Min løn som lærer
Fra : Kim2000

Dato : 11-05-06 21:12

Næste år kan jeg se frem til en årsløn på godt og vel 250-265.000 kroner
(ca.. 21-22 om måneden), en fornuftig løn, men hvad mener forunderligt er,
er at når jeg går på pension skulle jeg få en pension på ikke mindre end
224.000 kroner (18-19 om måneden) . Er det ikke voldsomt meget og burde man
ikke heller modtage flere penge mens man arbejder og så slutte med en lidt
mindre pension?

Hvad siger I andre eller er det bare fordi jeg fortsat er ung jeg tænker
sådan??

mvh
Kim

Fra : td

Dato : 11-05-06 21:59

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt mindre pension?
>
> Hvad siger I andre eller er det bare fordi jeg fortsat er ung jeg tænker

Jeg tror, at det må være fordi du fortsat er ung. Dine udgifter falder
faktisk ikke nødvendigvis ret meget, når du bliver pensioneret , med mindre
selvfølgelig du er tvunget til at sætte dem ned, fordi din pensuion er for
lille.

td

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 04:21

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> ikke heller modtage flere penge mens man arbejder og så slutte med en lidt

Det er ikke sådan »man« taler i min lærerfagforening; pensionen skal
være /mindst/ på niveau med slutlønnen, også selv om huset til den tid
vil være betalt ud.

Husk på, at der også skal være råd til et par årlige udlandsferier,
herunder et af flere måneders varighed på et andet kontinent. Og råd til
lidt lystcruise til forskellige lande.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 12-05-06 08:22

> [...]
>
> Husk på, at der også skal være råd til et par årlige udlandsferier,
> herunder et af flere måneders varighed på et andet kontinent. Og råd til

Lystcruise, udlandsferier? Selv med en forholdsvis god løn (min kones) er
det ikke her, vi vil blive i stand til at foretage disse -aøhæm -skal vi
sige "dispositioner"? - vort hus har vi til den tid haft i godt10 år -
friværdien er ikke blevet ædt op, forhåbentlig af alt for mange lån, men man
skal i hvert fald have haft boligen i mindst 20-25 år før man kan sige at
det er en fordel.
Jamen, så kan vi da sælge huset? Javist, hvis vi kan få det solgt- og vi
skal jo stadigvæk bo et sted - lejligheder? Næ, de er ikke til at opdrive og
der er 20 års ventetid eller længere - ejerlejlighed? jamen, så er vi jo
lige vidt - i øvrigt er de oftest dyrere end huse pr. kvadratmeter.
Jeg går nok på efterløn som 60-årig, men min kone gruer for den dag -
økonomisk set er vi ikke at beklage p.t., men vi vil opleve en sand
rutsjetur hvad det angår, i forhold til vores nuværende indtægt.

Uden hende havde jeg i øvrigt slet ikke råd til at gå på efterløn, men måtte
vente til den egentlig pensionsalder og lidt til: Og hvem er dog tjent med
en affældig skolelærer på 72?

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 08:52

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Lystcruise, udlandsferier? Selv med en forholdsvis god løn (min kones) er
> det ikke her, vi vil blive i stand til at foretage disse -aøhæm -skal vi
> sige "dispositioner"?

Som ikke-fastansat får jeg heller ikke råd til det ;-(. Jeg beskrev blot
hvad en pensionsopsparing skal kunne klare, i hvert fald for en lærer
der er blevet cand.mag. eller scient. som 25-årig, og sidder i fast
adjunkt/lektorstilling som 27-årig, og som altså kan forvente at holde
40 års jubilæum på samme skole .

Men ja, det beskrevne svarer vist ret godt for situationen for min onkel
Børge, som dog ikke blev lærer men journalist [med mellemskoleeksamen
fra Helsingør Gymnasium med efterfølgende præliminæreksamen
efterfølgende et eller andet sted fra; han gad nemlig oprindelig hverken
tage den 1-årige realklasse eller de tre år i gymnasiet ...].

Han gik på pension som 67-årig [men fortsatte dog som redaktør af
Numismatisk Tidsskrift til han blev 80], døde som 90-årig, og tog hvert
år indtil hans død en kort udlandsferie i Europa, og en lang oversøisk.
Så da han var i slutningen af 80erne lød den på safari i Afrika,
vandring af Den lange Mur i Kina [hvor han i øvrigt mødte mine forældres
50-årige sommerhus-naboer, som han i øvrigt kørte trætte med sin fysiske
energi], og sidst som 89-årig tre måneder i USA og Canada, i lejet bil.
Sammen med konen.

Så man skal altså som udgangspunkt regne med at pensionen skal kunne
dække et yderst aktivt pensionistliv i en 25 år .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-06 09:49

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal jo stadigvæk bo et sted - lejligheder? Næ, de er ikke til at opdrive
> og der er 20 års ventetid eller længere -
+++++++++++++++++++++++++++++++

Der er ikke mangel på pensionistboliger.IMHO.

Hvis i flytter i en sådan, så har i hele provenuet fra salget af huset og
kan te jer som millionærer.

Det er den løsning mange vælger.

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 10:22

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Der er ikke mangel på pensionistboliger.IMHO.
>
> Hvis i flytter i en sådan, så har i hele provenuet fra salget af huset og
> kan te jer som millionærer.
>
> Det er den løsning mange vælger.

»Millionærer«? Er du klar over hvor lidt en million kroner er i disse
dage?

Det er nok til at få en 1-værelses ejerlejlighed på /Vestegnen/. Jeg vil
tro at en sådan lejlighed på Nørrebro i dag når op på et par millioner
kroner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-06 10:58

> [...]
>
> Det er nok til at få en 1-værelses ejerlejlighed på /Vestegnen/. Jeg vil
> tro at en sådan lejlighed på Nørrebro i dag når op på et par millioner
++++++++++++++++++++++
Når man har fået en pensionistbolig skal millionoverskuddet fra hussalget
vel ikke gå til lejlighed?

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 11:34

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> ++++++++++++++++++++++
> Når man har fået en pensionistbolig skal millionoverskuddet fra hussalget
> vel ikke gå til lejlighed?

Hvorfor skulle Arne dog ønske sig en pensionistbolig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-06 13:23

> Hvorfor skulle Arne dog ønske sig en pensionistbolig?
++++++++++++++++++++
For at leve afslappet, uforpligtende og fylde lommerne med $.
Men selvfølgelig, sålænge huspriserne i Kbhvnsområdet stiger med 30% årligt
er der ingen grund til at forhaste sig.
Er huset for eksempel 3 millioner værd(ikke urealistisk), så tjener han en
million om året i værditilvækst.
Lagt sammen med lærerlønnen giver det en kapitalist af første klasse.

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 13:39

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> For at leve afslappet, uforpligtende og fylde lommerne med $.

Bytte en villa med have med en ussel pensionistbolig i socialt
boligbyggeri? Du må være gal, mand.

Netop som pensionist vil Arne og konen da have særlig meget glæde af
haven - og så kommer alle børnebørnene jo også på besøg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 12-05-06 11:25

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> ++++++++++++++++++++++
> Når man har fået en pensionistbolig skal millionoverskuddet fra hussalget
> [...]

Kunne du overtales til at fortælle lidt mere om, hvor alle de
pensionistboliger skulle ligge?
Helst på Stevns?

Jeg tror da, du render med en halv vind, eller et fatamorgana fra den
borgerlige propaganda?

MVG
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 12:05

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du overtales til at fortælle lidt mere om, hvor alle de
> pensionistboliger skulle ligge?

Københavns Kommune har lige måttet nedlægge plejehjemspladser /en
masse/, og der sker ombygninger af beskyttede boliger, så to 1-værelses
bliver til en 2-værelses.

Kommunen har nemlig fået en ung befolkning, efter at en stor del af dens
ældre befolkning er flyttet til en mere varig bopæl. Til gengæld er
befolkningen i Københavns amt kommet op i guldbryllupsalderen.

> Helst på Stevns?

Stevns? Har I ikke nok husmandsbrug, hvorfra jorden er lejet til den
lokale storbonde?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 12-05-06 08:17

> [...]
> lidt mindre pension?
>
> Hvad siger I andre eller er det bare fordi jeg fortsat er ung jeg tænker

ja!
--
Wilstrup

Fra : Vidal

Dato : 12-05-06 19:40

Wilstrup wrote:

> ja!

Hvis du og din kone ikke kan leve af en pension
på 2 x 224.000 kr, må I have en eksklusiv livsstil.

Masser af par lever på alm. pensionsvilkår, dvs omkring
130.000 om året plus hvad der nu falder af af goder.

Men hvis I kan klare at flytte til andre landsdele, kan
man få glimrende helårsboliger ved vestkysten til en
5-700.000 plus al den friske luft og fri natur, man
overhovedet kan absorbere. Eller, hvis du vil være lidt
nærmere hovedstaden, er der efter sigende billige huse
på Lolland.

Dvs, du bliver huslejefri og du har en mindre formue fra
dit hussalg. Mon så ikke, du kan få råd til både ny bil
udlandsferier og et cruise ind i mellem?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : td

Dato : 12-05-06 22:24

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du og din kone ikke kan leve af en pension
> på 2 x 224.000 kr, må I have en eksklusiv livsstil.

Man kan sikkert leve fremragende af 2 * 224.000, men hvis man vil fortsætte
med samem livstil som før pensionen, må pensionsbeløbet nødvendigvis være på
samme niveau som den sidste løn - uanset hvor meget man i øvrigt har tjent,.

td

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 13-05-06 09:05

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortsætte med samem livstil som før pensionen, må pensionsbeløbet
> nødvendigvis være på samme niveau som den sidste løn - uanset hvor meget

Det er jo heller ikke helt ligegyldigt, om disse 448.000 er et engangsbeløb
eller en årlig pension. Hvis det er et engangsbeløb, kan man give sig til at
regne ud, hvor længe man kan leve for det beløb med den ønskede livsstil.

Børge
E-mail: brahbech(snabel-a)post8.tele.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 09:31

Boerge Rahbech Jensen <asdf@asdf.asd> wrote:

> [...]
> regne ud, hvor længe man kan leve for det beløb med den ønskede livsstil.

Det fremgår vist temmelig klart at der her er tale om den årlige
pension. En vel ikke helt urimelig pension for to mennesker, der har
indbetalt til den i årtier.

Når den første dør får den anden så ægtefællepension fra afdøde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 13-05-06 08:36

> Hvis du og din kone ikke kan leve af en pension
> på 2 x 224.000 kr, må I have en eksklusiv livsstil.
>
> Masser af par lever på alm. pensionsvilkår, dvs omkring
> 130.000 om året plus hvad der nu falder af af goder.

Jeg skal da love for at folk her i gruppen må tjene ufattelig få penge hvis
de her beløb kan imponere?? Naturligvis kan man nævne andre der lever for
mindre, og min pension er under forudsætning af 30 års arbejde med de der
40+ timer som en lærer nu engang har - og fri mig nu for at høre om 7 ugers
sommerferie, det er 4 uger, resten er forberedelse til næste år.

Jeg synes det er en fin pension og kun rimeligt, når man tager i
betragtningen af den relativ lave løn vi får i arbejdet. Personligt ville
jeg nok heller have mere nu og mindre senere, men det kan sagtens tænkes at
jo ældre man bliver jo mere skifter man mening. Jeg kan bare huske min far
der ævlede løs om hans pension i 20 år, han faldt om mindre end 1 år efter
han blev pensioneret.

> [...]
> overhovedet kan absorbere. Eller, hvis du vil være lidt
> nærmere hovedstaden, er der efter sigende billige huse

Det er da utroligt som løsningen på al økonomi er at flytte langt væk. Hvis
man i sit aktive liv bor i København, så gider man da ikke bo langt ude fra
alt og alle på sine ældre dage. HVis man er van til at biograffilmene er i
biografen på premiedagen, så vil man da ikke pludselig kunne acceptere at
skulle vente månedsvis (vi glæder os fx til juli hvor Da Vinci kommer til
byen ) Dem af os der har valgt at bo herude på bøhlandet er dem der har
lyst til at bo langt væk fra alt og alle. Men det er bestemt ikke for alle.
En enkarnet bybo vil blive gak herude

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 09:31

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan bare huske min far der ævlede løs om hans pension i 20 år, han
> faldt om mindre end 1 år efter han blev pensioneret.

Til gengæld kunne han så have haft glæde af den i 30 år, hvis han ellers
var blevet så gammel. Og disse pensioners størrelse beregnes ud fra hvad
man /gennemsnitligt/ kan forvente at et medlem af pensionskassen bliver.

> Det er da utroligt som løsningen på al økonomi er at flytte langt væk. Hvis
> man i sit aktive liv bor i København, så gider man da ikke bo langt ude fra
> alt og alle på sine ældre dage.

Klart - og hvorfor skulle man gøre andet?

> Hvis man er van til at biograffilmene er i biografen på premiedagen, så
> vil man da ikke pludselig kunne acceptere at skulle vente månedsvis (vi
> glæder os fx til juli hvor Da Vinci kommer til byen )

At I gider - jeg venter da med at se den til fjernsynet sender den.

Ja, jeg har læst bogen [biblioteksbog], og jeg synes at den er ganske
elendig. Jeg kan i øvrigt slet ikke forestille mig, at der skulle være
tale om den mest solgte bog i dette og forrige århundrede. Mon ikke
såvel Ringenes Herre som Bibelen har solgt mere?

> Dem af os der har valgt at bo herude på bøhlandet er dem der har
> lyst til at bo langt væk fra alt og alle. Men det er bestemt ikke for alle.
> En enkarnet bybo vil blive gak herude

Ja, men det får du ikke overbevist en inkarneret provinsbo om.

Lige som du ikke får overbevist en inkarneret lejer om at boligejere ved
først kommende lejlighed vil sælge deres bolig, og flytte i socialt
boligbyggeri, evt pensionistbolig, og så ellers score gevinsten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 13-05-06 10:15

Kim2000 wrote:

> [...]
> 40+ timer som en lærer nu engang har - og fri mig nu for at høre om 7 ugers
> sommerferie, det er 4 uger, resten er forberedelse til næste år.

Det, jeg blot gør opmærksom på, er, at lærerpensionen
ligger nær gennemsnitslønnen her i Danmark. Og at
masser af mennesker kommer til at leve på en pension,
der er mindre end det halve af en lærerpension.

Lærerne får ikke for meget, men masser får for lidt.

> [...]
> der ævlede løs om hans pension i 20 år, han faldt om mindre end 1 år efter

Lærerne ligger i det løninterval, der er bestemt for
lærerne. I får løn som sygeplejersker, politibetjente
og pædagoger. Hvis den ramme skal løftes i forhold til
andre grupper, må det jo være noget overenskomstmæssigt.

> [...]
> lyst til at bo langt væk fra alt og alle. Men det er bestemt ikke for alle.

Jojo, hvorfor skal pensionen ligger lavere end det, man
ellers har tjent gennem livet? Jeg ved det ikke.

Visse grupper har kunnet forhandle sig frem til bedre
pensionsvilkår end andre. Lærerne ligger pænt i deres
gruppe, hvorfor skal vi have al den jammer? Lærerpensionen
ligger nær gennemsnitslønnen i Danmark, som er omkring
250.000.

Og den ligger flot i forhold til det, mange andre grupper
kommer til at leve for i deres pensionsalder. Såvidt jeg
kan se, vil uligheden i samfundet stige skarpt, når folk
bliver pensioneret.

Er det rimeligt? Jeg synes det ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 11:22

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Det, jeg blot gør opmærksom på, er, at lærerpensionen ligger nær
> gennemsnitslønnen her i Danmark. Og at masser af mennesker kommer til at
> leve på en pension, der er mindre end det halve af en lærerpension.

For mig at se går udviklingen nu i retning af at folkepensionens
grundbeløb konverteres til et tillæg, og at de samlede tillæg kommer til
at ligge på niveau med dagpengemax.

Samt at der indføres obligatoriske ordninger der skal sikre alle på
arbejdsmarkedet en arbejdsmakedspension på mindst dagpengemax ... i
princippet det samme som grupperne har som slutløn. Men disse ting skal
naturligvis gennemføres af folketinget, og vil næppe gennemføres før
efter valget i 2011.

> Visse grupper har kunnet forhandle sig frem til bedre pensionsvilkår end
> andre.

Eller har bare forhandlet sig frem til, at lønstigninger blev
konverteret til indbetalinger til obligatoriske, kollektive
pensionsopsparinger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 13-05-06 11:53

Per Rønne wrote:

> For mig at se går udviklingen nu i retning af at folkepensionens
> grundbeløb konverteres til et tillæg, og at de samlede tillæg kommer til
> at ligge på niveau med dagpengemax.

Det lyder (mere) rimeligt.

> [...]
> princippet det samme som grupperne har som slutløn. Men disse ting skal
> naturligvis gennemføres af folketinget, og vil næppe gennemføres før

Altså at pensionen kommer til at ligge på det, efterlønnnen
for nuværende er på?

> Eller har bare forhandlet sig frem til, at lønstigninger blev
> konverteret til indbetalinger til obligatoriske, kollektive
> pensionsopsparinger.

Jojo, det må så være fagforeningerne, der har været for
dumme til at kunne sikre deres medlemmer en rimelig
pension?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 12:39

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Det lyder (mere) rimeligt.

> Altså at pensionen kommer til at ligge på det, efterlønnnen
> for nuværende er på?

Efterlønnen ligger på 91% af dagpengemax, medmindre folk venter til de
fylder 62 med at gå på efterløn.

Eller har prioriteret andet højere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 13-05-06 21:02

> [...]
> kommer til at leve for i deres pensionsalder. Såvidt jeg
> kan se, vil uligheden i samfundet stige skarpt, når folk

Netop.
Folkepensionen, som mange må nøjes med, sammen med fup foretagendet ATP, bør
forhøjes med et par 100%.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 12-05-06 11:20

> [...]
> mindre pension?
>
> Hvad siger I andre eller er det bare fordi jeg fortsat er ung jeg tænker

Tjah--
Jeg må da sige, at jeg levede ganske godt af lønnen, medens jeg
praktiserede.
Nu, efter jeg fik kvalificeret svagelighedspension, er "lønnen" ganske
rigtig steget.
Hvilket jeg finder ganske rart
En belønning for mange års "ringe" betaling, så at sige.

Der ligger også en anden ting i systemet.
Som ung - yngre, tænker man nok ikke så meget over pensionsalderen, og
undlader derfor sikkert at selvforsikre sig, med henblik på samme.

Men der er også en anden forskel.
Nemlig, at før pensionen kunne man tjene extra, på flere forskellige måder,
hvad jeg altid gjorde.

Konklusion:
I "praktikperioden" kunne man nok ønske sig højere løn, men senere glæder
man sig over systemet.

MVH
Egon

Fra : Mark Jensen

Dato : 12-05-06 16:53

On Thu, 11 May 2006 22:12:05 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>mindre pension?
>
>Hvad siger I andre eller er det bare fordi jeg fortsat er ung jeg tænker

Nå det får da diskussionen om de lave lønninger sat lidt i relief :)

Gælder det på mange arbejdsmarkeder, og gælder det for alle nyansatte
i lærerbranchen eller er det kun for ældre generationer under en anden
overenskomst?(tjenestemænd el. lign)?

Min gamle far er netop holdt som selvstændig. Han får udbetalt omkring
4--5000 om måneden i pension.

Iøvrig er jeg helt enig med dig. Det var bedre at sætte lønnen op og
pensionen ned. Også samfundsøkonomisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 17:09

Mark Jensen <MR00@it.dk> wrote:

> Iøvrig er jeg helt enig med dig. Det var bedre at sætte lønnen op og
> pensionen ned. Også samfundsøkonomisk.

Det får du næppe mange cand.polit.er eller cand.oecon.er med på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 12-05-06 17:15

"Mark Jensen" <MR00@it.dk> skrev i en meddelelse

> Nå det får da diskussionen om de lave lønninger sat lidt i relief :)

Ja, men det gælder jo ikke hvis man dratter op for tidligt

Min far ævlede løs om sin pension, da han endelig fik den var han så slidt
at han ikke orkede ret meget, han faldt iøvrigt om mindre end 1½ efter

> Gælder det på mange arbejdsmarkeder, og gælder det for alle nyansatte
> i lærerbranchen eller er det kun for ældre generationer under en anden
> overenskomst?(tjenestemænd el. lign)?

Det gælder så vidt jeg ved alle nyansatte, dvs. indenfor de sidste 10-15 år,
der er anderledes regler for tjenestemandsansatte, men det er en uddødende
race.