Støttearmbånd for ytringsfriheden.
Fra : Mikael Mortensen

Dato : 11-05-06 10:00

Fra : Martin K

Dato : 11-05-06 10:09

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> wrote in message

> http://www.speak-up.dk/

Prisværdigt initiativ, men jeg ville ikke turde gå rundt med sådan en
armbånd.

--
Martin K

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 10:21

"Martin K" <n@da.spam> wrote in message
> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> wrote in message

> Prisværdigt initiativ, men jeg ville ikke turde gå rundt med sådan en
> armbånd.

Du tør ikke at gå ind for ytringsfrihed?

Fra : Allan Riise

Dato : 11-05-06 10:32

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin K" <n@da.spam> wrote in message

> Du tør ikke at gå ind for ytringsfrihed?

Martin K. har stærke ord, stærke meninger, men rygrad som en kop kakaomælk.

--
Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 10:49

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> Martin K. har stærke ord, stærke meninger, men rygrad som en kop
kakaomælk.

Det sidste er evident set i lyset af de stærke meninger. Når man føler sig
truet på hele sit liv og sin hverdag fordi der 8.000 km væk render nogle
originaler rundt som brænder flag af, så besidder man næppe særlig stor
selvsikkerhed eller tro på egen kulturkreds og civilisations styrke.

I øvrigt var initiativtageren på morgen-TV, og han virkede som et lidt vagt
ekko af denne gruppes bestand af folk med "stærke meninger".

Han synes f.eks, at reaktionen imod tegningerne var helt urimelig. Det var
urimeligt, at vi skulle "finde os i", at så mange mennesker blev vrede, bare
fordi man hånede deres profet. Og som eksempel på hvordan vores
ytringsfrihed er truet - og alle angiveligt render rundt og ryster af
skræk - brugte han historien om Nørreport-reklamerne for Jørgen Bæk
Simonsens bog, som DSB ikke "turde" at vise. Som de fleste husker, tog det 4
timer før fejlen var rettet - for det var jo en fejl.

"Ytringsfrihedsarmbåndet" repræsenterer altså ikke noget nyt, noget særlig
substantielt eller har nogen videre nødvendig baggrund. Mit gæt er, at det
er én med "stærke meninger" som ønsker at holde gryden i kog. Et normalt
forhold til islam og herboende muslimer *er* jo dybest set skrækscenariet,
når man kradser lidt i overfladen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-06 11:04

Konrad fortalte:

> Et normalt forhold til islam og herboende muslimer *er* jo
> dybest set skrækscenariet, når man kradser lidt i overfladen.

Hvordan etablere et /normalt/ forhold til en gruppe, som *aldrig* vil
acceptere at i et demokrati må man være rede til at finde sig i hån, spot
og latterliggørelse.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 11:13

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Konrad fortalte:

> Hvordan etablere et /normalt/ forhold til en gruppe, som *aldrig* vil
> acceptere at i et demokrati må man være rede til at finde sig i hån, spot
> og latterliggørelse.

Der er INGEN i verden der som udgangspunkt er "rede" på at finde sig i hån,
spot og latterliggørelse. JP har demonstreret dette ved at undlade at bringe
tegninger af Jesus, eftersom de ikke mente, at deres læsere ville være
særlig "rede".

Derudover har demokrati INTET med hån, spot og latterliggørelse at gøre.
Ingen normale mennesker ville sætte lighedstegn mellem hån, spot,
latterliggørelse og demokrati. Det tror jeg sådan set heller ikke du selv
gør. Faktisk er det danske demokratis intention den stik modsatte - nemlig
at alle skal have lov til at have deres meninger, overbevisning og religion,
vel at mærke uden at blive udsat for repressalier og undertrykkelse.

Fra : Martin K

Dato : 11-05-06 11:18

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Der er INGEN i verden der som udgangspunkt er "rede" på at finde sig i
hån,
> spot og latterliggørelse.

Det er vi da i den Vestlige kultur. Tag f.eks. tegnefilmen South Park, der
hele tiden latterliggør alt og alle. Lige indtil de ville vise et billede af
Muhammed, det turde tv-stationen Comedy Central alligevel ikke vise.

--
Martin K

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 15:02

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> hån,
>
> Det er vi da i den Vestlige kultur.

Nå? Bare se hvordan du selv harcelerer over hvad muslimer siger om kristne
og jøder - eller danskere for den sags skyld. Er du atypisk, når du ikke
bøjer hovedet, men bliver sur over det og gør anskrig? Hvorfor er du ikke
rede på at blive hånet og spottet af muslimer?

I øvrigt - når du siger "vi i den vestlige kultur" (jeg er til din
orientering ikke "rede") er rede på at finde os i hvad som helst, og gør
det, så ligner vi jo alle andre kulturer, der også er rigtig gode til at
tage pis på sig selv. Men sjovt nok reagerer man altid lidt anderledes, når
nogen fra en anden kulturkreds eller med en anden baggrund der håner,
spotter og latterliggør. Du syntes mig bekendt heller ikke, at CNN's "there
is something rotten in Denmark" var særlig morsomt. Du syntes heller ikke
Abu Labans "danskernes IQ er faldet de sidste 20 år" var specielt
lårklaskende, vel?

>Tag f.eks. tegnefilmen South Park, der
> hele tiden latterliggør alt og alle. Lige indtil de ville vise et billede
af
> Muhammed, det turde tv-stationen Comedy Central alligevel ikke vise.

De forbereder ellers et muhammedtegning-afsnit. Kender du iøvrigt noget -
overhovedet - der bare minder om South Parks humor og kontante delen
ørentøver ud til alt og alle? BTW har "Chef" just sagt op, fordi et afsnit
tog pis med Scientology. Så meget for "os i vesten"...Men ok - han er også
både neger og scientolog, og så ved man jo ikke helt...De er vel en slags
skabsmuslimer.

Fra : Martin K

Dato : 11-05-06 15:17

> Bare se hvordan du selv harcelerer over hvad muslimer siger om kristne
> og jøder - eller danskere for den sags skyld.

Jeg harcelerer da på ingen måde. Hvis en muslim siger noget, jeg er uenig i,
så kan det da godt være, jeg stilfærdigt har gjort opmærksom på det. Det
kaldes debat.

> Er du atypisk, når du ikke
> bøjer hovedet, men bliver sur over det og gør anskrig? Hvorfor er du ikke
> rede på at blive hånet og spottet af muslimer?

Jamen det er jeg da også. Jeg har da aldrig foreslået, at det skulle
forbydes ved lov, sådan som muslimerne vil have det med muhammedtegninger.

> [...]
> orientering ikke "rede") er rede på at finde os i hvad som helst, og gør
> det, så ligner vi jo alle andre kulturer, der også er rigtig gode til at

Det ved jeg nu ikke. De fleste andre kulturer virker meget mere autoritære
og humorforladte, synes jeg.

> Du syntes mig bekendt heller ikke, at CNN's "there
> is something rotten in Denmark" var særlig morsomt.

Det der indslag i 60 Minutes på CBS? Næh, men det skulle også forestille at
være en seriøs udsendelse.

Men altså, du skal lære at skelne mellem:

1. At man ikke synes noget er sjovt, eller er uenig i det, og derfor
argumenter imod det.

2. At man bliver fornærmet over noget, og derfor vil have det forbudt, eller
tyr til vold.

#1 er sådan vi opfører os i den vestlige kultur, #2 er kendetegnende for
mere primitive samfund som de muslimske.

--
Martin K

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-06 11:57

Konrad fortalte:

> Der er INGEN i verden der som udgangspunkt er "rede" på at finde sig
> i hån, spot og latterliggørelse.

Nej, det lyder rimeligt. Men de *må* finde sig i det. Du kan kalde det en
spidsformulering af demokratiets og ytringsfrihedens inderste natur, hvis
det hjælper din forståelse.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 15:06

> Nej, det lyder rimeligt. Men de *må* finde sig i det.

Det gør de jo også, ikke sandt? Eller - hvordan mener du de ikke har fundet
sig i det, udover naturligvis at de har afprøvet de demokratiske redskaber
der er, for at få oprejsning, akkurat som alle andre gør?

>Du kan kalde det en
> spidsformulering af demokratiets og ytringsfrihedens inderste natur, hvis
> det hjælper din forståelse.

Jeg synes du først og fremmest skulle tænke på dig selv.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-06 17:23

Konrad fortalte:

> Jeg synes du først og fremmest skulle tænke på dig selv.

Hvorfor dog?

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-05-06 07:50

> [...]
> bringe
> tegninger af Jesus, eftersom de ikke mente, at deres læsere ville være

Det er jo noget pjat den med Jesus, der var jo inten pointe i at bringe
tegninger af Jesus, bemeldte person er blevet overpisset i årtier, og der er
til stadighed "kunstværker" med "Jesus i Pis" - "Lort på Jesus" og myriader
at ting der latterliggør ham og hans religion. Jeg ved ikke om DU har set
folkemængder gå amok af den grund?

Så kristne HAR været rede til at finde sig i hån og latterliggørelse, en hån
og latterliggørelse som Holger K. Nielsen nu undskylder på venstrefløjens
vegne for. Muslimer er ekstremt overfølsomme, sådan er DET bare, og det kan
du ikke bortforklare, ved at hævde at JP ikke bringer tegninger af Jesus, -
hvilke tegnere tør ikke tegne satirer af Jesus? Kommer der bestilte mordere
til Danmark fra Sydamerika hvis man gør grin med Jesus?

Så brug nu din analytiske sans til noget der holder.

Fra : Konrad

Dato : 17-05-06 10:58

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
myriader
> at ting der latterliggør ham og hans religion.

Måske, sikkert især for mange år siden - men altså ikke i nutidens JP.

> Jeg ved ikke om DU har set
> folkemængder gå amok af den grund?

Jeg kan erindre nogle ret ophedede debatter for dekader tilbage. Forestil
dig at disse debatter havde været udløbere af nogle etniske og sociale
konflikter der i den grad satte sindene i kog i forvejen. Knud - det er
*ikke* det samme!

> Så kristne HAR været rede til at finde sig i hån og latterliggørelse, en
hån
> og latterliggørelse

Det gjaldt da ikke katolikken der her i foråret fik nogle Jumfru
Maria-trøjer ned af hylderne, eller de kristne der fik Kvickly til at smide
Jesus-sandaler ud, for 4 år siden. Det gælder heller ikke på Færøerne, hvor
"Da Vinci Code"-filmen er blevet totalforbudt.

> som Holger K. Nielsen nu undskylder på venstrefløjens
> vegne for. Muslimer er ekstremt overfølsomme, sådan er DET bare,

Ja, i hvert fald med deres religion. Om de så helt generelt er mere
følsomme, ift en kristen "helligkriger" i samme situation, det er svært at
sige. Det er jo lidt svært at sammenligne, fraset man netop hiver nogle af
de mere mørke kapitler fra kristendommens historie frem...Jeg tror, at hvis
de kristne så magtesløst til, medens den islamiske verden invaderede vore
lande et efter et, og iøvrigt hængte kristendommen ud for at være lig med
terror - og i øvrigt i "ytringsfrihedens" navn gav hele grundlaget for vores
tro en ordentlig begmand - så ville det næppe stoppe ved læserbrevene eller
den racistiske retorik her på usenet.

Men hvad - når nu du siger det, og vi så ved det : Var det så særlig smart,
synes du, lgefrem at give muslimer anledning til at hidse sig op?

> og det kan
> du ikke bortforklare, ved at hævde at JP ikke bringer tegninger af
Jesus, -

Det kan ikke bortforklares, at JP har eneansvaret for at have startet
konflikten.

> hvilke tegnere tør ikke tegne satirer af Jesus? Kommer der bestilte
mordere
> til Danmark fra Sydamerika hvis man gør grin med Jesus?

Hvis vi havde samme forhold til Sydamerika som til mellemøsten, ville du så
mene det ville være fuldkommen utænkeligt? I øvrigt : Du antager med 100%
sikkerhed der er sendt "bestilte mordere" til Danmark?

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-06 10:49

Allan Riise fortalte:

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Martin K. har stærke ord, stærke meninger, men rygrad som en kop
> kakaomælk.

Og det skulle komme fra en ærke-dhimmi.. tsk, tsk.

Fra : NoTrabajo

Dato : 11-05-06 11:28

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Martin K. har stærke ord, stærke meninger, men rygrad som en kop
> kakaomælk.

Der er jo meget stor risiko for at blive slået til lirekassemand af nogle
muhamedanerdyr, så jeg forstår godt MartinK's angst.
--
NoTrabajo

Fra : Martin K

Dato : 11-05-06 11:21

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Du tør ikke at gå ind for ytringsfrihed?

Jeg tør godt gå ind for ytringsfrihed, men når modstanderne er kendt som
irrationelle og voldelige skal man jo passe på ikke at provokere dem.

--
Martin K

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 15:07

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Jeg tør godt gå ind for ytringsfrihed, men når modstanderne er kendt som
> irrationelle og voldelige skal man jo passe på ikke at provokere dem.

Så du støtter altså helhjertet disse armbånd - bare i ånden?

Fra : Martin K

Dato : 11-05-06 15:23

> Så du støtter altså helhjertet disse armbånd - bare i ånden?

Præcis. Jeg kunne da også godt finde på at gå med et, hvis jeg var et sted,
hvor jeg var sikker på ikke at møde nogen muslimer. Men det kan man jo
næsten ingen steder mere. Så terroren virker, desværre.

--
Martin K

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-06 10:35

Mikael Mortensen <bugs@danbbs.dk> wrote:

> http://www.speak-up.dk/

Kan betales med dankort etc - hvilket vil sige at man skal opgive hvad
der står på kortet, inklusive de tre cifre på bagsiden, som /ikke/
kommer med på en fluesmækker.

/Hvis/ der er tale om kriminelle, så kan de så bagefter tømme ens
bankkonto ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-05-06 10:46

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) on torsdag 11. maj 2006 at 11:34 +0100 wrote:
>/Hvis/ der er tale om kriminelle, så kan de så bagefter tømme ens
>bankkonto ;-(.

Men det er dog ikke dig, men din bank der hæfter for tabet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-06 11:38

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Men det er dog ikke dig, men din bank der hæfter for tabet.

Jeg kender ikke systemet, men hvis jeg oprettede en tilsvarende
hjemmeside, og fik lokket folk til at oplyse deres visadankort-data, og
derefter brugte disse oplysninger, ville det så også dække?

Bortset fra at jeg naturligvis hurtigt ville blive opsporet, når jeg nu
bor her i landet. Noget andet hvis svindelen fandt sted fra Trinidad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fribytteren

Dato : 13-05-06 09:23

Mikael Mortensen skrev:

> http://www.speak-up.dk/

Jeg ville ikke have noget imod at gå med et sådant armbånd, men når
initiativtagerne ikke selv vil stå frem med navn på hjemmesiden, er
min interesse kølnet en del og endog så meget at jeg ikke vil gå med
det.

En anden ting der holder mig fra at gå med det, er at det kun

Jeg synes det er et enormt godt initiativ, men det mister sin styrke og
kraft, når det ikke er globalt gældende og at initiativtageren/-erne
ikke står frem på hjemmesiden.

At initiativtageren/erne har været på morgen-tv, hjælper ikke mig,
da jeg ikke har set morget-tv.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen