Omkreds
Fra : Pinarello

Dato : 27-05-06 08:18

Hej igen
Er der noger der ved hvordan man regner ud hvis man har en omkreds på 7,3
meter og vil vide diameteren.
MVH
Finn

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-05-06 08:46

Pinarello skrev:

> Hej igen
> Er der noger der ved hvordan man regner ud hvis man har en omkreds på
> 7,3 meter og vil vide diameteren.

Omkreds = PI * diameter
7,3 / PI = diameter
diameter=7,3 / PI

Så må du selv finde en passende værdi for PI og dividere.

Det var lige hvad mine skolepenge rakte til.

http://www.csgnetwork.com/circlecalc.html
--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : N. Foldager

Dato : 27-05-06 12:28

Finn:

> Er der noger der ved hvordan man regner ud hvis man har en omkreds på 7,3
> meter og vil vide diameteren.

For alle cirkler gælder det interessante, at hvis man tager omkredsen
og dividerer med diameteren, så får man altid det samme tal:

3.14159265 osv. (uendeligt mange decimaler).

Derfor har tallet fået et navn: Pi.

Carl Sagan fantaserer i "Contact" om, at der langt, langt ude i
decimalerne ligger en meddelelse fra skaberen.

Takket være, at man kender forholdet mellem omkreds og diameter, kan
man altid beregne den ene, når man kender den anden:

Pi = O / D <=>

D = O / Pi <=>

O = Pi x D

Venlig hilsen