Operapersonale SLIDT NED !
Fra : Bo Warming

Dato : 10-05-06 23:01

Operaen er plaget af stress
Sangere og musikere i Operaen på Holmen er slidt ned efter et
usædvanligt hårdt år.
http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=452920

" Alle menneskelige organer bliver på et tidspunkt trætte,
blot ikke tungen". Konrad Adenauer

Jeg tror at vi har cirka 10-100 gange flere sangere og musikere i
DK, end der er lyttere til, og de fleste statsansatte er kun heldig at
optræde med publikun et par procent af årets dage

Da jeg boede på Egmont Kollegiet , så jeg fra mit vindue ned til fire
øve.rum og og spillede en gang om ugen fløjte i en kammermusikgruppe.

Der var ihærdige konservatoriestuderende, som øvede næsten fra de
vågnede til de faldt i seng, og nød det og ingen og intet blev slidt.

Da jeg i min gymnasietid spillede klarinet og tenorsax i jazzorkester,
øvede jeg, så jeg fik sår på læben.

Men professionelle har aldrig sådanne begynderproblemer, så Politiken
lyver vildt, som så ofte.

Næsten alle musikere, nogle få solister undtaget, slides ned af ikke
at have nok at lave - selv de bedste orkestre ville elske at have
mere optræden

Nogle har for meget rejsetid, men det er jo ikke problemet med dem i
den ny opera - der kun er i brug nogle få dage om ugen og selv ved
Wagner-opførsler hvor maximalt antal orkestermusikere og sangere
bruges, er næppe over halvdelen af Det Kgl Teaters mange opera-ansatte
i sving ved een forestilling.
At være ansat ved denne scene er en loppetjant - ingen slid - ingen
træthed. Med mindre du er splittet og indfra stresset og hypnotiserer
dig til hysteri og sygdom.

Den dyre scene skaber øget publikums-interesse, men det holder næppe
mange år, tror jeg.Elektronisk gengivese,CDer mm er jo næsten så gode
som virkeligheden, og så sjovt er det ikke at være i et operahus.
Livet er for kort til snobberi - Mærsk-gaven var beskæftigelsesterapi
for bygningshåndværkere og arkitekter.

Det Kgl Teater burde have været brugt om sommeren, når turister og
blev brugt få dage om ugen - det kunne let have dækket nationens
behov.