133.500 arbejdsløse og hvad nu?
Fra : Jesper

Dato : 05-05-06 22:07

http://danmarksfremtid.blogspot.com/

133.500 arbejdsløse og hvad nu?

Arbejdsløsheden falder og falder - til økonomernes store overraskelse og
er nu nede på 133.500 eller 4,8%. Hvor meget kan arbejdsløsheden falde
yderligere? Ja det afhænger af, hvor meget vi gider at gøre ved den
strukturelle ledighed. Den konjukturbaserede ledighed er næsten væk, den
der er tilbage er for en stor dels vedkommende konjukturbaseret. Der er
9.000 ledige i byggefagene samtidigt med at byggebranchen skriger på
håndværkere. Hvordan hænger det sammen? Der er formentlig en del af de
ledige håndværkere som bor i udkantsområderne, f.eks. Nordjylland. I
Sverige kan man som arbejdsløs blive anvist arbejde i den anden ende af
landet hvis man har gået ledig i 1 år. Ikke i Danmark. Der kan man
oppebære dagpenge og derefter kontanthjælp til evig tid, uanset at man
ikke har en kinamands chance for at finde et arbejde i det område man
bor. Ville det ikke være rimeligt, om dem der har gået ledig i et par år
og ingen udsigt har til at komme i arbejde i det udkantsområde hvor de
bor bliver bedt om at flytte efter jobbet?
Blandt de ufaglærte er der desværre mange som af den ene eller den anden
årsag reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Et godt eksempel
er de muhamedanske kvinder der går med slør eller burka. Der er mange
steder hvor den slags omvandrende tæpper er velset og hvorfor skulle de
også være det? Der er mange af de fremmede som taler et mangelfuldt
dansk og derfor reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Og så
er der alkoholen og stofferne. Desværre kan man være dybt alkoholiseret
eller på stoffer og stadig oppebære kontanthjælp som arbejdsløs. Uanset
det faktum, at man ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Jeg mener
at alkohol og narkotests for dagpenge og kontanthjælpsmodtagere skal
være obligatorisk. For misbrugere skal de underkaste sig behandling og
holde sig stoffri eller tørlagte for at kunne oppebære
dagpenge/kontanthjælp, det sikre at systemet ikke misbruges.
Og så er der en forfærdeligt masse affald der flyder på gader og stræder
og grim graffitti. Sæt de arbejdsløse i aktivering med at fjerne det.
Det koster næsten ikke noget. Giv dem så 20 kr ud over kontanthjælpen
pr. times aktivering så de har en god grund til at rejse sig fra sofaen.
Tænk hvor pæn København kan komme til at se ud.

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 08:20

> http://danmarksfremtid.blogspot.com/

> Ja det afhænger af, hvor meget vi gider at gøre ved den
> strukturelle ledighed.

Tja - herunder virksomhedernes vilje til at tilpasse deres krav til den
arbejdskraft, der er til rådighed.

> Der er
> 9.000 ledige i byggefagene samtidigt med at byggebranchen skriger på
> håndværkere. Hvordan hænger det sammen?

Det er byggeriets fagforening vist ved at prøve at finde ud af.

> Der er formentlig en del af de
> ledige håndværkere som bor i udkantsområderne, f.eks. Nordjylland.

Jeg tror, det også har noget at gøre med, at kunderne kun vil betjenes af de
dygtigste håndværkere, og arbejdsgiverne er bange for dårlig omtale i
dagspressen, hvis deres medarbejdere ikke leverer den rigtige kvalitet til
den rigtige pris på det rigtige tidspunkt.

> Sverige kan man som arbejdsløs blive anvist arbejde i den anden ende af
> landet hvis man har gået ledig i 1 år. Ikke i Danmark.

Det er de københavnske håndværkere vist ganske glade for. Så vidt jeg ved,
er de godt trætte af jyske håndværkere, der bare gerne vil være færdige med
deres opgaver, så de kan komme hjem.

> Og så er der en forfærdeligt masse affald der flyder på gader og stræder
> og grim graffitti. Sæt de arbejdsløse i aktivering med at fjerne det.

Nej, det går ikke. De aktiverede arbejdsledige søger ikke arbejde, og står
dermed ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. :)

> Det koster næsten ikke noget. Giv dem så 20 kr ud over kontanthjælpen
> pr. times aktivering så de har en god grund til at rejse sig fra sofaen.

De private virksomheder mener tilsyneladende, at de arbejdsledige kun skal
rejse sig fra sofaen for at søge jobs eller for at tage imod virksomhedernes
tilbud om ansættelse. I hvert fald beklager virksomhederne sig mest over, at
de ikke får kvalificerede ansøgere nok til deres ledige stillinger.
Tidligere har de netop beklaget sig over, at de fleste arbejdsledige var i
aktivering, og derfor ikke kunne søge arbejde i dagtimerne.

Børge

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-05-06 08:35

On Sat, 6 May 2006 09:19:50 +0200, in dk.politik "Boerge Rahbech
Jensen" <asdf@asdf.asd> wrote:

>herunder virksomhedernes vilje til at tilpasse deres krav til den
>arbejdskraft, der er til rådighed.

Hvis man ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft, så kan man lige så
godt outsource til Kina eller Indien...

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 08:57

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft, så kan man lige så
> godt outsource til Kina eller Indien...

Ikke hvis man driver f.eks. en håndværkervirksomhed, hvor medarbejderne skal
levere en ydelse direkte hos kunderne. Der er jo ikke meget ved at få en
kinesisk eller indisk maler til at male en lejlighed i København.

Børge

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 08:33

Boerge Rahbech Jensen <asdf@asdf.asd> wrote:

> Tja - herunder virksomhedernes vilje til at tilpasse deres krav til den
> arbejdskraft, der er til rådighed.

Hvis virksomheden ligger i København og arbejdskraften bor i
Nordjylland, hvad er så nemmest og billigst? At flytte virksomheden
eller arbejdskraften?
Og hvis virksomheden samtidigt hermed også er afhængig af arbejdskraft
med specialviden der bor i Nordsjælland?

> [...]
> dagspressen, hvis deres medarbejdere ikke leverer den rigtige kvalitet til
> den rigtige pris på det rigtige tidspunkt.

Især det sidste..og sålænge håndværkeren er i stand til at lave et
stykke fagmæssigt forsvarligt arbejde, så er det rigeligt. Det kunderne
ikke er glade for, er at vente i måneder på en håndværker.

> Det er de københavnske håndværkere vist ganske glade for. Så vidt jeg ved,
> er de godt trætte af jyske håndværkere, der bare gerne vil være færdige med
> deres opgaver, så de kan komme hjem.

Har ikke hørt at de ikke skulle lave et stykke fagmæssigt forsvarligt
arbejde, tværtimod! Derimod er de københavnske håndværkere kede af, at
jyske kollegaer er villige til at arbejde til en lavere løn end dem selv
og griber derfor til aktioner med at ødelægge stilladser mv.

> Nej, det går ikke. De aktiverede arbejdsledige søger ikke arbejde, og står
> dermed ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. :)

....og når det gælder muhamedanerkællinger der har gået og loppet den i
årevis på kontanthjælp/integrationsydelse så gør det virkeligt ingen
forskel. Andet end de naturligvis kommer i gang med at lave noget
fornuftigt for pengene.

> [...]
> Tidligere har de netop beklaget sig over, at de fleste arbejdsledige var i
> aktivering, og derfor ikke kunne søge arbejde i dagtimerne.

Aktivering er uhyre motiverende for få de ledige til at søge rigtigt
arbejde, det er der mange flere penge i. Og når man nu ikke kan få lov
til at loppe den hjemme på sofaen for det offentliges regning, så kan
man ligesågodt gå derhen, hvor man får mest ud af det!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 08:55

> Hvis virksomheden ligger i København og arbejdskraften bor i
> Nordjylland, hvad er så nemmest og billigst?

Hvor mange jyske håndværkere arbejder egentlig i København? Det er vist ikke
så få.

Det var nu ikke det, jeg tænkte på. Jeg tænkte på, at det ikke er meget ved,
at håndværkerne kun søger erfarne mestre, hvis de fleste ledige håndværkere
er svende med begrænset erfaring. Der er heller ikke meget ved, at der er en
masse arbejdsløse murere, hvis der mest er mangel på malere.

> Især det sidste..og sålænge håndværkeren er i stand til at lave et
> stykke fagmæssigt forsvarligt arbejde, så er det rigeligt. Det kunderne
> ikke er glade for, er at vente i måneder på en håndværker.

Ok. Så er det nok mere fagbevægelsens modstand mod håndværkere fra
Østeuropa, der skaber problemer.

> [...]
> jyske kollegaer er villige til at arbejde til en lavere løn end dem selv
> og griber derfor til aktioner med at ødelægge stilladser mv.

Netop derfor tror jeg de københavnske håndværkere er glade for, at ledige
håndværkere fra Jylland ikke anvises arbejde i København.
Samtidig tvivler jeg på, de københavnske håndværkere har lyst til at blive
anvist arbejde i Jylland - f.eks. med bygning af motorveje.

> Aktivering er uhyre motiverende for få de ledige til at søge rigtigt
> arbejde, det er der mange flere penge i.

Det er da muligt, men de har hverken tid eller energi til det.

> Og når man nu ikke kan få lov
> til at loppe den hjemme på sofaen for det offentliges regning, så kan
> man ligesågodt gå derhen, hvor man får mest ud af det!

Tja. Spørgsmålet er så bare, hvor det er. Hvis arbejdsledige udebliver fra
aktiverinng f.eks. for at søge arbejde, kan de blive trukket i dagpenge
eller kontanthjælp. Hvis det mest sandsynlige resultat af jobsøgningen er
afslag, indebærer det en risiko for, at de taber ganske mange penge på det.

Børge

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 09:15

> [...]
> til at loppe den hjemme på sofaen for det offentliges regning, så kan
> man ligesågodt gå derhen, hvor man får mest ud af det!

Dine nedladende bemærkninger over for arbejdsløse er efterhånden ret
enerverende.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 10:05

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> wrote:

> Dine nedladende bemærkninger over for arbejdsløse er efterhånden ret
> enerverende.
>
> mvh.
> Kim Frederiksen

Man kender efterhånden lusene på travet...
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 10:33

> Man kender efterhånden lusene på travet...
> --
> Jesper

Ja, det er jo nogen forbandede snyltere allesammen ... deres mål her i livet
er at blive forsørget af samfundet... og endnu værre ... de generaliserer
også, de sataner!

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-05-06 09:29

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev:

> [...]
> og ingen udsigt har til at komme i arbejde i det udkantsområde hvor de
> bor bliver bedt om at flytte efter jobbet?

Nej det er ikke nødvendigvis rimeligt. Hvis ægtefællen har et godt betalt
job, så vil det være vanvittigt at forlange, at den anden part finder job i
den modsatte ende af landet.

--
Kurt Lund

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 10:05

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> Nej det er ikke nødvendigvis rimeligt. Hvis ægtefællen har et godt betalt
> job, så vil det være vanvittigt at forlange, at den anden part finder job i
> den modsatte ende af landet.

Hvis ægtefællen har så godt et lønnet job, så kan man blive
hjemmegående. Ingen grund til at det offentlige skal betale
understøttelse til en person der ikke kan få et arbejde, fordi
vedkommende ikke vil flytte efter det.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-05-06 13:44

> [...]

> hjemmegående. Ingen grund til at det offentlige skal betale
> understøttelse til en person der ikke kan få et arbejde, fordi

Du er åbenbart ikke ret gammel. Du mangler indsigt i, hvad en families
omkostninger indebærer.
Et godt lønnet job kunne f.eks. være 360.000 kr. årligt. Hvis vi forestiller
os, at familien (med 2 børn) bor i østjylland og ejer et pænt og godt hus
vurderet til 2 mill. uden særlig friværdi, så kan det slet ikke lade sig
gøre at nøjes med én indtægt.

Desuden så skal man påtænke, at personer på understøttelse via en a-kasse
gennem mange år har indbetalt kontingent netop med henblik på en evt.
arbejdsløshedssituation. Så skal staten ikke fratage folk for den mulighed.

Get real.

--
Kurt Lund

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 14:17

> [...]

> gennem mange år har indbetalt kontingent netop med henblik på en evt.
> arbejdsløshedssituation. Så skal staten ikke fratage folk for den mulighed.

Jeg troede du sagde godt lønnet. Gennemsnitslønnen i Danmark ligger på
300.000 kr/år.

Ved godt lønnet mener jeg mindst 600.000 plus fryns og pension.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : @

Dato : 06-05-06 14:32

On Sat, 6 May 2006 15:16:59 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Jeg troede du sagde godt lønnet. Gennemsnitslønnen i Danmark ligger på
>300.000 kr/år.

hvor har du det tal for gennemsnitslønnen fra?

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 14:42

@ <1@invalid.net> wrote:

> hvor har du det tal for gennemsnitslønnen fra?

Har været offentliggjort i pressen men du kan da tjekke efter i
Statistikbanken hvis du vil have det præcise tal.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-05-06 19:59

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev:

> Jeg troede du sagde godt lønnet. Gennemsnitslønnen i Danmark ligger på
> 300.000 kr/år.

Da mit fiktive tal dermed ligger 20% over gennemsnittet, så er det dermed
"godt lønnet". Du er også nødt til at se på middelværdifordelingen.

--
Kurt Lund

Fra : td

Dato : 06-05-06 10:40

Ville det ikke være rimeligt, om dem der har gået ledig i et par år
> og ingen udsigt har til at komme i arbejde i det udkantsområde hvor de
> bor bliver bedt om at flytte efter jobbet?

Og så kan ægtefællen sige sit job op og flytte med til den anden ende af
landet hvor han/hun så kan gå arbejdsløs indtil det har varet så længe at
han/hun bliver tvunget til at rejse til den anden ende af landet (hvor de
kom fra), og så kan ægtefællen sige sit job op og rejse med til den anden
ende af landet, hvor han/hun så kan gå arbejdsløs...

Alternativet er selvfølgelig at begge parter tager job i hver sin ende af
landet, bliver skilt og lader børnene rejse fra den ene ende af landet til
den anden, en gang om ugen....

td

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-05-06 20:02

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev:

> [...]
> landet, bliver skilt og lader børnene rejse fra den ene ende af landet til

Den slags små petitesser bekymrer ikke Jesper. Det at overskue
konsekvenserne af hans bombastiske udfald er vist ikke hans stærkeste side.

--
Kurt Lund

Fra : td

Dato : 06-05-06 22:36

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Den slags små petitesser bekymrer ikke Jesper. Det at overskue
> konsekvenserne af hans bombastiske udfald er vist ikke hans stærkeste
> side.

Eller også er det fordi han er ligeglad med konsekvenserne.

td

Fra : Bo Warming

Dato : 06-05-06 18:15

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
> sofaen.
> Tænk hvor pæn København kan komme til at se ud.

Grafiti er kreativitet
Trist at der spildes skattepenge på at fjerne det

Fra : Thomas Krogh

Dato : 07-05-06 12:03

(...)
> Grafiti er kreativitet
> Trist at der spildes skattepenge på at fjerne det

Rudeknusning er kreativitet.
Trist at der spildes skattepenge på at forhindre og efterforske det.

mvh

Thomas Krogh