COIN: Mellemskatten kan afskafffes i morge~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-05-06 18:34

Et arbejdspapir fra Copenhagen Institute viser, at mellemskatten kan
afskaffes allerede i morgen. Finansieringen til at afvikle mellemskatten
findes på grund af den svigtende opbakning til efterlønnen blandt yngre
lønmodtagere.

Det lavere fremtidige behov for skatteinddrivelse kan allerede nu bruges
til at afskaffe mellemskatten, og dermed medvirke til at skabe et øget
incitament til produktivitet i det danske samfund.

Arbejdspapiret viser, at de færre tilmeldte til efterlønsordningen giver
et økonomisk råderum på mindst 1,8 mia. kroner, og at besparelsen
eventuelt kan være så høj som 4 mia.

Som en følge af de dynamiske effekter, der vil være en konsekvens af en
afskaffelse af mellemskatten, vurderes det, at nye skatteindtægter fra
øget produktivitet, vil betyde at den manglende opbakning til
efterlønnen i sig selv vil være tilstrækkelig til at finansiere
afviklingen af mellemskatten.

Sådanne dynamiske effekter ved lavere beskatning handler ifølge
arbejdspapiret om at:
§ Det bedre kan betale sig at yde en ekstra indsats på
arbejdet.
§ Det bedre kan betale sig at blive længere på
arbejdsmarkedet.
§ Det betaler sig at blive hurtigere færdig med studiet
og få et job.
§ Det bedre kan betale sig at tage en lang uddannelse
eller at
videreuddanne sig på jobbet; samt at
§ Det i mindre grad vil kunne betale sig at flytte til
udlandet.

Læs arbejdspapiret her.

http://www.coin.dk/files/analyser/Copenhagen%20Institute%20-%20mellemska
t.pdf

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Kim2000

Dato : 01-05-06 21:29

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afskaffes allerede i morgen. Finansieringen til at afvikle mellemskatten
> findes på grund af den svigtende opbakning til efterlønnen blandt yngre

Hvem finanserer egentlig alle disse mere eller mindre mærkelige instituter.
Hvis det er staten, så er det underligt at bruge mange penge på deres
forskning/ideer, når de nu alligevel aldrig lytter til dem.

> [...]
>
> Arbejdspapiret viser, at de færre tilmeldte til efterlønsordningen giver
> et økonomisk råderum på mindst 1,8 mia. kroner, og at besparelsen

Det må i hvert fald være logisk at når du og jeg ikke har mulighed for at gå
på efterløn som 60-årig og når folkepensionensalder formentlig bliver hævet
til 67-69 år, så må det være en naturlig konsekvens at vi ikke skal betale
det samme i skat som dem der i dag er 60 år, vi får jo ikke samme ydelse
overhovedet.

> [...]
> arbejdspapiret om at:
> § Det bedre kan betale sig at yde en ekstra indsats på

Den køber jeg, motivationen til at tage 10 timer ekstra er naturligvis
begrænset hvis man skal aflevere 2/3 i skat. For lavtlønnende er det dog
ikke noget de behøver spekulere på.

> § Det bedre kan betale sig at blive længere på
> arbejdsmarkedet.

Tja, med den nuværende ordning kan det sagtens betale sig at blive på
arbejdsmarkedet, min snart førtidspensioneret kollega fortalte at hvis han
var gået på pension som 60-årig havde han haft en flot pension på 180.000
kroner, nu 3 år efter får han en særdeles flot pension på 224.000 kroner. De
sidste tre år betaler staten et ret stort beløb ekstra ind på
pensionsordningen. (Lige nu lægger vi godt 3300 kroner hver måned til
pension ifølge pensionspapirene)

> § Det betaler sig at blive hurtigere færdig med studiet
> og få et job.

Den tror jeg ikke ret mange tænker på, men jeg kan da tage fejl.

> § Det bedre kan betale sig at tage en lang uddannelse
> eller at
> videreuddanne sig på jobbet; samt at

Det er helt sikkert et problem i dag, gevinsten ved at tage en lang
uddannelse er ikke høj nok økonomisk, jeg ved så ikke hvor mange der tager
en lang uddannelse pga lønnen?

> § Det i mindre grad vil kunne betale sig at flytte til
> udlandet.

Den holder ikke, snart sagt ethvert land opkræver mindre i skat (og har mere
brugerbetaling).

mvh
Kim

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 12:42

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Sådanne dynamiske effekter ved lavere beskatning handler ifølge
> arbejdspapiret om at:
> § Det bedre kan betale sig at yde en ekstra indsats på
> arbejdet.

Danskerne er i forvejen det folk på jorden med den højeste
erhversfrekvens. Akademikere i det private arbejder over som gale
- uden ekstrabetaling for indsatsen.

Hvorfor blive endnu mere verdensmester i arbejdsliderlighed?

Lad os finde nogen andre skatter/afgifter at afskaffe. F. eks.
nogen, så folk får mere tid og råd til at nyde livet sammen med
deres familier.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 02-05-06 12:56

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Lad os finde nogen andre skatter/afgifter at afskaffe. F. eks.
> nogen, så folk får mere tid og råd til at nyde livet sammen med
> deres familier.

Er du sikker på, at mange danskere ikke arbejder så meget for at undgå at
være sammen med deres familier?

Børge

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 13:37

Boerge Rahbech Jensen skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at mange danskere ikke arbejder så meget for at undgå at
> være sammen med deres familier?

I så fald behøver vi ikke fjerne mellemskatten for at holde dem
til trædemøllen. Vi truer dem bare med famililivet.

Fra : GB

Dato : 02-05-06 15:03

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote in

> I så fald behøver vi ikke fjerne mellemskatten for at holde dem
> til trædemøllen. Vi truer dem bare med famililivet.

"Arbejd, eller osse sender vi dig hjem til svigermor!!!"

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 15:02

> [...]

> Lad os finde nogen andre skatter/afgifter at afskaffe. F. eks.
> nogen, så folk får mere tid og råd til at nyde livet sammen med

Danskerne arbejder betydeligt færre timer om ugen og holder meget mere
ferie end f.eks. amerikanerne. Og så elsker jo danskerne deres
velfærdsgoder som få, de skal jo betales. Der er forskel på at køre i
Fiat Uno og i Mercedes 500, hvis man vil køre i sidstnævnte, så skal der
væsentligt flere klejner i lønningsposen.
Ligesom hvis man vil have dansk velfærd contra amerikansk velfærd.

Så derfor har amerikanerne et BNP PPP pr indbygger på $44.000 og
danskerne på $35.000.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 15:24

Jesper skrev:

> Danskerne arbejder betydeligt færre timer om ugen

Også når man fordeler ud over hele befolkningen (altså inklusiv
f.eks. kvinder), eller gælder det kun indenfor de enkelte
erhvervsstillinger?

> og holder meget mere
> ferie end f.eks. amerikanerne.

Og gudskelov for det. Med den erhvervsfrekvens, der er i Danmark,
så er det nødvendigt med masser af ferie, hvis familierne
nogensinde skal have en chance for noget der minder bare en smule
om familieliv.

Okay, præsternes krav om at holde fri om søndagen virker nok som
noget af en overdrivelse; men bortset fra det ...

Hvad betyder det der PPP?

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 16:29

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Også når man fordeler ud over hele befolkningen (altså inklusiv
> f.eks. kvinder), eller gælder det kun indenfor de enkelte
> erhvervsstillinger?

Alt incl.

> Hvad betyder det der PPP?

Purchase Power Parity = Sammenlignelig købekraft
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kim2000

Dato : 02-05-06 16:51

> Alt incl.

> Purchase Power Parity = Sammenlignelig købekraft

Vi skal da forresten lige huske på at amerikanere køber deres sundsydelser
og uddannelse ud af dette beløb.

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 19:40

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Vi skal da forresten lige huske på at amerikanere køber deres sundsydelser
> og uddannelse ud af dette beløb.

Det er købekraft før skat, der skelnes ikke mellem om pengene bruges via
fællesskabet eller privat.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 17:43

Jesper skrev:

> Alt incl.

Det har jeg svært ved at tro. Men skulle det være rigtigt, så
siger jeg bare ... stakkels amerikanere.

> Purchase Power Parity = Sammenlignelig købekraft

Gad vide hvordan det regnes ud. Nåmen, hvordan ser det ud, når
man sammenligner ud fra de kolde kontanter - og intet andet?

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 19:40

> [...]

> Gad vide hvordan det regnes ud. Nåmen, hvordan ser det ud, når
> man sammenligner ud fra de kolde kontanter - og intet andet?

Helt enkelt: Hvad koster det at købe en pose varer i de pågældene lande
og hvor mange af disse poser kan man købe med sin lokale indtægt.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-05-06 19:58

> Helt enkelt: Hvad koster det at købe en pose varer i de pågældene lande
> og hvor mange af disse poser kan man købe med sin lokale indtægt.

Mit favoriteksempel er en vare jeg forbruger en del af: Dr. Pepper
(sodavand).

I USA koster en 2-litersflaske af dette ca 1$ (5-6 kr.)

Her i DK koster en 1/2 litersflaske 15 kr på en benzinstation.

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 20:13

Jesper skrev:

> Helt enkelt: Hvad koster det at købe en pose varer i de pågældene lande
> og hvor mange af disse poser kan man købe med sin lokale indtægt.

Kommer nok an på hvilke varer. Men hvordan ser regnestykket ud i
kolde kontanter - og intet andet?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 03-05-06 04:38

On Tue, 2 May 2006 21:13:01 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Men hvordan ser regnestykket ud i
>kolde kontanter - og intet andet?

Det er et ubrugeligt regnestykke, der desuden afhænger af den aktuelle
vekselkurs.

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 13:38

T.Liljeberg skrev:

> Det er et ubrugeligt regnestykke,

Det skal jeg nok selv vurdere. Man giver ikke ret længe en lavere
pris for kobber i Amerika end i Danmark, før sælgerne allesammen
er smuttet til København.

> der desuden afhænger af den aktuelle
> vekselkurs.

Jep, og hvordan ser det så ud - aktuelt?

Fra : T.Liljeberg

Dato : 03-05-06 15:32

On Wed, 3 May 2006 14:38:02 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Det skal jeg nok selv vurdere. Man giver ikke ret længe en lavere
>pris for kobber i Amerika end i Danmark, før sælgerne allesammen
>er smuttet til København.

Men mælk og grøntsager og benzin og tandlæger koster ikke det samme.
For at illustrere ubrugeligheden af en direkte sammenligning, så er
jeg blevet 15% fattigere eller du er blevet 15% rigere i de sidste
12måneder - bare baseret på valutakurser, hvis vi antager at vi
hverken er gået op eller ned i løn i lokal valuta.

>Jep, og hvordan ser det så ud - aktuelt?

Det kan du vil selv nemt finde. Hvad er Danmarks BNP i kroner, og hvad
er USAs i $?

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 15:51

T.Liljeberg skrev:

> Men mælk og grøntsager og benzin og tandlæger koster ikke det samme.

Kommer an på kvalitet og sted. Tomater koster nu engang ikke det
samme i det varme syd som i det kolde nord. Friske tomater i
Alaska koster sikkert kassen.

> [...]
> 12måneder - bare baseret på valutakurser, hvis vi antager at vi
> hverken er gået op eller ned i løn i lokal valuta.

Det er stadig ikke ubrugeligt. Olieprisen følger f.eks.
valutaudviklingen. Igen - det skal jeg nok selv vurdere.

> Det kan du vil selv nemt finde. Hvad er Danmarks BNP i kroner, og hvad
> er USAs i $?

Er BNP-tallene for Danmark og Staterne udregnet på samme måde?
Tælles lånt kapital med i tallet?

Det tal der interesserer mig mest er - den almindelige
gennemsnitlige indkomst før skat - i kolde kontanter.

Jeg har en lumsk anelse om, at danskere almindeligvis er bedre
lønnet end amerikanere.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-05-06 04:03

On Wed, 3 May 2006 16:51:10 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Kommer an på kvalitet og sted. Tomater koster nu engang ikke det
>samme i det varme syd som i det kolde nord. Friske tomater i
>Alaska koster sikkert kassen.

Men der er også forskel på pris på den samme tomat. MIne 10kr rækker
måske længere i USA end de gør i Danmark.

>Det er stadig ikke ubrugeligt. Olieprisen følger f.eks.
>valutaudviklingen. Igen - det skal jeg nok selv vurdere.

Ja, olie og guld. Men ikke kartofler og mælk og snustobak.

>Er BNP-tallene for Danmark og Staterne udregnet på samme måde?

Mon ikke det kommer ret tæt på?

>Det tal der interesserer mig mest er - den almindelige
>gennemsnitlige indkomst før skat - i kolde kontanter.

Uden hensyn til købekraft?
Rent bortset fra, at gennemsnitlig indkomst før skat ikke er direkte
kan afledes af BNP.

>Jeg har en lumsk anelse om, at danskere almindeligvis er bedre
>lønnet end amerikanere.

Jeg har en lumsk anelse om, at middelklassen i USA en højere
levestandard og købekraft end middelklassen i Danmark, men de nederste
25% i USA har det værre end deres modpart i USA.

Fra : HrSvendsen

Dato : 04-05-06 10:27

T.Liljeberg skrev:

> Men der er også forskel på pris på den samme tomat. MIne 10kr rækker
> måske længere i USA end de gør i Danmark.

Kommer an på hvor i Staterne og til hvilke varer. Jeg ved ikke
rigtig hvordan rugbrødssituationen er i Staterne; men jeg
forestiller mig, at godt rugbrød uden stråforkorter og GMO er
lettere tilgængeligt og billigere i Danmark.

> Ja, olie og guld. Men ikke kartofler og mælk og snustobak.

Prisen på nye kartofler fra udlandet følger også kursudviklingen.
Det samme gør snustobak fra Sverige. Importøren skal ikke holde
prisen på det samme i DKr ret længe i en situation, hvor Skr
skvatter, så får han blodig konkurrence.

> Mon ikke det kommer ret tæt på?

Aner det ikke.

> Uden hensyn til købekraft?

Ja. Købekraften er vanskelig at vurdere. Der skal tages hensyns
til breddegrad, tilgængelighed og kvalitet. Det er parametre, jeg
er sikker på, at dette PPP ikke tager med.

> Rent bortset fra, at gennemsnitlig indkomst før skat ikke er direkte
> kan afledes af BNP.

Det kan det ikke nej. Vi skal have fat på nogen andre
statistikker; men ser vi f.eks. på mindstelønninger, så er der
himmelvid forskel på Staterne og Danmark - i dansk favør. Det
retter sig givetvis, når vi går opad i lønskalaen; men hvor langt
vi skal op, før det sker, ved jeg ikke. En gennemsnitlig dansk
skraldemand f.eks. tjener garanteret meget mere end en
tilsvarende amerikansk - og det med en meget mindre
arbejdsindsats. Pointen er, at BNP PPP ikke rigtig siger noget om
situationen for den almindelige borger. Faktisk kan tallet meget
let være totalt misvisende, hvis man forsøger at bruge det til at
vurdere hvilket lands borgere, der er mest velhavende.

> Jeg har en lumsk anelse om, at middelklassen i USA en højere
> levestandard og købekraft end middelklassen i Danmark, men de nederste
> 25% i USA har det værre end deres modpart i USA.

Middelklassen i Staterne må være f.eks. "Clinical Laboratory
Technician's" - det er det i hvert fald i Danmark, og jeg kan med
en hurtig googling se, at også her tjener danskerne mest (som i -
"meget mere") - på månedsbasis vel at mærke - og vi ved, at
danskerne arbejder væsentligt færre timer.

Jeg har grund til at tro, at det er en myte, at amerikanerne har
særligt gode lønninger i forhold til danskerne. Alt hvad jeg har
hørt fra amerikafarere er, at lønningerne er lavere og
arbejdstiden meget længere - og som regel er transporttiden til
arbejde mere end dobbelt så stor i Staterne - det bør vel også
tælles med da der må ligge noget til grund for, at amerikanerne
gennemsnitligt vælger at leve så langt væk fra deres
arbejdspladser - den grund kunne også være værd at se på, når vi
skal udregne den respektive velfærd.

Hvor er det fedest at leve - det må være det afgørende. Hvad der
er fedest kan man selvfølgelig skændes om, derfor er det i første
omgang også de rå tal, jeg vil have på bordet. Så kan man tage
den derfra.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-05-06 15:37

On Thu, 4 May 2006 11:27:09 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
>forestiller mig, at godt rugbrød uden stråforkorter og GMO er
>lettere tilgængeligt og billigere i Danmark.

Det er jo netop min pointe. Det er mere relevant at se på, hvad du kan
købe for pengene, er det er at se de rå dollars eller kronebeløb.

>Prisen på nye kartofler fra udlandet følger også kursudviklingen.

Med forsinkelse og justeret osv. Kartoffelprisen i min lokale Ralph's
svinger ihvertfald ikke op og ned dagligt eller ugentligt i takt med
dollarkursen.

>Det samme gør snustobak fra Sverige. Importøren skal ikke holde
>prisen på det samme i DKr ret længe i en situation, hvor Skr
>skvatter, så får han blodig konkurrence.

Det er langt mere kompliceret end som så. Med stadig, de bevægelser du
taler om bliver der netop justeret for i PPP, hvor man ser på
købekraft og ikke på hvilke tal, der står på løn- og pengesedler.

>Aner det ikke.

>Ja. Købekraften er vanskelig at vurdere. Der skal tages hensyns
>til breddegrad, tilgængelighed og kvalitet. Det er parametre, jeg
>er sikker på, at dette PPP ikke tager med.

Når man ser på GDP (PPP), så er både GDP og PPP justeringen
naturligvis udtryk for vægtede gennemsnit. Ikke noget problem i det.
Hvis man ser på løn før skat, som du foreslår, er der da også
tilsbvarende geografiske variationer- lønniveauet er højere i San
Jose, CA end i Huntsville, AL.

>Det kan det ikke nej. Vi skal have fat på nogen andre
>statistikker; men ser vi f.eks. på mindstelønninger, så er der
>himmelvid forskel på Staterne og Danmark - i dansk favør.

Som sagt, jeg tror gerne, at de nederste i indkomst og formuefordeling
har det bedre i Danmark end i USA.
Hvorfor ser du forresten på løn før skat? Jeg kan da ikke købe
kartofler og snustobak for depenge, jeg skal betale i skat?

> [...]
>tilsvarende amerikansk - og det med en meget mindre
>arbejdsindsats. Pointen er, at BNP PPP ikke rigtig siger noget om

Det siger noget om landets evne til at skabe værdier, og det siger
noget om GENNEMSNITTET. Som alle gennemsnitsbetragtninger indeholder
det ikke noget information om fordeling.

>Faktisk kan tallet meget
>let være totalt misvisende, hvis man forsøger at bruge det til at
>vurdere hvilket lands borgere, der er mest velhavende.

Som det meste statistik er det begrænset hvad man præcis kan
konkludere, men så længe man holder sig disse begræsninger for øje, så
er det en udmærket metrik og et udmærket datapunkt i en debat. Det
siger ihvertfald langt mere end bare rå tal fra lønsedlen før skat.

For at tage et eksempel, så tjener rige mennesker i Manila, langt
mindre end jeg gør, alligevel kan de bo i kæmpe huse, med tjenere,
chauffører, børnepassere, gartnere, osv. Hvis vi ikke inkluderer en
PPP korrektion, så ville vi med din fremgangsmåde konkludere, at disse
philippinere er en flok fattigrøve.

> [...]
>"meget mere") - på månedsbasis vel at mærke - og vi ved, at
>danskerne arbejder væsentligt færre timer.

Meget mere før skat? Eller efter skat? Husk, at de 60% lavestlønnede i
USA i gennemsnit stort set ikke betaler føderal indkomstskat.

>Jeg har grund til at tro, at det er en myte, at amerikanerne har
>særligt gode lønninger i forhold til danskerne.

Levestandard. Jeg har ikke udtalt mig om lønninger.

>Alt hvad jeg har
>hørt fra amerikafarere er, at lønningerne er lavere og
>arbejdstiden meget længere

De fleste jeg kender arbejder længere, end deres tilsvarende modpart i
Danmark gør. Det er korrekt. De fleste jeg kender, mig selv inklusive,
tjener formentlig også mere end de ville i Danmark.

>- og som regel er transporttiden til
>arbejde mere end dobbelt så stor i Staterne

Skal du ikke tage regionale geografiske hensyn her, eller er det kun
når vi taler om kartofler? Hvis jeg brugermig selv som reference, så
har jeg i de over 10år jeg har boet i USA ALTID haft kortere
transporttid til og fra arbejde end stort set alle jeg kender i
Danmark og kortere end jeg selv havde da jeg boede i Danmark.

> [...]
>gennemsnitligt vælger at leve så langt væk fra deres
>arbejdspladser - den grund kunne også være værd at se på, når vi

Hvis det er korrekt, at amerikanerne generalt bruger mere tid på
transport.

>Hvor er det fedest at leve - det må være det afgørende.

Ja, levestandard. Herunder hvad du kan købe for din løn. Ikke hvilke
tal, der tilfældigvis står på lønsedlen og ikke med vilde udsving pga
valutakurser.

>Hvad der
>er fedest kan man selvfølgelig skændes om, derfor er det i første
>omgang også de rå tal, jeg vil have på bordet. Så kan man tage
>den derfra.

Og min pointe er, at de rå tal er mindre relevante levestandard, og
her er justeringen for købekraft væsentlig.

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-05-06 03:22

T.Liljeberg skrev:

> Det er jo netop min pointe. Det er mere relevant at se på, hvad du kan
> købe for pengene, er det er at se de rå dollars eller kronebeløb.

Jeg siger intet om, at det er irrelevant at se på, hvad der kan
købes for pengene. Derimod siger jeg, at PPP ikke er dækkende, da
der er _mange_ forhold PPP ikke tager i betragtning.

> Med forsinkelse og justeret osv. Kartoffelprisen i min lokale Ralph's
> svinger ihvertfald ikke op og ned dagligt eller ugentligt i takt med
> dollarkursen.

Jeg tror heller ikke, Staterne gør så forholdsvis meget i
importerede nye kartofler, som Danmark gør. Men når det er
tilfældet, så betyder valutakursen noget.

> Når man ser på GDP (PPP), så er både GDP og PPP justeringen
> naturligvis udtryk for vægtede gennemsnit. Ikke noget problem i det.

Jo. Vægtningen er et problem, hvis den ikke er fair overfor de
lokale forhold og krav til kvalitet og indhold, og hvis det er et
lille udvalg, der sammenlignes ud fra. Staterne har et langt mere
liberalt syn på GMO og andet, mange danskere betragter som skidt.
Det tager PPP ikke hensyn til. En del af det bliver som at
sammenligne æbler og pærer og så er sammenligningen ikke rimelig.

> Hvis man ser på løn før skat, som du foreslår, er der da også
> tilsbvarende geografiske variationer- lønniveauet er højere i San
> Jose, CA end i Huntsville, AL.

Jep - og mellem København SJ og Vestjylland JY.

> [...]
> Hvorfor ser du forresten på løn før skat? Jeg kan da ikke købe
> kartofler og snustobak for depenge, jeg skal betale i skat?

Du kan heller ikke købe kartofler for de penge, du bruger til
sygeforsikring og uddannelse.

> Det siger noget om landets evne til at skabe værdier, og det siger
> noget om GENNEMSNITTET. Som alle gennemsnitsbetragtninger indeholder
> det ikke noget information om fordeling.

Det siger noget om landets evne til skabe værdier - minus de
lånte af slagsen og selvfølgelig også al anden omsætning, der
heller ikke er udtryk for reel værdiskabelse. Og så er der alle
de værdier, der ikke indgår i BNP-tallet. Den hjemmegående
husmors værdiskabelse noteres ikke; men det gør den udearbejdende
småbørnspædagogassistens værdiskabelse - selvom de i princippet
laver meget af det samme. Passer børn. Den væsentlige forskel på
Staterne og Danmark gør, at BNP-tallene ikke er umiddelbart
sammenlignelige. I hvilken favør, de er usammenlignelige, skal
jeg ikke kunne sige.

> [...]
> er det en udmærket metrik og et udmærket datapunkt i en debat. Det
> siger ihvertfald langt mere end bare rå tal fra lønsedlen før skat.

Det er jeg så uenig i, da usikkerheden netop er så høj. Den rå
løn derimod siger noget utilsløret nøjagtigt om arbejdskraftens
værdifastsættelse. Rådighedsbeløbet efter faste udgifter til
sygeforsikring osv siger noget helt nøjagtigt om evnen til at
købe kobber. Endelig siges der noget helt nøjagtigt og meget
sammenligneligt om opsparingsevnen til pension, hvor både
amerikaneren og danskeren kan ende med at rejse til Costa Del Sol
eller Bahai eller Venedig og dø - til nøjagtigt samme priser -
dog måske med den lille forskel, at danskeren oveni har sin
folkepension og fortsat sygesikring. jeg ved ikke om Staterne har
noget tilsvarende af samme kvalitet; men jeg hørt, det ikke er
helt samme standard som i Danmark.

PPP siger efter min mening ikke ret meget og da slet ikke ret
meget nøjagtigt.

> [...]
> chauffører, børnepassere, gartnere, osv. Hvis vi ikke inkluderer en
> PPP korrektion, så ville vi med din fremgangsmåde konkludere, at disse

Overdriver du ikke lidt? Okay, princippet er vi enige om; men vi
er uenige om, hvorvidt den måde PPP vægter på er rimelig og fair,
når der skal bedømmes mellem f.eks. Danmark og Staterne.

Ifølge denne side er ppp

Purchasing power parity:

The equality of the prices of a bundle of goods (usually the CPI)
in two countries when valued at the prevailing exchange rate.
Called absolute PPP.

CPI er:

A price index for the goods purchased by consumers in an economy,
usually based on only a small sample of what they consume.
Commonly used to measure inflation. Contrasts with the implicit
price deflator.

Altså en ganske usikker og unfair måde at gøre tingene op på.
http://www-personal.umich.edu/~alandear/glossary/p.html#ppp

> Meget mere før skat?

Før skat. Efter skat er lønningerne højere i Staterne på
månedsbasis (idet jeg køber den om noget nær nul skat for en
(begynder?)månedsløn på mellem 2253 og 2860 dollar mod en dansk
begynderløn på 19000-20000 kroner). Efter betydeligt flere timers
arbejde om året vel at mærke. En dansk laborant kan med en
lignende arbejdsindsats tjene det samme eller mere efter skat,
hvis han kan finde en arbejdsgiver, der vil hoste op med en masse
overarbejdsbetaling.

Links til tallene:
http://www.cvtc.edu/Apps/Catalog/employinfo.asp?program=10-513-1
http://www.ug.dk/erhverv.aspx?article_id=jobb-laborant

> Eller efter skat? Husk, at de 60% lavestlønnede i
> USA i gennemsnit stort set ikke betaler føderal indkomstskat.

De betaler dog "property tax", der bestemt ikke er en post, de
bare griner af - har jeg ladet mig fortælle.

Amerikanerne har en lavere skat end danskerne, ja; men skal til
gengæld erholde nogen udgifter, danskerne får dækket af det
offentlige. Systemerne er ganske forskellige og igen er en fair
sammenligning vanskelig og kræver et større detektivarbejde og
megen vejen for og imod.

> Levestandard. Jeg har ikke udtalt mig om lønninger.

Men det har jeg.

Taler vi om levestandard, er jeg slet ikke i tvivl. Danskerne har
en gennemsnitlig væsentlig højere levestandard end amerikanerne
set ud fra de ting, jeg vægter vigtige.

> De fleste jeg kender arbejder længere, end deres tilsvarende modpart i
> Danmark gør. Det er korrekt. De fleste jeg kender, mig selv inklusive,
> tjener formentlig også mere end de ville i Danmark.

Før skat?

> Skal du ikke tage regionale geografiske hensyn her, eller er det kun
> når vi taler om kartofler?

Hvad forhindrer en amerikaner i at bo lige så tæt på sin
arbejdsplads som en dansker gennemsnitligt gør?

> [...]
> Danmark og kortere end jeg selv havde da jeg boede i Danmark.

> Hvis det er korrekt, at amerikanerne generalt bruger mere tid på

Okay, jeg prøver om Google kan opklare den. Øh .. det ser ud til,
at jeg var lidt for fordomsfuld.
http://www.infoplease.com/ipa/A0004983.html

Jeg tror, det bliver nogenlunde det samme - måske mere tid i
Danmark end i Staterne.

Nå, du har nok ret i, at man skal tage hensyn til regionale
geografiske forskelle.

Danmark er jo et ø-samfund og det giver jo en del sejltid *host*.

> Ja, levestandard. Herunder hvad du kan købe for din løn. Ikke hvilke
> tal, der tilfældigvis står på lønsedlen og ikke med vilde udsving pga
> valutakurser.

PPP er bare ikke god nok til at måle efter.

Fra : td

Dato : 05-05-06 09:16

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
news36nhmjx1tk.dlg@hrsvendsen.fqdn.th-h.de...

> [...]
> Danmark end i Staterne.
>
> Nå, du har nok ret i, at man skal tage hensyn til regionale

Og mentale. Jeg kender mange, der sybnes at det at bo i Vejle og arbejde i
Skive er helt uoverkommelig lang transport (110 km), mens mennesker jeg
kender i fx USA, Canada og Australien betragter en tur på 200 km som helt
OK. Vi er nok i Danmark vant til, at afstandende er små.

> Danmark er jo et ø-samfund og det giver jo en del sejltid *host*.

> PPP er bare ikke god nok til at måle efter.

Men hvis vi skal se på, hvor "der er fedest at leve", vil det gøre det helt
umuligt at lave sammenligninger, eftersom det jo er individuelt, hvad vi
synes er "fedt".

td

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-05-06 10:03

td skrev:

> [...]

> kender i fx USA, Canada og Australien betragter en tur på 200 km som helt
> OK. Vi er nok i Danmark vant til, at afstandende er små.

Det var også sådanne beretninger, jeg byggede min formodning på
om, at amerikanerne bruger mere tid til transport til arbejde end
danskerne; men tallene modsiger det.

Efter lidt mere læsning om emnet er jeg kommet frem til, at
amerikanerne nok kører længere målt i kilometer end danskerne -
men til gengæld er Amerka logistisk bedre indrettet, så de ender
med at bruge ca. samme eller mindre tid på transport end
danskerne.

> Men hvis vi skal se på, hvor "der er fedest at leve", vil det gøre det helt
> umuligt at lave sammenligninger, eftersom det jo er individuelt, hvad vi
> synes er "fedt".

Jow. Hvis man f.eks. sammenligner priserne på sodavand fordi
sodavand er af stor vigtighed for en, så er Staterne stedet, man
skal flytte hen til. Medmindre man er forfalden til at blive syg
eller skadet. Hvis man sætter stor pris på fritid/frihed, så er
Danmark landet, man skal blive i. Er store biler sagen, så er det
Amerika. Cykelstier og offentlig transport - Danmark. Respekt for
religion - Amerika. Despekt for religion - Danmark. Osv osv.

Lønninger og købekraft derimod - det skal tages med en ordentlig
skovlfuld salt. Da det jo _er_ individuelt, hvad man sætter mest
pris på. Danskere foretrækker jo et andet slags samfund end
amerikanerne gør og har andre værdier - det er derfor de to
befolkninger har indrettet deres lande så forskelligt.

Fra : td

Dato : 05-05-06 10:46

> Det var også sådanne beretninger, jeg byggede min formodning på
> om, at amerikanerne bruger mere tid til transport til arbejde end
> danskerne; men tallene modsiger det.

Jeg har kun set gennemsnitstal for både Danmark og USA, og de fortæller
desværre ikke så meget om, hvor meget den enkelte er villig til at
investere i transport tid. Mine bekendte bor i Vienna. Virginia og kører til
og fra Richmond hver dag, en afstand på ca. 110 miles, hver vej - varighed
ca. to timer hver vej.

Sikkert.

tdd

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-05-06 11:02

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mine bekendte bor i Vienna. Virginia og kører til og fra Richmond hver
> dag, en afstand på ca. 110 miles, hver vej - varighed ca. to timer hver
> vej.

Så meget tid har jeg såmænd også brugt på transport på et tidspunkt. Det var
nu nok en kortere strækning, nemlig blot Randers - Frederikshavn med tog.
Før da arbejdede jeg i Støvring ved Aalborg, hvor transporttiden kun var
knap 1½ time hver vej.

Børge

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-05-06 04:49

On Fri, 5 May 2006 04:22:25 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Jeg siger intet om, at det er irrelevant at se på, hvad der kan
>købes for pengene. Derimod siger jeg, at PPP ikke er dækkende, da
>der er _mange_ forhold PPP ikke tager i betragtning.

Så er din fokus på direkte pengebeløb overraskende -her er der endnu
flere forhold, der ikke er taget i betragtning.

>Jeg tror heller ikke, Staterne gør så forholdsvis meget i
>importerede nye kartofler, som Danmark gør. Men når det er
>tilfældet, så betyder valutakursen noget.

Men valutakursen og svingninger er kun en lille faktor i de
prisforskelle, der findes. Især de kortsigtede kursbevægleser slår
ikke igennem i de fleste forbrugsvarer.

> [...]
>Det tager PPP ikke hensyn til. En del af det bliver som at
>sammenligne æbler og pærer og så er sammenligningen ikke rimelig.

Men tallet på lønsedlen tager hensyn til disse forhold? Du bruger
mangler (i dine øjne) ved PPP til at afvise metrikken, men foreslår så
et endnu mere mangelfuldt alternativ.

>Jep - og mellem København SJ og Vestjylland JY.

Ja, så den mangel ved PPP du påpegede er også relevant for løn for
skat, som er din foretrukne metrik.

>Du kan heller ikke købe kartofler for de penge, du bruger til
>sygeforsikring og uddannelse.

Korrekt. Og?

> [...]
>Staterne og Danmark gør, at BNP-tallene ikke er umiddelbart
>sammenlignelige. I hvilken favør, de er usammenlignelige, skal

Igen, dine indvendinger er da relevante, og jeg har da også helt tiden
sagt, at man skal være opmærksom på manglerne ved at bruge GDP/capita
som målestok. Det er,igen, overraskende, at du foreslår en anden
målestopk, der har præcis de samme mangler og problemer PLUS en masse
andre.

>Det er jeg så uenig i, da usikkerheden netop er så høj. Den rå
>løn derimod siger noget utilsløret nøjagtigt om arbejdskraftens
>værdifastsættelse.

I et givet marked. Hvis prisniveauet generelt er lavere, så er det
ikke overraskende, hvis lønniveauet for lavtlønnede også er det. Og
vice versa.
Derfor er det relevant og interessant at korrigere for købekraft.

>Rådighedsbeløbet efter faste udgifter til
>sygeforsikring osv siger noget helt nøjagtigt om evnen til at
>købe kobber.

De fleste forbrugere er mindre interesserede i råvareprisen på kobber,
vil jeg påstå, end de er i prisen på mælk, kartofler,benzin og
medicin.

>Endelig siges der noget helt nøjagtigt og meget
>sammenligneligt om opsparingsevnen til pension,

Ja, men det pengebel'b man har til overs til opsparing vil naturligvis
afhænge af, hvor meget man skal bruge til forbrug. Altså af købekraft.

>hvor både
>amerikaneren og danskeren kan ende med at rejse til Costa Del Sol
>eller Bahai eller Venedig og dø - til nøjagtigt samme priser -

Det er korrekt, for den meget lille brøkdel af overlap mellem danske
og amerikanske pensionister.

>dog måske med den lille forskel, at danskeren oveni har sin
>folkepension og fortsat sygesikring.

Måske i Venedig eller Costa del Sol, men vel ikke i Bahai (hvor det så
måtte være)? Amerikaneren har forresten også det der svarer til
folkepension.

>jeg ved ikke om Staterne har
>noget tilsvarende af samme kvalitet; men jeg hørt, det ikke er
>helt samme standard som i Danmark.

Den sammenligning kender jeg ikek til, men jeg tror gerne, at dansk
folkepension er mere end amerikansk social security. Til gengæld er
det mit klare indtryk, at individuel pensionsopsparing er mere
skattebegunstiget i USA end i Danmark.

>PPP siger efter min mening ikke ret meget og da slet ikke ret
>meget nøjagtigt.

Og de rå tal fra lønsedlen siger endnu mindre.

>Overdriver du ikke lidt?

Ikke meget.

>Okay, princippet er vi enige om; men vi
>er uenige om, hvorvidt den måde PPP vægter på er rimelig og fair,
>når der skal bedømmes mellem f.eks. Danmark og Staterne.

SOm sagt, så kan vi godt blive enige om, at PPP korrigeret GDP ikke er
en perfekt målestok, men det er en særdeles nyttigt målestok, og klart
bedre end rene ukorrigerede løntal.

> [...]
>price deflator.
>
>Altså en ganske usikker og unfair måde at gøre tingene op på.

Hvorfor er det unfair?

>Før skat. Efter skat er lønningerne højere i Staterne på
>månedsbasis (idet jeg køber den om noget nær nul skat for en
>(begynder?)månedsløn på mellem 2253 og 2860 dollar mod en dansk
>begynderløn på 19000-20000 kroner).

Skatten er ikke nul - men ikke høj.

>Efter betydeligt flere timers
>arbejde om året vel at mærke.

2-3 ugers ferie i USA mod 5 i Danmark, 40 timers arbejdsuge i USA mod
36 (?) i Danmark.

> [...]
>lignende arbejdsindsats tjene det samme eller mere efter skat,
>hvis han kan finde en arbejdsgiver, der vil hoste op med en masse

De amerikanske tal er tilsyneladende baseret på en enkelt
uddannelsesinstitution i Wisconsin? Er laborant i Danmark også en
to-års uddannelse?

>De betaler dog "property tax", der bestemt ikke er en post, de
>bare griner af - har jeg ladet mig fortælle.

Det kommer helt an på hvor meget huset koster.

> [...]
>offentlige. Systemerne er ganske forskellige og igen er en fair
>sammenligning vanskelig og kræver et større detektivarbejde og

Præcis. Har aldrig sagt andet.

>Men det har jeg.

Og jeg synes stadig, at lønninger er relativt uinteressante i den
sammenligning.

>Taler vi om levestandard, er jeg slet ikke i tvivl. Danskerne har
>en gennemsnitlig væsentlig højere levestandard end amerikanerne
>set ud fra de ting, jeg vægter vigtige.

Fint nok, så er det jo godt, at du bor i Danmark og ikke i USA.

>Før skat?

Før og efter.

>Hvad forhindrer en amerikaner i at bo lige så tæt på sin
>arbejdsplads som en dansker gennemsnitligt gør?

Min pointe er, at der er store geografiske forskelle. I Los Angeles er
gennemsnits-pendletiden f.eks. dobbelt så høj som i andre amerikanske
storbyer.

Jeg kan tilføje, at jeg bruger lige godt en time hver dag i bil til og
fra arbejde.

> [...]
>geografiske forskelle.
>
>Danmark er jo et ø-samfund og det giver jo en del sejltid *host*.

Har du nogensinde prøvet at krydse Grand Canyon... i myldretiden?

>PPP er bare ikke god nok til at måle efter.

PPP, med alle dens mangler og huller, er stadig et af de bedste enkle
målestokke vi har.

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 08:21

T.Liljeberg skrev:

> PPP, med alle dens mangler og huller, er stadig et af de bedste enkle
> målestokke vi har.

Den er elendig. Mellem demokratiske lande, hvor vi må formode, at
folk har indrettet samfundet, som de ønsker det ud fra den givne
velstand, så er den rå løn et glimrende måleinstrument.

Borgerne har deres rå løn. Den har de besluttet at bruge
forskelligt i de respektive lande. I nogen lande lader de en
masse køre hen over det offentlige, i andre lande lader de mindre
køre hen over det offentlige - men det er stadig deres egne
penge, borgerne (flertallet af dem) har valgt at bruge på denne
måde.

De har fået det som de ville have i det omfang, de kunne få det,
og det sidste afgøres af den rå løn, og er et nærmest perfekt
udtryk for landets og borgernes velstand.

Fra : td

Dato : 08-05-06 09:14

> [...]
> køre hen over det offentlige - men det er stadig deres egne
> penge, borgerne (flertallet af dem) har valgt at bruge på denne

Du forudsætter, at hvis landene er identiske i struktur, så koster varerne
det samme, men det er jo ikke tilfældet.

Eksempel:

Land 1. Alting finansieres via skatter. Rå løn for en gennemsnitsarbejder.
200.000 enheder. Skatten tager 80.000 enheder. Rest 120.00 enheder.
For dem kan brugeren købe en specificeret blanding af varer. Disse koster
tilsammen 1.200 kr. per pakke. Han kan altså købe 100 pakker-

Land 2: Det meste finasieres privat. Rå løn for gennemsnitsarbejder.
100.000. Skatten tager 5.000 enheder. Rest 95.000 enheder. For at finansiere
det,som skatten dækker i land 1, skal han bruge 60.000 enheder. Rest 35.000
enheder. For disse kan han købe den samme pakke som i Land 1. Prisen for
denne pakke i land 2 er 200 kr. pr. enhed. Han kan købe 175 pakker.

Så hvem er rigest? Ham der har en rå løn på 200.000, og som for sit
restbeløb får 100 pakker eller ham, der har en rå løn på det halve, men som
for sit restbeløb får 175 pakker.

td

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-05-06 10:56

td skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du forudsætter, at hvis landene er identiske i struktur, så koster varerne
> det samme

Nej, jeg gør ej. Jeg har nogen særdeles kraftige forbehold, hvad
PPP anbelanger, fordi der er en masse forhold, der ikke regnes
med. Hvis det er det, du tænker på.

> [...]
>
> Så hvem er rigest? Ham der har en rå løn på 200.000, og som for sit
> restbeløb får 100 pakker eller ham, der har en rå løn på det halve, men som

Hvem er rigest hvis jeg sætter nogen andre tal ind, så det
fremgår, at borgeren i land 1 er rigest?

Jeg mener, det er jo bare nogen tilfældige tal, du bruger, og du
ser også bort fra kvaliteten af pakkerne.

Eller hvad med disse her: Hvor meget er det værd at vide, at
ingen i samfundet skal gå uden fornøden medicinsk behandling pga.
fattigdom? Hvad er det værd at vide, at ingen medborger tvinges
til at lade sig ydmyge af en led arbejdsgiver for at kunne
forsørge sin familie?

Den rå løn fortæller, hvad indkomsten er. Hvad den så bruges til
er helt op til borgerne (flertallet af dem) i et demokratisk
samfund.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 14-05-06 23:30

On Mon, 8 May 2006 09:21:07 +0200, in dk.politik HrSvendsen
<HrSvendsen@msn.com> wrote:

>Den er elendig. Mellem demokratiske lande, hvor vi må formode, at
>folk har indrettet samfundet, som de ønsker det ud fra den givne
>velstand, så er den rå løn et glimrende måleinstrument.

Leveomkostninger i Manila er ca. 25% af hvad de er i København eller
LA. Så vi er tilbage til mit eksempel med fattigrøven (efter din
målestok) i Manila, der har råd til både stor villa, tjenere,
privatskoler og chauffør.

>Borgerne har deres rå løn. Den har de besluttet at bruge
>forskelligt i de respektive lande.

Men de samme penge kan ikke købe det samme alle steder.

> [...]
>køre hen over det offentlige - men det er stadig deres egne
>penge, borgerne (flertallet af dem) har valgt at bruge på denne

Men der er forskelle i leveomkostninger.

>De har fået det som de ville have i det omfang, de kunne få det,
>og det sidste afgøres af den rå løn, og er et nærmest perfekt
>udtryk for landets og borgernes velstand.

Nej, det afgøres ikke af rå løn. Der er i princippet meningsløst hvad
der står på lønsedlen. Det er afgørende er, hvad jeg kan få for
pengene.

Fra : Kim2000

Dato : 02-05-06 15:53

> [...]
> Ligesom hvis man vil have dansk velfærd contra amerikansk velfærd.
>
> Så derfor har amerikanerne et BNP PPP pr indbygger på $44.000 og

Dette tal kan man sgudaette bruge til noget, hvis de europæiske lønninger er
lavere end de amerkanske så bliver der også et lavere BNP pr. indbygger. En
direktør i USA tjener 180 millioner, en direktør i Danmark tjener 10. Ifølge
60 minutes er effektiviteten væsentligt højere i EU end i USA. Det er
selvfølgelig også en af mange grunde til at EU kan klare sig på
verdensmarkedet mens USA har gigantiske problemer. Den øverste del af USA' s
befolkningsgruppe trækker simpelthen det tal du fremviser så meget op, at
det er helt uden mening at sammenligne dem.

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 16:29

> [...]

> befolkningsgruppe trækker simpelthen det tal du fremviser så meget op, at
> det er helt uden mening at sammenligne dem.

Når det regner på præsten...
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kim2000

Dato : 02-05-06 16:50

> Når det regner på præsten...

Ja, så bliver han våd og hvad så?

mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 02-05-06 19:40

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Ja, så bliver han våd og hvad så?
>
> mvh
> Kim

....ja hvad var det nu med degnen og dryppen?

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jim

Dato : 02-05-06 20:16

> ...ja hvad var det nu med degnen og dryppen?

Er det ikke noget i retningen af, at hvis præsten tager degnen, så får han
en drypper? ;0)

Fra : Kim2000

Dato : 06-05-06 20:02

> ...ja hvad var det nu med degnen og dryppen?

Du mener det gamle ordsprog, men det er der jo ingen levende fornuftig
tænkende mennesker der så meget som vil overveje at tro på, så det kan jo
ikke være det du tænker på.

mvh
Kim

Fra : Vidal

Dato : 04-05-06 12:33

HrSvendsen wrote:

> Kommer nok an på hvilke varer. Men hvordan ser regnestykket ud i
> kolde kontanter - og intet andet?

http://www.ssa.gov/OACT/COLA/AWI.html

"The national average wage index for 2004 is 35,648.55"

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : HrSvendsen

Dato : 04-05-06 12:43

Vidal skrev:

> http://www.ssa.gov/OACT/COLA/AWI.html
>
> "The national average wage index for 2004 is 35,648.55"

Er det for alle på arbejdsmarkedet? Kun de registrerede på
arbejdsmarkedet? Inklusiv børn og gamle?

Fra : td

Dato : 04-05-06 13:05

> Er det for alle på arbejdsmarkedet? Kun de registrerede på
> arbejdsmarkedet? Inklusiv børn og gamle?

Dyu kan efter min mening ikke bruge en gennemsnitsindkomst til noget som
helst. Hvis du kunne det, må tyskerne i inflationstiden have været de
rigeste mennesker i verdenshistorien med timelønniner på flere millioner
Reichsmark.

Hvis du tjener 1.000.000 i et land, hvor et rugbrød koster 500.000 har jeg
altså flere penge end dig, hvis jeg bor i et land, hvor jeg tjener 10.000,
men hvor det samme brød koster 1 kr.

td

Fra : HrSvendsen

Dato : 04-05-06 15:04

td skrev:

> [...]
> helst. Hvis du kunne det, må tyskerne i inflationstiden have været de
> rigeste mennesker i verdenshistorien med timelønniner på flere millioner

Der korrigeres selvfølgelig for den slags.

Fra : td

Dato : 04-05-06 16:56

> Der korrigeres selvfølgelig for den slags.

Og så er vi tilbage ved købekraft - altså hvor meget, der kan købes for
pengene.

td

Fra : Vidal

Dato : 04-05-06 18:48

td wrote:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og så er vi tilbage ved købekraft - altså hvor meget, der kan købes for
> pengene.

Ja, det er selvfølgeligt rigtigt. Danskerne betaler noget mere
i skat, til gengæld får vi gratis uddannelse og lægehjælp, hvilket
virkeligt koster kassen i USA.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 04-05-06 12:50

HrSvendsen wrote:

> Er det for alle på arbejdsmarkedet? Kun de registrerede på
> arbejdsmarkedet? Inklusiv børn og gamle?

Det aner jeg ikke, følg linket, måske bliver det forklaret der.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : HrSvendsen

Dato : 04-05-06 15:03

Vidal skrev:

> Det aner jeg ikke, følg linket, måske bliver det forklaret der.

Prøvede - no such luck.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-05-06 19:57

On Mon, 1 May 2006 19:34:18 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

> [...]
>øget produktivitet, vil betyde at den manglende opbakning til
>efterlønnen i sig selv vil være tilstrækkelig til at finansiere

Spørgsmålet er så bare, om det er et fornuftigt sted, at putte pengene
hen i?

Målet skal jo være, at øge arbejdsstyrken. Men tror I virkelig på, at
det mål kan fremmes ved at sænke mellemskatten? Vil folk, som i
forvejen har en god fast stilling og indkomst virkelig begynde, at
tage en hel masse ekstra overtimer, fordi skatten på sidst tjente
krone falder med nogle få procent? Nej vel?

Nej, brug dog pengene på at hæve beskæftigelsesfradraget mest muligt.