DK fik EUs største overskud
Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 18:10

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/02/184348.htm?rss=true

Det var da også ærgerligt, vi ikke sagde ja til den Øvro. Hvordan
skal vi dog klare os?

Fra : Jakob

Dato : 02-05-06 18:17

On Tue, 2 May 2006 19:09:58 +0200, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/02/184348.htm?rss=true
>
>Det var da også ærgerligt, vi ikke sagde ja til den Øvro. Hvordan
>skal vi dog klare os?

jeg er også gået fra at være pro-euro til at være imod.

Det der har gjort udslaget er de stigende forbrugerpriser som eks.
Tyskland har oplevet. Det er jo helt groteskt.

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 22:06

Jakob <joakosj@it.dk> wrote:

> jeg er også gået fra at være pro-euro til at være imod.
>
> Det der har gjort udslaget er de stigende forbrugerpriser som eks.
> Tyskland har oplevet. Det er jo helt groteskt.

Rent vås:

http://66.249.93.104/search?q=cache:mgllPHv2OtwJ:www.dr.dk/nyheder/penge
/bischoffspen/article.jhtml%3FarticleID%3D75731+teuro+myten&hl=en&gl=dk&
ct=clnk&cd=1
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 23:16

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/02/184348.htm?rss=true
>
> Det var da også ærgerligt, vi ikke sagde ja til den Øvro. Hvordan
> skal vi dog klare os?

Nu har vi valgt at låse kronen til Euroen. Dvs. vi følger den økonomiske
politik udstukket af ECB, men vi sidder ikke med ved bordet i ECB hvor
beslutningerne på Danmarks vegne træffes.

Fordi Danmark har en eksemplarisk økonomi, så kan vi ustraffet stå
udenfor Euroen. Men den dag vi kommer i økonomiske vanskeligheder, så
kan den danske krone komme under spekulationspres som det skete for
bl.a. den svenske krone. Og det er en for Danmark uønsket situation.

Du betaler også din brandforsikring, selvom du ikke regner med at få
brand. Hvis dit hus brænder, så er du glad for at du har forsikringen.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 01:31

Jesper skrev:

> Nu har vi valgt at låse kronen til Euroen. Dvs. vi følger den økonomiske
> politik udstukket af ECB, men vi sidder ikke med ved bordet i ECB hvor
> beslutningerne på Danmarks vegne træffes.

Og hvad så? Vi låser kun vor valuta til Øvroen sålænge det ikke
er helt sindssygt at gøre det, derefter _kan_ vi skifte fordi vi
jo har vores egen valuta. Og ifølge Frankfurts egne regler, så
skal samtlige medlemmer af bestyrelsen se helt og holdent bort
fra nationale særinteresser. Ja, for slet ikke at nævne, at
Danmark ligesom ikke er nogen særlig tung dreng i den forsamling.

> Fordi Danmark har en eksemplarisk økonomi, så kan vi ustraffet stå
> udenfor Euroen.

Eller - fordi Danmark står udenfor Øvroen har vi lettere opnået
denne eksemplariske økonomi.

> Men den dag vi kommer i økonomiske vanskeligheder, så
> kan den danske krone komme under spekulationspres som det skete for
> bl.a. den svenske krone. Og det er en for Danmark uønsket situation.

Vi har vel ingen interesse i at vores valuta skal være mere værd
end vi selv kan forsvare? Det ville virke ødelæggende på vores
eksport og stærkt øge konkurrenceevnen for importerede varer.
Hvor godt det end er med en stærk valuta, så kan også det, som
alt andet, overdrives.

> Du betaler også din brandforsikring, selvom du ikke regner med at få
> brand. Hvis dit hus brænder, så er du glad for at du har forsikringen.

Ja, jeg ville godt nok være ked af, at skulle få endnu flere
udgifter end det branden allerede koster mig; men det ville nemt
kunne blive tilfældet med medlemsskab af Øvroen.

Come on ... _Alle_ negative profetier om, hvordan det ville gå,
hvis vi ikke kom med i Øvroen og fik den højt besungne men
inderligt og totalt ligegyldige bestyrelsesplads i Frankfurt, er
blevet gjort til rødmende skamme - igen og igen og igen og igen.

Hvad skal der til før _du_ gamle jas overgiver dig og skriver:
"Okay, det _var_ sq godt, at vi ikke kom med i den Øvro"?

Fra : Jesper

Dato : 03-05-06 05:24

> [...]

> fra nationale særinteresser. Ja, for slet ikke at nævne, at
> Danmark ligesom ikke er nogen særlig tung dreng i den forsamling.

Vores store samhandelspartnere ligger i Eurozonen,derfor vil der ikke
være nogen fordel ved ikkke at låse vores valuta til Euroen.

Tung eller ej, i dag har Danmark ingen stemme i ECB.

> Eller - fordi Danmark står udenfor Øvroen har vi lettere opnået
> denne eksemplariske økonomi.

Irland som har supervækst ligger i Eurozonen og Sverige hvor det går
langt dårligere står udenfor. Holde ikke.

> [...]
> eksport og stærkt øge konkurrenceevnen for importerede varer.
> Hvor godt det end er med en stærk valuta, så kan også det, som

Værdien af en stærk, stabil valuta kan ikke overdrives. Alternativet er
usikkerhed og højere rente. Ikke godt for hvereken byggeri eller
erhvervsliv.

> [...]
>
> Hvad skal der til før _du_ gamle jas overgiver dig og skriver:
> "Okay, det _var_ sq godt, at vi ikke kom med i den Øvro"?

Hvor skal Danmarks politik bestemmes? Skal vi hae indflydelse på vores
egen økonomi?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 12:45

Jesper skrev:

> Vores store samhandelspartnere ligger i Eurozonen,derfor vil der ikke
> være nogen fordel ved ikkke at låse vores valuta til Euroen.

Hvordan kommer du frem til det? Hvis Øvroen går i ged, ville vi
da være godt dumme, hvis vi fastholdt Kronen til Øvroen. Desuden
har vi altså også masser af handel udenfor Øvroen. Masser.

> Tung eller ej, i dag har Danmark ingen stemme i ECB.

Og vi havde absout intet at bruge den til, hvis vi havde denne
stemme. Hvad forestillede du dig, at vi skulle bruge den til?

> Irland som har supervækst ligger i Eurozonen og Sverige hvor det går
> langt dårligere står udenfor. Holde ikke.

Det holder da ligesågodt som din påstand - og det var pointen.
Din påstand var blot en påstand, og det omvendte kan ligesågodt
være tilfældet.

> Værdien af en stærk, stabil valuta kan ikke overdrives.

Nåmen så må vi hellere fordoble værdien af kronen. Det kan jo
ikke overdrives, vel? Helt ærligt ...

> Alternativet er
> usikkerhed og højere rente. Ikke godt for hvereken byggeri eller
> erhvervsliv.

Kommer vi i en situation, hvor det bare går skidt, så gør vi det
kun værre ved at lade som om, vi stadig har samme værdi som mens
det gik godt. Det er uomgængeligt. Selv om højere rente ikke er
sjov, så kan den i masser af tilfælde være det mindste onde og
den bedst vej. Det samme gælder inflation. Verden er ikke statisk
eller for den sags skyld stabil. Man gør klogt i at tilpasse sig
virkeligheden. "Survival of the fittest" - den bedst tilpassede
vinder. Ligger man sig i en mastodontøkonomis spændetrøje, så
mistter man sin tilpasningsevne. Hvad der er godt for Middelhavs
og Østeuropa er ikke nødvendigvis godt for Danmark. Det ville
være dumt at underlægge os deres behov for finanspolitik.

> Hvor skal Danmarks politik bestemmes?

I videst mulige omfang i Danmark.

> Skal vi hae indflydelse på vores
> egen økonomi?

Nemlig. Det er det, vi skal; men fortæl mig nu, hvad der skal til
for, at du siger: "Det var sq' godt, vi ikke kom med i den Øvro"?
Så skal jeg sige dig, hvad der skal til for, at jeg siger: "Det
var sq' ærgerligt, vi ikke kom med i den Øvro" - og så
sammenligner vi.

Fra : Jesper

Dato : 04-05-06 15:40

> [...]

> da være godt dumme, hvis vi fastholdt Kronen til Øvroen. Desuden
> har vi altså også masser af handel udenfor Øvroen. Masser.

Kære Herr Svendsen;
Hvis Euroen forliser, så gør Danmarks største samhandelspartnere det
også. Derfor vil vi blive trukket med ned, uanset om vi er med i Euroen,
har koblet vores valuta på Euroen eller står helt udenfor.

Jeg ku' godt lide at vide, hvem der skulle erstatte Eurozonen?
Gedeknepperlandene i Mellemøsten? I think NOT!

> Og vi havde absout intet at bruge den til, hvis vi havde denne
> stemme. Hvad forestillede du dig, at vi skulle bruge den til?

F.eks. til at øve indflydelse på vores egen økonomi. Hvis ECB hæver
renten, så kan Danmark i kraft af at vi står udenfor Euroen vælge om vi
vil vente et halvt minut eller et helt minut før vi følger efter.

> Det holder da ligesågodt som din påstand - og det var pointen.
> Din påstand var blot en påstand, og det omvendte kan ligesågodt
> være tilfældet.

Nej det kan ej, det er dokumenterbart at Irland har en langt bedre
økonomi end Sverige og langt lavere arbejdsløshed. Sverige er i krise,
Irland i vækst. That's life!

> Nåmen så må vi hellere fordoble værdien af kronen. Det kan jo
> ikke overdrives, vel? Helt ærligt ...

Kære Herr Svendsen;
Sålænge kronen er koblet på Euroen, så vil den danske valuta hverken
blive devaluret eller revalueret ift vores største samhandelspartnere.

> [...]
> og Østeuropa er ikke nødvendigvis godt for Danmark. Det ville
> være dumt at underlægge os deres behov for finanspolitik.

En anden klassisk læresætning er "strength in number", altså hvis man er
flere sammen, så står man stærkere. Den danske krone kan pustes omkuld
hvis der kommer spekulationspres imod den. Ikke Euroen, det er den alt
for stor og stærk til.

> I videst mulige omfang i Danmark.

Jamen med mindre du ønsker at ECB skal bestemme vores økonomiske politik
uden vi kan øve indflydelse på den, så skal vi med i Euroen.

> [...]
> Så skal jeg sige dig, hvad der skal til for, at jeg siger: "Det
> var sq' ærgerligt, vi ikke kom med i den Øvro" - og så

Jeg siger ingen af delene. Jeg siger bare: Hvis Danmark skal have
indflydelse på egen økonomi, så skal vi sidde med ved bordet hvor de for
Danmark vigtiske økonomiske beslutninger træffes: Nemlig i ECB.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Konrad

Dato : 04-05-06 15:58

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
>
> Jeg ku' godt lide at vide, hvem der skulle erstatte Eurozonen?
> Gedeknepperlandene i Mellemøsten? I think NOT!

De to største handelsoverskud vi har er ift til USA og England - ikke
eurolande som Tyskland eller Sverige.

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-05-06 00:09

Jesper skrev:

> [...]
> også. Derfor vil vi blive trukket med ned, uanset om vi er med i Euroen,
> har koblet vores valuta på Euroen eller står helt udenfor.

Nej, hvis Øvroen forliser, så er grunden til forliset det
interessante i denne sammenhæng. Øvroen kan godt forlise og DKr
overleve - der skal jo bruges valuta at holde værdier i. DKr
kunne blive styrket, hvis den bruges som flugtvaluta. Men der er
ingen grund til at stille det så bastant op. Øvroen kan sagtens
gå i ged uden at forlise.

Centralbanken i Frankfurt har i forvejen de største problemer med
at få medlemslandene til at udvise den fornødne ansvarlighed, og
da valutaens samlede værdi er en afspejling af de værdier (med
nogen forsinkelse men alligevel), der bakker den op, så vil
Øvroen få problemer, hvis budgetuansvarligheden fortsættes. Den
danske krone vil da være en mere stabil og sikker valuta, hvis vi
altså selv holder god budgetdisciplin.

At vi og mange andre selvfølgelig kan mærke, når Tysklands
økonomi har det skidt ændres der ikke et komma ved, hvis vi
afskaffede vores egen valuta og underlagde os selv fremdeles at
afregne i Euro.

> F.eks. til at øve indflydelse på vores egen økonomi. Hvis ECB hæver
> renten, så kan Danmark i kraft af at vi står udenfor Euroen vælge om vi
> vil vente et halvt minut eller et helt minut før vi følger efter.

Niks. Så simpelt er billedet slet ikke. Heller ikke i praksis:

"Udvalget har bedt ministeren kommentere det forhold, at renten
på danske 10- og 20-årige obligationer nu er lavere i Danmark end
i euroområdet, selvom det inden folkeafstemningen om euroen den
28. september 2000 fra flere sider blev hævdet, at et nej til
euroen ville betyde en højere dansk rente."
http://www.eu-oplysningen.dk/om/presse/presse057/

Hvad siger du så?

> Nej det kan ej, det er dokumenterbart at Irland har en langt bedre
> økonomi end Sverige og langt lavere arbejdsløshed. Sverige er i krise,
> Irland i vækst. That's life!

Det var vist ikke lige det, det handlede om.

> Kære Herr Svendsen;
> Sålænge kronen er koblet på Euroen, så vil den danske valuta hverken
> blive devaluret eller revalueret ift vores største samhandelspartnere.

To ting:

1.Eurolandene er slet ikke så dominerende for dansk samhandel,
som du gør dem til. Kun Tyskland ligger i top 4 (no1) blandt
Danmarks eksportmarkeder, så kommer Sverige, Storbritanien og
Staterne i Amerika. Derefter kommer Holland og så følger Norge.
Vor samhandelspartner med den største vækst er Kina:

Ifølge Statistisk Årbog 2005 http://tinyurl.com/83945

2. Der er ikke automatik mellem Øvro-zonens økonomi og Danmarks
økonomi. Adskillige andre forhold spiller ind. Både indenlandske
og internationale. Derfor vil en fastkobling af DKr til Øvroen
tvinge til regulering i pengemængden fremfor i renten, når
spændet mellem de to okønomiske zoner foreskriver tilpasning. Det
vil så igen gøre kronen til en valuta, der aldrig er mere stabil
end Øvroen, hvad kronen ellers godt kunne være - jævnfør f.eks.
det, at Danmark kan have en lavere rente end Øvrozonen.

> En anden klassisk læresætning er "strength in number",

Eller ene men stærk. Det siger ligesom ingenting. Indien er en
hel masse; men det hjælper bare ikke en snus. Schweizerne og
danskerne er ikke ret mange; men det skader ikke. Det er ikke
antallet af næser, der tæller i det her regnestykke.

> altså hvis man er
> flere sammen, så står man stærkere. Den danske krone kan pustes omkuld
> hvis der kommer spekulationspres imod den. Ikke Euroen, det er den alt
> for stor og stærk til.

Det der holder ikke en meter. Schweizerfrancen har holdt sig
stærk og stabil i æoner, og det er trods alt ikke en ret meget
større økonomi end den danske. Det er en myte, at spekulanter
bare kan vælte mindre valutaer omkuld. Det kan de ikke.
Nationalbanken kan f.eks. spekulere modsat og vil vinde
spekulationen, hvis den underliggende styrke i dansk økonomi
berettiger det, Nationalbanken holder på er den korrekte værdi af
DKr.

> Jamen med mindre du ønsker at ECB skal bestemme vores økonomiske politik
> uden vi kan øve indflydelse på den, så skal vi med i Euroen.

Den der omgang har vi taget. Hvordan forestiller du dig, at vi
kan øve indflydelse på f.eks. ECBs rente og øvrige pengepolitik
ved at sende den danske centralbankdirektør til Frankfurt?

ECBs styrelsesråds opgave er at fastholde prisstabilitet - ikke
at tjene særskilte medlemsinteresser. Vores nationalbankdirektør
må ikke engang modtage instrukser fra sin egen regering:
http://www.ecb.int/ecb/orga/independence/html/index.da.html

> Jeg siger ingen af delene.

Er der slet _intet_ , der ville kunne få dig til at sige det?

> Jeg siger bare: Hvis Danmark skal have
> indflydelse på egen økonomi, så skal vi sidde med ved bordet hvor de for
> Danmark vigtiske økonomiske beslutninger træffes: Nemlig i ECB.

Jaja - det giver os bare ikke en døjt indflydelse at sidde med
ved det bord. Men det betyder måske mindre?

Fra : Jesper

Dato : 05-05-06 14:44

> [...]

> økonomi har det skidt ændres der ikke et komma ved, hvis vi
> afskaffede vores egen valuta og underlagde os selv fremdeles at

Hvis Euroen forliser, så vil det være forårsaget af meget alvorlige
økonomiske problemer i eurozonen og dens sphere, dvs. EU. 70% af
Danmarks eksport går til EU, derfor vil den danske krone ikke kunne
bruges som tilflugtvaluta, det er da logik for perlehøns på snor.

> [...]
> 28. september 2000 fra flere sider blev hævdet, at et nej til
> euroen ville betyde en højere dansk rente."

Jeg siger at vi kan holde et rentespænd, men hvis det bliver for stort,
så tvinges vi til at følge trop og det bliver det ganske automatisk,
hvis renten hæves i Eurozonen.

> Det var vist ikke lige det, det handlede om.

Hvad taler du om?

> [...]
> Staterne i Amerika. Derefter kommer Holland og så følger Norge.
> Vor samhandelspartner med den største vækst er Kina:

Eftersom stort set alle EU lande er afhængig af den økonomiske politik
der føres i Eurozonen og 70% af al vores eksport går til EU, så vil den
økonomiske politik i Eurozonen direkte påvirke dansk økonomi.

> [...]
> end Øvroen, hvad kronen ellers godt kunne være - jævnfør f.eks.
> det, at Danmark kan have en lavere rente end Øvrozonen.

Vi kan ikke holde noget særligt stort rentespænd til Eurozonen, derfor
tvinges Danmark til at regulere pengemængden frem for renten nøjagtig
som i Eurozonen.

> [...]
> danskerne er ikke ret mange; men det skader ikke. Det er ikke
> antallet af næser, der tæller i det her regnestykke.

Schweiz er ikke med i EU, de har i stedetfor i årevis lukereret på et
hemmeligt banksystem hvorigennem pengevask foregår.

> [...]
> spekulationen, hvis den underliggende styrke i dansk økonomi
> berettiger det, Nationalbanken holder på er den korrekte værdi af

Schweizisk økonomi er baseret på pengevask og transfer pricing, det er
Danmarks ikke.

> [...]
> at tjene særskilte medlemsinteresser. Vores nationalbankdirektør
> må ikke engang modtage instrukser fra sin egen regering:

Meget enkelt: Selv en ECB administrator skal jo udpeges politisk og
slevom han ikke i konkrete sager må tage imod ordre fra politisk hold,
så vil denne administrator være udvalgt på baggrund af sine
pengepolitiske holdninger.

> Er der slet _intet_ , der ville kunne få dig til at sige det?

Er månen lavet af grøn ost?

> Jaja - det giver os bare ikke en døjt indflydelse at sidde med
> ved det bord. Men det betyder måske mindre?

Det giver os mindre end en døjts indflydelse ikke at sidde med ved
bordet hvor beslutningerne træffes.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-05-06 16:48

Jesper skrev:

> [...]
> Danmarks eksport går til EU, derfor vil den danske krone ikke kunne
> bruges som tilflugtvaluta, det er da logik for perlehøns på snor.

Det er da ærgerligt, som du laver om på tingene. EU er ikke det
samme som Øvro-zonen. Du tegner et forkert billede, og du
fokuserer alt for ensidigt på den rene rentefaktor. Og
selvfølgelig vil den danske valuta kunne bruges som flugtvaluta i
lige så høj grad som f.eks. schweizerfrancen har kunnet bruges
til det samme i æoner. Du bygger simpelthen dine formodninger på
ren spekulation og inddrager nul imperi.

> Jeg siger at vi kan holde et rentespænd,

Og altså sagtens kan vente langt mere end et halvt eller helt
minut før vi følger trop?

> men hvis det bliver for stort,
> så tvinges vi til at følge trop

Det gælder da overfor _alle_ konvertible valutaer.

> og det bliver det ganske automatisk,
> hvis renten hæves i Eurozonen.

Dét er jo ligesom modbevist med ovenstående. Der er ikke den
automatik, du forestiller dig. Ellers ville rentespændet jo
heller ikke kunne bølge op og ned.

> Hvad taler du om?

Du startede med "Fordi Danmark har en eksemplarisk økonomi, så
> [...]

> der føres i Eurozonen og 70% af al vores eksport går til EU, så vil den
> økonomiske politik i Eurozonen direkte påvirke dansk økonomi.

De er ikke afhængige af det. De er påvirkelige af det, og det er
en masse andre lande udenfor EU også. Ligeledes er Øvrozonen
yderst påvirkelig af, hvad der sker i andre lande. Hele verden
hænger sammen i det spil. Øvrozonen er absolut ingen
patentløsning på det problem. Øvroen er et politisk projekt til
at nå Europas forenede Stater, og den konstruktion er på ingen
måde garant for højere velfærd. Tværtimod. Som De Gaulle sagde:
"Man kan ikke lave omelet med hårdkogte æg".

> Vi kan ikke holde noget særligt stort rentespænd til Eurozonen, derfor
> tvinges Danmark til at regulere pengemængden frem for renten nøjagtig
> som i Eurozonen.

Det at holde rentespænd i sig selv er uden betydning - eller
rettere, det ville være skørt. Rentespændet er udtryk for de
respektive økonomiske situatioiner i Øvrozonen og Danmark, og
Danmark vil til hver en tid være bedst tjent med en rente, der
afspejler Danmarks lokale økonomske situation og ikke mamutten
Øvrozonens, som kun sjældent vil være i sync. med den danske.

> Schweiz er ikke med i EU, de har i stedetfor i årevis lukereret på et
> hemmeligt banksystem hvorigennem pengevask foregår.

Fordomsfuldt og _helt_ forkert. Schweiz økonomi er i væsentlig
højere grad båret af industri end dansk økonomi er.

> [...]

Fordomsfuldt og _helt_ forkert. Schweiz økonomi er i væsentlig
højere grad båret af industri end dansk økonomi er.

Du har ikke et eneste tal til at underbygge din fordom med. Af
den simple grund, at din fordom er fuldkommen forkert.

> [...]
> slevom han ikke i konkrete sager må tage imod ordre fra politisk hold,
> så vil denne administrator være udvalgt på baggrund af sine

Og skal virke for det mål, der er sat for Øvroen - prisstabilitet
i Øvrozonen. Og prisstabilitet er jo en meget god ting; men ikke
altid og prisstabilitet delt ud på hele Øvrozonen betyder mere
stabilitet nogen steder og mindre ander steder. Nej, det er
bedst, vi har vores egen valuta, når vi jo nu engang har større
budgetdisciplin i Danmark.

> Er månen lavet af grøn ost?

Så er det jo ikke rationelt fra din side. Det er religion for
dig.

> Det giver os mindre end en døjts indflydelse ikke at sidde med ved
> bordet hvor beslutningerne træffes.

Nej, alene af rentespændets bølgen op og ned ses det, at vi har
indflydelse på situationen. Det er dybt mærkeligt, at du absolut
vil bilde dig selv ind, at vi _ingen_ indflydelse har på vores
egen valuta og pengepolitik, når vi har vores egen valuta. Du
fremsiger det som et mantra og bygger ikke op med andet end
samhandelsmængden, der jo på ingen måde er den eneste faktor i
det regnestykke.

Fra : Joakim

Dato : 03-05-06 09:19

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/02/184348.htm?rss=true
>
> Det var da også ærgerligt, vi ikke sagde ja til den Øvro. Hvordan
> skal vi dog klare os?

Jaja, du fatter som sædvanlig nul og en bejmand. Emnet har været taget op
til diskussion adskillige gange herinde. Må jeg anbefale dig at google Euro,
Danmark, Christian Larsen. Du kunne (i teorien), lære en ting eller to, hvis
du gav dig selv lov.

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 13:14

Joakim skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jaja, du fatter som sædvanlig nul og en bejmand.

Det er dybt. Du skriver helt CRL'sk. Din nye helt?

> Emnet har været taget op
> til diskussion adskillige gange herinde. Må jeg anbefale dig at google Euro,
> Danmark, Christian Larsen.

Du kan umuligt mene den anbefaling alvorligt til andet end
underholdning?

> Du kunne (i teorien), lære en ting eller to, hvis
> du gav dig selv lov.

Og det skulle altså hjælpe på forståelsen af Øvroen's
lyksaligheder, hvis man lærer at udnævne sig selv til geni og
alle dem, der ikke kan se det, til dumme halvhjerner?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-05-06 14:14

> [...]
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/02/184348.htm?rss=true
>
> Det var da også ærgerligt, vi ikke sagde ja til den Øvro. Hvordan

Du er jo desværre uden for pædagogisk rækkevidde, og kan derfor ikke forstå
en simpel pointe som, at dette overskud sikkert ville have været endnu
større, hvis Danmark havde været med i eurosamarbejdet.

Fra : HrSvendsen

Dato : 04-05-06 15:02

Christian R. Larsen skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du er jo desværre uden for pædagogisk rækkevidde,

Skrev det halvskaldede blanketskubbende og feminint krukkede
selvudnævnte geni CRL.

> og kan derfor ikke forstå
> en simpel pointe som, at dette overskud sikkert ville have været endnu
> større, hvis Danmark havde været med i eurosamarbejdet.

Jeg er sikker på, du ikke kan forstå, din påstand ikke er en
pointe; men bare en påstand.

Det kan ikke undre, at du også er øvropat.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-05-06 15:40

> [...]

> Jeg er sikker på, du ikke kan forstå, din påstand ikke er en
> pointe; men bare en påstand.
>
> Det kan ikke undre, at du også er øvropat.

LOL! SÅ fik Krille det glatte lag!

Sådan, Hr Svendsen :)

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Egon Stich

Dato : 05-05-06 17:14

> [...]
> en simpel pointe som, at dette overskud sikkert ville have været endnu
> større, hvis Danmark havde været med i eurosamarbejdet.

Ak - ak--
Den sædvanlige sang fra liberale højrefløjsere--
Vejen til EU har, og er, brolagt med løgne og bedrag.
Og så den her: Jamen hvis nu---

Egon

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 05-05-06 15:25

Jesper skrev:
> [...]
> også. Derfor vil vi blive trukket med ned, uanset om vi er med i Euroen,
> har koblet vores valuta på Euroen eller står helt udenfor.

Uden tvivl, men problemerne vil nok være lidt større hvis vi var i
Euroen eller uden for.

> F.eks. til at øve indflydelse på vores egen økonomi. Hvis ECB hæver
> renten, så kan Danmark i kraft af at vi står udenfor Euroen vælge om vi
> vil vente et halvt minut eller et helt minut før vi følger efter.

Sådan er det for tiden. Hvis/når Euroen bryder sammen vil situationen
være anderledes. Historisk set er valutaunioner ikke langtidsholdbare,
de eneste successer jeg kan komme i tanke om er USA og
Belgien/Luxemborg.

> Nej det kan ej, det er dokumenterbart at Irland har en langt bedre
> økonomi end Sverige og langt lavere arbejdsløshed. Sverige er i krise,
> Irland i vækst. That's life!

Se, jeg tolker det (+ Italien og Danmark) sådan at regeringernes
politik og lovgivning er meget væsentligere end hvorvidt landet er med
i Euroen.

Der er jo heller ikke noget i vejen for at f.eks. den Irske og den
Italienske regering skal betale forskellig rente af deres lån, selv om
begge låner i Euro.

Jeg tror at rapporten der kom lige før Euroafstemningen var helt
korrekt, fordelene er små og usikre, og de væsentligste argumenter
økonomiske.

mvh

Martin