Så er Danmark blevet asyl-skaldespand :-(
Fra : Jesper

Dato : 03-05-06 00:06

Danmark får asylsøgere tilbage
Norge og Island kan sende asylsøgere tilbage til Danmark, hvis
flygtningene har rejst via Danmark.

En returbillet. Det har Norge og Island nu mulighed for at give de
asylsøgere, som er kommet til deres land med fly eller færge fra
Danmark.

De flygtninge, der er rejst til Norge eller Island via Danmark, kan fra
1. maj få behandlet deres asylsag her i landet, fordi det regnes for at
være det første sikre land.

Standse asyl-shopping
De tre nordiske lande har lavet aftalen sammen med EU for at standse den
såkaldte asyl-shopping mellem landene. Dermed bliver Danmarks samarbejde
med Norge og Island ligestillet med landene i EU.

Hidtil har de nordiske lande ikke kunnet sende asylsøgerne tilbage,
medmindre naboerne kunne dokumentere, at flygtningene kom direkte fra
Danmark. Men specielt Norge har været utilfreds med de gamle regler.

Udlændingestyrelsen har ikke noget bud på, hvor mange asylsøgerne,
Danmark kan forvente som følge af den nye aftale.
/ritzau/

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-05-06 07:22

> De flygtninge, der er rejst til Norge eller Island via Danmark, kan fra
> 1. maj få behandlet deres asylsag her i landet, fordi det regnes for at
> være det første sikre land.

Det er da helt almindelig praksis i Vesteuropa, at flygtninge sendes tilbage
til det første sikre land, de kom til.

> [...]
> såkaldte asyl-shopping mellem landene. Dermed bliver Danmarks samarbejde
> med Norge og Island ligestillet med landene i EU.

Min holdning er, at det sandelig også var på tide. Jeg var ikke klar over,
at det var andre regler for flygtninge, der rejste fra Danmark til Norge og
Island, end for flygtninge, der rejste fra Tyskland til Danmark.

Børge

Fra : Konrad

Dato : 03-05-06 16:46

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Udlændingestyrelsen har ikke noget bud på, hvor mange asylsøgerne,
> Danmark kan forvente som følge af den nye aftale.

At Danmark omvendt nu også kan sende asylansøgere tilbage til Norge, hvis de
kommer derfra, kan du slet ikke forestille dig også kunne foregå?