OECD anbefaler færre offentligt ansatte
Fra : Martin K

Dato : 09-05-06 19:10

http://politik.tv2.dk/article.php/4101685.html

OECD anbefaler, at Danmark skærer ned i antallet af offentligt ansatte, og
effektiviserer den offentlige sektor i forbindelse med kommunalreformen.
Dels for at fremtidssikre velfærdssamfundet, og dels for at afhjælpe
flaskehalsproblemer på det private arbejdsmarked.

Og hvilke områder skal der så skæres ned på? Hvilke offentlige
serviceydelser skal vi undvære?

Svaret er, at det slet ikke er nødvendigt med nedskæringer i service. Det
handler om at "work smarter, not harder." Det prøver man hele tiden på i den
private sektor, men inden for det offentlige er det som om, det handler om
at være så ineffektiv som muligt. Et godt eksempel er, at hvert enkelt amt
har fået udviklet hvert sit IT-system til patientjournaler, som ikke taler
sammen på tværs af amtsgrænserne.

Den offentlige ineffektivitet skyldes nok en kultur, der er opstået blandt
offentligt ansatte i tider med høj arbejdsløshed, hvor det blev opfattet som
solidarisk at skabe arbejde til så mange andre offentlige ansatte som
muligt. Men nu om dage er der slet ikke brug for, at den offentlige sektor
er så kunstigt oppustet. Og hvis vi skal fremtidssikre velfærdssamfundet er
der heller ikke råd til det.

--
Martin K

Fra : Kim2000

Dato : 09-05-06 20:04

"Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkelt amt har fået udviklet hvert sit IT-system til patientjournaler, som
> ikke taler sammen på tværs af amtsgrænserne.

Det største problem er så sandelig ikke den enkelte ansatte, men derimod at
politikerne, dvs. dem der sidder med pengene, ikke har en skid ide om hvad
der egentlig sker i deres "virksomhed". Der er milliarder at spare på
længere sigt, men det er netop ordene "på længere sigt" der skaber så
talrige problemer. Det er som du selv nævner det komplet vanvittigt stå med
IT systemer der ikke taler sammen. Det har jo også vist sig at være den helt
store pengesluger i forbindelse med kommunesammenlægningerne. Det er
naturligvis komplet tåbeligt at hver enkelt skole køber sine egne bøger, det
må som minimum kunne indkøbes i fællesskab i kommunen, hvis mit forlag fik
en ordre på 30 bøger så bliver det selvfølgelig ekspederet, hvis jeg får en
ordre på 4000 så vil jeg nok strække mig meget langt på tilbudet for at
sikre mig ordren.

> [...]
> er så kunstigt oppustet. Og hvis vi skal fremtidssikre velfærdssamfundet

Det er politikerne du skal have fat i. Faktisk er det jo sådan at fx
hjemmehjælpere idag bruger mere tid på papirarbejde og møder end hos de
ældre. Hvor utallige møder er lærere ikke til, en del af dem har sin
berettigelse, men der er så sandelig også en del der ikke er.
Socialarbejdere, skattefolk osv sendes konstant på kurser for at forstå de
nye regler som ministerierne kaster i hovedet på dem. I det hele taget vil
jeg tro at alene på sidstnævnte konto kunne spare milliarder hvis man lavede
et nemt og gennemsigtig skattesystem.

Det der præger offentlig ansatte er at de/vi udsættes for massiv
kontrolfunktioner, som vi skal bruge en masse energi på. De lærere jeg
kender vil meget heller undervise end at lave al muligt andet papirnusseri.
På en del skoler er det fx helt almindeligt at der er møder til kl. 16 hver
dag, det er heller ikke usædvanligt at man sidder i 4 teams, hvilket vil
sige man skal have mødetid i hvert eneste team, den tid går fra
undervisningen, så enkelt er det. Og dermed fra lærerenes primære opgave.
Jeg vil tro det er det samme med gymnasielærere, på tekniske skoler og på
socialkontorene sidder de da også konstant i møde....

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-06 08:02

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> primære opgave. Jeg vil tro det er det samme med gymnasielærere, på
> tekniske skoler og på socialkontorene sidder de da også konstant i

Mange ældre gymnasielærere vælger af samme grund at trække sig tidligt
tilbage, så de undgår gymnasiereformen. Jeg har eksempelvis opdaget at
min gamle matematiklærer i år har valgt kun at have 2. og 3. g, til
næste år kun får 3. g, og derefter går på tidlig pension.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 09-05-06 21:22

Martin K wrote:
> [...]
> Dels for at fremtidssikre velfærdssamfundet, og dels for at afhjælpe
> flaskehalsproblemer på det private arbejdsmarked.

Ja, det plejer de jo at sige. Jeg ved ikke hvor meget det tænker over
velfærdssamfundet, men de kan jo godt have i hvert fald delvis ret.

> [...]
> har fået udviklet hvert sit IT-system til patientjournaler, som ikke taler

Med international målestok er jeg overbevist om at dansk offentlig
service er ret effektiv; jeg har peronlig erfaring med myndigheder i
Tyskland, Schweiz, Storbritannien og Portugal. Spørgsmålet er mere om
den breder sig over flere områden end den bør, og det er et politisk
spørgsmål.

En af fordelene i Danmark er at man uden videre kan møde op på f.eks
skattekontoret og få en medarbejder i tale som tør udtale sig om ens
spørgsmål, og som kan tage stilling. Og hvis den person ikke kan, er
i stand til at sende en det rigtige sted hen. Moralen og
ansvarsfølelsen er faktisk ret høj.

I øvrigt er der effektiviseret i den offentlige sektor, folk ligger
f.eks ikke nær så lang tid på hospitalet efter en operation som for
20 år siden.

> [...]
> er så kunstigt oppustet. Og hvis vi skal fremtidssikre velfærdssamfundet er

Det tror jeg ikke nødvendigvis. Det offentlige har svært ved at
konkurrere med det private på lønnen, og har måske svært ved at
tiltrække den samme kvalitet ledelse. Desuden hjælper det ikke altid
at bestyrelsen (politikerne) er meget "hands-on", og gerne skal ses
klippe røde snore over.

Husk på, at en bestyrelse i det private har til opgave at sørge for
at virksomheden klarer sig godt, i det offentlige vil politikerne
hellere ses bag nye initiativer end bag nedskæringer.

Iøvrigt glemmes ofte en anden ting. Offentlige organisationer er
større end de fleste private, og derfor alt andet lige mere
bureaukratiske. I de fleste større virksomheder finder man også
bureaukrati, ineffektivitet, politiske magtkampe og positionering. Jeg
har set det

mvh

Martin Sørensen

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 09-05-06 21:53

> [...]
> er så kunstigt oppustet. Og hvis vi skal fremtidssikre velfærdssamfundet

OECD lider af den samme sygdom, med for mange ansatte til den samme opgave,
derfor er det med at få bolden over på den anden halvdel, og helst ikke
tilbage igen.

mvh Kurt

--
Så kan det ikke undre at han har fået kniven.
Wilstrup

Fra : Lars Månsson

Dato : 12-05-06 07:45

"Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> http://politik.tv2.dk/article.php/4101685.html
>
> OECD anbefaler, at Danmark skærer ned i antallet af offentligt ansatte, og

De kunne starte med at skære ned på dem selv

Hilsen
-Lars-

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-05-06 11:12

Lars Månsson <fotokob@mail.dk> wrote:

> "Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> De kunne starte med at skære ned på dem selv
>
> Hilsen
> -Lars-

Politikerne? Jatak! Førre folketings, amts og kommunalpolitikere ville
være velkomment!

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-05-06 11:12

Martin K <sp@m.dk> wrote:

> [...]
> Dels for at fremtidssikre velfærdssamfundet, og dels for at afhjælpe
> flaskehalsproblemer på det private arbejdsmarked.

Ja og Fogh er naturligvis allerede imod at det bør ske.