Endelig nu klarer vi os bedre i PISA
Fra : Kim2000

Dato : 14-05-06 02:17

Regeringen er træt af at danske skoleelever godt nok lære en masse, godt nok
er suverænt eftertragtede på arbejdsmarkedet, godtnok er de mest kreative og
at landet generelt bare konstant bliver ved med at være i toppen indenfor
snart sagt alle de brancher vi beskæftiger os med. Faktisk er den eneste
branchen jeg kan huske vi generelt har været en fiasko indenfor værtet
bilbranchen (skiftende regeringer har også gjort det nærmest umuligt).

Regeringen er træt af, at når man tager til udlandets store frokoster så
griner alle af PISA resultaterne.

De fleste skolelærere griner højlydt over selve PISA undersøgelsen, men den
slags kender vi som bekendt ikke noget til. Hvis en fransk afdanket forsker
hævder danske elever er dumme så er de dumme og sådan er det.

Men heldigvis har regeringen nu løst det.

Man har indført multiple choicetests i en række naturfag. Så kan selv den
mest tungenemme elev score et vist antal point, da jeg selv tog et år i
highschool i USA var udgangspunkt ved testen.

Man læste alle fire svarmuligheder.
Et eller to af svarene var helt hen i vejret og kunne afvises, så var der
50% chance for at ramme rigtigt.

Et spørgsmål i historie lød på (efter hukommelsen det er 15 år siden):

Beskriv Adolf Hitler:
1) En engelsk general (plus en lang smøre)
2) En tysk maler (plus en lang smøre)
3) Diktator i Tyskland under anden verdenskrig (plus en lang smøre)
4) Østrigsk forfatter under anden verdenskrig, flygtede til USA, hvor han
siden blev en stor menneskerettighedsforkæmper. (plus en lang smøre)

Bom bom, den var svær. 1 og 4 kan helt afvises, man skal være fuldkommen
idiot for at tage en af de to muligheder. Så er spørgsmålet om man kan huske
manden var fra Østrig og om man kan tilslutte sig at manden var diktator.
Manden var jo folkevalgt. Imidlertid kan alle gætte hvilket svar der er det
rigtige, skid hul i om man så er enig eller uenig med testens forfatter.

Aldrig i mit liv har jeg oplevet så latterlige tests, de flittige læste som
en gal og scorede A eller A+, vi andre der langt heller ville dyrke sport
læste højst 20 minutter op til en test og nøjes så med en B+ eller A- .

Med rene gæt vil selv den dummeste og mest luddovne elev kan klare sådanne
prøver pænt.

At indføre den slags prøver er ganske enkelt den bedste måde at få eleverne
til at slappe af på og blive dovne på, eleverne behøver ikke længere tænke
selv, men kan blot sætte en række krydser og håbe det bedste. En middelmådig
elev skal nok score gode point.

Når man står ude i erhvervslivet må vi da så håbe at kunden siger:

Jeg vil have sat en hæk her, hvilken slags er den bedste? Hvorefter han
kommer med fire valgmuligheder som man kan vælge imellem

Selvfølgelig gør han ikke det, men formålet med multiple choice test og så
endda elektronisk er følgende:

1) Eleverne skal score flere points, så Fogh kan blive rost ude i Europa
2) Man kan spare penge på undervisningen
3) Man skal spare penge på at rette opgaverne (de gamle skal have en check
ellers bliver DF sur)

Nu får man enten point eller ingen point, sådan!

Om eleverne bliver dygtigere er ligegyldigt, bare de klarer sig godt i test.

Som jeg tidligere har nævnt, den eneste begrundelse til at regeringen sidder
sikkert i sadlen er fordi oppositionen er endnu værre. Efterhånden er det
vel kun SF og EL der fører oppositionspolitik. Ikke at jeg fatter S kan
finde på at lægge stemmer til det makværk.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 14-05-06 08:09

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel kun SF og EL der fører oppositionspolitik. Ikke at jeg fatter S kan
> finde på at lægge stemmer til det makværk.

At S gik med til det skyldes efter deres eget udsagn, at så ville det blive
meget værre. Uden S ville man have et endnu skrappere system (hvad det så
skulle være for noget), og det er den eneste grund til at S altid går med
til de mest rædselsvækkende forslag: de tænker på - nej, drømmer om - igen
at komme til magten, og så kan de jo ikke så godt undlade at skulle arbejde
sammen med de borgerlige. Derfor bliver de nødt til at skaffe sig nogle
upopulære forlig i den naive tro på at så vil de borgerlige igen klappe i
deres små hænder og sige: jo, socialdemokraterne samarbejder vi gerne med,
da de jo også tør at tage et (upopulært) ansvar. Men det er naivt.

Men jeg ved fra socialdemokratisk side at de vitterlig mener at de gør sig
selv en tjeneste ved at "søge indflydelse" fordi de så viser en vilje til
samarbejde og at de mener at tingene ellers ville være blevet meget værre.
Det er S i en nøddeskal: ændringer i samfundet, ja, men lidt efter lidt vil
de borgerlige se at deres politik er forkert, og så kommer de gode "sosser"
og hjælper dem til at blive rigtige socialdemokrater.
--
Wilstrup

Fra : HrSvendsen

Dato : 14-05-06 11:00

Kim2000 skrev:

> Regeringen er træt af at danske skoleelever godt nok lære en masse,

En masse hvad? De lærer mindre og mindre, så vidt jeg kan se på
afgangseksamenernes faldende sværhedsgrad henover årene.

> godt nok
> er suverænt eftertragtede på arbejdsmarkedet,

Nu taler du, så vidt jeg kan se, om Folkeskolen, og der er ikke
mange, der er suverænt eftertragtede af arbejdsmarkedet alene med
Folkeskolens afgangseksamen.

> godtnok er de mest kreative

I forhold til hvem? Der var godt nok mere fokus på kreative fag i
Folkeskolen, da jeg havde min gang i den.

> og
> at landet generelt bare konstant bliver ved med at være i toppen indenfor
> snart sagt alle de brancher vi beskæftiger os med.

Det kan alle vestlige lande påstå. Dem der ikke er i "toppen"
under globaliseringens pisk - er simpelthen ikke (ret meget
længere).

> Regeringen er træt af, at når man tager til udlandets store frokoster så
> griner alle af PISA resultaterne.

Det er vi mange, der er - helt uden frokoster.

> De fleste skolelærere griner højlydt over selve PISA undersøgelsen,

Ja, selvkritik har aldrig været folkskolelæreres stærke side.

> Man har indført multiple choicetests i en række naturfag. Så kan selv den
> mest tungenemme elev score et vist antal point, da jeg selv tog et år i
> highschool i USA var udgangspunkt ved testen.

Fortsættelsen af den mangeårige linie med at gøre
afgangseksaminerne lettere og lettere. Fordi eleverne bliver mere
og mere elendige, og man ikke bryder sig om at erkende det.

> 3) Man skal spare penge på at rette opgaverne (de gamle skal have en check
> ellers bliver DF sur)

DF beder til hver en tid om, at pengene bliver taget fra
godhedsindustrien, så lad være med at give DF skylden.

> Nu får man enten point eller ingen point, sådan!
>
> Om eleverne bliver dygtigere er ligegyldigt, bare de klarer sig godt i test.

Enig. Det er det, omlægningen handler om. Det er en skandale. En
lang fortsat skandale, der tog sin start med med
venstredrejningen af landets pædagokker og den stadig stigende
orientering mod bløde fag og rigtige meninger - og stadig mindre
fokus på hårde ægte kundskaber.

> Som jeg tidligere har nævnt, den eneste begrundelse til at regeringen sidder
> sikkert i sadlen er fordi oppositionen er endnu værre. Efterhånden er det
> vel kun SF og EL der fører oppositionspolitik.

De ønsker bare at gøre det endnu værre endnu hurtigere.

> Ikke at jeg fatter S kan
> finde på at lægge stemmer til det makværk.

Hvad mener du? Det er jo noget makværk.

Fra : Wilstrup

Dato : 14-05-06 12:52

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> En masse hvad? De lærer mindre og mindre, så vidt jeg kan se på
> afgangseksamenernes faldende sværhedsgrad henover årene.

Det kan du ikke dokumentere - afgangseksaminerne er ikke faldet i
sværhedsgrad år efter år.

> Nu taler du, så vidt jeg kan se, om Folkeskolen, og der er ikke
> mange, der er suverænt eftertragtede af arbejdsmarkedet alene med
> Folkeskolens afgangseksamen.

Det er til gengæld korrekt. Man kan ikke længere, som tidligere - nøjes med
en afgangseksamen fra folkeskolen.

> Det er vi mange, der er - helt uden frokoster.

> Ja, selvkritik har aldrig været folkskolelæreres stærke side.

Det er noget værre vrøvl - hvis man fx læste en af vore fagblade ville man
let kunne se at der er en vis respekt om undersøgelserne som man tager
yderst alvorligt, men naturligvis har man da også kritik at sige om dem og
måden de er blevet til på.

> Fortsættelsen af den mangeårige linie med at gøre
> afgangseksaminerne lettere og lettere. Fordi eleverne bliver mere
> og mere elendige, og man ikke bryder sig om at erkende det.

Det er der ikke nogen som helst videnskabelig dokumentation for.

> DF beder til hver en tid om, at pengene bliver taget fra
> godhedsindustrien, så lad være med at give DF skylden.

Godhedsindustrien? hvad er det?

> [...]
> venstredrejningen af landets pædagokker og den stadig stigende
> orientering mod bløde fag og rigtige meninger - og stadig mindre

Sikke da noget sludder -man indså blot at verden forandrede sig og dermed
også de fakta man kunne fremvise i positivismens uhellige navn. Senere fandt
man ud af at "hårde fakta" ikke var noget, der var til enhver tid gældende,
at netop mere bløde værdier kunne have denne grænseoverskridende effekt, der
gjorde at eleverne blev både dygtigere og mere kritiske over for det de
lærte -og det blev de.

--
Wilstrup

Fra : HrSvendsen

Dato : 14-05-06 19:41

Wilstrup skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det kan du ikke dokumentere - afgangseksaminerne er ikke faldet i
> sværhedsgrad år efter år.

Henover årene. Og selvfølgelig kan jeg da dokumentere, det jeg
skriver:

> [...]
> let kunne se at der er en vis respekt om undersøgelserne som man tager
> yderst alvorligt, men naturligvis har man da også kritik at sige om dem og

"En vis respekt" er ordene. Men vis mig et eksempel på, at
Folkeskolærere i noget som helst betydende omfang er stået frem
og har kritiseret deres egen stands dårlige indsats for Danmarks
børns lærdom.

> Det er der ikke nogen som helst videnskabelig dokumentation for.

Det er da tydeligt, at de bliver mere og mere elendige. Der
bliver flere og flere funktionelle analfabeter osv.

> Godhedsindustrien? hvad er det?

Dansk Røde Kors f.eks. Dansk Flygtningehjælp, DANIDA,
Mellemfolkeligt Samvirke - osv osv.

> [...]
> gjorde at eleverne blev både dygtigere og mere kritiske over for det de

"Bløde værdier" er og bliver noget pip. Det er kolossalt op til
den enkelte lærer, hvordan disse "bløde værdier" formidles, og
der kan ikke laves prøver, som kontrollerer, at "værdierne" har
nogensomhelst værdi - det har de heller ikke.

Fra : Egon Stich

Dato : 15-05-06 20:00

> [...]
> der kan ikke laves prøver, som kontrollerer, at "værdierne" har
> nogensomhelst værdi - det har de heller ikke.

Det har du ganske og aldeles ret i.
Dette med "bløde værdier" er noget fanden, eller akademikere, har skabt.
Det er da muligt, det er godt for en humanist.
Men en ingeniør skal sandelig kunne sin matematik.
Ja selv, og det ved de der bestemmer jo heller ikke noget om, en smedesvend,
der skal lave pladeudfoldninger.
Det kan han ikke med den matematik mange unge præsterer i dag.

Angående sagen om faldende niveau:
Jeg vil da mene, at hvis nogen gad undersøge forventningerne til en
realexamen,10 år, matematik, i 1958 f.ex., da ville det vise sig, at en
nutidig student ikke ville kunne hamle op med opgaverne.

Dog må man skynde sig at sige:
Dette kan man ikke bebrejde lærerne, men nok politikerne, der jo er dem, der
bestemmer disse ting.
Det glemmes ofte i kampens hede.

MVH
Egon.