Bør dette brev til kommunen ændres?
Fra : Bo Warming

Dato : 10-05-06 06:20

Mine børn ønsker familiegravstedet bevaret, og hvis jeg skriver, vil
det nok netop ikke ske, så jeg er blevet bedt om at formulere - men
kan noget udpeges i dette udkast, som peger mod at det ikke er skrevet
af en teenager?
-------------------
Forslag om gravstedsbevarelse. Til rette vedkommende på Rådhuset.

På det warmingske familiegravsted på Assistens Kirkegård er blevet sat
metal-skilt om nedlæggelse af begravelsespladsen.

Det vil jeg gerne modsætte mig.

Jeg er 18 årig HF-studerende og nedstammer i lige linie fra
berømthederne, som der er mindesten for.

Slægten mødes årligt i forsommeren , bl.a. 17 juni kl 1200 iår, hvor
der er bestilt historiker-rundvisning på Assistents Kirkegård ved
historiker Stine Helveg, Københavns Kommune.

Vi glæder os til at høre hendes version af historierne om vore sociale
og genetiske rødder.

Botanik-professor Eugenius Warming, som der er statue af på
Gothersgade ved Botanisk Institutet, som han oprettede, er
internationalt set den person på vor anetavle, der har sat sig de
største spor.

Han oprettede planteøkologien som videnskab og hans lærebøger bruges
stadig på universitet og ingen anden dansker i hans fag er så kendt i
udlandet.

Botaniker-chef Klaus Ovesen,Skov og Naturstyrelsen henviser til ham.

Henrik Stangerups bog om danskerkolonien Lagora Santas i Brasilien
omhandler hans indsats i den tredie verden.

Her var han sammen med P V Lund, søn af Henrik Lund, som gjorde Søren
Kierkegaard varigt berømt i Danmark, ved at afbryde biskop Mynsters
begravelsestale på Assistens Kirkegård i 1855 og oplyse højlydt at
filosoffen havde direkte modsat sig at blive begravet folkekirkeligt -
hvilket indbragte ham en sensationel bøde.

Samme oprørske kulturradikale ånd havde PV Lund - og Eugenius, der
populariserede Charles Darwins nytænkning i Danmark.

Jens Warming, som også ligger på dette familiegravsted, er der også
opkaldt veje efter rundt omkring i landet. Også ham nedstammer vi i
lige linie fra. Han var professor i statistik og nationaløkonomi og
epokegørende personlighed i det københavnske kulturliv og var "det
rødeste af det rødeste" blandt københavnske ikke-humanistiske
professorer på sin tid, og aktiv med at forbedre boligkår for
arbejderfamilier. Han berejste også Latin-Amerika og skrev om det.

Man kan kritisere, at gravstenene er lidt mosbegroede, som om slægten
var ligeglad med stedets udseende, men det er ikke tilfældet. En
usnobbet afstandstagen for at gå op i det ydre kendetegnede de
berømtheder, der mindes her. De levede efter Tycho Brahe mottoet "at
være, ikke at se ud"(Esse non videre).

At Danmarks smukkeste og botanisk mest interessante kirkegaard delvis
omlægges til park til brug for Nørrebros studerende er vi varmt
tilhænger af, men det smukke naturlige område under hængebirken, bør
ikke ændres. Det har været passet i tråd med Eugenius Warmings
økologiske principper, bl.a. af min bror , der fornylig er flyttet til
et lejet værelse i nærheden - han læser biologi på universitetet med
speciale i etno-botanik.

Både han og andre af slægten i kvarteret, kan let gøre mere ud af vort
familiegravsteds pleje, hvis der lægges vægt på det. Det er kun cirka
ti år siden at min farmors urne sattes ned på gravstedet.

I håb om, at der sker seriøs genovervejelse af nedlægning - med venlig
hilsen.

Sidsel Soelberg, Gl. Løkkensvej 46, 9800 Hjørring, 50528190

PS. Såfremt den umiddelbare reaktion på vor ansøgning er negativ, så
venligst vedlæg ankevejledning.

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-05-06 15:13

> [...]
> Gothersgade ved Botanisk Institutet, som han oprettede, er internationalt
> set den person på vor anetavle, der har sat sig de største spor.

Det vigtigste er at få Eugen Warmings gravsted lagt ud på
http://www.gravsted.dk/ . Danskere er ikke jøder eller muhamedanere med krav
på evig gravfred, så om graven sløjfes eller ej er vel ret ligegyldigt. Det
er for galt, hvis skatteyderne betaler for vedligeholdelse af gamle grave
uden særlig historisk betydning.

Masser af kendte personer har fået deres grave sløjfet gennem tiden.
Efterkommerne må selv betale for opretholdelse af gravstederne, hvis de har
en sentimental interesse. Eugenius Warming har dusinvis af efterkommere, som
kunne betale for en flytning af graven, hvis den ligger i vejen for andre
planer. Alene datteren Marie Warming gift Prytz havde 8 børn, som tilsammen
har et utal af efterkommere. Svend Warming var gift 2 gange, men jeg kan
ikke umiddelbart se hvilke børn han havde. Jens Warming havde tilsyneladende
kun børnene Troels og Andreas.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-05-06 15:36

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ligegyldigt. Det er for galt, hvis skatteyderne betaler for
> vedligeholdelse af gamle grave uden særlig historisk betydning.

Enig

> [...]
> Warming var gift 2 gange, men jeg kan ikke umiddelbart se hvilke
> børn han havde. Jens Warming havde tilsyneladende kun børnene Troels
Andreas er min far, og han havde som største storebror Enok og to
søstre, Asta og Bodil. Så fortæl mig hvilken fejlagtig hjemmeside du
er faldet over.

Tak for gravsted.dk henvisning som måske kan bruges i
argumentationen - som jeg har et halvhjertet forhold til, men min søn
smigres af lektorer på Botanisk Institut for at være efterkommer af
berømte Eugen, så han ser gerne "kanonisering"

Vi har betalt pænt beløb årligt for gravstedsvedligeholdelse, selvom
vi selv har luget

Ligesom Konfutze og Jesus mener jeg stort set "Lad de døde begrave de
døde"
Hvis mit kadaver en dag ku gøre gavn som svinefoder mod et småbeløb -
eller donation til min helt den tyske nu livstidsdømte kanibal
Meiwes - ville det være mig en (lille) tilfredsstillelse

Han begik en "forbrydelse uden offer" for den spiste tiggede og bad
dokumenterbart om at slippe ud af livet
Modstand mod aktiv dødshjælp er da fascistoidt dvs ondt

Ankesagens dommer har forlænget straffen, fordi Meiwes "nød opdrinet".
Hvis jeg nyder at bryde en skør racismeparagraf eller blasfemi§, skal
det så straffes særlig hårdt?

Lig er dødt kød og bør ikke stinke. Men at gøre en smuk park,
Assistenskirkegård med extremt varieret eksotisk stedsegrøn vegetation
til park bør ske med måde

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-05-06 20:37

> [...]
> Andreas er min far, og han havde som største storebror Enok og to søstre,
> Asta og Bodil. Så fortæl mig hvilken fejlagtig hjemmeside du er faldet

Jeg husker ikke hjemmesiden, men det er en samling af Laurids Hansens
efterkommere. Denne Laurids Hansen (1678-1743) var far til Laurids Lauridsen
(1724-?), som er stamfader til mange af Varmingerne og Warmingerne. Sådanne
samlinger af efterkommere er næsten aldrig komplette, da det er besværligt
at følge alle grene til ende. Stamfædre født i 1600-tallet har næsten altid
tusindvis af efterkommere, hvis kvindelinjer tælles med.

Fra : Salve Hansen

Dato : 17-05-06 22:48

Bo Warming wrote:
> I håb om, at der sker seriøs genovervejelse af nedlægning - med venlig
> hilsen.
>
> Sidsel Soelberg, Gl. Løkkensvej 46, 9800 Hjørring, 50528190

Der bor hun vist ikke længere. Hvorfor skriver du i øvrigt i din
datters navn?