Kommandoraid på nordiske aftaler den 4. ma~
Fra : Lyrik

Dato : 05-05-06 08:52

Klokken cirka 12,30 blev Øresundstoget invaderet af 6 danske betjente i
Tårnby.

Folk boende i Malmö, samt andre, som var på vej på arbejde blev pludselig
afkrævet deres pas!

De havde jo ikke pas med fordi det skal man ikke have ifølge loven!

Da de ikke kunne fremvise deres pas blev de sendt retur til Sverige for at
hente deres pas!!

De brokkede sig en hel del, men politiet sagde at det var en
"stikprøvekontrol"!

Dette retslige overgreb burde have konsekvenser for politiets ledelse efter
min mening!

Hilsen
Jens

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-05-06 10:18

"Lyrik" skrev i en meddelelse

> [...]
> Tårnby.
>
> Folk boende i Malmö, samt andre, som var på vej på arbejde blev

(snip)

> Dette retslige overgreb burde have konsekvenser for politiets ledelse
efter
> min mening!

Politiet vil helt sikkert blive tvunget til langt mere ekstreme opgaver
i de næste par år, på grund af at både Danmark og Sverige i de sidste
mange år er blevet oversvømmet af forbrydere og svindlere af den værste
kaliber.

Ruth

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-05-06 12:21

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> i de næste par år, på grund af at både Danmark og Sverige i de sidste
> mange år er blevet oversvømmet af forbrydere og svindlere af den værste

Lige som dk.videnskab.jura bliver?

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-05-06 15:48

"Jon Bendtsen" skrev i en meddelelse

> Lige som dk.videnskab.jura bliver?

Ja så - den har jeg ikke besøgt i lange tider.

ruth

Fra : M Sørensen

Dato : 05-05-06 10:26

Lyrik skrev:

> Klokken cirka 12,30 blev Øresundstoget invaderet af 6 danske betjente i
> Tårnby.

<snip>

Og hvor kommer jura-spørgsmålet?

/Martin

Fra : Peter Kirk

Dato : 05-05-06 10:40

"M Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

>Og hvor kommer jura-spørgsmålet?

Har politiet hemmel i loven at afvise folk der rejser uden pas med tog fra
Malmø til København indgang til Danmark?

Skal rejsende have billedlegitimation på sig? Hvad med mig (udlændinge med
permanent opholdstilladelser til Danmark): _skal_ jeg have mit pas med hvis
jeg rejser til Sverige og tilbage? (Det gør jeg de få gange jeg besøger
Sverige, men behøver jeg at have det med?)

Peter

Fra : bem

Dato : 05-05-06 10:44

"M Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Og hvor kommer jura-spørgsmålet?

Det er vel åbenlyst. Jeg vidste da heller ikke, at man kunne blive afkrævet
pas, hvis man bor i Sverige. Men det var måske ikke svanskere, eller hvad?

/Bo

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-06 11:34

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De havde jo ikke pas med fordi det skal man ikke have ifølge loven!
>
> Da de ikke kunne fremvise deres pas blev de sendt retur til Sverige for at

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

<SNIP>
Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island)
Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas, hvis
du rejser til andre lande i Norden. Du skal dog stadig kunne identificere
dig og skal derfor medbringe anden form for legitimation. Du kan bl.a. blive
afkrævet et bevis på, hvem du er ved overnatning på hoteller og lignende.
</SNIP>

Bemærk "Du skal dog stadig kunne identificere dig og skal derfor medbringe
anden form for legitimation"

Fra : BJ

Dato : 05-05-06 11:37

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bemærk "Du skal dog stadig kunne identificere dig og skal derfor medbringe
> anden form for legitimation"

Hvad klassificeres af det officielle Danmark som gyldig legitimation?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-06 11:43

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad klassificeres af det officielle Danmark som gyldig legitimation?

Jeg kan ikke komme i tanke om andet end kørekort og netop pas.

Fra : BJ

Dato : 05-05-06 11:48

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke komme i tanke om andet end kørekort og netop pas.

Jeg mener faktisk ikke et kørekort er anerkendt gyldig legitimation (eks.
når du som dansker rejser i udlandet .. indenfor EU).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : @

Dato : 06-05-06 00:30

On Fri, 5 May 2006 12:43:02 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg kan ikke komme i tanke om andet end kørekort og netop pas.

hvad med folk uden pas eller kørekort?

det officielle Danmark kan ikke kræve andet end CPR-bevis eller
sygesikringsbevis evt. fødsels/dåbsattest

det er de eneste papirer der er udstedt til alle

--
Det Radikale Venstre er blevet en interesseorganisation for
mennesker med lang uddannelse, stort ego og lille solidaritet

Fra : Allan Riise

Dato : 06-05-06 08:43

> hvad med folk uden pas eller kørekort?
>
> det officielle Danmark kan ikke kræve andet end CPR-bevis eller
> sygesikringsbevis evt. fødsels/dåbsattest
>
> det er de eneste papirer der er udstedt til alle

Det gør de jo så alligevel.
Slår du op på Politiets hjemmeside ang. erhvervelse af pas, så skal man
fremvise original dåbsattest, sygesikringskort/personnummerbevis,
dokumentation for rette navn (hvis man er blevet gift, har lavet nyt navn)
*og* billedlegitimation.

Jeg har skrevet til dem om det ikke var en fejl, og nej det er det ikke, man
kan dog, hvis man ellers kan overtale Politiet til at tro på man er den man
udgiver sig for, godt få et pas uden denne billedlegitimation.

jeg citerer..

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/ditfoerstepas/

"En udfyldt ansøgningsblanket
Billedlegitimation
Original dåbsattest, navneattest (eller fødselsattest)
Dokumentation af personnummer - fx sygesikringsbevis
Dokumentation af rette navn"

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 06-05-06 12:10

On Sat, 6 May 2006 09:42:35 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>kan dog, hvis man ellers kan overtale Politiet til at tro på man er den man
>udgiver sig for, godt få et pas uden denne billedlegitimation.

de har samme regler for at få et kørekort,

igen dette difuse krav om billedlegitimation

hvilken??

det er da noget sjusk

derfor har jeg sendt et åbent brev til Justitsministeriet,
rigspolitiet de retspolitiske ordførere i partierne samt til nogle
aviser,

><<<<<<<<<<<<
Åbent brev sendt til:
Justitsministeriet
Rigspolitiet

og
de retspolitiske ordførere i de politiske partier

Anne Baastrup SF
Elisabeth Arnold Radikale V.
Morten Bødskov Socialdemokraterne
Tom Behnke Konservative
Niels Henrik Nielsen Enhedslisten
Birtthe Rønn Hornbech Venstre
Peter Skaarup Dansk Folkeparti

samt

Ekstrabladet
BT
Jyllandsposten
Politiken

Hej

regelsjusk og ugennemtænkte ordninger

Nogen må da kunne finde ud af at lave love og regler som borgerne har
en mulighed for at
kunne efterleve, eller er det for meget forlangt i danmark

Angående erhvervelse af kørekort eller pas i kongeriget Danmark.

Efter en gennemlæsning af

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/andre_koerekort/
og
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/ditfoerstepas/

undrer jeg mig over, at der kan forlanges biledlegitimation for at
erhverve enten kørekort eller pas,

hvilken billedlegitimation?

Danske myndigheder udsteder ikke billedlegitimation til alle borgere,
myndighederne udsteder dåbs/navne-attest
CPR-bevis og sygesikringsbevis,

det vil sige at den første form for billedlegitimation som offentlige
myndigheder udsteder er
enten pas eller kørekort, så der er noget der ikke rigtigt kan hænge
sammen når man forlanger billedlegitimation
af folk som ikke har eller har mulighed for at være i besiddelse af
sådan billedlegitimation

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : Jesper

Dato : 05-05-06 14:07

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad klassificeres af det officielle Danmark som gyldig legitimation?

1. Pas
2. Kørekort
3. Bank ID kort
4. Nationalt ID kort som der udstedes i visse EU lande (f.eks.
Frankrig).
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-05-06 14:56

> 3. Bank ID kort

Sikker?
Det er jo legitimation, der udstedes af en privat virksomhed.

Fra : Jesper

Dato : 05-05-06 17:17

Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Sikker?
> Det er jo legitimation, der udstedes af en privat virksomhed.

Jeg er ret sikker på at det accepteres.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 05-05-06 17:24

> Jeg er ret sikker på at det accepteres.

Udover at bankerne ikke udsteder deciderede ID kort mere, så har du da ret,
men som skrevet, det gør de ikke mere efter Dankortet med billede blev
introduceret, kan muligvis lade sig gøre ved at lave en check konto, men
selv der mener jeg ikke det kan lade sig gøre.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 05-05-06 18:14

> [...]

> introduceret, kan muligvis lade sig gøre ved at lave en check konto, men
> selv der mener jeg ikke det kan lade sig gøre.

Der er ikke længere billede på dankortet
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Allan Riise

Dato : 05-05-06 18:16

> Der er ikke længere billede på dankortet

Skrev jeg det?

Men spørg din bank efter ID kort, eftersom du jo mellem linierne antyder at
du ikke tror på det!

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 05-05-06 19:26

On Fri, 5 May 2006 19:16:12 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse

det er intet krav at folk har et pas

det er intet krav at folk har et kørekort

det er intet krav at folk har f.eks. militært ID-kort

og hvad banker, sportsforeniger og campingklubber udsteder af
medlemskort kan aldrig vedkomme offentlige myndigheder når det kommer
til identifikationspapirer

der er derimod to "dokumenter" som er udstedt til alle voksne
statsborgere i Danmark

et personnummerbevis
og
et sygesikringsbevis

så et af dem evt. dem begge må kunne gøre det som
identifikationspapirer for danske statsborgere indenfor den nordiske
pasunions område

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : M Sørensen

Dato : 05-05-06 11:54

BJ skrev:

> Jeg mener faktisk ikke et kørekort er anerkendt gyldig legitimation (eks.
> når du som dansker rejser i udlandet .. indenfor EU).

Nu spurgte du på det officielle DK

I Skandinavien vil et kørekort sikkert gå, syd for grænsen er der
ingen vej uden om pas.

Bortset fra de Britiske Øer har de jo også allesammen ID-kort.

mvh

Martin

Fra : BJ

Dato : 05-05-06 11:59

KLIP

>Nu spurgte du på det officielle DK

Du har ret, jeg var ikke præcis nok i sammenhængen..

>I Skandinavien vil et kørekort sikkert gå, syd for grænsen er der
>ingen vej uden om pas.

Ved lidt rundsøgning har jeg læst, ens personnummer skal fremgå af
legitimationen (og det skal nok være et "sikkert" produceret
bevis(-materiale)

>Bortset fra de Britiske Øer har de jo også allesammen ID-kort.

Underligt vi ikke for længst har fået et "Personalausweis", så jeg slæber
trolig rundt med mit pas (altid) også.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-06 12:05

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Ved lidt rundsøgning har jeg læst, ens personnummer skal fremgå af
>legitimationen (og det skal nok være et "sikkert" produceret
>bevis(-materiale)

Du skal kunne dokumentere dit statsborgerskab. Kørekort har ikke
den oplysning på. Undtagelsen er selvfølgelig Norden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-05-06 13:36

> Underligt vi ikke for længst har fået et "Personalausweis", så jeg slæber
> trolig rundt med mit pas (altid) også.

Det ville jeg nok også gøre, hvis det havde en mere praktisk størrelse.

Børge

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-06 18:00

BJ brought next idea :
> Ved lidt rundsøgning har jeg læst, ens personnummer skal fremgå af
> legitimationen (og det skal nok være et "sikkert" produceret
> bevis(-materiale)

Der står også personnummer på kørekortet. Desuden står der hvor man er
født, så hvis der står Danmark er der en pæn chance for at man er dansk
statsborger.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-05-06 20:01

On Fri, 05 May 2006 18:59:35 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Der står også personnummer på kørekortet. Desuden står der hvor man er
>født, så hvis der står Danmark er der en pæn chance for at man er dansk
>statsborger.

Erhvervelse af dansk indfødsret har INTET med fødestedet at gøre. En
person, som er født i danmark af udenlandske forældre og som bor i
danmark vil have både et dansk personnummer og et fødested i danmark,
men langt fra nødvendigvis dansk indfødsret (statsborgerskab).

Fra : M Sørensen

Dato : 08-05-06 11:28

@ skrev:

> der er derimod to "dokumenter" som er udstedt til alle voksne
> statsborgere i Danmark

Jeg går du fra at du mener danske statsborgere?

> et personnummerbevis

Jeg har set mit, men det er fra en gang i 70erne. Min søn (han er kun
6) har kun fået sygesikringsbeviset. Jeg er ikke sikker på om det
reelt eksisterer mere.

> og
> et sygesikringsbevis

Som udstedes til alle med opholdstilladelse i dk, uanset nationalitet.

mvh

Martin

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-06 11:55

@ skrev:

> [...]

> og
> et sygesikringsbevis

Som udstedes til alle med opholdstilladelse i dk, uanset nationalitet.
+++++++++++++++++++++++++++++

Flere folk i toget fra sverige til DK viftede med deres sygesikringsbevis
som legitimation. -Men nej.-De blev sendt tilbage til Sverige med ordren om
at hente deres pas!

Dette må da være brud på både nordiske-og Schengensftaler. Dette må være
juridisk forkert?
Dette må man da ikke kunne byde borgerne.
Anyone?

Hilsen
Jens

Fra : M Sørensen

Dato : 05-05-06 11:42

Peter Kirk skrev:

> Har politiet hemmel i loven at afvise folk der rejser uden pas med tog fra
> Malmø til København indgang til Danmark?

Er det ikke sådan at ikke-skandinaver skal have billedlegitimation med
sig? Problemet kan jo så være at bevise at man er skandinav.

> [...]
> jeg rejser til Sverige og tilbage? (Det gør jeg de få gange jeg besøger
> Sverige, men behøver jeg at have det med?)

Du burde jo svjh altid have det kort du fik fra
udlændingestyrelsen/statsamtet i forbindelse med opholdstilladelsen
på dig i DK, det mener jeg da at have læst på min kones kort.

Og mon ikke politiet havde været tilfredse med det? Jeg ved ikke med
de svenske myndigheder.

mvh

Martin