Hvis vi nu ikke var afhængige af olien II ~
Fra : eastrup_news@hotmail~

Dato : 01-05-06 09:58

De (araberne i Saudi) skal give 95 øre pr. liter benzin som vi så
igen med til at sponsorerer igennnem de over 10,00 or liter benc´zin
vi giver lige nu.

Der SKAL findes andre midler til fremdrift af biler osv. så vi kan
komme ud af denne afhængighed.

Artikel:

Benzinpris falder 30 procent - i Saudi-Arabien

Mens bilister i Vesten må trækkes med stadig stigende benzinpriser,
står det anderledes til i Saudi-Arabien.

Søndag beordrede Saudi-Arabiens kong Abdullah prisen for benzin i det
olierige land ved Golfen sat ned med 30 procent.

Det rapporterede det saudiarabiske nyhedsbureau SPA.

- For at forbedre levestandarden for borgerne og for offentlighedens
bedste har vi besluttet, at prisen for en liter benzin for forbrugerne
skal være 0,60 riyaler i stedet for 0,90 riyaler, hedder det i et
dekret fra kongen.

Dermed kommer prisen for en liter benzin ned på det, der svarer til
ca. 95 øre.

Prisnedsættelsen vil gælde frem til begyndelsen af januar.

I Danmark koster en liter benzin i øjeblikket på den anden side af
kr. 10.

link: http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3704260/

Torben Østrup

email: eastrup_news@hotmail.com

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-05-06 12:11

"eastrup_news@hotmail.com" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1146473855.010573.132770@g10g2000cwb.googlegroups.com...

>I Danmark koster en liter benzin i øjeblikket på den anden side af
>kr. 10.

http://www.oil-forum.dk/Priser/Priser_og_afgifter/Benzin.aspx

Hvorfor koster benzin 10,55 kr. pr. liter

Produktpris og dollarkurs
Produktprisen varierer over tiden i takt med udbud og efterspørgsel på det
internationale marked. Internationalt handles benzin i dollars. Ændringer i
dollarkursen påvirker direkte benzinprisen. Bliver dollaren dyrere går benzinprisen
op, bliver dollaren billigere falder prisen. Benzin koster cirka 3 kr./l fra raffinaderiet.
før skatter, afgifter og bruttoavance.

Bruttoavance
Bruttoavancen udgør ca. 1 kr./l. benzin. Dette beløb skal dække olieselskabets omkostninger til distribution, markedsføring,
fortjeneste til forhandler og selskab med mere.

Skatter og afgifter
Benzin er pålagt en fast afgift på 4,03 kr./liter, der består af en CO2 afgift på 0,22 kr./liter og en energiafgift på 3,81 kr./l.
Til sidst skal der betales 25 % i moms.

Alt i alt udgør afgifter ca. 2/3 af den samlede benzinpris.

Jan Rasmussen [ Der køre S-Tog ]

Fra : td

Dato : 01-05-06 13:36

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> [...]
> der betales 25 % i moms.
>
> Alt i alt udgør afgifter ca. 2/3 af den samlede benzinpris.

Og de afgifterv vil der næppe blive røæt ved selv om vi overgår til andre
drivmidler (evt. kan co2 afgiften bortfalde, hvis produktet er co2 neutralt,
men så stiger energiafgiften formodentlig tilsvarende). Da fx biobrændstof
pt. er dyrere at producere end benzin, vil vi få endnu højere priser, hvis
vi skifter benzinen ud. Men til gengæld skal vi ikke længere være afhængige
af de olieproducerende lande.

td

Fra : HrSvendsen

Dato : 01-05-06 13:52

td skrev:

> [...]
> vi skifter benzinen ud. Men til gengæld skal vi ikke længere være afhængige

Vi er ikke afhængige af de olieproducerende lande. Danmark er
selv et olieeksporterende land.

I øvrigt mener jeg, at ethanol nu kan fremstilles under
"råprisen" på benzin. Jeg er egentligt ret sikker på det:

"the price of ethanol is considerably lower than the record-high
prices of gasoline"
http://www.ethanol.org/talkingpoints.html

Fra : td

Dato : 01-05-06 15:02

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Vi er ikke afhængige af de olieproducerende lande. Danmark er
> selv et olieeksporterende land.

Ja, for the time being. Men ikke desto mindre importerer vi faktisk også
olie.

> I øvrigt mener jeg, at ethanol nu kan fremstilles under
> "råprisen" på benzin. Jeg er egentligt ret sikker på det:

Men ikke desto mindre er det det argument, som de der skal producere
biobrændstof bruger for ikke bare at gå i gang. Det vil blive alt for dyrt,
hvis ikke afgifterne sættes ned.

td

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-05-06 10:47

td skrev:

> [...]
>>
> Men ikke desto mindre er det det argument, som de der skal producere
> biobrændstof bruger for ikke bare at gå i gang. Det vil blive alt for dyrt,

Så vidt jeg kan se, er det argument ikke validt. Der må ligge
andre grunde bag.

"Follow the money" som man siger. Hvem tjener på fortsat
olieafhængighed? Olie(selskabs)ejerne. Og hvem er så det? Tja ...
; men et godt bud fra min er, at det er blandt de tungere drenge
i den personkreds, vi skal finde dem, der modarbejder andre
løsninger end benzin til bilerne.

Fra : HrSvendsen

Dato : 01-05-06 13:47

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> Til sidst skal der betales 25 % i moms.
>
> Alt i alt udgør afgifter ca. 2/3 af den samlede benzinpris.

Kom lige til at tænke på ... mon man kunne lokke nogen af de
forbudsliderlige til kæmpe for forbud mod afgifter?

Men hurtigt indså jeg, at forbyderne også er helt vilde med
afgifter, der jo kan bruges, hvor forbud ikke er praktiske eller
simpelthen ikke gennemførlige.

Forbud mod vand? Går ikke; men man kan afgiftbelægge det, tænkte
de, og det gjorde de så.

Jeg vil vædde på, at der er nogen herinde, der slet ikke kan
forestille sig, hvordan man kan leve uden afgifter på vand.

Nogen der frivilligt melder sig?

Fra : eastrup_news@hotmail~

Dato : 01-05-06 14:48

HrSvendsen skrev:

> [...]
> "råprisen" på benzin. Jeg er egentligt ret sikker på det:
>
> "the price of ethanol is considerably lower than the record-high

Uanset hvordan prisen på en liter benzin kommer på den anden side af
kr.10.00 så er det en alt alt for høj pris.

Og hvis det går som den iranske præsident har magt på dette område
(og det har han) så vil prisen en tønde olie komme på den anden side
af 100 dollars så spår jeg at prisen på en liter benzin vil blive
højeren end kr. 15.00 for en liter benzin.

Vi i Vesten kan IKKE i længden finde os i at være i "lommen" på en
mand som den iranske præsident hverken med hensyn til benzinpriser
eller udvikling af a-våben.

DERFOR er vi også i DK nu nød til at overveje andre løsninger end
lige benzin.

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 02-05-06 05:16

On 1 May 2006 06:48:11 -0700, "eastrup_news@hotmail.com"
<eastrup@gmail.com> wrote:

> [...]
>eller udvikling af a-våben.
>
>DERFOR er vi også i DK nu nød til at overveje andre løsninger end

Torben, her tag en cigar. Det er præcis det vi skal! I brasilien har
de længe kørt på ethanol, vi har alle muligheder for at gøre det
samme. Vi er langt, langt, foran andre på brint problematikken,
desværre møder dette ikke politisk opbakning! Vi er foran på mange
alternative energiløsninger, desværre har dette ingen politisk
opbakning. Vi har alle muligheder for at omlægge vores energi behov,
og derefter sælge vores olie til andre mere "nostalgiske nationer" med
en sikker gevindst.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-05-06 20:38

> [...]

>Søndag beordrede Saudi-Arabiens kong Abdullah prisen for benzin i det
>olierige land ved Golfen sat ned med 30 procent.

Den danske stat er den, der tjener mest på olien - staten er os allesammen.
Hvis vi pristalregulerer prisen så er benzinprisen ca. det samme som for 30
år siden?
Den høje pris er adfærdsregulerende, men ikke så meget at det får de store
frådsere til
at dæmpe forbruget lidt (det er den sport, hvor vinderne sprøjter ca. 5 l
champagne
ud i luften).
Vor tids dinosaurer er vel den unædvendige motorsport, hvor der bruget
utrolig store
mængder brændstof - denne sport svarer lidt til den tidligere populære sport
i USA,
hvor man konkurrerede om at save de 4000 år gamle eksemplarer af kæmpefyrren
(Sequiadendron giganteum)
(

>I Danmark koster en liter benzin i øjeblikket på den anden side af
>kr. 10.

Alligevel er olie/kul billigere energikilder end sol- og vind- og bioenergi!

Hvis vi i stedet betaler gns. 3000 kr. mere i skat om året, vil staten få
samme provenu med
2 kr. lavere afgift på olie/benzin?
I Kina lå prisen sidste sommer på ca. 3 kr./l.
For en taxatur på ca. 45 minutter i tæt trafik skulle jeg af med 22 Yuan -
lidt under 20 kr.
(en ide for danske taxachauffører).

På en eller anden led må det engang gå op for befolkningen, at
olieproduktionen
er ved at toppe - og produktionen snart går nedad. Iførlge EIA/DOE estimeres
en
global fordobling af olieforbruget de næste 30 år. I mellemtiden lykkedes
det nok for
terrorister og selvmordsbombere at få ram på et anlæg i Saudi Arabien.
Olie/gas/kuludvinding har kostet ca. 10.000 dræbte ved ulykker de senneste
20 år -
ca. 56 dødsfald kan relateres til Tjernobyl-katastrofen, der til gengæld er
løbet med
hele omtalen.

I fremtiden må man lære at leve med rationering af olieprodukter.
I mellemtiden kan vi da sagtens brokke os over for høje benzinpriser.

Per A. Hansen

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 02-05-06 05:57

On Mon, 1 May 2006 21:38:03 +0200, "Per A. Hansen"
<xper.hansen@get2net.dk> wrote:

>"eastrup_news@hotmail.com" <eastrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Den danske stat er den, der tjener mest på olien - staten er os allesammen.
Jo, men får vi alle lige meget ud af den?
>Hvis vi pristalregulerer prisen så er benzinprisen ca. det samme som for 30
>år siden?
Øh, kender du forbrug og efterspørgsel?
> [...]
>frådsere til
>at dæmpe forbruget lidt (det er den sport, hvor vinderne sprøjter ca. 5 l
Nå ok, og jeg som skal køre 132 km hver dag til arbejde står lige og
sprøjter med champagne?

> [...]
>i USA,
>hvor man konkurrerede om at save de 4000 år gamle eksemplarer af kæmpefyrren

Hallooooo du er helt ude i tåge. Det er jo ikke det det handler om.
Desuden køre sådanne vogne ikke på benzin!

>Alligevel er olie/kul billigere energikilder end sol- og vind- og bioenergi!

Ja for der er ikke politisk opbakning til at gøre det billigere. og
hvem siger siger og vind? Hvad med brint, rapsolie og ethanol
> [...]
>I Kina lå prisen sidste sommer på ca. 3 kr./l.
>For en taxatur på ca. 45 minutter i tæt trafik skulle jeg af med 22 Yuan -

Fuck Kina
> [...]
>20 år
>ca. 56 dødsfald kan relateres til Tjernobyl-katastrofen, der til gengæld er

Du modsiger dig selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>I fremtiden må man lære at leve med rationering af olieprodukter.
>I mellemtiden kan vi da sagtens brokke os over for høje benzinpriser.
Øh, hvad mener du lige, at prisen er for høj, at der skal andre energi
kilder til, eller at den høje pris kommer os alle til
gode??????????????

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-05-06 18:41

<Morpheus@Hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå ok, og jeg som skal køre 132 km hver dag til arbejde står lige og
> sprøjter med champagne?

> Hallooooo du er helt ude i tåge. Det er jo ikke det det handler om.
> Desuden køre sådanne vogne ikke på benzin!

Det handler om holdning - jeg kan da godt se du føler dig klemt, men hvorfor
egentlig?
Fordi den ganske verden har frådset i olieprodukter i mange år uden at sørge
for
en ordentlig energipolitik. Derfor er olie en mangelvare Worldwide - og
derfor sker
der store prisstigninger. Vi bliver nok nødt til at acceptere at priserne
fortsætter
i årene fremover.

> Ja for der er ikke politisk opbakning til at gøre det billigere. og
> hvem siger siger og vind? Hvad med brint, rapsolie og ethanol

Som jeg nævnte er de dyrere end olie!
Hvis staten giver tilskud til rapsolie mister de skattekroner, der så tages
andre steder.
Du fåe sikkert kompensation på en eller anden måde for de forøgede
omkostninger
ved næste overenskomst?
Brint er ikke en energikilde - det er en energibærer. Der medgår en masse
energi til at
fremstille brint - og ingen har en ordentlig løsning på lagringsproblemerne.

> Fuck Kina

Hvorfor går du så i tøj fra Kina - er din computer ikke også fra Kina?
Det er kineserne, der presser oliemarkedet overalt. Uden Kinas enorme
oliekøb
ville situationen her i landet være som for 3 år siden. Hu Jintao har været
Afrika for at handle Olie. Han har købt en oliekilde i Kazakhstan - og
lægger en
pipeline ind i Kina.

> Du modsiger dig selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nej.
Det drejer sig om manglende politisk vilje til at løse de kommende
energiproblemer.
Man lefler for stemmer og bruger en masse penge på småtingsafdelingen -
såsom brint,
rapsolie, biogas etc.
Dog skal regeringen have ros for at holde hovedet koldt i spørgsmålet om at
lave
sprit af halm. De har nemlig fundet ud af, at halmen faktisk er brugt en
gang - nemlig i
halmfyr til varme- og elproduktion. Ikke alle her i landet har fundet ud af,
at halm kun
kan brænde 1 gang.

> Øh, hvad mener du lige, at prisen er for høj, at der skal andre energi
> kilder til, eller at den høje pris kommer os alle til
> gode??????????????

Faktisk har jeg nævnt at selv med det nuværende prisniveau er den høje
benzinpris
faktisk ikke for dyr - den skulle jo gerne være adfærdsregulerende. Det
kommer nok.
Ingen her i landet har brug for 4-hjulstrækkere med turboudstyr og 2-3
liters motorer.
En mulig løsning kunne være en differentieret pris - billigere benzin/diesel
til arbejdskørsel og
noget højere pris til private formål. 20 kr./l benzin til 4-hjulstrækkerne
og til biler
med motorer over 1.8 l.

Per A. Hansen