En sjofel tanke
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 08-05-06 10:25

Kjeld Koplev, en af de intellektuelle 68'ere, er blevet gammel og
kedelig og opfordrer det stenrige danske samfund til at afvise det
angivelige juvenile pengespild, det efter hans mening ville være at
afholde udgifterne til OL i København i 2020, 2024 eller 2028
("Olympisk mester i pengespild" Politiken 8.04.2006.).

Jeg vil vende det om, og hvis nogen synes, det er en impertinent,
uartig måde at argumentere på, har jeg det helt fint med det.

Hvor vil Danmark befinde sig i det 21. århundrede for slet ikke at
tale om det 22. århundrede uden at lægge billet ind på at
manifestere sig som en uafhængig, selvbevidst - og ung - nation ?
USA's skødehund - efter Anders Fogh Rasmussens anvisning ? EU's
dengse ? En lille provinsiel underleverandør ? Et selvfornøjet - og
svært racistisk - samfund ? Velbekomme !

Det nationale alternativ er at lægge op til at invitere hele verden
til en olympisk fest i København - og meget gerne København-Malmø,
hvis ellers fortællingen om arvefjender, der blev helt gode venner,
kan anses for at have global - og skandinavisk - appel.

Ideen om pengespild grunder sig primært på erfaringer med store,
tomme olympiske stadioner, der står tilbage efter OL og aldrig siden
bliver mere end halvfyldte. Hvad har Danmark en halv snes
verdensklasse-arkitekter til om ikke til at løse problemet med
genanvendelse evt. opdeling af et olympisk stadion til 100.000
mennesker efter OL ? Ideer, som de og deres firmaer formentlig kan
sælge til resten af verden også.

Andre installationer som cykel- og svømmestadion for slet ikke at tale
om Domen ved siden af Bella-centret til 15.000 tilskuere, som der nu
synes mulighed for at bygge, skal vi nok finde anvendelse rimelig
hyppigt til.

Alternativet er endeløse debatter om skævtrækning af Danmark, som
kort går ud på, at København endelig ikke må blive større, end
byen er nu, for ellers bliver de sure og vrede i Ringkøbing.

Danmark - og Skandinavien - behøver de næste hundrede år et
urbant, højtudviklet center på 2½-3 millioner mennesker, som har det
hele, inkl. international anseelse - intet mindre - for at hævde sig
som nation(er) globalt. Det gør vi kun gennem et intimt samarbejde med
Malmø-Lund og gennem en betydelig udvikling af Københavns
infrastruktur m.m. Og en national opslutning til en betydelig
udvikling af infrastruktur - og boligbyggeri - i København vil
være politisk besværliggjort for at sige det mildt, med mindre det
vil være muligt for nationen som helhed at fokusere på et nationalt
highlight som OL i København.

Steen Hjortsø

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-05-06 21:38

<contra@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Sig mig er du maniodepressiv? .. Sidst jeg hørte fra dig mente du at jorden
gik under indenfor de næste par år.

Så er det da latterligt at lægge an til Ol-by? Eller hur?

Eller var det det med din fugl Fønix teori om at vi sagtens kunne overleve
en atom apokalypse?

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym mindre
vægt.

Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 09-05-06 06:20

Frank Leegaard wrote:
> [...]
> highlight som OL i København."
>
> Sig mig er du maniodepressiv? .. Sidst jeg hørte fra dig mente du at jorden

Let hypomanisk - når det passer mig. Iøvrigt sund og rask.
S.H.

> Så er det da latterligt at lægge an til Ol-by? Eller hur?
>
> Eller var det det med din fugl Fønix teori om at vi sagtens kunne overleve
> en atom apokalypse?

Ja, var det ikke noget i den retning, jeg skrev ? Det mener jeg da at
kunne huske.

Det drejede sig om nogle uventede, aldrig i pressen omtalte fysiske
begivenheder, nemlig antændelse af atmosfæren m.m., som indtræder
hvis man fyrer mange atombomber af på samme sted og tid. Det har nogle
uanede konsekvenser, som fysikerne nødigt vil komme ind på. Dels
fordi de er skidebange og evasive, dels fordi de nødigt vil indrømme,
at de ikke ved noget om det, og endelig dels fordi de af dem, der ved
det hele, er købt og betalt af et forbryderisk militær og
efterretningsvæsen. Føj, sådan nogle (sidstnævnte) kan vi ikke
fordrage, kan vi vel ?

Steen Hjortsø