Hala-slagtning
Fra : Vidal

Dato : 07-05-06 08:39

En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
gruppen?

Kødet smager da ikke anderledes.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : JYH

Dato : 07-05-06 08:41

Vidal wrote:
> En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
> en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
> gruppen?
>
> Kødet smager da ikke anderledes.

Mon ikke det er aflivningsmetoden, der er problemet

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-06 08:45

JYH wrote:

> Mon ikke det er aflivningsmetoden, der er problemet

Næppe, men det er en bekvem undskyldning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : JYH

Dato : 07-05-06 08:56

Jens Bruun wrote:

> Næppe, men det er en bekvem undskyldning.

Tja, så vidt jeg husker, mener dyrlægerne ikke, at dyrene
lider mere ved halal-slagtning end ved den metode danske
slagterier bruger. Så det kan godt være, du har ret i,
at der stikker noget andet under.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 07-05-06 09:19

JYH skrev i meddelelsen <445da7bf$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Tja, så vidt jeg husker, mener dyrlægerne ikke, at dyrene
>lider mere ved halal-slagtning end ved den metode danske
>slagterier bruger. Så det kan godt være, du har ret i,
>at der stikker noget andet under.

Prøv at forklare det til dyreværnsaktivisterne.

Der er masser af folk som aldrig har været i nærheden af en bondegård
som har nogen underlige holdninger til hvad der er dyreplageri.

Mange mener det er forkert at spise dyr.
Mange mener det er forkert at jage.
Hvert år er der flere som anmelder det som dyreplageri at dyr som
f.eks. Angus kvæg er ude om vinteren.
osv.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 09:36

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mange mener det er forkert at spise dyr.
> Mange mener det er forkert at jage.
> Hvert år er der flere som anmelder det som dyreplageri at dyr som

Alle børn født i storbyerne, skulle tilbringe mindst 1 sommerferie hos en
landmand der opdrætter kødkvæg/svin, så ville man i løbet af 1 generation
have stoppet det pjat med misforstået holdning til det at slagte dyr.

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 07-05-06 18:29

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> landmand der opdrætter kødkvæg/svin, så ville man i løbet af 1 generation
> have stoppet det pjat med misforstået holdning til det at slagte dyr.

Sidespring:

Alle folk der aldrig har været i nærheden af en ghetto burde bo 1 sommer i
een.
Så ville folk få øjnene op for de problemer der er med muhammeddanerene..

Man kunne starte med dem der bor i Holme-Olstrup.

/Mikael

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 07-05-06 18:42

Mikael Mortensen skrev i meddelelsen
<445e2e68$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>Så ville folk få øjnene op for de problemer der er med muhammeddanerene..
>
>Man kunne starte med dem der bor i Holme-Olstrup.

Jeg tvivler meget stærkt på at det er landbefolkningen som ikke vi erkende
problemet.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 07-05-06 19:04

> Mikael Mortensen skrev i meddelelsen
> <445e2e68$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Jeg tvivler meget stærkt på at det er landbefolkningen som ikke vi erkende
> problemet.

Folk der bor langt væk fra problemerne har som regel ikke noget imod
muhammeddanerne.

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 18:47

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så ville folk få øjnene op for de problemer der er med muhammeddanerene..
>
> Man kunne starte med dem der bor i Holme-Olstrup.

Åhh Mikael, du tager så meget fejl at det næsten gør ondt.
Ja, jeg bor i Holme Olstrup, men jeg er tilflytter, først fra København til
Præstø og senere her til byen, og jeg har boet i og lige overfor Mjøllner
parken i dens opbygningsfase, og efter den stod færdig!

Jeg er født i Nord-Vest kvarteret og har boet 12 år i Sundby på amager.

Var der ellers noget du ville af med?

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 07-05-06 19:02

> [...]
> Mjøllner parken i dens opbygningsfase, og efter den stod færdig!
>
> Jeg er født i Nord-Vest kvarteret og har boet 12 år i Sundby på amager.

Nu kan man ikke rigtigt regne med dig, da du jo af gode grunde er meget
muhammeddaner venlig.

/Mikael

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-06 19:08

Mikael Mortensen wrote:

> Nu kan man ikke rigtigt regne med dig, da du jo af gode grunde er
> meget muhammeddaner venlig.

Det har Allan ellers ingen grund til at være. Muslimerne gør sig store
anstrengelser for at forfølge hans kones trosfæller i bl.a. Tyrkiet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 07-05-06 19:24

> Det har Allan ellers ingen grund til at være. Muslimerne gør sig store
> anstrengelser for at forfølge hans kones trosfæller i bl.a. Tyrkiet.

OK. Han støtter altså folk der er imod hans kone...
Men jeg er sikker på, at hvis Holme-Olstrup fik ligeså mange muhammedanere
som der er her i byen, og i særdeleshed ghettoen jeg bor i. Så ville de
forstå problemet.
- det kan siges om alle de byer der lever i lykkelig uvidenhed.

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 19:51

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

Det er nu ikke så slemt mere.

> OK. Han støtter altså folk der er imod hans kone...

Nej, jeg støtter alle der ikke er funddamentalistiske og som vil være en del
af Danmark, på godt og ondt.

> [...]
> forstå problemet.
> - det kan siges om alle de byer der lever i lykkelig uvidenhed.

Her hvor jeg bor er min genbo fra Syrien, der er 4 Tyrkiske familier, og en
5-6 Libanesiske og derudover mindst 10 Palæstinensiske familier, og det
alene i min boligforening.
Forskellen er blot den at her har vi et nært netværk hvor vi mødes mindst
hver 14 dag, og spiser snakker og hygger sammen, passer hinandens børn,
laver foreningsarbejdet sammen, du ved ordner legeredskaber og smukkeserer
fællesarealer, det gør samtidigt at fordomme forsvinder og erstattes af
fakta.

Hvor meget gør du med den ikke etniske del af din boligforening, siger du
hej med et åbent sind og spiser og arbejder med dem?

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 07-05-06 22:34

> [...]
> fællesarealer, det gør samtidigt at fordomme forsvinder og erstattes af

Stadig lang vej, angående antal... Men i er på vej.
Mødes du også med danskere?

> Hvor meget gør du med den ikke etniske del af din boligforening, siger du
> hej med et åbent sind og spiser og arbejder med dem?

Skal jeg sige hej til dem der stjæler mit julepynt? Eller dem der kalder mig
danskersvin?
Eller hvad med dem der ødelægger min bil?
osv.

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 06:50

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Stadig lang vej, angående antal... Men i er på vej.
> Mødes du også med danskere?

Er du dum eller hvad?
Jeg skriver at beboerforeningen har et nært netværk, og det betyder alt
andet lige at der er flere etniske Danskere ved disse "møder" end der er
ikke etniske, og så er der jo alle vores venner som er ligelig fordelt
mellem etniske og ikke etniske Danskere.

> Skal jeg sige hej til dem der stjæler mit julepynt? Eller dem der kalder
> mig danskersvin?

Hvis du nu havde startet med det, så var der en mulighed for at dine ting
ikke blev stjålet, og hvordan ved du at det lige er Ham/Hende du møder *nu*
der har stjålet dine ting, hvis ikke du taler med dem og lærer dem at kende?

> Eller hvad med dem der ødelægger min bil?

Se ovenfor o.s.v.

Og du er ikke den eneste der har disse problemer, jeg har lige fået stjålet
mit køretøj, men hvem det er det ved jeg ikke, hvorfor jeg ikke kan bruge
min mistænksomhed til andet end at spørge mig for, ved f.eks. at spørge
nogen af de unge om de har set nogen køre på sådan og sådan, om de har set
den, og jeg har selvf. udsat en dusør, lille forstås da jeg er "fattig", men
så er der et mindre incitement til at aflevere den igen.
Men tag endelig ikke fejl, jeg mener og har altid ment at indvandrere der
ikke vil det Danske demokrati, som begår svær kriminalitet, de har intet at
gøre i landet, du er velkommen til at google efter.

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-05-06 15:47

> [...]
> ikke etniske, og så er der jo alle vores venner som er ligelig fordelt
> mellem etniske og ikke etniske Danskere.

Stadig lang vej endnu... vedrørende antal.
Og jo flere de er i et område, jo mere aggresive er de overfor danskerne.

> [...]
> ikke blev stjålet, og hvordan ved du at det lige er Ham/Hende du møder
> *nu* der har stjålet dine ting, hvis ikke du taler med dem og lærer dem at

Ja, humor det har du sgu...!

> [...]
> ikke vil det Danske demokrati, som begår svær kriminalitet, de har intet
> at gøre i landet, du er velkommen til at google efter.

Jeg har haft videoovervågning så defor ved jeg hvem der laver/lavede
balladen.

Mon ikke også du er mere accepteret i de kredse nu da du er i miljøet.
- og sikkert kun spiser halalslaget kød .

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 15:55

> Jeg har haft videoovervågning så defor ved jeg hvem der laver/lavede
> balladen.

Så har du vel anmeldt vedkommende?
> Mon ikke også du er mere accepteret i de kredse nu da du er i miljøet.
> - og sikkert kun spiser halalslaget kød .

Hvorfor bliver du ved med at angribe min person, fordi du ikke kan lide mine
holdninger og mit valg af hustru?
Kan du ikke debattere uden disse angreb hele tiden, så spilder jeg min tid,
og vil derfor undgå at debattere med dig yderligere.
Og nej, her i mit hjem spises der svisnekød i lanfe baner og flæskesvær, ja
selv blodpølse. Faktsik er familieretten, hvis man kan kalde det sådan,
brunkål med fedt flæsk og medister.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 16:05

> Og nej, her i mit hjem spises der svisnekød i lanfe baner og flæskesvær,
> ja selv blodpølse. Faktsik er familieretten, hvis man kan kalde det sådan,
> brunkål med fedt flæsk og medister.

Hvorfor er det så så vigtigt for dig, at vi lærer at acceptere
halal-slagtning? Du vil åbenbart knap selv acceptere halalmad, da svinekød
ikke er halal.

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 16:38

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hvorfor er det så så vigtigt for dig, at vi lærer at acceptere
> halal-slagtning? Du vil åbenbart knap selv acceptere halalmad, da svinekød

Hvorfor skulle jeg dog ikke kunne gøre det, det ene udelukker ingenlunde det
andet.
At Københavns kommune har valgt at deres skoler udelukkende serverer Halal
er for mig at se lidt dumt, men det er en politisk beslutning taget af
folkevalgte politikere, men jeg kan da sagtens både spise svinekød og hente
noget billig lam eller okse hos en Halal slagter.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 16:59

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle jeg dog ikke kunne gøre det, det ene udelukker ingenlunde
> det andet.

I min verden er det altid problematisk at være forarget eller belærende på
andres vegne.

> (....) men jeg kan da sagtens både spise svinekød og hente noget billig
> lam eller okse hos en Halal slagter.

Jeg har intet specielt imod halal slagtere. Grunden til, jeg aldrig handler
hos dem, er, at jeg foretrækker at købe mit kød i et supermarked, hvor der
ikke står en slagter og venter på, jeg beslutter mig til, hvad jeg vil have.
Derfor prøvede jeg bare at besvare dit spørgsmål efter bedste evne ud fra
det, jeg havde hørt.

Børge
som ikke kunne få "Ignorer" funktionen i Outlook Express til at fungere

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-05-06 16:08

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du vel anmeldt vedkommende?

Nej, jeg hængte dem ud på nettet...
Videoovervågning er det mest effektive middel mod kriminelle. Men også
ulovligt.

> Hvorfor bliver du ved med at angribe min person, fordi du ikke kan lide
> mine holdninger og mit valg af hustru?

Det er vel rigtigt at du nemmere bliver tolereret blandt udlændninge, når du
er sammen med en muhammedaner.

> [...]
> ja selv blodpølse. Faktsik er familieretten, hvis man kan kalde det sådan,

Spiser dig og din kone så forskellig mad?

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 16:42

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg hængte dem ud på nettet...

Du er dygtig, og det skulle hjælp hvad?

> Videoovervågning er det mest effektive middel mod kriminelle. Men også
> ulovligt.

På off. område, ja, men du bor faktsik, hvis du bor i en boligforening, på
privat område, så du skal søge tilladelse hos boligforeningen og det vil så
være helt lovligt.

> Det er vel rigtigt at du nemmere bliver tolereret blandt udlændninge, når
> du er sammen med en muhammedaner.

Nej, hvorfor tror du at det at jeg er gift med en Muslim skulle afgøre det,
jeg bliver bedømt som person.

> Spiser dig og din kone så forskellig mad?

Ja, af respekt for hun bor i Danmark og p.g.a. at vores børn spiser alt, og
nej de er ikke Muslimer, de vælger selv hvad de ønsker når tiden er dertil,
selv er jeg jo Gode.

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-05-06 18:05

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Du er dygtig, og det skulle hjælp hvad?

Tak. Det fik dem da til at holde sig væk.

> På off. område, ja, men du bor faktsik, hvis du bor i en boligforening, på
> privat område, så du skal søge tilladelse hos boligforeningen og det vil
> så være helt lovligt.

Tro mig, det er ulovligt.. også i en boligforening.
Private må ikke have videoovervågning.

> Nej, hvorfor tror du at det at jeg er gift med en Muslim skulle afgøre
> det, jeg bliver bedømt som person.

Selvfølgelig, har det noget med det at gøre.

> Ja, af respekt for hun bor i Danmark og p.g.a. at vores børn spiser alt,
> og nej de er ikke Muslimer, de vælger selv hvad de ønsker når tiden er
> dertil, selv er jeg jo Gode.

Ok, jeg mente nu, om i spiste hver jeres mad...
Men hvis hun spiser svinekød, så er hun jo ikke muhammedaner...

/Mikael

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 19:06

> [...]
>
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Tak. Det fik dem da til at holde sig væk.

> Tro mig, det er ulovligt.. også i en boligforening.

Jo, det må de, det må bare ikke ske så man overvåger off. områder.

> Selvfølgelig, har det noget med det at gøre.

Ikke en skid, det betyder at de må acceptere at jeg er til stede ja, men
ikke at jeg bliver accepteret.

Nej, hun er Muslim.

--
Allan Riise

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-05-06 19:19

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det må de, det må bare ikke ske så man overvåger off. områder.

Ja, man må da gerne overvåge sin egen stue...
Men foran sin hoveddør eller ved pakeringspladsen det må man ikke.

> Ikke en skid, det betyder at de må acceptere at jeg er til stede ja, men
> ikke at jeg bliver accepteret.

Mon dog! Men det lyder flot.

> Nej, hun er Muslim.

Så spiser hun altså ikke svinekød?!

/Mikael

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-05-06 20:43

Allan Riise wrote:

> Nej, hun er Muslim.

Vel er hun ej, og du udtaler dig mod bedre vidende. Din kone tilhører et
religiøst, ikke-muslimsk mindretal, der afskyes af muslimerne, og som er
udsat for forfølgelse, vold og drab af... muslimerne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-05-06 03:50

> Vel er hun ej, og du udtaler dig mod bedre vidende. Din kone tilhører et
> religiøst, ikke-muslimsk mindretal, der afskyes af muslimerne, og som er
> udsat for forfølgelse, vold og drab af... muslimerne.

Sludder, problemstillingen mellem min Kones religion og mainstream
Muslimerne i Tyrkiet kan ses som forholdet mellem sunni og shia i Irak. De
er alle Muslimer.

--
Allan Riise

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-06 12:32

Allan Riise wrote:

> Sludder, problemstillingen mellem min Kones religion og mainstream
> Muslimerne i Tyrkiet kan ses som forholdet mellem sunni og shia i
> Irak. De er alle Muslimer.

Som sagt: Du taler mod bedre vidende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 09-05-06 15:19

On Tue, 9 May 2006 04:50:17 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> skrev i en meddelelse

>Sludder, problemstillingen mellem min Kones religion og mainstream
>Muslimerne i Tyrkiet kan ses som forholdet mellem sunni og shia i Irak. De
>er alle Muslimer.

i Irak myrder de to grupper løs på hinanden og bomber hinandens
moskeer

så mon ikke Jens Bruun har ret

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Allan Riise

Dato : 09-05-06 15:43

> i Irak myrder de to grupper løs på hinanden og bomber hinandens
> moskeer
>
> så mon ikke Jens Bruun har ret

Nej, for han skriver at min kone ikke er Muslim og det er det jeg går i
rette med, både min kone og jeg må jo siges at vide bedst!

--
Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 09-05-06 15:55

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> "@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

De

> Nej, for han skriver at min kone ikke er Muslim og det er det jeg går i
> rette med, både min kone og jeg må jo siges at vide bedst!

Lad nu vær' Allan. Vi ved alle, at alle muslimer i hele verden kender til
noget der hedder "Taqiya" som gør, at alle muslimer samt deres
medsammensvorne lyver. Det har jeg selv lært af denne gruppes dygtige
skriftkloge.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-05-06 16:06

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget der hedder "Taqiya" som gør, at alle muslimer samt deres
> medsammensvorne lyver. Det har jeg selv lært af denne gruppes dygtige

Det er da også rigtigt, dumme mig!!

Men nu vil jeg alligevel pirke lidt til folk herinde, og vise at Islam er
mange ting, bl.a. den retning min kone tilhører så jeg bringer her et link
til Wikipedia hvor man kan læse lidt om Alevi retningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alevi

--
Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 11-05-06 10:18

> [...]
> mange ting, bl.a. den retning min kone tilhører så jeg bringer her et link
> til Wikipedia hvor man kan læse lidt om Alevi retningen.

Den tradition eller "sekt" kendte jeg ærlig talt ikke! Meget interessant. De
virker til at være en slags muslimsk pendant til kvækerne??

Fra : @

Dato : 07-05-06 10:06

On Sun, 7 May 2006 09:44:58 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Næppe, men det er en bekvem undskyldning.

jo
det er aflivningsmetoden der er problemet

da dansk lovgivning kræver at dyret skal være bedøvet før man stikker
det for at få blodet ud

dyrplageri - - ?

de fleste græsædere bliver angste ved lugten af blod, det forhindres
ved bedøvelse før blodaftapning

dyrplageri -

mange danske køer og fedekalve kommer aldrig udenfor stalden,
og lever af et foder der giver dem konstant tyndskid

grise lever under forhold og på så lidt plads at man tror det er løgn

burhøns og slagtekyllinger har der været sagt og skrevet om mange
gange

så alle os dyrplagere skal evigt skamme os, det er nemlig os der er
skyld i dette dyrplageri

vi(eller den store majoritet) ønsker nemlig at købe landbrugsvarer til
den billigst mulige pris, kvalitet og dyreetik rager os en høstblomst
bare vi kan få 5 kyllinger til 60 kr.

--
Det Radikale Venstre er blevet en interesseorganisation for
mennesker med lang uddannelse, stort ego og lille solidaritet

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 10:12

> jo
> det er aflivningsmetoden der er problemet

Hvordan det?

> da dansk lovgivning kræver at dyret skal være bedøvet før man stikker
> det for at få blodet ud

Ja, og?

> dyrplageri - - ?

Næ.

> de fleste græsædere bliver angste ved lugten af blod, det forhindres
> ved bedøvelse før blodaftapning

Ja, og?

> dyrplageri -

Næ.

> mange danske køer og fedekalve kommer aldrig udenfor stalden,
> og lever af et foder der giver dem konstant tyndskid

Ja, det er noget skidt, men hvis alle skulle ud så ville vi enten ikke kunne
dyrke afgrøder, eller ikke have slagtedyr nok, det er der for lidt
landbrugsjord til.

> grise lever under forhold og på så lidt plads at man tror det er løgn

Nogen steder, men ikke alle, ja.

> burhøns og slagtekyllinger har der været sagt og skrevet om mange
> gange

Ja.

> så alle os dyrplagere skal evigt skamme os, det er nemlig os der er
> skyld i dette dyrplageri

Ja, og andre der køber danske landbrugsprodukter.

> vi(eller den store majoritet) ønsker nemlig at købe landbrugsvarer til
> den billigst mulige pris, kvalitet og dyreetik rager os en høstblomst
> bare vi kan få 5 kyllinger til 60 kr.

Alt for mange ja, og så er der jo også en stor gruppe mennesker der ikke har
råd til at købe andet.

Men da du åbenbart ikke aner hvordan halalslagtning foregår så lad mig
oplyse dig.

Dyret bliver skam bedøvet først med en boltpistol *inden* at halsen bliver
stukket, og derefter foregør det som al anden slagtning, såå det...

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-05-06 10:21

> Dyret bliver skam bedøvet først med en boltpistol *inden* at halsen bliver
> stukket, og derefter foregør det som al anden slagtning, såå det...

I følge http://da.wikipedia.org/wiki/Halalslagtning skal dyret være ved
bevidsthed ved slagtningen. Dermed er det næppe halal, hvis dyret bedøves
med en boltpistol inden slagtning.

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 10:23

> [...]
>
> I følge http://da.wikipedia.org/wiki/Halalslagtning skal dyret være ved
> bevidsthed ved slagtningen. Dermed er det næppe halal, hvis dyret bedøves

Det er Kosher der tilskriver at dyret skal være ved bevidsthed, Koranen
foreskriver at dyret skal være uskadt.

Se indlæg her i gruppen, skrevet samtidigt med dit.

--
Allan Riise

Fra : JBH

Dato : 07-05-06 12:54

> "Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> Det er Kosher der tilskriver at dyret skal være ved bevidsthed, Koranen
> foreskriver at dyret skal være uskadt.

Og du snakker som sædvanlig som du har forstand til.

http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100008160:aid=246782

Lagt på nettet den 18. marts 2005

Dyrevelfærd eller religiøs tolerance

Religionshistoriker peger på, at dyre-velfærden i forbindelse med rituelle
slagtninger kan være en undskyldning for at se skævt til muslimerne
AF DORTHE HEIN LØWENDAHL

Rituelle slagtninger har været debatteret i årevis. Alligevel har
debatten om udførelsen af rituelle slagtninger, der bruges inden for islam
og jødedommen, taget en kovending, efter at Det Dyreetiske Råd nu anbefaler
et forbud mod slagtningerne, hvis ikke dyret forinden er blevet bedøvet.

I 1997 sagde Rådet god for slagtningerne uden bedøvelse med den begrundelse,
at respekten for religionen vejer tungere end dyrevelfærden. Nu har
dyrevelfærden vundet over den religiøse tolerance.

Bliver kravet om, at alle dyr skal bedøves inden rituel slagtning, vedtaget,
er det endnu en streg i regningen for især muslimerne, fastslår
religionshistoriker ved Syddannsk Universitet i Odense, Tim Jensen. Han
påpeger, at de fleste danskere forbinder de rituelle slagtninger med især
islam og glemmer helt, at en rituel slagtning inden for jødedommen, den
såkaldte schæchtning, er lige så betydningsfuld for jøderne, som
halalslagtningen er for muslimerne.

- Danskerne er generelt på vagt over for alt inden for islam, og derfor er
der ikke noget at sige til, hvis muslimerne føler, at danskerne er efter
dem. Det er en helt naturlig reaktion, siger Tim Jensen.

I Danmark kom de rituelle slagtninger for første gang med i loven i 1953, da
Justitsministeriet påbød at bedøve slagtedyr.

De jødiske schæchtninger fik dog dengang dispensation, og det samme gjorde
de rituelle slagtninger efter islamisk ritus i 1960'erne i takt med, at der
kom flere muslimer til landet.

Siden er sagen bølget frem og tilbage, selv om det ifølge dyreværnsloven i
dag stadig gælder, at det er tilladt at slagte efter jødisk og islamisk
ritus, som det hedder i bekendtgørelsen fra 1994.

Inden for de seneste otte år er det dog tre gange blevet foreslået at
forbyde de rituelle slagtninger uden bedøvelse, og formanden for
retsudvalget, Peter Skaarup (DF), fastslår, at det kommer til at ske endnu
engang:

- Dyrevelfærden vejer tungest, ingen tvivl om det. Derfor vil vi i partiet
fremsætte et lovforslag inden sommerferien, hvor det en gang for alle bliver
forbudt at foretage disse rituelle slagtninger, siger han.

På forhånd tror religionshistoriker Tim Jensen dog ikke på, at der vil ske
ændringer i loven. Han peger på, at det især vil ramme det gode forhold til
det jødiske samfund i Danmark, og det vil de færreste ønske:

- Man skyder gråspurve med kanoner, hvis man indfører en sådan lovændring.

Heller ikke etisk ordfører fra de radikale, Naser Khader, er sikker på, at
en lovændring vil være godt for Danmark:

- Alle sten skal vendes, så vi med sikkerhed ved, at det er til det bedre at
forbyde ritualerne uden bedøvelse. Det er for poppet og for simpelt ikke at
have undersøgt det til bunds. Men hvis man vil forbyde det i Danmark, bør
man også forbyde at importere samme slags kød fra resten af verden. Alt
andet vil være dobbeltmoralsk, fastslår Naser Khader.

Schæchtning

Den jødiske slagtemetode har oprindelse i Det Gamle Testamente. Dyret må
ikke være beskadiget, inden dets halspulsårer skæres over med et enkelt,
sammenhængende snit, og derfor tillader man ikke at bedøve dyret inden
slagtning. Princippet er, at blodet løber ud af det slagtede dyr ved
hjertets egen kraft.

Halalslagtning

Ligesom ved schæchtning må dyret ikke været beskadiget inden slagtning, og
teknisk set foregår det også på samme måde. Dyret skal drænes fuldstændigt
for blod, inden det spises.

Det er et krav, at både schæchtning og halalslagtning skal overvåges af
embedsdyrlægen, samt at dyret fastholdes i en opretholdt stilling. I Danmark
foregår de rituelle slagtninger ikke officielt, eftersom den eneste
slagteri, der har udført de rituelle slagtninger, nu er lukket.

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 10:21

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Dyret bliver skam bedøvet først med en boltpistol *inden* at halsen bliver
> stukket, og derefter foregør det som al anden slagtning, såå det...

Jeg skrev forkert, der skulle rettelig stå "pladepistol" som er en
indretning der kaster en jernplade med stor kraft ibd på dyret´s hjerneskal
hvorved bevidstløshed fremkommer.

Imamerne i Danmark har godkendt denne metode, da det ikke er i strid med
koranen, der tilsiger at dyret skal være *uskadt* hvilket dyret også er, da
denne plade ikke ødelægger hjerneskallen.
Denne metode anvendes af alle slagterier i Danmark der Halaslagter, at der
så utvivlsomt er små slagtere der anvender andre metoder, tjaaee det kan man
jo ikke gøre så meget ved, andet end at anmelde vedkommende.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-05-06 11:16

> Imamerne i Danmark har godkendt denne metode, da det ikke er i strid med
> koranen, der tilsiger at dyret skal være *uskadt* hvilket dyret også er,
> da denne plade ikke ødelægger hjerneskallen.

http://www.kost.dk/kokkenliv/artikler/2006/6/15220060606 fortæller en
muslimsk kvinde, der er født og opvokset i Danmark, om muslimske regler for
mad.

Hun siger bl.a.:

"Når dyr slagtes halal, betyder det efter de traditionelle foreskrifter, at
halspulsåren skæres over, så blodet løber fra, og dyret dør. Uden
forudgående bedøvelse.
Ved halal slagtning herhjemme bedøves dyret imidlertid, inden halspulsåren
skæres over - i overensstemmelse med dansk lovgivning."

Det bekræfter det, der stod i den artikel, jeg linkede til tidligere.

For mig antyder det kraftigt, at imamerne godkendte en tilpasning af
halalslagtningen netop på grund af den modvilje, du indledte denne tråd med
at omtale.

Hvis du spørger om, hvorfor der stadig er modvilje mod halal, må jeg svare
med to modspørgsmål:
1. Hvor oplever du den modvilje?
2. Hvorfor er det så vigtigt for dig at imødegå den påståede modvilje mod
halal?

Den vigtigste årsag til modviljen mod muslimske indvandrere i Danmark er
netop den indstilling, bl.a. du indirekte udtrykker, om, at den danske
kultur altid skal vige for den muslimske kultur i Danmark. Det er kun vi
etniske danskere, der mødes med spørgsmål om, hvad der går fra os ved at
muslimerne får deres ønsker opfyldt, når det nu betyder så meget for dem. I
hvert fald har jeg ikke hørt om tilsvarende spørgsmål til muslimerne om,
hvad der går fra dem ved at spise svinekød eller acceptere den vestlige
slagtemetode. Hvis man tillader sig at rejse sådanne spørgsmål offentligt,
bliver man straks kaldt racist.

Tilsvarende er det kun vi heteroseksuelle, der bliver mødt med spørgsmål om,
hvad der går fra os ved, at homosekselle par får opfyldt deres ønsker om
f.eks. kirkelig vielse. Det er sjældent, de homoseksuelle bliver spurgt,
hvorfor det er så vigtigt for dem at blive kirkelig viet, når nu Bibelen
taler mod homoseksualitet. Hvis man tillader sig at rejse det spørgsmål,
bliver man sandsynligvis hurtigt udnævnt til homofob eller blot snæversynet.

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 11:21

> [...]
> med at omtale.
>
> Hvis du spørger om, hvorfor der stadig er modvilje mod halal, må jeg svare

I stor udstrækning herinde og hos uuddannede unge Danskere.

> 2. Hvorfor er det så vigtigt for dig at imødegå den påståede modvilje mod
> halal?

Fordi den bygger på et forkert grundlag, og hvis man skal kunne debattere
det, så skal fakta være i orden.

> [...]
> slagtemetode. Hvis man tillader sig at rejse sådanne spørgsmål offentligt,

Det går jo begge veje, Muslimerne tilpasser sig vores kultur, og de får
nogen rettigheder, i overensstemmelse med Demokratiets ånd om at
minoritetsgrupper skal begunstiges.

Det er noget sludder.

--
Allan Riise

Fra : Kim Larsen

Dato : 07-05-06 11:31

> Det er noget sludder.

Nej der er sgu ikke noget sludder, hvis man her i nyhedsgruppen udtaler sig
blot det mindste negativt omkring homoseksuelle er der straks et
beredvilligt kor som råber homofob ad een, så den er klart god nok (take it
from me).

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 11:50

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig blot det mindste negativt omkring homoseksuelle er der straks et
> beredvilligt kor som råber homofob ad een, så den er klart god nok (take

Nu tager jeg Børges spørgsmål som et generelt samme, altså ude i det
virkelige liv.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-05-06 11:55

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse
>
> I stor udstrækning herinde og hos uuddannede unge Danskere.

Jeg har ikke mødt den længe.

> Fordi den bygger på et forkert grundlag, og hvis man skal kunne debattere
> det, så skal fakta være i orden.

Hvorfor skal netop dette emne behandles anderledes end andre emner?
Så vidt jeg husker, blev modviljen skabt af indslag i tv-aviser, hvor vi så
nogle køer, der blev slagtet, mens de var ved fuld bevidsthed, og vi fik
oplyst, at i henhold til halal måtte de ikke bedøves. De billeder forsvinder
ikke fra erindringen, fordi vi senere får oplyst, at de bliver bedøvet, og
ser billeder, der kunne stamme fra ethvert kvægslagteri.

Det er også helt almindeligt, at offentlige debatter om andre emner mest er
præget af stærke billeder, mens interessen for fakta, der ikke passer til
billederne, er minimal.

> Det går jo begge veje, Muslimerne tilpasser sig vores kultur, og de får
> nogen rettigheder, i overensstemmelse med Demokratiets ånd om at
> minoritetsgrupper skal begunstiges.

Det er muligt, det går begge veje på den måde, at kulturerne tilpasser sig
hinanden. Derimod går de holdninger, der er almindeligt accepteret blandt
meningsdannere og intellektuelle, kun én vej.

Og nej, det er ikke i overensstemmelse med demokratiets ånd, at minoriteter
begunstiges på bekostning af andre, således samfundet indrettes på
minoriteternes betingelser. Det er kun i overensstemmelse med demokratiets
ånd, at minoriteter får støtte til at beholde deres særpræg.

I øvrigt er det værd at kigge nærmere på begrundelserne for begunstigelse af
minoritetsgrupper. Den vigtigste grund er vist, at de betragtes som svage i
kraft af deres ringe størrelse. Alligevel blev Dansk Folkeparti for nylig
kritiseret voldsomt for at sige netop det. Samtidig er det store spørgsmål,
om der ikke er så mange muslimer i Danmark nu, at de ikke længere udgør en
lille, svag befolkningsgruppe. Endnu værre er det, at der ikke er meget, der
tyder på, at majoriteten blandt muslimer faktisk ønsker de særlige
begunstigelser, de bliver pålagt af velmenende sympatisører.

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 12:10

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke mødt den længe.

> Hvorfor skal netop dette emne behandles anderledes end andre emner?

??
Det skal det da heller ikke, alle emner, undtagen hvad man tror på af
metafysiske religioner, UFO'er etc. skal da underbygges af fakta.

> [...]
> forsvinder ikke fra erindringen, fordi vi senere får oplyst, at de bliver
> bedøvet, og ser billeder, der kunne stamme fra ethvert kvægslagteri.

Derfor er der endnu mere grundlag for at servere fakta, som får folk ud af
deres vildfarelse.

> Det er også helt almindeligt, at offentlige debatter om andre emner mest
> er præget af stærke billeder, mens interessen for fakta, der ikke passer
> til billederne, er minimal.

Derfor skal fakta alligevel serveres for disse personer, ellers er det jo
holdninger der er affødt af følelser, og det kan man ikke debattere med
eller imod.

> Det er muligt, det går begge veje på den måde, at kulturerne tilpasser sig
> hinanden. Derimod går de holdninger, der er almindeligt accepteret blandt
> meningsdannere og intellektuelle, kun én vej.

Hvis det er holdninger baseret på fakta er det da neturligt, da man ellers
vender ryggen til det beviste og i stedet lader følelserne bestemme.

> [...]
> demokratiets ånd, at minoriteter får støtte til at beholde deres særpræg.

Ja, jeg har heller ikke sklrevet at det skal ske på bekostning af andre, og
det er da heller ikke bevidst når noget sådant sker, men alligevel kan det
ikke undgås.
Da kvinderne skulle ud på arb. markedet her i landet, gjorde det jo at en
hel del mænd havde meget færre job at vælge imellem, altså er kvindernes
frigørelse sket til dels på bekostning af mændende, men som alt andet så
retter det sig op og finder et naturligt leje med tid.

> [...]
> de særlige begunstigelser, de bliver pålagt af velmenende sympatisører.

Alle der udgør en minoritet har krav på at blive hørt, og så længe det er
muligt, samfundsmæssigt, at blive begunstiget i forhold til majoriteten, og
det sidste med at majoriteten af Muslimer i Danmark ikke ønsker at de bliver
betragtet som en minoritet, er det noget du kan dokumentere?

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-05-06 13:07

> Det skal det da heller ikke, alle emner, undtagen hvad man tror på af
> metafysiske religioner, UFO'er etc. skal da underbygges af fakta.

I princippet er jeg enig. Det er bare ikke det, jeg oplever.

Ikke mindst virker frygten for islamisk terror stærkt overdrevet i
betragtning af, at den bygger på ét terrorangreb med ti bomber i Madrid, ét
terrorangreb med tre bomber i London, endnu ét mislykket forsøg i London
samt ét terrorangreb med fire passagerfly i USA i 2001.

Endnu større er misforholdet mellem frygt og fakta i forhold til salmonella
og fugleinfluenza. For slet ikke at nævne de tilfælde, hvor en frygt baseres
på en teori, men alligevel får lov til at fylde så meget i den offentlige
debat, at den følges op med politiske indgreb.

> Derfor er der endnu mere grundlag for at servere fakta, som får folk ud af
> deres vildfarelse.

Problemet er, at fakta, der ikke støttes af stærke billeder, forsvinder i
mængden.

> Derfor skal fakta alligevel serveres for disse personer, ellers er det jo
> holdninger der er affødt af følelser, og det kan man ikke debattere med
> eller imod.

Men hvorfor er det specielt vigtigt netop med halalslagtning?

> Hvis det er holdninger baseret på fakta er det da neturligt, da man ellers
> vender ryggen til det beviste og i stedet lader følelserne bestemme.

Fakta går begge veje. De fakta, der peger den "forkerte" vej ignoreres blot.
Det gælder f.eks. det faktum, at mange muslimske kvinder i den vestlige
verden ikke bærer tørklæde, og mange muslimer i den vestlige verden
tilsyneladende godt kan spise svinekød og forene den vestlige og muslimske
kultur.

> Ja, jeg har heller ikke sklrevet at det skal ske på bekostning af andre,
> og det er da heller ikke bevidst når noget sådant sker, men alligevel kan
> det ikke undgås.

Jo, det kan sagtens undgås, hvis man ønsker det. Det kunne gøres ved at give
køb på princippet om, at alle danske børn skal passes i kommunale
daginstitutioner. Der ville næppe være meget modvilje mod halal, hvis de
muslimske kvinder passede deres børn hjemme (uden at modtage kontanthjælp),
eller de rettroende muslimer oprettede deres egne daginstitutioner og
friskoler.

> [...]
> frigørelse sket til dels på bekostning af mændende, men som alt andet så
> retter det sig op og finder et naturligt leje med tid.

Det, vi nu kalder fuld beskæftigelse, indebærer stadig større arbejdsløshed,
end vi havde, før kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet.

> Alle der udgør en minoritet har krav på at blive hørt, og så længe det er
> muligt, samfundsmæssigt, at blive begunstiget i forhold til majoriteten,
> (...)

Er det ikke mest en venstreorienteret definition?

> det sidste med at majoriteten af Muslimer i Danmark ikke ønsker at de
> bliver betragtet som en minoritet, er det noget du kan dokumentere?

Nej. Det er desværre ikke lavet nogen opinionsundersøgelse om det. Jeg kan
bare konstatere, at de fleste muslimer tilsyneladende passer deres arbejde
og uddannelse på lige fod med etniske danskere.

Dog fandt jeg http://www.kritiskemuslimer.dk/euroislam.htm.

Børge>

Fra : @

Dato : 07-05-06 13:34

On Sun, 7 May 2006 14:07:06 +0200, "Boerge Rahbech Jensen"
<asdf@asdf.asd> wrote:

>Dog fandt jeg http://www.kritiskemuslimer.dk/euroislam.htm.

en bevægelse baseret på løgn og bedrag som blot skal lulle os i søvn
indtil muhammedanerne er stærke nok til at overtage magten i Europa

så hedder det ikke euroislam mere men islam

og med base i koran haditter og sharia kan man vælge at indordne sig
under islams åndsformørkede åg eller dø

folk som tror at muhammedanere vil ordentlige folk noget som helst
godt er simpelthen ikke rigtig kloge

det eneste man kan blive ved med er at afsløre deres ondskab og onde
gerninger hvor de foregår, fordi

nazister, facister, socialister, koranfacister og hvad der ellers
findes af "rettroende" dogmatikere hader netop en åben debat som
pesten, fordi det så ikke længere er dem muligt at skjule sandheden om
deres hule dogmer, og falske troslære

de hader sandhedens klare lys, fordi de har ingen lødige argumenter,
det eneste de kan hæve sig til er at gentage deres dogmer og mantraer,
og ellers forsøge at hæfte nedsættende betegnelser på dem de ikke er
enige med.

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-05-06 13:49

> [...]
> findes af "rettroende" dogmatikere hader netop en åben debat som
> pesten, fordi det så ikke længere er dem muligt at skjule sandheden om

Den forklaring er jeg nu ikke enig i.

Jeg tror, disse "rettroende" dogmatikere hader en åben debat, fordi de ikke
kan lide at blive konfronteret med deres egen racisme.

Børge

Fra : @

Dato : 07-05-06 12:29

On Sun, 7 May 2006 12:21:19 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

>Det går jo begge veje, Muslimerne tilpasser sig vores kultur,

såh, hvorfor bruger de så ikke bare det kød der er at få i de
almindelige forretniger, fra danske slagterier

hvad går der fra en muhammedaner ved at tilpasse sig og f.eks. spise
svinekød

eller lade deres unge kvinder gå alene i byen og finde sig en kærreste
efter eget valg

eller lade folk forlade islam uden at de derfor modtager dødstrusler

eller lade være med at gå rundt som levende reklamesøjler for
muhammedanismen (kvindrnes klædedragt- tørklæde eller
sorteslyngel-kostume)

muhammedanere og især arabisk talende muhammedanere ønsker slet ikke
at tilpase sig til andre religioner eller kulturer da de er overbevist
on´m at de selv er herrefolket, og med tiden nor de er mange nok er
det alle andre der skal tilpasse sig eller dø

--
"I'll remind you that men never do evil so completely and cheerfully
as when they do it from religious conviction. Put another way, in

Fra : @

Dato : 07-05-06 11:00

On Sun, 7 May 2006 11:11:52 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Dyret bliver skam bedøvet først med en boltpistol *inden* at halsen bliver
>stukket, og derefter foregør det som al anden slagtning, såå det...

er ren løgn,
og at du bruger udtrykket stukket, hvilket viser at du tydeligvis ikke
aner hvad du taler om, ved hallalslagtning stikker man ikke, man
skærer halsen over med en stor skarp kniv

<<<<<<<<<<
http://da.wikipedia.org/wiki/Halalslagtning
Halalslagtning foregår ved at skære gennem halspulsåren, struben og
spiserøret med et enkelt snit

Halal-slagtning kræver, at dyret er ved bevidsthed ved slagtningen. I
øvrigt er der en række krav til slagtningen

For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden
op til slagtningen.
Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.
Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.
Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes
i dyrets nærvær.
Snittet skal være hurtigt og præcist.
Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men rygmarven
må ikke beskadiges.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=124
Slagtningen må normlat ikke udføres med bedøvelse.

Nogle grupper tillader dog at bedøvning må ske efter at halsen er
skåret over, hvilket må siges at være en mærkelig rækkefølge

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Tema/Muslimeridk/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/
Dyret må ikke være beskadiget, inden dets halspulsårer skæres over med
et enkelt, sammenhængende snit, og bedøvelse er derfor ikke tilladt,
da dette tolkes som en beskadigelse.
<<<<<<<<<<<

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-06 12:44

@ wrote:

> jo
> det er aflivningsmetoden der er problemet

Nej. Problemet er, at det drejer sig om muslimsk skik. Jeg har meget imod
muslimer - rigtigt meget, faktisk - men kunne ikke drømme om at bruge
halal-slagtning som kritikpunkt. Det er imo topmålet af hykleri, når
danskere klynker om, at halal-slagtning er dyrplageri.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 07-05-06 18:40

Jens Bruun skrev i meddelelsen
<942dnXpL9sbgQMDZnZ2dnUVZ8qadnZ2d@giganews.com>...

> [...]
>halal-slagtning som kritikpunkt. Det er imo topmålet af hykleri, når
>danskere klynker om, at halal-slagtning er dyrplageri.

Det er jo også vores egen traditionelle metode at slagte dyr på
(at skære halsen over på dyret) - i virkeligheden en meget mere
naturlig måde at dræbe dyr på end dem som anvendes på
slagterrierne i dag (elektrochock, gasning osv.) - det virker nu lidt
sært hvis det kræver et industrisamfund for at kunne yde dyrevelfærd.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-06 19:10

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
> slagterrierne i dag (elektrochock, gasning osv.) - det virker nu lidt
> sært hvis det kræver et industrisamfund for at kunne yde dyrevelfærd.

Sjovt nok er halsoverskæring nok væsentligt mindre smerte- og angstfuldt end
turen med boltpistolen. Selve snittet er ikke forbundet med særlig smerte,
og bevidstheden forsvinder stort set øjeblikkeligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 19:55

> Sjovt nok er halsoverskæring nok væsentligt mindre smerte- og angstfuldt
> end turen med boltpistolen. Selve snittet er ikke forbundet med særlig
> smerte, og bevidstheden forsvinder stort set øjeblikkeligt.

Hvilket nøjagtigt er hvad et veterinærinstitut i Tyskland har påvist, meget
videnskabeligt med EEG og hele mullevitten!

Til andre debattører tænk selv lidt over det, nær man skærer sig på en meget
skarp kniv, ja så mærker men det ikke før der er gået helt op til ½ minut,
og et dyr der får skåret halsen over dør i løbet af 5 - 10 sekunder p.g.a.
manglende blodtryk i hjernen, allerede after 3 sekunder er det faldet til
1/30 - 1/40 del af det normale.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 07-05-06 20:50

On Sun, 7 May 2006 20:54:47 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>videnskabeligt med EEG og hele mullevitten!
>
>Til andre debattører tænk selv lidt over det,

du kunne jo så tænke lidt over det rimelige i at der skal ses bort fra
danske regler for slagtning af dyr, blot fordi nogle tilvandrede folk
tror på nisser eller andet underjordisk tøjeri

et eller andet sted _må_ galskaben da høre op, der findes en hel hoben
forskellige religioner i verden,
at begynde at udstikke særregler på grund af folks overtro i et
demokratisk verdsligt land synes jeg ikke om, da det let kan blive en
skrue uden ende, først opfyldes et religiøst krav, så det nste og det
næste osv.

--
De, der påstår at have en alvidende gud i ryggen,
gør i praksis sig selv til gud.

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-05-06 10:58

Vidal skrev:

> En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
> en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
> gruppen?

Det er der så bare ikke noget at gøre ved. Grundene er jo givet
mange gange.

Fra : Vidal

Dato : 07-05-06 19:08

HrSvendsen wrote:

> Det er der så bare ikke noget at gøre ved. Grundene er jo givet
> mange gange.

- at man ikke kan lide muslimer?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-05-06 19:54

Vidal skrev:

> - at man ikke kan lide muslimer?

Nej. Erkend at du bare aldrig kommer til at forstå det og kom
videre i dit liv.

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 20:09

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nej. Erkend at du bare aldrig kommer til at forstå det og kom
> videre i dit liv.

Så må det være uvidenhed, for....

"Undersøgelse om Halalslagting ved schæchtning fra Den Veterinære Højskole i
Hannover i Tyskland. Disse tyder på (citat) "at bedøvelse med boltpistol
forud for slagtningen volder mere smerte end selve schæchtningen, hvis den
er korrekt udført. Ved hjælp af såkaldte EEG-målinger, der anses for at være
meget nøjagtige, kan man følge hjerneaktiviteten under hele
slagtningsforløbet, og således afgøre, hvornår hjerneaktiviteten - og dermed
dyrets registrering af smerter - ophører." (Politiken 9. maj 1988)"

Men det er jo som sådan underordnet her i landet, hvor det Muslimske
trossamfund er gået med til bedøvelse via brug af pladepistol.

Så om du vælger at sige det er fordi de bedøves, så kan man indvende at man
skal lade dem schæchte dyrene, eller hvis du siger det er fordi de
schæchter, så kan man indvende det gør de ikke.
Så hvad *er* grunden HrSvendsen?

--
Allan Riise

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 01:48

Allan Riise skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så må det være uvidenhed, for....

Øh ... ja. Vidal vedgår jo fra starten, at han er uvidende om
emnet. Og da alt om emnet har været drøftet igennem til
bevidstløshed gennem flere år herinde, så er der intet håb om, at
Vidal bliver klogere af, at vi to sidder her og gentager det hele
en gang til.

Men du har nogen påstande ser jeg. Dem tager vi lige og schæchter
- helt uden bedøvelse.

> [...]
> slagtningsforløbet, og således afgøre, hvornår hjerneaktiviteten - og dermed
> dyrets registrering af smerter - ophører." (Politiken 9. maj 1988)"

Høns er muligvis bedøvende ligeglade med om man bedøver dem før
man hugger hovedet af dem eller hvad muhamedanere nu har af
foretrukken religiøsidiotisk slagtemetode af fjerkræ (der er dog
også store smerteproblemer for høns forbundet med den
slagtepraksis vi har herhjemme af hensyn til muhamedanernes
hjernedøde religion - ingen synes at undgå berigelsen); men kvæg
kan leve et godt stykke tid med blodet fossende ud af halsen - og
de er bange som en i helvede - og det ondt.

En gang imellem går det så rigtig galt for den blodgale
muhamedaner, og han rammer ikke perfekt - shit happens. Det er
trist for kvæget, der må udleve de sidste minutter af sit liv på
den forfærdeligste måde - overvåget af et religionsformørket
menneske, der forstyrret snitter videre i det stakkels dyr og
synes at pædofeten er det største af alt - hvilket
vanvidsmennesket ikke undlader at berette for den uskyldige
malkeko.

> Men det er jo som sådan underordnet her i landet, hvor det Muslimske
> trossamfund er gået med til bedøvelse via brug af pladepistol.

Kastepistol. Og den er ikke så effektiv og sikker som en
boltpistol, der som et lyn hamrer gennem kraniet og smadrer
hjernen - _så_ er dyret bedøvet og temmelig sikkert også
hjernedødt.

Og som om det ikke kunne være slemt nok, så er det ikke til alle
halalslagtninger her i landet, der forsøges nogen form for
bedøvelse overhovedet
http://www.alledyrsret.dk/2001/side16.htm

Muhamedanerne har nu engang den (blandt en uendelighed af mange
andre og endnu værre) syge ide, at en "rigtig" (halal) slagtning
af dyr er en uden bedøvelse, hvor dyret ved fuld bevidsthed
bløder ihjel. Er det fedt eller hva'?

> Så om du vælger at sige det er fordi de bedøves, så kan man indvende at man
> skal lade dem schæchte dyrene,

Det ville du ku' li'.

> eller hvis du siger det er fordi de
> schæchter, så kan man indvende det gør de ikke.

Nej, de halal'er.

> Så hvad *er* grunden HrSvendsen?

Du vil ha' flere grunde? Okay. En grund mere er, at vi ikke skal
gøre drab på sagesløse dyr, til en fejring af pædofeten med alle
dennes sindssyge og forfærdelige påbud og forbud. Det er ikke
bare usmageligt, hvilket jo er slemt nok, når det kommer til mad,
det er inderligt afskyvækkende, at selv dyr bliver underkastet
muhamedanismens ulækre sharia.

Fra : Joakim

Dato : 08-05-06 09:55

> [...]
> kan leve et godt stykke tid med blodet fossende ud af halsen - og
> de er bange som en i helvede - og det ondt.

Hvor ved du det fra?

> [...]
> synes at pædofeten er det største af alt - hvilket
> vanvidsmennesket ikke undlader at berette for den uskyldige

Tror du altid man rammer perfekt med en boltpistol?

Fra : Konrad

Dato : 08-05-06 10:13

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra?

Alle dyr der køres på slagteriet er paniske angste - det ved enhver der har
arbejdet på en gård, og har fulgt dyrenes industraliserede livscyklus.
Dyrene er jo ikke dumme - en ko der køres til slagtning har jo set hvordan
alle andre "udtjente" køer gennem hele dens levetid er endt med at blive
trukket væk og kørt afsted til et sted, hvorfra de aldrig vender tilbage.

At halalslagtning skulle være værre for dyret end "almindelig" slagtning er
noget forfærdeligt pjat. *AL* slagtning påfører dyret enorm angst - det er
en utrolig stressende situation der sætter dyret i livstruende choktilstand,
med deraf følgende indvirkning på kødkvaliteten.

Faktisk tror jeg kødet fra små selvstændige slagterier, såsom organiserede
halalslagtere, er bedre, fordi dyrene umiddelbart ingen slagtningen slet
ikke er stressede på samme måde som i de store slagterifabrikker, hvor
dyrene efter lang transport, megen muen, skubben, masen og almindelig
chok/stress lines op i en kø og slagtes nådesløst og maskinelt, én efter én.

At tale om dyrplageri i forbindelse med halalslagtning er både hyklerisk og
faktuelt forkert - i hvert fald målt i forhold til andre slagtemetoder. Det
svarer til at diskutere "etiske" dyrevelfærdsforskelle på at slå den
nyfangede fisk for panden med en sten eller en kølle.

Fra : Joakim

Dato : 08-05-06 10:24

> [...]
> trukket væk og kørt afsted til et sted, hvorfra de aldrig vender tilbage.

Enig, det er forfærdeligt at høre dyrenes højlydte hvinen på et slagteri
inden de aflives.

> [...]
> choktilstand,
> med deraf følgende indvirkning på kødkvaliteten.

Enig.

> [...]
> dyrene efter lang transport, megen muen, skubben, masen og almindelig
> chok/stress lines op i en kø og slagtes nådesløst og maskinelt, én efter

Lyder plausibelt.

Fra : Konrad

Dato : 08-05-06 13:18

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

(...)

> Enig.

Jeg er i livstruende choktilstand

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 10:37

Joakim skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra?

Det kan man bla. se på film af sådanne slagtninger. Det er
faktisk noget, man kan se på ethvert slagteri. Dyrene er
pissebange. Selv kalkuner skider og pisser af angst, når de føres
til slagtning på et slagteri. Ved halal-slagtning går det bare
langsommere med at få dræbt dyret, så angsten bliver af længere
varighed. Oplevelsen med blodet fossende ud af sig, kan du roligt
regne med heller ikke er spor rar.

> Tror du altid man rammer perfekt med en boltpistol?

Sikkerheden for at dyrets bevidshedstilstand bliver kortere er
naturligvis langt større ved brug af boltpistol end uden brug af
boltpistol før halsen skæres over. Det giver sig selv.

Selvfølgelig kan en klumret slagter få skudt bolten skævt, så den
smutter, og det sker ved sjældne lejligheder, og i de sørgelige
tilfælde oplever dyret slagtningen som om den er det ulækre og
sadistiske halal. Dog uden en religiøs galning til at stå og gale
over sig og påkalde en eller anden syg og forkvaklet mellemøstlig
tegneseriegud.

Som ordentligt menneske må man selvfølgelig sikre, at dyrene
lider så lidt som muligt, og her er boltpistolen de religiøse
mørkemænds remedier langt overlegen.

Fra : Martin K

Dato : 07-05-06 21:58

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
> en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
> gruppen?
>
> Kødet smager da ikke anderledes.

For mit vedkommende, fordi jeg ikke er muslim. Jeg er protestant, og vil
ikke underlægges nogen former for religiøse regler i min dagligdag. Hvis
muslimerne vil have halalslagtet kød, så fint med mig. Jeg gider bare ikke
spise det.

--
Martin K

Fra : Allan Riise

Dato : 07-05-06 22:14

"Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muslimerne vil have halalslagtet kød, så fint med mig. Jeg gider bare ikke

Så har du jo heller ingen problemer med Halalslagtet kød.

Så fik vi sat det på plads.

--
Allan Riise

Fra : Martin K

Dato : 07-05-06 23:43

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du jo heller ingen problemer med Halalslagtet kød.

Jo, hvis jeg selv eller andre skal tvinges til at spise det. F.eks. hvis
folkeskolekantiner udelukkende serverer halalmad.

--
Martin K

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 06:54

> Jo, hvis jeg selv eller andre skal tvinges til at spise det. F.eks. hvis
> folkeskolekantiner udelukkende serverer halalmad.

Tænkte nok du ikke var så gammel siden du ikke vil spise Halakød i
folkeskolen, men så har du jo heller ikke fået øvet hærværk imod din bil som
du skrev i en tidligere tråd, medmindre du har gået nogen klassetrin om, men
det er da ogsp muligt, endog meget muligt.

Men nej, du har da ret i at man ikke skal have det som i Københavns kommune,
men det er en folkevalgt skoleborgmester sammen med sit byråd der har
bestemt det, altså bestemt demokratisk af den Københavnske befolkning, og så
må man bruge samme demokrati til at få det omgjort, længere er den jo ikke.

--
Allan Riise

Fra : Vidal

Dato : 08-05-06 09:08

Martin K wrote:
> [...]
> muslimerne vil have halalslagtet kød, så fint med mig. Jeg gider bare ikke

Jamen, du kan jo hverken smage eller se på kødet, hvordan
koen er slagtet. Det har da ingen praktisk betyding.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-05-06 11:43

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
> en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
> gruppen?

For mit vedkommende mener jeg ikke at jeg selv - eller samfundet for
den sags skyld - skal tilpasse sig for at tækkes en tilfældig religiøs
kults tåbeligheder!!!

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 11:55

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:e3n7bc$vl1$1@news.al.sw.ericsson.se...

> [...]
>
> For mit vedkommende mener jeg ikke at jeg selv - eller samfundet for
> den sags skyld - skal tilpasse sig for at tækkes en tilfældig religiøs

Det gør du og jeg jo heller ikke, eftersom Imamerne i Danmark er gået med
til at dyret bedøves først ved slag for panden.

Når nu du ved det, hvad er så problemet?
At de skærer halsen helt over, hvor "Vi" "nøjes" med at stikke halspulsåren?
Eller er det et udspring af modvilje imod Islam og derved en holdning kommet
fra følelser og ikke fra fakta?

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 12:25

> Når nu du ved det, hvad er så problemet?

Er du lige så vedholdende, når du spørger muslimerne om, hvorfor halal er så
vigtigt for dem?

> Eller er det et udspring af modvilje imod Islam og derved en holdning
> kommet fra følelser og ikke fra fakta?

Er det et udspring af modvilje mod dansk kultur, du er så vedholdende i din
promovering af halal?

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 14:18

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Er du lige så vedholdende, når du spørger muslimerne om, hvorfor halal er
> så vigtigt for dem?

Det står i Koranen, og da de fleste Muslimer ønsker, af fri vilje, at følge
Koranen på det punkt, er det jo en selvfølge, for dem.

> Er det et udspring af modvilje mod dansk kultur, du er så vedholdende i
> din promovering af halal?

Du sludrer Børge, kom ud af sporet og videre med dit liv, hvor ensformigt
det end må forekomme dig.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 15:04

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det står i Koranen, og da de fleste Muslimer ønsker, af fri vilje, at
> følge Koranen på det punkt, er det jo en selvfølge, for dem.

Hvorfor kan det samme argument ikke bruges om danskere, der ønsker at gøre,
som de er vant til?

> Du sludrer Børge, kom ud af sporet og videre med dit liv, hvor ensformigt
> det end må forekomme dig.

Tal du bare udenom. Det bekræfter blot, at du ikke gider forholde dig til
dine egne holdninger.

Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 15:49

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan det samme argument ikke bruges om danskere, der ønsker at
> gøre, som de er vant til?

Hvad er det Du ikke kan gøre som du er vant til?

> Tal du bare udenom. Det bekræfter blot, at du ikke gider forholde dig til
> dine egne holdninger.

Fordi du svarer ikke på spørgsmål men kommer med modspørgsmål og forholder
dig ikke til argumenter, men kører videre.

Det handler om Halalmad og hvorfor nogen er imod det, og Du kører endog
meget langt ud fra tangenten og gør det til hvad Du ikke kan, p.g.a.
Halalmad, det er for søgt og du er gennemskuet.

--
Allan Riise

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 16:00

> Hvad er det Du ikke kan gøre som du er vant til?

Hvad har det med sagen at gøre?

> Fordi du svarer ikke på spørgsmål men kommer med modspørgsmål og forholder
> dig ikke til argumenter, men kører videre.

Det beskriver præcis din adfærd.
Du spurgte, hvorfor der er så stor modvilje mod halal-slagtning, og det
svarede jeg på.

> Det handler om Halalmad og hvorfor nogen er imod det, (...)

Det spørgsmål er besvaret adskillige gange, men du har ikke ønsket at
anerkende de svar, der er givet. I stedet gentog du spørgsmålet gentagne
gange, uden overhovedet at forholde dig til de modspørgsmål, der blev
stillet. Du er gennemskuet - og ikke kun af mig.

Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-05-06 16:07

Til orientering: Jeg forsøger nu at ignorere denne tråd.

Børge

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 17:05

Allan Riise skrev:

> "Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> Du sludrer Børge, kom ud af sporet og videre med dit liv, hvor ensformigt
> det end må forekomme dig.

Sikke du snakker udenom. Hvorfor forsvarer du egentligt halal så
indædt?

Fra : Allan Riise

Dato : 08-05-06 17:15

> Sikke du snakker udenom. Hvorfor forsvarer du egentligt halal så
> indædt?

Indædt?
Jeg søger bare at få bl.a. dig ud af vildfarelsen ang. bedøvelse af
Halalslagtede dyr i Danmark, hvor den Islamske trosretning har godkendt at
dyrene bliver bedøvet først, og så spørger jeg til at hvis ikke det er fordi
at dyret skal lide, hvorfor er i så imod det!

Jeg har ikke fået et eneste fornuftigt svar endnu, det er noget med "jeg vil
ikke tvinges til" og "Det er noget svineri", men ikke et eneste argument
bygget på fakta og det er det jeg går i rette med.

--
Allan Riise

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 18:24

Allan Riise skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Indædt?

Ja, du er helt oppe at køre.

> [...]
> dyrene bliver bedøvet først, og så spørger jeg til at hvis ikke det er fordi
> at dyret skal lide, hvorfor er i så imod det!

Og til den ende har jeg venligt givet dig forklaringerne. Men du
fortsætter indædt med at forsvare halal. Og så glemmer du
(belejligt?), at du også forsvarede den klassiske halalslagtning
uden bedøvelse.

> Jeg har ikke fået et eneste fornuftigt svar endnu, det er noget med "jeg vil
> ikke tvinges til" og "Det er noget svineri", men ikke et eneste argument
> bygget på fakta og det er det jeg går i rette med.

I så fald skulle du ikke kunne læse, og det passer jo ikke, så
konklusionen står stadig - du er en indædt forsvarer af halal.

Jeg har forklaret, at kastepistolen ikke er så sikker til
bedøvelse som boltpistolen.

Jeg har forklaret, at hønsene lider helt unødigt af hensyn til
muhamedanernes ækle halalfis.

Jeg har forklaret, at jeg naturligvis ikke ønsker pædofeten
tilbedt under slagteriernes masseopskæring af sagesløse dyr. Det
er smagløst og ækelt.

Fortæl mig nu - hvorfor forsvarer du den ækle halal så indædt?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 09-05-06 13:52

> [...]

gået med
> til at dyret bedøves først ved slag for panden.

NETOP - "imamerne" i Danmark går rundt og bestemmer hvordan MIN mad
skal tilberedes; TAK men allerede der vil jeg vil mene at "imamerne"
blander sig i ting der slet ikke rager dem.

Vi har religionsfrihed her i landet - det betyder også retten til at
være *fri* for religion.

> Når nu du ved det, hvad er så problemet?

At "imamerne" overhovedet bliver spurgt om nogetsomhelst!.

De er så vidt jeg ved ikke valgt af nogen - "imam" er en ubeskyttet
titel med samme værdi som "terapeut" eller "konsulent". Hvorfor ikke
også bede hinduerne om deres input til processen?

Eller måske hovedjægere, folk der tror på nisser, svenskere??

Hvad er kriteriet for at eet sæt ideer er latterlige medens at et
andet sæt skal tages dybt alvorligt - går det mon efter hvem af den
uudtømmelige skare af særlinge, der kan få det værste narcissistiske
raserianfald på tid?

> At de skærer halsen helt over, hvor "Vi" "nøjes" med at stikke
halspulsåren?

At nogen overhovedet spørger dem.

> Eller er det et udspring af modvilje imod Islam og derved en
holdning kommet
> fra følelser og ikke fra fakta?

Bestemt: Jeg føler meget modvilje mod islam, voksende proportionalt
med de fakta der kommer på banen om samfund der ligger under for
islam.

Fakta er - på trods af at det ofte kan virke sådan - så er islam
*hverken* et medfødt handicap eller en sygdom. Det er noget man
vælger. Derfor er der *heller* ingen grund til at gøre samfundet
islam-venligt.

Fra : Vidal

Dato : 08-05-06 12:27

HrSvendsen wrote:

> [...]
> bevidstløshed gennem flere år herinde, så er der intet håb om, at
> Vidal bliver klogere af, at vi to sidder her og gentager det hele

Nu har jeg ikke fulgt denne gruppe så nøje i længere tid,
så måske kunne jeg blive klogere.

> [...]

> synes at pædofeten er det største af alt - hvilket
> vanvidsmennesket ikke undlader at berette for den uskyldige

Det er ikke mange sekunder. Jeg ved ikke om du nogensinde
har været inde på et slagteri? Uanset hvilken metode man
bruger, ser det ubehageligt ud. Men det det lever man jo
fint med, sålænge man ikke selv skal slagte og godt kan
lide bøf.

> Kastepistol. Og den er ikke så effektiv og sikker som en
> boltpistol, der som et lyn hamrer gennem kraniet og smadrer
> hjernen - _så_ er dyret bedøvet og temmelig sikkert også
> hjernedødt.

I gamle dage gik slagteren ind til koen og knaldede en hammer
i skallen på den. Det var heller ikke altid uden problemer. Men
jeg tror ikke, slagteren gjorde det af blodtørst eller fordi han
kunne lide at slå på dyr.

> [...]
> andre og endnu værre) syge ide, at en "rigtig" (halal) slagtning
> af dyr er en uden bedøvelse, hvor dyret ved fuld bevidsthed

Det er ikke mange sekunders bevidsthed. Jeg tror ikke det tager
længere tid end ved en konventionel slagtning.

> [...]
> bare usmageligt, hvilket jo er slemt nok, når det kommer til mad,
> det er inderligt afskyvækkende, at selv dyr bliver underkastet

Dyrene halal-slagtes efter en bestemt metode. Det er ikke en religiøs
handling, men blot efter en bestemt forskrift.

Medmindre du er vegetar, er det noget blødsødent hykleri, du kommer
med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 17:04

Vidal skrev:

> Det er ikke mange sekunder.

Hvor mange sekunder er ikke mange sekunder i denne forbindelse?

> Jeg ved ikke om du nogensinde
> har været inde på et slagteri?

Næh, det gør du vel ikke. Men det har jeg.

> Uanset hvilken metode man
> bruger, ser det ubehageligt ud.

Nogen mere end andre. Meget mere.

> Men det det lever man jo
> fint med, sålænge man ikke selv skal slagte og godt kan
> lide bøf.

Jeg har det bedst med at vide, der er gjort så meget som muligt
for mindske dyrets lidelser under slagtningen.

> [...]
> i skallen på den. Det var heller ikke altid uden problemer. Men
> jeg tror ikke, slagteren gjorde det af blodtørst eller fordi han

Næh, han gjorde det vel for at slå dyret bevidstløs, før han skar
halsen over på det. En rekommendabel ting at gøre.

> Det er ikke mange sekunders bevidsthed. Jeg tror ikke det tager
> længere tid end ved en konventionel slagtning.

Tror? Det er ikke noget du har undersøgt, det er bare noget, du
tror? Sig mig hvorfor undersøger du ikke noget, du stedse går og
undrer dig over?

Halal kræver at dyret er ved bevidsthed.
http://www.islam.dk/content.asp?art_id=11

> Dyrene halal-slagtes efter en bestemt metode. Det er ikke en religiøs
> handling

Jo det er - i allerhøjeste grad. Hold du dig hellere til fjollede
spørgsmål, når du tydeligvis ingen viden har om sagen.

>, men blot efter en bestemt forskrift.

Jep. Sharias religiøse forskrift.

> Medmindre du er vegetar, er det noget blødsødent hykleri, du kommer
> med.

Du rabler. At sikre dyret en så smerte og angstfri død som
praktisk muligt er mit ærinde.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-05-06 18:09

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> En ting, der stedse undrer mig, er, hvorfor er der
> en så massiv modstand mod halal-slagtning her i
> gruppen?
>
> Kødet smager da ikke anderledes.

Nej, men slagtningsmetoden er uetisk, og iøvrigt mener jeg ikke at man
skal spise kød som har specielle religiøse konnotationer tilføjet til
deres tilberedning.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-05-06 08:57

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men slagtningsmetoden er uetisk, og iøvrigt mener jeg ikke at man
> skal spise kød som har specielle religiøse konnotationer tilføjet til
> deres tilberedning.

Hvorfor ikke? Er du selv religiøs?