Biedermann og brandstifterne
Fra : Martin Larsen

Dato : 04-05-06 14:16

*Biedermann og brandstifterne* et skuespil af Max Frisch var engang et
særdeles yndet stykke hos venstrefløjserne - de kunne se så uendelig
meget symbolik i det.
I dag synes jeg der er lidt langt mellem genopførelserne?

I kan læse mere fx her:
http://www.jernesalt.dk/terrorhumor.asp

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : GB

Dato : 04-05-06 15:46

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in news:4459fe71$0$847
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> meget symbolik i det.
> I dag synes jeg der er lidt langt mellem genopførelserne?

Jeg så den med Karl Stegger som Biedermann - det er retti manne år siden.
Men et genialt skuespil. Bør absolut læses.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-05-06 20:42

"GB" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> siden.
> Men et genialt skuespil. Bør absolut læses.

Jeg nød det på scenen, men har først efter indvandringskatastrofens
optrapning indset hvor alvorlig sagen er

hvis man ikke er til drama, kan man læse følgende

KLOGE ORD

Stop medynk -

- hjælp til svage overgås af krav om selvhjulpenhed

- kun til børn er medlidenheds-assistance styrkende for
fællesskabet

Politik bør altid handle om at skabe størst mulig lykke for flest
mulig, og det kræver oftest at fællesskabet styrkes.

Derfor skal man satse på at udvikle styrke hos de svage, men ofte
betyder ynk at man fastholder i svag position.

Katastrofale ulemper ved ynk er

1. at den svage reelt skades

2. at den stærke for smag for de statusfordele, der gives den der
hjælper

3. at visse svage - fx muslimer - får flair for at udnytte
systemet og det kan være farligt. Bl.a. skabe magtovertagelse af de
svage inkompetente, og så ruller lavinen. Muslimvold er et
bagatelproblem sammenlignet med risikoen ved at vor ynk afføder
urimelig foræring af stemmeret til folk, der hader os.

Folk som vi lokker ud i kedsomhed, bliver onde. Når folk ikke har ægte
udfordringer opfinder de dem og hævnlyst mod dem man er misundelig på,
bliver en kæmpekraft.

Markedsmekanismer er bedst - privatiser både ulands og
flygtningehjælp.