Kapitalismens fejl
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-05-06 21:40

Kapitalismen har mange fejl.

Hvilke fejl har den og hvordan retter man dem.

En fejl er at når en virksomhed bliver for stor så mister ledelsen
jordforbindelsen. Det vil sige at dem, som ved hvor fejlene er ikke har
magt til at rette fejlene.

En fejl er at det er forsvært at lave nye produkter.
selv om jeg har en ide til et nyt produkt og mange godt kan se det
fornuftige i det, så er det ikke til at få nogentil at lave produktet.
Teknikken er så at man laver nogen falske kataloger fra de konkurerende
virksomheder med et tilsvarende produkt. Men det er jo snyd!

Fra : Jim

Dato : 05-05-06 22:17

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En fejl er at når en virksomhed bliver for stor så mister ledelsen
> jordforbindelsen. Det vil sige at dem, som ved hvor fejlene er ikke har

Måske med SAS.
De mister jordforbindelsen hver dag, bortset fra den
radiokommunikationsmæssige.
Men det er jo nødvendigt, hvis deres fly ikke skal køre hele vejen.
Og de, som ved hvor fejlene ligger, de er netop ansat i de rigtige
positioner, ellers ville ledelsen blive skiftet ud.
Hvad mener du i øvrigt med 'magt'?

> En fejl er at det er forsvært at lave nye produkter.

Kom med et eksempel.

> selv om jeg har en ide til et nyt produkt og mange godt kan se det
> fornuftige i det, så er det ikke til at få nogentil at lave produktet.

Du kender tilsyneladende ikke til produktion.
Hvis du vil have et produkt lavet, så skal du ud for at finansiere
produktionen.
Det kan du kun, hvis nogen tror på din ide, og de er villige til at skyde
penge i projektet.
Hvis det ikke kan lade sig gøre for dig at rejse en sum penge til at starte
en produktion, så må du ud og arbejde for at lægge til side.

> Teknikken er så at man laver nogen falske kataloger fra de konkurerende
> virksomheder med et tilsvarende produkt. Men det er jo snyd!

Hvorfor skulle man da også det?
Hvor gammel er du?

J.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 07:37

> [...]

> En fejl er at når en virksomhed bliver for stor så mister ledelsen
> jordforbindelsen. Det vil sige at dem, som ved hvor fejlene er ikke har

Det har kapitalismen nu ikke monopol på.

> En fejl er at det er forsvært at lave nye produkter.
> selv om jeg har en ide til et nyt produkt og mange godt kan se det
> fornuftige i det, så er det ikke til at få nogentil at lave produktet.

Det har kapitalismen heller ikke monopol på.

Børge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-05-06 10:06

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det har kapitalismen nu ikke monopol på.
Nej, men da vi er enige om at fejlen findes så er vi også nødtil at
fjerne fejlen eller bekæmpe den.

> Det har kapitalismen heller ikke monopol på.

Nej, men det er de nye produkter som skal give dine penge deres værdi.

Derfor er det også vigtigt for dig at udtænkte en måde hvorpå man kan
fjerne fejlen eller bekæmpe den.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 10:13

> Nej, men da vi er enige om at fejlen findes så er vi også nødtil at fjerne
> fejlen eller bekæmpe den.

Ja. Har du nogle gode forslag?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-05-06 08:33

On Fri, 05 May 2006 22:40:23 +0200, in dk.politik Peter Ole Kvint
<haabet2003@yahoo.dk> wrote:

>En fejl er at når en virksomhed bliver for stor så mister ledelsen
>jordforbindelsen. Det vil sige at dem, som ved hvor fejlene er ikke har
>magt til at rette fejlene.

Dårlig ledelse og elendig organisation, mere er der ikke at sige til
det. Heldigvis er det ikke normen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-05-06 10:08

T.Liljeberg wrote:

> Dårlig ledelse og elendig organisation, mere er der ikke at sige til
> det. Heldigvis er det ikke normen.

Det har du ikke ret i. Det er nomen.
Selv i de bedste virksomheder med overskud, så var der noget som kunne
gøres bedre.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 10:21

> Selv i de bedste virksomheder med overskud, så var der noget som kunne
> gøres bedre.

Nå, du hører til dem, der hylder en evig stræben mod det perfekte.

Der er mindst to alvorlige problemer med den livsindstilling.

For det første giver den stor sikkerhed for, at man altid er utilfreds, da
der altid er noget at være utilfreds med.
For det andet levner den ikke plads til fejl eller til medarbejdere og
ansøgere på niveauerne under de bedste. Det er et problem, fordi de bedste
kun kan defineres som bedst i kraft af, at de fleste andre er knap så gode.

Børge

Fra : td

Dato : 06-05-06 10:43

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansøgere på niveauerne under de bedste. Det er et problem, fordi de bedste
> kun kan defineres som bedst i kraft af, at de fleste andre er knap så

Og hvis alle virksomheder skulle have de bedste medarbejdere, ville der kun
kunne eksistere én virksomhed.

td

Fra : Jim

Dato : 06-05-06 10:50

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> Og hvis alle virksomheder skulle have de bedste medarbejdere, ville der
> kun kunne eksistere én virksomhed.

Og så er spørgsmålet lige, hvad det er, de skal være de dygtigste til.
For der er jo folk, der er bedst til een ting, medens der er andre, der er
bedst til noget andet.
Fordi en mand er god til at håndtere en bulldozer, betyder det jo ikke, at
han også er den bedste til at dyrke roser eller sælge biler.
POK lader ikke til at forstå begrebet 'den bedste'.

J.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 11:20

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Og så er spørgsmålet lige, hvad det er, de skal være de dygtigste til.

Enig

> Fordi en mand er god til at håndtere en bulldozer, betyder det jo ikke, at
> han også er den bedste til at dyrke roser eller sælge biler.

"God til" er ikke det samme som "bedst". Det er en vigtig del af problemet.
En entreprenør, der altid stræber mod det perfekte, vil aldrig ansætte en
mand, der bare er "god nok" til at håndtere en bulldozer. Så vil han hellere
vente, til der dukker en ansøger op, som fremstår som noget nær "verdens
bedste", eller entreprenøren kan tiltrække en konkurrents bedste
bulldozerfører.

Børge

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-05-06 17:20

On Sat, 06 May 2006 11:08:00 +0200, in dk.politik Peter Ole Kvint
<haabet2003@yahoo.dk> wrote:

>Det har du ikke ret i. Det er nomen.
>Selv i de bedste virksomheder med overskud, så var der noget som kunne
>gøres bedre.

Selvfølgelig er der mulighed forforbedringer - det er sjældent man
hører om perfekte organisationer og forhold. Og som ting ændrer sig,så
er det, der er perfekt idag, ikke perfekt imorgen.
Men det gode ved fri markedsøkonomi er, at konkurrence mellem
markedsaktørerne sørger for stadige forbedringer.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-05-06 10:28

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> Kapitalismen har mange fejl.

Kapitalisme er defineret som privatejerskab af produktionsmidlerne.

Hvilke fejl er der i dette begreb, i din mening?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -