Nevier-stokes, beregning af strømning
Fra : Niels

Dato : 28-05-06 08:35

Den PDE som navier-stokes har lavet for ukomprimerbare vædskestrømninger ser
jo ganske simpel ud, men jeg er kommet i tvivl om hvor enkel den er at
bruge. De eksempler jeg har fundet, hvor den anvendes, virker overdrevent
omstændige.

hastigheden til given x,y,t over tid afhænger af advektion, tryk, diffusion
og eksterne krafter.
Hvis man starter med nogle begyndelsesbetingelser og grænseværdier, er det
så ikke bare et spørgsmål om at beregne ændring af hastighed over tid
(acceleration) og så for samme udgangspunkt beregne ændring af tryk over
tid, og derefter opdatere hastighed og tryk for et tidsskridt?

Er der mere i det end ovenstående? Det virker jo fint for bølge- og
varmeligningen, men de er så også lidt mere simple.

Et tillægsspørgsmål er hvordan man ville forholde sig hvis man ønskede at
simulere vædsken for x,y,z,t med temperatur også. Det kunne eksempelvis være
et rum med vædske og et varmelegeme som er nedsænket. Så har man både
navier-stokes og varmeligningen, men hvordan kobler man dem? Kan man sige at
temperaturen bæres rundt med difussionen i vædsken, som afhænger af
hastigheden, OG ved almindelig varmedifussion til nabopunkterne, og at
varmen i et punkt til gengæld er med til at definere trykket der? Det giver
vel det problem at der ikke længere er en konstant volumen, eller at trykket
generelt stiger.
Jeg har ikke kunnet finde nogle forklarede eksempler på sådan en simulation.

Nb. Jeg har lige fået en implicit Euler til at fungere for 1D
bølgeligningen, så nu har jeg fået blod på tanden og vil prøve mere. Måske
mere end jeg kan klare, men lysten er der i hvert fald.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-05-06 12:04

Niels wrote:
> Så har man både navier-stokes og varmeligningen, men hvordan kobler
> man dem?

http://en.wikipedia.org/wiki/Navier-Stokes_equations

I links kan du finde udregninger hvor alle ledene i koblingen
også er taget med. (Grumt)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Niels

Dato : 28-05-06 14:04

> I links kan du finde udregninger hvor alle ledene i koblingen
> også er taget med. (Grumt)

Du mener de eksterne links? Jeg kan ikke lige se at nogle fører til omtale
af varme. Jeg har kigget i de forskellige links, men hvis det er links i
links, så er der en del at gennemsøge.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-05-06 16:20

Niels wrote:
> Du mener de eksterne links? Jeg kan ikke lige se at nogle
> fører til omtale af varme.

Der er energibalance ligningen, jeg formoder det er en fri-energi.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-06-06 13:52

Niels wrote:
> [...]
> (acceleration) og så for samme udgangspunkt beregne ændring af tryk over
> tid, og derefter opdatere hastighed og tryk for et tidsskridt?

Det vil jeg mene du har ret i, men jeg er altså ikke ekspert og har ikke
brugt Navier-stokes til lige netop det (altså, computer-beregninger).

> [...]
> temperaturen bæres rundt med difussionen i vædsken, som afhænger af
> hastigheden, OG ved almindelig varmedifussion til nabopunkterne, og at

Tror jeg nok, ja...

> varmen i et punkt til gengæld er med til at definere trykket der? Det giver
> vel det problem at der ikke længere er en konstant volumen, eller at trykket
> generelt stiger.

Lige nøjagtigt. Jeg har ikke prøvet det men jeg har hørt at du har ret i
det du skriver, dog uden at være ekspert overhovedet. Det er et ulineært
problem og du bliver nødt til at iterere for at finde løsningen. Dvs. i
dit program går du bagefter tilbage i din løsning igen med *NYE*
betingelser og udfører udregningen endnu engang.

Sådan fortsætter du indtil du har fundet en epsilon (den mindste fejl)
som er tilpas lille. Jeg tror jeg kommer til at programmere det til
næste forår. Men du har helt ret i det problem du beskriver.

> [...]
> bølgeligningen, så nu har jeg fået blod på tanden og vil prøve mere. Måske
> mere end jeg kan klare, men lysten er der i hvert fald.

Må jeg få en kopi af koden på min mail (fjern .spam før og spam. efter
@'et)?

Jeg har godtnok ikke voldsomt meget tid til det i øjeblikket, da jeg
lige skal afslutte min bachelor men jeg syntes nemlig også at det er
meget interessant...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels

Dato : 03-06-06 15:09

> Sådan fortsætter du indtil du har fundet en epsilon (den mindste fejl) som
> er tilpas lille. Jeg tror jeg kommer til at programmere det til næste
> forår. Men du har helt ret i det problem du beskriver.

Er det en generel baglæns metode du hentyder til der? Bliver problemet her
ikke ekstremt komplekst, da der er 3D hastighed, tryk og temperatur i hver
position i ens grid i den volumen man vil simulere? Jeg mener, betyder det
ikke at man har en ligning med 5*h*b*l ubekendte for et h*b*l grid?

> Må jeg få en kopi af koden på min mail (fjern .spam før og spam. efter
> @'et)?

Koden for 1D bølge? Det er da virkelig ikke særlig spændende. Du mener måske
det jeg har nået med navier-stokes? Der er ikke rigtig noget endnu.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-06-06 16:32

Niels wrote:

> Er det en generel baglæns metode du hentyder til der? Bliver problemet her

Næ. Ikke generel metode, men du går først videre til det næste
tidsskridt, når du har fået en fornuftig løsning og det er derfor du
skal iterere flere gange i hvert tidskridt (ikke kun lave én beregning).

> ikke ekstremt komplekst, da der er 3D hastighed, tryk og temperatur i hver
> position i ens grid i den volumen man vil simulere? Jeg mener, betyder det
> ikke at man har en ligning med 5*h*b*l ubekendte for et h*b*l grid?

Hvor får du 5*h*b*l fra? Men jo, jeg vil tro at det er komplekst. Der er
heller ikke nogen der nogensinde har sagt at det skulle være let. Nu har
jeg ikke programmeret det selv, men jeg vil mene at du som minimum for
hvert tidskridt har en position, tryk og temperatur (og derfor også
hastigheden, som du selv skriver).

Udfra det kan man så selv beregne andet, afledte størrelser, f.eks.
energi-indhold i hver celle m.m. Eller varmeflux imellem nabo-cellerne i
Watt (det er jeg ihvertfald overbevist om at man kan).

> Koden for 1D bølge? Det er da virkelig ikke særlig spændende. Du mener måske
> det jeg har nået med navier-stokes? Der er ikke rigtig noget endnu.

Du kan da også bare poste det her i gruppen, hvis det ikke er noget
særligt. Jeg havde måske bare et eller andet billede af en
Matlab-simulering hvor en sinus-kurve bevægede sig som kunne være sjov
lige at fyre af og måske havde du endda udbygget den så amplituden ikke
var konstant eller andet sjovt "lir". Og jeg har ikke selv programmeret
lige netop det med bølge-ligningen så det er også derfor jeg spurgte (så
kunne jeg lige sammenligne med nogle notater/bøger jeg har liggende)...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels

Dato : 03-06-06 18:23

> Hvor får du 5*h*b*l fra? Men jo, jeg vil tro at det er komplekst.

hastighedens x,y,z, tryk og temperatur er 5. Hvis ens volumen er opdelt i h
segmenter i højden og så videre...

> [...]
> lige netop det med bølge-ligningen så det er også derfor jeg spurgte (så
> kunne jeg lige sammenligne med nogle notater/bøger jeg har liggende)...

Nah, det er helt banalt. C#-kode der dumper data til en binær fil. Der er
intet morsomt at se på. Beklager. Hvis det er fordi der er noget specifikt
vedr. løsningen som du er nysgerrig efter, så kan jeg dog godt forklare den
del. Det virker nu ikke som om mine begynderskridt ud i PDE-verdenenen er
kommet videre end hvad du er