Danskerne er vilde med udenlandske fødevar~
Fra : Martin Larsen

Dato : 15-05-06 12:24

"Danskerne er vilde med udenlandske fødevarer"

Dette er en politisk korrekt nyhedsoverskrift fra DR (og ikke dk.politik

Hvor latterlige kan de dog blive i det "kosmopolitiske" PC-foretagende.

Det er en håndfuld opkøbere fra 3-4 megakoncerner der bestemmer hvad de
danske supermarkeder indkøber - og det er først og fremmest billigheden
der ses på. Om hindbærrene er giftige er kun en ekstra charme for
mediemogulerne.
Og når polakkerne er kommet i EU og har et kæmpe landbrugspotentiale -
så stiger importen fra Polen. Big deal

Ekstra tåbelig er påstanden når vi ved at danske kvalitetsproducenter
ikke længere kan være med, fx tomat- og jordbæravlerne. De vil blive
savnet

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 15-05-06 13:15

Martin Larsen skrev:

> Hvor latterlige kan de dog blive i det "kosmopolitiske" PC-foretagende.

Det burde være "Danskerne er vilde med billige fødevarer".

> Det er en håndfuld opkøbere fra 3-4 megakoncerner der bestemmer hvad de
> danske supermarkeder indkøber - og det er først og fremmest billigheden
> der ses på.

Tydeligvis også af forbrugerne.

> [...]
>
> Ekstra tåbelig er påstanden når vi ved at danske kvalitetsproducenter
> ikke længere kan være med, fx tomat- og jordbæravlerne. De vil blive

men ikke nok til at folk ville betale den højere pris, vel?

/Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-05-06 14:32

santana.sorensen@get2net.dk fortalte:

> men ikke nok til at folk ville betale den højere pris, vel?

Du fik nok ikke fat i hvad indlægget drejede sig om - men dit underlige
postulat/formodning kræver nok analyse udover din fatteevne.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 15-05-06 19:42

> [...]
>
> Ekstra tåbelig er påstanden når vi ved at danske kvalitetsproducenter ikke
> længere kan være med, fx tomat- og jordbæravlerne. De vil blive savnet

Ja tak og så vil jeg gerne frabede mig at forretningerne bla. sælger råddent
kød, fik et rådnet stykke kød med hjem i Lørdags d. 12/5-06 for det er
konsekvensen af det.

Mvh. Svend

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 16-05-06 08:53

Martin Larsen skrev:

> santana.sorensen@get2net.dk fortalte:

> Du fik nok ikke fat i hvad indlægget drejede sig om - men dit underlige
> postulat/formodning kræver nok analyse udover din fatteevne.

Hvad er der underligt i mit postulat?

Dit postulat er (som jeg læser det) at de store kæders indkøbere
konspirerer om at give danskerne billigere og dårligere fødevarer
(for at sikre egen profit?), til skade for danske producenter. Jeg
hævder at flertallet af den danske befolkning er så ligeglade med
kvalitet og så fokuserede på prisen at det er hvad supermarkederne er
nødt til at sælge deres varer på.

Hvis der virkeligt var et marked for bedre kvalitet/dansk/whatever, så
skulle der nok være nogen der prøvede at udnytte det. Men de danske
avlere har ikke formået at markedsføre sig på en måde så de kan
få en højere pris der kan dække deres højere udgifter.

I Schweiz, hvor jeg er kommet meget det sidste års tid, kan
supermarkederne få højere pris for schweiziske produkter end for
lignende udenlandske (kød, grøntsager). Det lader ikke til at være
tilfældet i Danmark.

Din fatteevne vil jeg slet ikke kommentere

mvh

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-05-06 09:13

santana.sorensen@get2net.dk fortalte:

> Hvad er der underligt i mit postulat?

For det første er det ikke min hensigt at diskutere prisfastsættelse i
dansk detailhandel.
For det andet er din fatalistiske økonomiske teori latterlig. Ha ha.
Håber det hjalp nu.

Mvh
Martin
--