vinkler mellem to xyz-koodinat systemer
Fra : Torben W. Hansen

Dato : 19-05-06 12:14

Hej,

Mellem to 3-aksede koordinatsystemer S (x, y, z) samt S' (x', y', z') med
sammenfaldende origo O = O' måles vinklen v mellem akserne x og x' samt
vinklen u mellem akserne y og y', Vinklerne v og u er fremkommet ved
henholdvis at rotere S' omkring S-koordinatsystemets y-akse og x-akse.

Jeg forsøger med trigonometri og Pythagoras at beregne den stumpe vinkel
mellem z og z' akserne, men er kørt lidt fast ;o(

Kan nogen give et lille hint ?

På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 19-05-06 21:16

Hvis min formulering skulle være uklar har jeg lavet en illustration her:

http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page15/

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-05-06 22:34

Torben W. Hansen fortalte:

> Hvis min formulering skulle være uklar har jeg lavet en illustration
> her:
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page15/

Du kunne jo prøve at stille en transformationsmatrix op, men ellers prøv
at forestille dig den ny z-akses projektion på z-aksen: cos(v)*cos(u)
Din søgte vinkel x fås så af cos(x)=-cos(v)*cos(u)

Mvh
Martin
--
Je suis Bacchus qui pressure pour les hommes le nectar delicieux

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 20-05-06 00:17

> Du kunne jo prøve at stille en transformationsmatrix op,
Så skrab er jeg desværre ikke ;-(

> men ellers prøv at forestille dig den ny z-akses projektion på z-aksen:
> cos(v)*cos(u)
Jeps det var lige et stikord jeg kunne bruge - Tak !

> Din søgte vinkel x fås så af cos(x)=-cos(v)*cos(u)
Jeg går ud fra at du mener cos(x)=cos(v)*cos(u) => x = acos(cos(v)*cos(u)) ?

Så vil jeg bøvle videre med at finde vinklen af z-aksens projektion på
xy-planet

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 22-05-06 08:48

> Torben W. Hansen fortalte:

> prøv at forestille dig den ny z-akses projektion på z-aksen: cos(v)*cos(u)
> Din søgte vinkel x fås så af cos(x)=-cos(v)*cos(u)

Hvis man kalder vinklen mellem z og z' for w

dvs. at w = arccos(cos(v)*cos(u))

Desuden kommer jeg frem til at vinklen q mellem x-aksen og projektionen af
z på xy-planen er

q = arctan(sin(v)/sin(u)) +180º .

Hvis endepunktet af z kaldes P og længden af z kaldes r, så fås det sfæriske
koordinatsæt

P(r, q, w) = P(r, arctan(sin(v)/sin(u)) +180º, arccos(cos(v)*cos(u)))

ikke ?

Med venlig hilsen

Torben W. Hansen