BUSH VIL LUKKE LEJREN PÅ GUANTANAMO. I et ~
Fra : eastrup_news@hotmail~

Dato : 08-05-06 10:03

Derudover udtaler han det følgende:
"Fangerne på Guantanamo skal stilles for en domstol og lejren skal
lukkes, siger den amerikanske præsident George W. Bush i et interview
på tysk tv.

»Sagen om Guantanamo er naturligvis et følsomt emne for folk. Jeg
ville meget gerne lukke Guantanamo; jeg ville meget gerne stille folk
for en domstol«, sagde George Bush i et interview på den tyske
tv-kanal ARD, skriver Reuters."

Det er da en nyhed som selv kritikkerne af Guantanamo må indrømme er
en markant kursændring fra amerikanernes side.

Måske bliver det næste så at Bush også udtaler at amerikanerne nu
også vil trække sig ud af Irak.

Hvad vil kritikerne af USA så have mere?

Artikel:

Bush vil dreje nøglen om på Guantanamo
I et interview med tysk fjernsyn melder den amerikanske præsident nu
ud, at han helst så fangelejren Guantanamo lukket.

[...]

Afventer
Indtil videre venter han dog på, at den amerikanske højesteret
beslutter, hvilken slags domstol, fangerne skal stilles for, tilføjer
han.

»Vi venter på Højesterets beslutning om, hvorvidt folkene skal have
en retfærdig retssag ved en civil eller ved en militær domstol«,
lød det fra præsidenten.

Beslutning om særdomstol
Bush venter især på Højesterets afgørelse i en sag om Salim Ahmed
Hamdan, en yemenit, der på et tidspunkt arbejdede som Osama bin Ladens
chauffør.

Hamdan har siddet næsten fire år i fængsel i Guantanamo. Retten skal
tage stilling til om det juridiske grundlag, den amerikanske regering
har brugt til at forsvare forholdene for fanger på Guantánamobasen,
er i orden.

I løbet af juni skal Højesteret desuden beslutte, hvor de øvrige
indsattes sager skal behandles.

Fastslår USA's gode intentioner
George Bush benyttede desuden lejligheden til på tysk fjernsyn at slå
fast, at USA er »stærk på området menneskerettigheder og civiles
rettigheder«.

»Det er derfor, vi går forrest i forhold til at støtte kampen mod
HIV i Afrika. Det er derfor, vi går forrest i forhold til, at der
gøres noget ved Darfur - folkemordet i Darfur. Det er derfor, vi giver
mad til de sultne. Det er derfor, vi prøver at befri folk, når vi
ser, at de er faldet i kløerne på et tyranni«, proklamerede Bush.

Fanget på ubestemt tid
Bush-administrationen er blevet kritiseret for at tilbageholde fangerne
på Guantanamo uden en fastsat dato for deres frigivelse eller en dato
for, at deres sag skal prøves ved en domstol.

Der sidder 480 fanger i lejren, der er baseret på Cuba. Siden 2002 har
det amerikanske militær brugt lejren til fanger, der er tilbageholdt
som en del af den proklamerede 'krig mod terrorisme'.

272 fanger er indtil videre blevet frigivet eller udleveret til deres
hjemland.

Lejren er desuden blevet kritiseret - blandt andet af Amnesty
International - for at tortur er udbredt og at behandlingen af fangerne
er 'umenneskelig'.

link: www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=452519

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news(snabel a)hotmail.com

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 10:08

"eastrup_news@hotmail.com" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

Som jeg læser det, så gør han gældende, som om nogen tror på det, at han
gerne *ville* gøre, men mellem linierne står der jo at det *kan* han *ikke*.

--
Allan Riise

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 10:13

eastrup_news@hotmail.com skrev:

> Derudover udtaler han det følgende:
> "Fangerne på Guantanamo skal stilles for en domstol og lejren skal
> lukkes, siger den amerikanske præsident George W. Bush i et interview
> på tysk tv.

Skal og skal ...

> [...]
> ville meget gerne lukke Guantanamo; jeg ville meget gerne stille folk
> for en domstol«, sagde George Bush i et interview på den tyske

Ville meget gerne ...jaja, så kender vi melodien igen.

> Det er da en nyhed som selv kritikkerne af Guantanamo må indrømme er
> en markant kursændring fra amerikanernes side.

Næh, Bush har aldrig sagt, at han ville holde fangerne på
Guantanamo for evigt og uden dom. De er der bare uden dom og uden
retssag. Skandalen fortsætter.

> Måske bliver det næste så at Bush også udtaler at amerikanerne nu
> også vil trække sig ud af Irak.

Vil. Ja, helt sikkert; men desværre så forhindrer onde mennesker,
at Bush kan gøre det. Men viljen er der. Helt bestemt ....

> Fastslår USA's gode intentioner
> George Bush benyttede desuden lejligheden til på tysk fjernsyn at slå
> fast, at USA er »stærk på området menneskerettigheder og civiles
> rettigheder«.

Skal man le eller græde over dem, der tror på den slags?

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-05-06 13:02

[...]

------------------------

At han sendes til Guantanamo paa ubestemt tid.

Aage

Fra : tviddal@gmail.com

Dato : 08-05-06 17:29

Er det i det hele tatt noen som fortsatt - i 2006 - tror et sekund på
eller fester lit til NOE den mannen sier?

«Vi driver ikke med tortur - eh, vi driver visst med en god del tortur
- tja, vi har sogar beordret våre folk om å bruke litt røffe
metoder, men bare fordi disse terroristene er så avsindig onde - nå,
fra idag av, skulle vi gjerne sluttet helt med torturen vår, vi, det
er bare det at det vil hjelpe disse fæle terroristene...»

Lyver vi? Slett ikke! Det er bare vår ene hjernehalvdel som i ny og ne
gir feilaktig informasjon til den andre.