære våben:

http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3734218/

Her kunne vores "våbentosser" i forummet lære noget.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym mindre
vægt.

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 00:41

Frank Leegaard skrev:

> Ret mange britiske betjente ønsker ikke at bære våben:
>
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3734218/
>
> Her kunne vores "våbentosser" i forummet lære noget.

Hvad kan våbentosserne lære af den artikel?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 08:50

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan våbentosserne lære af den artikel?

At besindige betjente på trods af at de møder volden tit og ofte har indset
at yderligere bevæbning af dem selv kun starter et våbenkapløb

/FL

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 09:19

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> At besindige betjente på trods af at de møder volden tit og ofte har
> indset at yderligere bevæbning af dem selv kun starter et våbenkapløb

Våbenkapløb?
Du har set for mange film.
Hvis en bandit tropper op med en Uzi og skyder efter politiet, så ville det
da være tragisk for det britiske politi, om ikke de kunne placere en kugle
midt mellem øjnene på ham.
Og så kan du være sikker på, at denne "skurk" ikke medbringer et større
våben en anden gang.
Men du fik måske installeret en kopi af Jelveds små grå i en pose.

J.

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 10:22

Frank Leegaard skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> At besindige betjente på trods af at de møder volden tit og ofte har indset
> at yderligere bevæbning af dem selv kun starter et våbenkapløb

Det står det ikke noget om.

Men følgende kan udledes - 5,7 procent havde oplevet at blive
truet med et skydevåben og alligevel ville 23 procent af
betjentene gerne have et skydevåben. Man kan vel gå ud fra, det
er politifolk i de mest belastede områder, der ønsker at være
bevæbnede.

Desuden har britisk politi sine special-enheder, der er bevæbnet
til tænderne. Nogen kriminelle kan bare ikke håndteres uden
skydevåben.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 10:34

> [...]
>
> Desuden har britisk politi sine special-enheder, der er bevæbnet
> til tænderne. Nogen kriminelle kan bare ikke håndteres uden

Humlen i den her undersøgelse er ikke om hvorvidt politifolk skal være
bevæbnede. Det mener jeg de har ret til være hvis de ønsker det. Humlen er
at når britiske betjente som ER TVUNGET UD I KONFLIKTER ikke nødvendigvis
ser våben som en nødvendighed, så burde hr og fru danmark også kunne klare
sig helt uden.

Anden konklusion kan jeg ikke drage.

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 12:15

Frank Leegaard skrev:

> [...]

> ser våben som en nødvendighed, så burde hr og fru danmark også kunne klare

"Ikke nødvendigvis" er ordene. Det kommer nok an på, hvor man
patruljerer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 12:51

> "Ikke nødvendigvis" er ordene. Det kommer nok an på, hvor man
> patruljerer.

Hvoe patruljerer hr og fru danmark henne?

/FL

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 13:03

Frank Leegaard skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvoe patruljerer hr og fru danmark henne?

Nogen hr og fru danmark bor meget udsatte steder.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 14:21

> Nogen hr og fru danmark bor meget udsatte steder.

Jeps .. og netop det britiske politis generelle synspunkt at oprustning ikke
løser konflikter, men ofte skaber dem.

Tænk på at vi her taler om mennesker der er vant til på dagligdags basis at
være i konflikter og løse dem.

Der er ikke tale om våbenliderlige pensionister og teenagere.

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 16:06

Frank Leegaard skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeps .. og netop det britiske politis generelle synspunkt at oprustning ikke
> løser konflikter, men ofte skaber dem.

Du bliver ved at se bort fra, at det nok er betjentene i de
hårdest belastede områder, der ønsker sig bevæbnet.

> Tænk på at vi her taler om mennesker der er vant til på dagligdags basis at
> være i konflikter og løse dem.

Nemlig. Og hvis det er dem, der patruljerer i de hårdest
belastede områder, der ønsker at være bevæbnet, hvad kan vi så
lære af det?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:11

> [...]
>
> Nemlig. Og hvis det er dem, der patruljerer i de hårdest
> belastede områder, der ønsker at være bevæbnet, hvad kan vi så

Der skal vi lære at hvis de ønsker våben, skal de selvfølgelig have det.
Almindelige mennesker derimod har ikke spor at have selvsamme våben til

/FL

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 18:50

Frank Leegaard skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Der skal vi lære at hvis de ønsker våben, skal de selvfølgelig have det.

Bare fordi de ønsker det?

> Almindelige mennesker derimod har ikke spor at have selvsamme våben til

De kan da vel også ønske det.

I Schweiz har man i øvrigt pligt til at have våben og ammunition.
Det går da meget godt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 19:07

> Bare fordi de ønsker det?

> De kan da vel også ønske det.
>
> I Schweiz har man i øvrigt pligt til at have våben og ammunition.
> Det går da meget godt.

Har du nogen dokumentation for det forholder sig sådan?

Det er jo ikke sådan at man ikke kan have våben i DK. De omkring vel 50.000
hjemmeværnsfolk og de flere hundrede tusinde jægere har da våben

/FL

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 19:14

Frank Leegaard skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Har du nogen dokumentation for det forholder sig sådan?

Jada

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/1566715.stm

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 19:33

> Jada
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/1566715.stm

Klipppet fra indlægget:

Some pro-gun groups argue that Switzerland proves their contention that
there is not necessarily a link between the availability of guns and violent
crime in society.

Low crime

But other commentators suggest that the reality is more complicated.

Switzerland is one of the world's richest countries, but has remained
relatively isolated.

It has none of the social problems associated with gun crime seen in other
industrialised countries like drugs or urban deprivation

/FL

Fra : @

Dato : 17-05-06 20:00

On Wed, 17 May 2006 20:32:37 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> [...]
>
>It has none of the social problems associated with gun crime seen in other
>industrialised countries like drugs or urban deprivation

nu må du da snart være overbevist

det er ikke våben der er problemet det er folk der iike kan opføre sig
ordentligt

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 17-05-06 19:43

On Wed, 17 May 2006 20:07:17 +0200, "Frank Leegaard"
> [...]

>Det er jo ikke sådan at man ikke kan have våben i DK. De omkring vel 50.000
>hjemmeværnsfolk og de flere hundrede tusinde jægere har da våben

og disse flere hundrede tusinde bevæbnede danskere må jo så give helt
enorme kriminalitetsproblemer da Frank Leegaard jo mener at det er
selve våbnet der er problemet

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 20:43

> og disse flere hundrede tusinde bevæbnede danskere må jo så give helt
> enorme kriminalitetsproblemer da Frank Leegaard jo mener at det er
> selve våbnet der er problemet

Et jagtgevær er ofte det store problem, hvis det er opbevaret ordentligt.
Det der er problemet, er bevæbning som sådan, sådan at hvis der bliver
problemer på et diskotek, ville du kunne trække et våben og forsvare dig.
Problemet er bare det kan de kriminelle også med samme ret som dig.

/FL

Fra : @

Dato : 17-05-06 21:21

On Wed, 17 May 2006 21:43:27 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>Et jagtgevær er ofte det store problem, hvis det er opbevaret ordentligt.

øhh mangler der noget i ovenstående linie

>Det der er problemet, er bevæbning som sådan, sådan at hvis der bliver
>problemer på et diskotek, ville du kunne trække et våben og forsvare dig.

det kunne sikkert få nogen til at tænke sig om hvis de vidste at Smith
Wesson og jeg er rede til at forsvare os

>Problemet er bare det kan de kriminelle også med samme ret som dig.

hvilke problemer er der i at forsvare sig?

problemet er sg* da dem der overfalder folk

--
Carry the battle to them. Don't let them bring it to you.
Put them on the defensive. And don't ever apologize for anything.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 21:35

@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

> øhh mangler der noget i ovenstående linie

et "ikke"

> det kunne sikkert få nogen til at tænke sig om hvis de vidste at Smith
> Wesson og jeg er rede til at forsvare os

Jeps ... så skyder de før de ved du trækker

> hvilke problemer er der i at forsvare sig?
>
> problemet er sg* da dem der overfalder folk

Problemet er at folk i deres iver for at forsvare sig laver "preemptive
strike" For de var jo sikker ¨på at du om lidt ville trække den smith &
wesson som de godt kunne se bule ud under beklædningen. Dermed er der ingen
angribere - kun forsvarere.

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 17:05

> [...]
> problemer på et diskotek, ville du kunne trække et våben og forsvare dig.
> Problemet er bare det kan de kriminelle også med samme ret som dig.

Kan du ikke se,at dine påstande ikke holder een meter?
Hvorledes er det i dag i DK?
Er det mon de ordentlige mennesker, der overholder lovene, der "trækker
kniv"?
Nej - vel?
Problemet er jo, at mennesker som du ikke kan fatte, at love IKKE nyder
respekt hos kriminelle, der jo faktisk lever af at overtræde dem..!!

Altså:
Dine, og andres, hysteriske holdning til våbenbesiddelse, er helt hen i
vejret.
Ordentlige mennesker misbrugetr ikke værktøj.
Så enkelt er det.
Men forbrydere gør.
Så det er vel nok klogt, at forbyde værktøjsbesiddelse for de ordentlige
mennesker?

Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 18:12

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så enkelt er det.
> Men forbrydere gør.
> Så det er vel nok klogt, at forbyde værktøjsbesiddelse for de ordentlige

Hvis det er forbudt er det jo nemt at skille de brådne kar fra de gode.
Forbryderne vul jo givetvis som du selv siger skaffe våben, som så kan
straffes

/FL

Fra : @

Dato : 18-05-06 20:41

On Thu, 18 May 2006 19:12:12 +0200, "Frank Leegaard"
> [...]

>Hvis det er forbudt er det jo nemt at skille de brådne kar fra de gode.
>Forbryderne vul jo givetvis som du selv siger skaffe våben, som så kan

vil du straffe våbnene?

som du siger forbryderne vil have våben sel om dette er ulovligt

og straffe der virkelig skulle afskrække ville være noget med 12
måneders fængsel for at bære kniv
og den slags straf får du aldrig domstolene med på

hvilken dagsorden har du egentlig siden du har så h*lv*d*s travlt med
at få afvæbnet lovlydige borgere?

99,8% af befolkningen kan såmænd gå rundt med både pistoler og knive
uden der sker noget ved det

det er de sidste ca. 0,2% af befolkningen der er problemer med, og det
vil der være uanset forbud mod knive kuglepenne bordben og tunge
askebægre

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 20:49

> [...]
>
> det er de sidste ca. 0,2% af befolkningen der er problemer med, og det
> vil der være uanset forbud mod knive kuglepenne bordben og tunge

Det danske og britiske politi lader til at have en anden mening

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-06 11:32

> Hvis det er forbudt er det jo nemt at skille de brådne kar fra de gode.
> Forbryderne vul jo givetvis som du selv siger skaffe våben, som så kan
> straffes
>
> /FL

Se det er vi jo enige om.
Men det ønsker samfundet jo ikke.
Vi har love, der forbyder misbrug.
Hvorfor så ikke nøjes med disse, i stedet for at genere lovlydige?

Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-05-06 21:41

> [...]
> Men det ønsker samfundet jo ikke.
> Vi har love, der forbyder misbrug.
> Hvorfor så ikke nøjes med disse, i stedet for at genere lovlydige?

fordi disse extra regler vil genere ikke-lovlydige 10 fold af hvad det
generer lovlydige - Derfor

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-06 16:40

> [...]
> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> fordi disse extra regler vil genere ikke-lovlydige 10 fold af hvad det

Nix--
Al erfaring har jo vist, at disse forbud af "handlekraft - bevis - typen"
ikke hjælper det ringeste..!
De lovlydige forbydes at have lommekniv af brugelig art, hvorimod forbrydere
tydeligvis besidder dem i kassevis.
Og bruger dem.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 09:02

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogen dokumentation for det forholder sig sådan?

Det er simpelthen en del af deres forsvarsberedskab.
En del bliver hjemsendt "med våben".
Man kan tale om en lidt anderledes, udvidet, form af vort hjemmeværn.
Personligt har jeg haft den pudsige oplevelse, at bo til leje på et værelse
i Basel, hvor der i hjørnet var deponeret husejerens 12,7 maskingevær Dog
uden amm.
Det var i i starten af 60erne.

> Det er jo ikke sådan at man ikke kan have våben i DK. De omkring vel
50.000
> hjemmeværnsfolk og de flere hundrede tusinde jægere har da våben
>
> /FL

Dertil skal lægges sportsskytterne.
Faktisk er det ganske nemt at opnå våbentilladelse i DK.
Blot man kan dokumentere behovet.
Men man må sandelig ikke bære våbnet i dagligdagen.
Fornuftigt nok.

MVH
Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 18:15

> [...]
> Faktisk er det ganske nemt at opnå våbentilladelse i DK.
> Blot man kan dokumentere behovet.
> Men man må sandelig ikke bære våbnet i dagligdagen.

Netop: Jeg mener vi har en fornuftig politik, og det er ikke umiddelbart let
uden gyldig grund at have en pistol
Ejheller at bære den uden grund, og det tror jeg faktisk heller ikke det er
tilladt i Schweiz.
/FL

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 20:04

@ wrote:
> nu må du da snart være overbevist
>
> det er ikke våben der er problemet det er folk der iike kan opføre sig
> ordentligt

Jada. Men jo flere håndvåben der er i omløb, desto værre
konsekvenser vil folks dårlige opførsel i gennemsnit have. Læs om
Schweiz i http://www.huppi.com/kangaroo/L-gunownership.htm

mvh

Martin

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 20:49

santana.sorensen@get2net.dk skrev:

> Jada. Men jo flere håndvåben der er i omløb, desto værre
> konsekvenser vil folks dårlige opførsel i gennemsnit have. Læs om
> Schweiz i http://www.huppi.com/kangaroo/L-gunownership.htm

Der kan man da ikke se, at de flere håndvåben i omløb medfører
værre konsekvenser.

Der er nærmest uendeligt langt flere håndvåben i Scweiz end i
Danmark; men i Danmark begåes der dobbelt så mange mord pr.
indbygger.

Er det så fordi potentielle mordere i Schweiz er bange for deres
liv og helbred, hvis de overfalder en medborger, der
sandsynligvis er bevæbnet og kan svare dræbende igen? Det kunne
jo være forklaringen.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 21:14

@ wrote:

> "600,000 automatic rifles and 500,000 pistols"
>
> tæt på fiftyfifty

> kniber det dig at læse

Nej, men for dig. Jeg skrev om _andelen_ af mord begået med
skydevåben.

Det påstod jeg heller ikke.

mvh

Martin

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 21:43

HrSvendsen wrote:
> [...]
>
> Der er nærmest uendeligt langt flere håndvåben i Scweiz end i
> Danmark; men i Danmark begåes der dobbelt så mange mord pr.

Hmm. Jeg ser nu at det er svært at finde pålidelige tal, jeg troede
at antallet af mord i den vestlige verden var velkendt. Men på
www.csdp.org/research/hosb1203.pd (side 10) er tallene for de fleste af
årene lidt højere i Schweiz end i Danmark. Hvad skete der iøvrigt i
Danmark i 97?

> Er det så fordi potentielle mordere i Schweiz er bange for deres
> liv og helbred, hvis de overfalder en medborger, der
> sandsynligvis er bevæbnet og kan svare dræbende igen? Det kunne
> jo være forklaringen.

Men ikke videre sandsynlig. Langt de fleste ofre i Vesteuropa (sikkert
også andre steder) kendte jo deres morder i forvejen og er motivet er
jalusi eller tåbelige skænderier mellem påvirkede mennesker, m.a.o.
affektdrab.

Der er meget lidt voldskriminalitet i Schweiz, også sammenlignet med
DK. Politiet er hårdhændet, og det er immigrationsmyndighederne
også.

Og så er der jo så mange andre faktorer, sociale forhold,
misbrugsproblemer, behandlingen af sindslidende osv. Fattige sindsyge
stofmisbrugere begår flere mord!

mvh

Martin

Fra : HrSvendsen

Dato : 18-05-06 01:09

> [...]

> www.csdp.org/research/hosb1203.pd (side 10) er tallene for de fleste af
> årene lidt højere i Schweiz end i Danmark. Hvad skete der iøvrigt i

Altså altså - nu talte du vel ud fra den side, du linkede til.
Den sides undersøgelser stammede fra 1991, og så måtte jeg
selvfølgelig holde mig til de tal for at give dig et relevant
svar. Jeg gik jo ud fra, at det var de tal, du linkede til, der
havde den iboende pointe. Men de tal skal vi måske se bort fra?

> [...]
> også andre steder) kendte jo deres morder i forvejen og er motivet er
> jalusi eller tåbelige skænderier mellem påvirkede mennesker, m.a.o.

Det ændrer da ikke på, at den potentielle morder kunne have
større grund til at frygte for, at hans offer kunne finde på at
skyde fra sig. Bare fordi man kender hinanden, så kan den anden
jo godt være bevæbnet. Måske tænker man sig lige om en ekstra
gang, når man ved det.

> Der er meget lidt voldskriminalitet i Schweiz, også sammenlignet med
> DK. Politiet er hårdhændet, og det er immigrationsmyndighederne
> også.

Jeg kan ikke lige se, hvad det har med sagen at gøre. Falder
drabslysten desto mere hårdhændet politiet er? Hvad immigration
angår, så har Schweiz langt - meget langt - flere immigranter end
Danmark.

> Og så er der jo så mange andre faktorer, sociale forhold,
> misbrugsproblemer, behandlingen af sindslidende osv. Fattige sindsyge
> stofmisbrugere begår flere mord!

Der er på ingen måde mangel på stofmisbrugere i Schweiz.

Fra : @

Dato : 18-05-06 07:32

On Thu, 18 May 2006 02:09:13 +0200, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

> [...]
>drabslysten desto mere hårdhændet politiet er? Hvad immigration
>angår, så har Schweiz langt - meget langt - flere immigranter end

ja men de kommer selv med penge, de stormer ikke hen til det nærmeste
socialkontor

>Der er på ingen måde mangel på stofmisbrugere i Schweiz.

sikkert ikke, en junkie er en for mange

men sammenlignet med DK f.eks. hvordan ser det så ud med antallet af
narkomaner i Schweiz?

--
Det Radikale Venstre er blevet en interesseorganisation for
mennesker med lang uddannelse, stort ego og lille solidaritet

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 18:10

> ja men de kommer selv med penge, de stormer ikke hen til det nærmeste
> socialkontor

Men en væsentlig forskel er at de har statsnarkomaner.

Derfor behøver de ikke i samme omfang kriminalitet og pushere som de skal
udføre kriminalitet for for at skaffe stof

/FL

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 18-05-06 10:05

HrSvendsen skrev:

> [...]
> svar. Jeg gik jo ud fra, at det var de tal, du linkede til, der
> havde den iboende pointe. Men de tal skal vi måske se bort fra?

Jeg må indrømme at jeg ikke så på de totale antal fra begyndelsen -
de er jo helt i skoven. 5mord/100000 svarer til mere end 250/år i DK,
det holder jo ikke. Linket holder ikke, beklager. (Men det betyder jo
ikke at hvad jeg skrev var forkert, "kun" at det ikke var underbygget
af linket).

> [...]
> skyde fra sig. Bare fordi man kender hinanden, så kan den anden
> jo godt være bevæbnet. Måske tænker man sig lige om en ekstra

Min opfattelse er at meget få mennesker i Schweiz er bevæbnet til
daglig; våben, uanset art, er tænkt som samlerobjekter,
sportsrekvisitter, til jagt eller nationalt forsvar - ikke for den
personlige sikkerhed. Derfor vil mange våben ikke være lige ved
hånden i tilfælde af overfald, som det oftere er tilfældet i USA.
Husk også på at en potentiel morder (som regel) vil have
overraskelsen på sin side - det giver en fordel.

Derfor kan en potentiel morder, i langt de fleste tilfælde, med
rimelighed forvente at offeret ikke er bevæbnet i et givet øjeblik.

Iøvrigt vil mange mord, dem begået i affekt, nok ikke være præget
af den store omtanke og rationalitet.

> [...]
> drabslysten desto mere hårdhændet politiet er? Hvad immigration
> angår, så har Schweiz langt - meget langt - flere immigranter end

Nej, men med mindre voldskriminalitet er der mindre grund til at være
bevæbnet til selvforsvar.

Jeg ved der er langt flere immigranter end i DK. Men man er noget
hurtigere til at sende dem uden arbejde og/eller som bliver snuppet for
noget kriminelt ud af landet.

En vigtig faktor er efter min opfattelse at en potentiel morder med et
skydevåben har større chance for "success" end uden. Alene derfor
ville jeg forvente at et samfund med mange skydevåben havde en højere
mordrate end et uden, alt andet lige. Problemet er at der ikke findes
to ens samfund, og vi kan ikke lave en dobbelt blindtest.

Jeg tror ikke vi kommer meget videre, jeg stopper her. Iøvrigt er vi
kommet ret langt fra det oprindelige emne...

mvh

Martin

Fra : @

Dato : 17-05-06 15:02

On Wed, 17 May 2006 01:41:29 +0200, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>Hvad kan våbentosserne lære af den artikel?

intet som helst
det er som sædvanlig ikke selve våbnet der er et problem,
derimod kan der være problemer med voldelige mennesker som har våben

på Svalbard er så godt som alle personer over 12 år bevæbnede, og jeg
er temmelig vis på at kriminaliteten på Svalbard er temmelig lav

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 15:07

> [...]
>
> på Svalbard er så godt som alle personer over 12 år bevæbnede, og jeg
> er temmelig vis på at kriminaliteten på Svalbard er temmelig lav

Nu har Svalbard jo ikke det vilde at gøre med en moderne europæisk by af en
vis størrelse.

At betjentene i UKs udmelding ikke gør indtryk er jo så bare udtryk for at
man ikke gider lære af erfaringen og dem med praksiskundskab

Fra : @

Dato : 17-05-06 15:30

On Wed, 17 May 2006 16:06:35 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Nu har Svalbard jo ikke det vilde at gøre med en moderne europæisk by af en
>vis størrelse.

aha så det er folk i byer af eller over en vis størrelse der nu
pludselig er problemet ikke selve våbnet

det er da dejligt at du endelig indser dette

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 15:40

> aha så det er folk i byer af eller over en vis størrelse der nu
> pludselig er problemet ikke selve våbnet
>
> det er da dejligt at du endelig indser dette

Jamen. Jeg har aldrig bestridt at det er mennskene der trykker på
aftrækkeren.
Det ændrer bare ikke en tøddel ved at en gun er en potensforlænger for folk
med lille potens.
Men eftersom folk ikke kan forbydes ser jeg ikke anden mulighed end at
forbyde våbnene.

Fra : GB

Dato : 17-05-06 15:37

"@" <1@invalid.net> wrote in news:c1bm62l94ho4vvjr1l1choqj0814bq8bcq@
4ax.com:

> på Svalbard er så godt som alle personer over 12 år bevæbnede, og jeg
> er temmelig vis på at kriminaliteten på Svalbard er temmelig lav

Er det ikke ret naturligt, når man ernærer sig ved jagt, og desuden kan
risikere at rende ind i vilde dyr?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 16:00

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "@" <1@invalid.net> wrote in news:c1bm62l94ho4vvjr1l1choqj0814bq8bcq@
> 4ax.com:

> Er det ikke ret naturligt, når man ernærer sig ved jagt, og desuden kan
> risikere at rende ind i vilde dyr?

mjae .. selvom jeg tvivler på at den pædagogik som @, Perlsø og Svendsen
mener udspringer af være bevæbnet, gør indtryk på en isbjørn
Men jeg skal da selv indrømme at jeg i den situation kunne føle at en
naturvandringstur bevæbnet kunne være betimeligt. At jeg så med endnu større
vægt mener det modsatte som en diskotekstur, er for mig lige så
selvfølgeligt

Fra : GB

Dato : 17-05-06 16:17

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in

> [...]
> en naturvandringstur bevæbnet kunne være betimeligt. At jeg så med
> endnu større vægt mener det modsatte som en diskotekstur, er for mig

Det kan vi da kun være enige om.

Iøvrigt kan enhver ustraffet person her i Danmark jo bare tage et
jagttegn, melde sig ind i en skytteforening og købe en riffel og et
våbenskab, hvis man absolut er interesseret i at bevæbne sig.

Fra : @

Dato : 17-05-06 17:43

On 17 May 2006 15:16:48 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>jagttegn, melde sig ind i en skytteforening og købe en riffel og et
>våbenskab, hvis man absolut er interesseret i at bevæbne sig.

det er sg* da nemmere hurtigere og billigere at købe en ulovlig skyder

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Allan Riise

Dato : 17-05-06 17:45

@ wrote:

> det er sg* da nemmere hurtigere og billigere at købe en ulovlig skyder

Lad os straks få forhøjet straffen for at ulovligt besidde skydevåben, med
en straframme der går fra 3 år til 8 år.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 17-05-06 18:45

On Wed, 17 May 2006 18:45:23 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Lad os straks få forhøjet straffen for at ulovligt besidde skydevåben, med
>en straframme der går fra 3 år til 8 år.

var det ikke bedre at starte med at forhøje straffen for voldelige
overfald?

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:14

> det er sg* da nemmere hurtigere og billigere at købe en ulovlig skyder

Det er da også næsten billigere og nemmere at bestille sit nye B&O på den
lokale beverding. Begge dele er moralsk forkasteligt og ulovligt, og skal
derfor straffes hårdt

Fra : GB

Dato : 17-05-06 22:53

"@" <1@invalid.net> wrote in news:0jkm62t1udim1en5gaa95c5olfmm9a6j4i@
4ax.com:

> det er sg* da nemmere hurtigere og billigere at købe en ulovlig skyder

Muligvis, men det er kriminelt.

Fra : @

Dato : 18-05-06 06:51

On 17 May 2006 21:52:58 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

>"@" <1@invalid.net> wrote in news:0jkm62t1udim1en5gaa95c5olfmm9a6j4i@
>4ax.com:

>Muligvis, men det er kriminelt.

ja som at glemme sikkerhedsselen

det klares med en bøde

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 17-05-06 17:40

On Wed, 17 May 2006 17:00:03 +0200, "Frank Leegaard"
> [...]

>mjae .. selvom jeg tvivler på at den pædagogik som @, Perlsø og Svendsen
>mener udspringer af være bevæbnet, gør indtryk på en isbjørn

for en sulten isbjørn er mennesker lig med mad så hvis folk på
Svalbard ikke vil ende i maven på en isbamse er det bedst at fortælle
bamse via en sværkalibret riffel at man ikke har lys til at blive ædt

> [...]
>naturvandringstur bevæbnet kunne være betimeligt. At jeg så med endnu større
>vægt mener det modsatte som en diskotekstur, er for mig lige så

på en diskotekstur bliver man betragtet som lovligt bytte af
forbryderne så hvorfor ikke bruge en sværkalibret revolver til at
fortælle forbryderne at man alligevel ikke er deres lovlige bytte?

isbjørne og voldsforbrydere er udenfor pædagogisk rækkevidde der
hjælper kun overvældende våbenmagt

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:16

> [...]
> fortælle forbryderne at man alligevel ikke er deres lovlige bytte?
>
> isbjørne og voldsforbrydere er udenfor pædagogisk rækkevidde der

Som jeg håber og tror er du den lille smule mindre psykopat end
voldsforbryderen og din chance for at dø er størst

Fra : td

Dato : 17-05-06 22:04

> for en sulten isbjørn er mennesker lig med mad så hvis folk på
> Svalbard ikke vil ende i maven på en isbamse er det bedst at fortælle
> bamse via en sværkalibret riffel at man ikke har lys til at blive ædt

Tror du bjørnen vil afholde sig fra at angribe dig, fordi du har en riffel
med?

> på en diskotekstur bliver man betragtet som lovligt bytte af
> forbryderne så hvorfor ikke bruge en sværkalibret revolver til at
> fortælle forbryderne at man alligevel ikke er deres lovlige bytte?

Tror du det vil afholde nogen fra atr skyde først?

td

Fra : @

Dato : 18-05-06 06:32

On Wed, 17 May 2006 23:04:18 +0200, "td"
<tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Tror du bjørnen vil afholde sig fra at angribe dig, fordi du har en riffel
>med?

nej men jeg fortæller den via riflen at den har fået en dårlig ide

når sværkalibrede rifler taler med bjørne kan riflen hvis der er tid
tale forbi bjørnen men næste "tale" kan jo nødvendigvis blive mere
direkte

ja

men ikke alle

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : GB

Dato : 17-05-06 22:53

"@" <1@invalid.net> wrote in

> for en sulten isbjørn er mennesker lig med mad så hvis folk på
> Svalbard ikke vil ende i maven på en isbamse er det bedst at fortælle
> bamse via en sværkalibret riffel at man ikke har lys til at blive ædt

Jow...

Fra : @

Dato : 17-05-06 17:34

On 17 May 2006 14:37:26 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

>"@" <1@invalid.net> wrote in news:c1bm62l94ho4vvjr1l1choqj0814bq8bcq@
>4ax.com:

>Er det ikke ret naturligt, når man ernærer sig ved jagt, og desuden kan
>risikere at rende ind i vilde dyr?

jo

vi danskere risikerer at rende ind i vilde muhammedanere

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:18

> jo
>
> vi danskere risikerer at rende ind i vilde muhammedanere
´
Det eneste du opnår ved at være bevæbnet, er tvivl om efterfølgende hvem der
trak først. Desuden er der jo perlelet at bure folk inde i MEGET lang tid
for ulovlig våbenbesiddelse - og nej .. har ikke ondt af at du skal ind og
sidde i lang tid sammen med muhammedanerne

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-05-06 07:31

Frank Leegaard <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> Ret mange britiske betjente ønsker ikke at bære våben:
>
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3734218/
>
> Her kunne vores "våbentosser" i forummet lære noget.

Tåber. De kriminelle har *ALTID* våben. Hellere have et pistol og ikek
have brug for den, end at have brug for den og ikke have den.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-05-06 08:23

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Tåber. De kriminelle har *ALTID* våben. Hellere have et pistol og ikek
> have brug for den, end at have brug for den og ikke have den.

Ingen tvivl om at at vold avler vold, og opruster den ene part, gør den
anden det stensikkert også ... men derfra og så til at en BETJENT ikke skal
være bevæbnet, der er langt efter min mening. Jeg forstår dem ikke helt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 08:54

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden det stensikkert også ... men derfra og så til at en BETJENT ikke
> skal være bevæbnet, der er langt efter min mening. Jeg forstår dem ikke

Nej - det gør ingen af os vel helt. Men det er jo dem med erfaringen. Derfor
vækker deres udmelding jo stærk stof til eftertanke

/FL

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-05-06 09:54

> Nej - det gør ingen af os vel helt. Men det er jo dem med erfaringen.
> Derfor vækker deres udmelding jo stærk stof til eftertanke

Ja helt sikkert. Det er netop dem der har erfaringen, så det er dem vi bør
lytte til. I det hele taget mener jeg ikke vi skal være på nakken af
politiet, når de udfører deres arbejde. Hvis en dansk betjent skyder en
bevæbnet og maskeret røver, bliver der straks ramaskrig. Det kan simpelthen
ikke være rigtigt. Vi som samfund giver politiet nogle beføjelser til
magtanvendelse, i anerkendelse af at deres job er svært og farligt. Derfor
skal vi sgu slappe lidt af når de, som står i situationen, vælger at benytte
sig af de beføjelser de har.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 10:24

> [...]
> farligt. Derfor skal vi sgu slappe lidt af når de, som står i situationen,
> vælger at benytte sig af de beføjelser de har.

Jeg har ingen problemer med bevæbningen af det danske politi og deres
forvaltning af det magtmiddel det er. Der hvor jeg har problemet, er når hr
og fru danmark mener de selv bør have ret til have selvsamme bevæbning. Det
mener jeg ikke de har træning og overblik til, og det ender i fælles
katastrofer for uskyldige og kriminelle som jo føler sig nødsaget til at
"beskytte" sig mod en skydegal hr. danmark.

Men stadig vækker det eftertanke at det britiske politi mener sig i stand
til at udføre deres hverv uden bevæbning. Den eftertanke synes jeg skulle
sprede sig bredt i befolkningen

/FL

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-05-06 14:28

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 14:36

> [...]
De få eksempler på misbrug af hjemmeværnsvåben ser jeg ikke som det store
problem.
Men jeg ser det store problem ved dem herinde der ser bevæbningen af
borgerne som en løsning på eskalerende vold.
Der hvor kæden hopper af ved dem, er der at den gennemsnitlige danske
forbryder (østeuropæisk eller dansk) er langt mere villig og duelig til
plaffe lovlydige borgere ned end ditto.

Der er en af de største fejlslutninger efter min mening.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:55

> [...]
> katastrofer for uskyldige og kriminelle som jo føler sig nødsaget til at
> "beskytte" sig mod en skydegal hr. danmark.

Jeg har i den grad problemer med din "tankegang".
"Naboen er sikkert dum, så jeg må hellere hjælpe ham".
Hvorfor så mange efterhånden har denne holdning, er mig en gåde.
Selvovervurdering?
Lyder i høj grad som en "elitær akademisk" tankegang.

> [...]
> til at udføre deres hverv uden bevæbning. Den eftertanke synes jeg skulle

Bortset fra dette, finder jeg teorien om "optrapning" ok.
Det bør ikke være nødvendigt for politiembedsmænd at bære våben.
Sådan har det jo været, også i mands minde.
Begyndte voldsspiralen p.ga. politiets bevæbning og indførelsen af
"marsmandsudstyr"?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 08:55

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 09:22

> [...]
> anden det stensikkert også ... men derfra og så til at en BETJENT ikke
> skal være bevæbnet, der er langt efter min mening. Jeg forstår dem ikke

Og så skal vi stadig huske på, at det er loves lange arm, der har
våbenretten/bære- og anvendelsestilladelsen på sin side.

J.
--
Pokkers til vejr I holder jer her i Danmark...
Jeg tager s'gu tilbage til Spanien, hvis det ikke bliver bedre.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-05-06 13:40

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl om at at vold avler vold, og opruster den ene part, gør den
> anden det stensikkert også ...

Beklager, det modsatte er erfaringerne fra USA. Indbrydstyve bevæbner
sig IKKE med UZI'er og stormrifler når de går på rov i private hjem med
våben.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 14:23

> Beklager, det modsatte er erfaringerne fra USA. Indbrydstyve bevæbner
> sig IKKE med UZI'er og stormrifler når de går på rov i private hjem med
> våben.

og det ved du fra de psykopat NRA sider som jo kun kan se våbenenes
velsignelser.
Nu er der jo forskel på amr. og europæiske forhold, og jeg mener da absolut
at en udmelding som den i artiklen giver anledning til eftertanke

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-05-06 19:22

> [...]

> Nu er der jo forskel på amr. og europæiske forhold, og jeg mener da absolut
> at en udmelding som den i artiklen giver anledning til eftertanke

Hvad fanden er der nu galt med NRA? Det er en fin organisation som
oplyser folk om deres konstitutionelle rettigheder til at bære våben og
underviser folk i sikker våbenhåndtering.

Eller du har måske set Micahel Moore's tilsvining af NRA i "Bowling for
Columbine", og tager det som sandhedsvidne om hvad NRA er?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 20:45

> [...]
>
> Eller du har måske set Micahel Moore's tilsvining af NRA i "Bowling for
> Columbine", og tager det som sandhedsvidne om hvad NRA er?

Jamen . ingen tvivl om at jeg mener at NRA generelt er syge i hovedet ..
og Michael Moore har fat i en del af sandheden i sagen om massakren i
Columbine
/FLh

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-05-06 20:56

> [...]

> Jamen . ingen tvivl om at jeg mener at NRA generelt er syge i hovedet ..
> og Michael Moore har fat i en del af sandheden i sagen om massakren i

OK, du er faldet for hans demogogi. Tak for den oplysning.

Hvis du vil have en mere realistisk og sandfærdig fortolkning af BfC kan
du jo starte med at læse disse sider, istedet for enøjet at stemple NRA
og andre våbenejere som psykopater:

http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

http://www.spinsanity.org/columns/20021119.html

http://www.davekopel.com/NRO/2003/Bowling-Truths.htm

Du ønskes god læsning.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 21:38

> [...]
>
> Hvis du vil have en mere realistisk og sandfærdig fortolkning af BfC kan
> du jo starte med at læse disse sider, istedet for enøjet at stemple NRA

Jeg gider ikke læse noget som folk med lavt selvværd som de så multiplicerer
med våben har skrevet

/FL

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-05-06 22:50

> [...]

> Jeg gider ikke læse noget som folk med lavt selvværd som de så multiplicerer

Det gav SLET IKKE mening, men jeg noterer mig at du er
argumentationsresistent. EOD.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 23:08

> Det gav SLET IKKE mening, men jeg noterer mig at du er
> argumentationsresistent. EOD.

Jeg læser jo heller ikke taler af den iranske præsident som jo også er
våbenpsykopat

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 16:53

> Jeg læser jo heller ikke taler af den iranske præsident som jo også er
> våbenpsykopat
>
> /FL

Hvordan har du det med fodbold?
Jeg mener: Er du boldmongol?
I så fald er du jo exponent for en "sportsgren", der er skyld i betydeligt
mere i form af tilskadekomster og dødsfald, endog vold, end de danskere der
er i besiddelse af et eller flere skydevåben.
Faktisk vil jeg da påstå, at boldmongoler ligger betydeligt nærmere
psykopatgrænsen, end fredelige sportsskytter og jægere.

Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 18:20

> [...]
> Faktisk vil jeg da påstå, at boldmongoler ligger betydeligt nærmere
> psykopatgrænsen, end fredelige sportsskytter og jægere.

Jamen .. Det er skam ikke dem jeg vil efter, ligesom jeg ikke vil efter de
fredelige fodboldtilskuere. Dem jeg vil mod, er hooligans og voldsmænd eller
voldsmænd i spe. Ingen almindelige mennesker har brug for våben. Er du jæger
eller sportsskytte er sagen selvfølgelig en anden.

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-06 11:30

> [...]
jæger
> eller sportsskytte er sagen selvfølgelig en anden.

Hvorfor så ikke bruge det "effektive" våben:
Forbyd fodbolde..!!

Ang. våbenbesiddelse:
Denne skal ske efter gældende lovgivning.
Længere er den ikke.
Problemet er, at samme lovgivning strammes hver eneste gang nogle forbrydere
ikke synes, den gælder for dem.
Og dette er IKKE rimeligt overfor lovlydige borgere.

Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-05-06 21:44

> [...]
> eller
> jæger

> Hvorfor så ikke bruge det "effektive" våben:

Jamen ... Jeg har intet problem med at hvis enkelte klubbers fans går over
stregen, så at forbyde disse klubbers tilhængere overhovedet at komme ind
som tilskuere
Vil ikke genere mig spor

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-06 16:50

> [...]
> >
> Jamen . ingen tvivl om at jeg mener at NRA generelt er syge i hovedet ..
> og Michael Moore har fat i en del af sandheden i sagen om massakren i

I en periode på næsten 10 år, var jeg medlem af NRA.
Det er ikke dyrt, og er den eneste måde at abbonere på deres tidsskrift,
American Rifleman.
Glimrende blad, der til overmål beviser, at den gængse danske opfattelse af
organisationen er helt ude i skoven.
En vigtig del af deres arbejde, er netop at uddanne mennesker til at kunne
omgås våben forsvarligt.

Hvilket man ikke kan sige om hysteriske danskere, der opfører sig overfor
våben, som hysteriske kællinger overfor mus og edderkopper.
På dette område glæder, ligesom for alt andet, at uddannelse og viden er
vejen frem.
Det er ikke våben, der er farlige.
Kun mennesker, der ikke kan styre deres brandert, så at sige.

MVH
Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-05-06 18:26

> [...]
> vejen frem.
> Det er ikke våben, der er farlige.
> Kun mennesker, der ikke kan styre deres brandert, så at sige.

Ja man undrer sig over at det danske og britiske politi ikke har samme
indstilling som et gammell hjernevasket NRA medlem. Man skulle mene at de
havde fingeren lidt mere pulsen omkring hvad der sker end både dig og mig.
Derfor vejer deres udsagn tifold end dine udsagn fra en lobbyorganisation
fra et land hvor våben er så indbegrebet af deres selvforståelse

/FL

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-06 11:27

> [...]
> Derfor vejer deres udsagn tifold end dine udsagn fra en lobbyorganisation
> fra et land hvor våben er så indbegrebet af deres selvforståelse

Du kan måske ikke læse?
Eller er du blot på permanent autopilot?
I hvert fald svarer du på det du tror, jeg siger.
Det burde da fremgå ganske klart i tråden, at jeg netop har den opfattelse,
at politiets bevæbning og iklædning i "rumudstyr" er med til at exkalere
volden?

Men så een gang til for din skyld:
Og jeg skriver nu langsomt, så du kan følge med:

Jeg finder det ikke rigtigt, at vore ordenshåndhævere render rundt med
skydevåben.
Hvis du nu læser det een gang til, fiser det måske ind?

Nå ikke.
Nej - jeg tænkte det nok.
Hystader, der ikke kan andet end optræde som en edderkop-forskrækket kvinde,
har kun en måde at opfatte værktøj på.
Det er en slags fobi

Egon

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-05-06 23:49

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> [...]
> organisationen er helt ude i skoven.
> En vigtig del af deres arbejde, er netop at uddanne mennesker til at kunne

Jeg har selv i en kort periode været medlem af NRA, men måtte udskyde
fornyelsen af mit medlemsskab pga. sparsommelighed. Det sker nok at jeg
melder mig ind igen...

Men jeg kan kun erklære mig enig - folks opfattelse af NRA er forskruet.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-05-06 21:47

> [...]
> melder mig ind igen...
>
> Men jeg kan kun erklære mig enig - folks opfattelse af NRA er forskruet.

Hvis jeg havde levet i 30erne er jeg overbevist om at et medlemskab af det
tyske nazistparti også var en forbundet med mange gode oplevelser og megen
rar socialt samvær. Ligesom næsten alle andre foreninger hvor man møder
ligesindede.
/FL

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 08:52

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Tåber. De kriminelle har *ALTID* våben. Hellere have et pistol og ikek
> have brug for den, end at have brug for den og ikke have den.

Det kunne jo være at de gode betjente ved at møde volden tit og ofte har
indset at flere våben ikke løser tingene. Det er jo dem der har erfaringen.
Ikke en teenager der har set for mange splatterfilm

/FLn

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 08:42

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Tåber. De kriminelle har *ALTID* våben. Hellere have et pistol og ikek
> have brug for den, end at have brug for den og ikke have den.

Mener du dermed at betjentene, der må siges at have problematikken på
nært hold, ikke aner hvad de taler om?

I gamle dage (for mere end 50 år siden) var tankegangen at de
kriminelle vidste at:

a) Politiet var ikke bevæbnet.
b) Dræbte man en betjent (og bliver man fanget) var man ret sikker på
at ende i galgen.

Siden er dødsstraffen blevet afskaffet (bortset vistnok for
pirateri!), men den sikre viden om at en betjent ikke kunne skyde
gjorde (efter sigende) i mange år at kriminelle tænkte en ekstra gang
før de skød efter betjente - og bobbyerne mente (og en del mener
stadig) at det forbedrede deres sikkerhed.

Jeg boede i Liverpool midt i 90erne, mens bobbyerne endnu var
ubevæbnede. Der var på et år 47 skyderier i en by dobbelt så stor
som Århus, vistnok ingen mod betjente. Men de havde et "Armed Response
Unit", det var med skudsikre veste, maskinpistoler og i en V8
Landrover.

Findes der mon undersøgelser der viser effekten på sikkerheden (både
offentlighedens og politiets) af at bevæbne betjente rutinemæssigt?
Jeg køber ikke "det er da indlysende...", for som jeg ser det er det
mere kompliceret end som så. Afhænger også af hvilket samfund man
har, i USA er der nok ikke noget alternativ.

mvh

Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 09:05

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> [...]

mere kompliceret end som så. Afhænger også af hvilket samfund man
har, i USA er der nok ikke noget alternativ.

Enig i dine betragtninger som for mig forekommer langt mere nuancerede end
våbentossernes automatreaktioner "større - flere guns"

Jeg ser dog et håb for DK stadigvæk.

/FL

Fra : N/A

Dato : 17-05-06 09:11

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 09:11

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> "Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, vi kan lære, at de selvsamme britiske betjente fester om aftenen på
> "Blue Oyster Bar".

Det må du vist forklare hvad det har at gøre med sagen.

Er det et modargument eller bare sludder fordi dit fastlåste univers får et
skud for boven?'
/FL

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 09:38

> [...]
>>
> Det må du vist forklare hvad det har at gøre med sagen.
>
> Er det et modargument eller bare sludder fordi dit fastlåste univers får

Hvilket skud?
Hvilket fastlåste univers?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 10:26

> "Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket skud?
> Hvilket fastlåste univers?

Forklar lige først hvad det var med "blue oyster ,,,"

Det spørgsmål forstår du vist godt?

/FL

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 12:54

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Forklar lige først hvad det var med "blue oyster ,,,"

Tilsyneladende ved du ikke, hvad Blue Oyster Bar er..
Skal du have hjælp, eller tror du selv, at du kan finde ud af, at det er en
amerikansk pendent til Pan.
www.pan-cph.dk
Eller du vil måske ikke være ved, at du kender til disse dansesteder.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 14:26

> [...]
> en amerikansk pendent til Pan.
> www.pan-cph.dk
> Eller du vil måske ikke være ved, at du kender til disse dansesteder.
Ok .. fornemmede det var noget i den retning.

Hvori diskvalificerer det dem så til at mene som de gør - hvis du har ret i
at selvsamme betjente som mener at våben ikke løser problemer, også kommer
på bøssesteder.

Kan du ikke se at det er en latterlige metaargumentation.
Du bør i alle fald forklare mig sammenhængen før jeg kan se den.
Forklar venligst!

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 09:12

> [...]
>
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3734218/
>
> Her kunne vores "våbentosser" i forummet lære noget.

Jeg ved i det mindste, hvad de fornuftige i dette forum kan lære.
Nemlig at selvsamme britiske betjente fester på 'Blue Oyster Bar'.
At nogle britiske betjente ikke ønsker at bære våben, vidner om, at de nok
burde have valgt et andet job som eks. parkbetjente eller parkeringsvagter.
Enten koster det dem livet, og hvis de er heldige...jobbet.

J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 10:24

> [...]
> parkeringsvagter.
> Enten koster det dem livet, og hvis de er heldige...jobbet.

Mon ikke de ved en hel del mere om hvad det indebærer at være betjent i UK
end dine ammestuehistorier.

Fortæl lige hvad det var for et metaargument du forsøgte at kolportere med
"blue oyster bar".

Var det noget du mente der kunne sætte berettiget tvivl om deres dømmekraft?

/FL

Fra : Dan

Dato : 17-05-06 09:43
Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:24

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse
> http://annapihl.tv2.dk/article.php?id=3656872

´Klippet fra siden
Når det danske politi traditionelt set har været meget let bevæbnet, skyldes
det en overbevisning om, at våben optrapper vold frem for at forhindre den.

Kilder:

Peter Heide, Politihistorisk Museum

Politihistorisk selskab, Årsskrift 1989

/FL

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 10:22

Jim skrev:

> [...]
> burde have valgt et andet job som eks. parkbetjente eller parkeringsvagter.
> Enten koster det dem livet, og hvis de er heldige...jobbet.

Nu er der jo mange af dem der begyndte før der bevæbningen blev
almindeligt tilgængelig.

Politikken har været at våben blev overladt til specialister, der til
gengæld havde et imponerende arsenal.

Har du noget bevis (ikke din personlige overbevisning) for at generel
bevæbning af politiet øger sikkerheden for betjente eller resten af
offentligheden? Husk at tælle dem der bliver skudt ved fejltagelser,
som brasilianeren i Undergrundsbanen.

Hvis du skulle være interesseret i en afbalanceret beskrivelse af
forholdene derovre kan du læse her:
http://www.politics.co.uk/issuebrief/public-services/police/police-arms-and-weaponry/police-arms-and-weaponry-$366696.htm

Om betjentenes seksuelle orientering skal jeg ikke kunne udtale mig.
Men jeg mødte en ex-betjent der stoppede fordi han ikke ville være
med til den rutinemæssige, voldelige behandling af arrestanter.

mvh

Martin

Fra : fribytteren

Dato : 17-05-06 12:43

Jim skrev:

> [...]
> midt mellem øjnene på ham.
> Og så kan du være sikker på, at denne "skurk" ikke medbringer et større

Fuldstændig rigtigt, den døde skurk medbringer ikke større våben en
anden gang. Men du kan med garanti være sikker på, at den næste
skurk kommer med et endnu større våben og maltraktere
politibetjentene med. Tror du vitterlig at forbryderne venter på at
betjentene skyder dem, så er du da hjernedød.

Viser betjentene derimod at de ikke er ude på at slå ihjel eller på
anden måde at skade forbryderne på legeme eller sjæl, men kun ude
på at stoppe deres forehavende, kan forbryderne få den erkendelse at
de alle sammen er ligeværdige og levende mennesker.

Er det muligt at komme så langt i arbejdet som politibetjent, at få
forbryderne til at erkende deres menneskelighed og menneskelige
ligeværdighed, kan det kun være en glæde for de mennesker der har
påtaget sig jobbet som politibetjent.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jim

Dato : 17-05-06 13:21

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> skrev i en meddelelse

Jim skrev:

> [...]

politibetjentene med. Tror du vitterlig at forbryderne venter på at
betjentene skyder dem, så er du da hjernedød.

*********
Hvis du tror, at politiet kun er i besiddelse af deres små håndvåben, så må
du da være hjernedød.
*********

[...]

********
Forbrydere er ikke ligeværdige mennesker i forhold til lovlydige.
Det er der, det går galt for dig.
********

[...]

Politibetjente skal ikke være socialrådgivere i uniform.
Hvis de kriminelle har brug for en støttepædagog, så er det ikke politiet,
som skal påtage sig det job.
********

J.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 14:06

Jim skrev:

> [...]
> amerikansk pendent til Pan.
> www.pan-cph.dk
> Eller du vil måske ikke være ved, at du kender til disse dansesteder.

Jeg husker en Blue Oyster Bar fra "Politiskolen 1".

Nu må du lige forklare hvad du mener det har med bevæbningen af
politi at gøre.

Kan bøsser/lesbiske ikke udføre politiarbejde? Dokumentation, tak.

mvh

Martin

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 14:27

Jim skrev:

> [...]

politi at gøre.

Kan bøsser/lesbiske ikke udføre politiarbejde? Dokumentation, tak.

____________

Staklen mangler argumenter og griber til at pisse sig selv op af benet med
argumenter som dem med bøssebaren.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 16:42

@ wrote:
> på Svalbard er så godt som alle personer over 12 år bevæbnede, og jeg
> er temmelig vis på at kriminaliteten på Svalbard er temmelig lav

I Canada er der svjh næsten lige så mange våben pr person som i USA.
Alligevel er antallet af mord en brøkdel - kan det have noget med
kultur + arten af våben at gøre?

Uden at have nogen specifik viden kunne jeg forestille mig at de
canadiske våben havde en noget større gennemsnitslængde og dermed
var mere besværlige at slæbe rundt med til daglig.

mvh

Martin

- som ikke kan se noget tegn på at øget bevæbning giver højere
sikkerhed.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:20

@ wrote:
> [...]

canadiske våben havde en noget større gennemsnitslængde og dermed
var mere besværlige at slæbe rundt med til daglig.

Våbenlobbyen (såsom NRA) fremkommer med utallige statistikker som du skal
bruge et liv på at modbevise. (det er jo det NRA aktivisterne gør)

Fra : Cyber.

Dato : 17-05-06 17:49

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3734218/
>
> Her kunne vores "våbentosser" i forummet lære noget.

Nogle båtnakker er som dyr,-engang for mange år siden var jeg i farum for at
besøge en ven, da vi gik igennem farum midtpunkt om aftene, var der en 7-8
perkere som sagde vi skulle have tæsk....min kammerat havde en gaspistol som
han smed i fjæset på den ene af dem,-og jeg skal love for at de kunne løbe
hurtigt...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 18:22

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 7-8 perkere som sagde vi skulle have tæsk....min kammerat havde en
> gaspistol som han smed i fjæset på den ene af dem,-og jeg skal love for at
Problemet med den slags typer er bare at det kun sker en enkelt gang. Næste
gang har 3 af dem en Magnum (ej fra Frisko) og så gad jeg godt se hvem der
løber ..
Våbenkapløb er en stakket frist

Fra : Cyber.

Dato : 17-05-06 19:47

> [...]
> Problemet med den slags typer er bare at det kun sker en enkelt gang.
> Næste gang har 3 af dem en Magnum (ej fra Frisko) og så gad jeg godt se

Det har du ret i,-det er sørgeligt at det skal være sådanne, men jeg var nu
glad for det i den situation!, generelt syntes jeg ikke våben hører til i
private hjem.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-06 20:49

> [...]
> nu glad for det i den situation!, generelt syntes jeg ikke våben hører til

ER overbevist om at jeg ville have det som dig hvis jeg blev truet.
Problemet er bare at de kriminelle er den tand mere syge i hovedet end
ganske almindelige mennesker. Derfor skal de ikke have anledning til i deres
egen selvforståelse at forsvare sig ved at bære en gun

/FL

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 17-05-06 19:54

HrSvendsen wrote:
> [...]

Det tror jeg nok er blevet faset ud inden for de sidste år, pligten
altså.

> Jada
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/1566715.stm

Igen, læg mærke til at vi primært taler rifler, ikke pistoler og
revolvere. Og pressen har en tendens til ikke at gøre så meget ud af
[...]

Her er en uddybende analyse der bl.a. behandler forskellen på hvad
type våben der er i omløb:
http://www.huppi.com/kangaroo/L-gunownership.htm Jeg finder det svært
at være imod de generelle konklusioner.

mvh

Martin Sørensen

Fra : @

Dato : 17-05-06 20:16

> [...]

>flere skydevåben der er i omløb, desto højere andel af mord bliver
>begået med skydevåben. Det gælder i særdeleshed Schweiz. Ikke

kniber det dig at læse

[...]

det er der heller ikke nogen andre steder i verden

>Her er en uddybende analyse der bl.a. behandler forskellen på hvad
>type våben der er i omløb:
>http://www.huppi.com/kangaroo/L-gunownership.htm Jeg finder det svært
>at være imod de generelle konklusioner.

selvfølgelig, du finder en privat hjemmeside som bekræfter din tro
det bliver dog ikke af den grund til sandhed

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-05-06 20:44

> [...]

> flere skydevåben der er i omløb, desto højere andel af mord bliver
> begået med skydevåben. Det gælder i særdeleshed Schweiz. Ikke

Det viser jo bare, at hvis man ikke har et skydevåben til at
dræbe med, så bruger man noget andet. Folk der vil dræbe har
masser af muligheder og behøver slet ikke skydevåben. Hvad angår
dræbere nytter det ikke noget at forbyde skydevåben.

Sjovt at se, at folk i Norge er endnu mere bevæbnede end
schweizere; men har end endnu lavere tendens til at myrde løs og
f.eks. har lavere rate af mord begået med skydevåben end Holland,
hvor næsten ingen husstande har våben.

Gad vide hvad der kan udledes af det.

> Her er en uddybende analyse der bl.a. behandler forskellen på hvad
> type våben der er i omløb:
> http://www.huppi.com/kangaroo/L-gunownership.htm Jeg finder det svært
> at være imod de generelle konklusioner.

Hvilken af de generelle konklusioner synes du bedst illustrerer
din pointe?