%-problem
Fra : ks

Dato : 15-05-06 18:56

Håber nogen kan hjælpe;
har fået en opgave der ser sådan her ud, men nu er jeg i tvivl om hvordan
man beregner den...

Tegn disse cirkler og find ud af hvor mange procent cirkel B er større end
cirkel A.

Cirkel A, r = 12cm

Cirkel B, d = 32cm

Jeg ved cirkel A´s areal er: 452,39 cm2
jeg ved cirkel B´s areal er: 804,25cm2

Tager man udgangspunkt i, at cirkel A er nævner og cirkel B er tæller så de
skal divideres med hinanden på denne måde: 804,25/452,39=1,7778, sådan at
cirkel B er 77% større end cirkel A????

Mvh
KS

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-05-06 20:07

ks fortalte:

> Tager man udgangspunkt i, at cirkel A er nævner og cirkel B er tæller
> så de skal divideres med hinanden på denne måde:
> 804,25/452,39=1,7778, sådan at cirkel B er 77% større end cirkel A????

Ja
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-05-06 08:22

> ks fortalte:

Det kan stilles op således:

12cm*12cm*pi*100
----------------------------- = 56%
16cm*16cm*pi

Per A. Hansen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 16-05-06 11:05

Per A. Hansen wrote:

> Det kan stilles op således:
>
> 12cm*12cm*pi*100
> ----------------------------- = 56%
> 16cm*16cm*pi

Bortset fra, at det 100 skal fjernes.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-06 13:24

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Bortset fra, at det 100 skal fjernes.

Nej. At tilføje % svarer til at dividere med 100. Det har man kun
lov til hvis man også ganger med 100.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 16-05-06 20:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. At tilføje % svarer til at dividere med 100. Det har man kun
> lov til hvis man også ganger med 100.

Hvilket så er en ganske normal fejltagelse.

Hvis jeg eksempelvis skriver 0,45 er det lig med 45%.
Altså 0,45=45%

Det er rigtigt, at % = /100

Derfor er det jeg skriver korrekt, da 0,45 = 45/100 = 45%

Hvis man gangede med de hundrede, ville det blive:

0,45*100 = 45 = 4500/100 = 4500%

Hvilket jo er forkert. At mange folkeskolelærere også gør det forkert,
og lærer det til eleverne, gør det ikke mere korrekt.

Fra : Michael Haase

Dato : 16-05-06 20:28

Jens Peter Rosenkvist skrev dette den 16-05-2006 21:06:

> [...]
>
> Det er rigtigt, at % = /100
>
> Derfor er det jeg skriver korrekt, da 0,45 = 45/100 = 45%
>
> Hvis man gangede med de hundrede, ville det blive:

Mig bekendt skal man gange med *100%*, hvilket jo svarer til at gange
med 1. Dette betyder at man så også for "enheden" % med i regnestykket.

dvs 0,45*100% = 45%

Og lige inden nogen brokker sig: Ja jeg ved godt at % ikke er en rigtig
enhed, derfor er det i anførselstegn.

--
Michael Haase

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-06 20:47

> Hvilket så er en ganske normal fejltagelse.

Nej, men jeg burde have svaret lidt anderledes. Per A. Hansen
burde have tilføjet % samtidig med at han gangede med 100. Derfor
har du ret i at det kunne klares ved at han fjernede 100. Jeg
underforstod blot % på venstre side (hvilket ikke er korrkt at
gøre), og derfor fastholdt jeg at der skulle ganges med 100.

> Hvis jeg eksempelvis skriver 0,45 er det lig med 45%.
> Altså 0,45=45%

= 0,45*100%

> Hvis man gangede med de hundrede, ville det blive:

> 0,45*100 = 45 = 4500/100 = 4500%

Det er også rigtigt, men det svarer ikke til 0,45 fordi der ikke
blev tilføjet % samtidig med at der blev ganget med 100.

> Hvilket jo er forkert.

Det udsagn du skrev, er nu da korrekt nok.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 16-05-06 20:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> underforstod blot % på venstre side (hvilket ikke er korrkt at
> gøre), og derfor fastholdt jeg at der skulle ganges med 100.

Tjaa, så er vi halvt enige. Der skal kun ganges med 100% og ikke bare 100.

> = 0,45*100%

Ja!
100% og ikke blot 100.

> Det er også rigtigt, men det svarer ikke til 0,45 fordi der ikke
> blev tilføjet % samtidig med at der blev ganget med 100.

> Det udsagn du skrev, er nu da korrekt nok.

Ja. Der var jeg ikke helt klar nok. Jeg mente, at 0,45 ikke er lige med
4500%, hvilket det ville være udfra dit første udsagn om at gange med
hundrede.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-05-06 09:01

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Bortset fra, at det 100 skal fjernes.

Nej. Brøkdel x 100 = %
Arealet af den lille cirkel svarer til de 100 %.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-06 13:23

Per A. Hansen skrev:

> Det kan stilles op således:

Ikke hvis man skal besvare opgaven.

> 12cm*12cm*pi*100
> ----------------------------- = 56%
> 16cm*16cm*pi

Du beregner A's areal i forhold til B's, og det blev der ikke
spurgt om.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-05-06 08:58

> Ikke hvis man skal besvare opgaven.

> Du beregner A's areal i forhold til B's, og det blev der ikke
> spurgt om.

Der blev spurgt om forholdet mellem 2 cirklers arealer udtrykt i %.
Når dette forhold multipliceres med 100 bliver resultatet udtrykt i % -
som du helt korrekt tidligere har gjort opmærksom på.

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-05-06 09:55

Per A. Hansen fortalte:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en
> meddelelse news:4469c460$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Der blev spurgt om forholdet mellem 2 cirklers arealer udtrykt i %.

Nej, nu må jeg lige kigge efter - citerer ordret:

Martin
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten

Fra : P. A. Hansen

Dato : 17-05-06 18:45

> [...]
>
> Nej, nu må jeg lige kigge efter - citerer ordret:
>
> "Tegn disse cirkler og find ud af hvor mange procent cirkel B er større

Korrekt - men der står også:

[ klip]
Jeg ved cirkel A´s areal er: 452,39 cm2
jeg ved cirkel B´s areal er: 804,25cm2
[/]

Det tolkede jeg som spørgsmålet gik på cirklernes arealer.

Mvh
P. A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-06 19:06

P. A. Hansen skrev:

> [...]

> jeg ved cirkel B´s areal er: 804,25cm2
> [/]

> Det tolkede jeg som spørgsmålet gik på cirklernes arealer.

Jamen, det gør det skam også - men ikke på forholdet mellem dem.
Det drejer sig om forskellen, og det skal ses i relation til A's
areal.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-05-06 14:29

> Jamen, det gør det skam også - men ikke på forholdet mellem dem.
> Det drejer sig om forskellen, og det skal ses i relation til A's
> areal.

Du har ret - min opstilling viser forholdet mellem cirklernes arealer -
for at vise hvor mange % den ene er større end den anden skal
man, som du rigtigt påpeger, benytte forskellen mellem arealerne - altså:
A-A
------- * 100
B-B

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-05-06 18:38

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> A-A
> ------- * 100
> B-B

Ups - noget forrykt sludder. En omér

Der skal naturligvis stå:

B-A
----- * 100

som det også fremgår af teksten

Per A. Hansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-05-06 20:44

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Nej. At tilføje % svarer til at dividere med 100. Det har man kun
> lov til hvis man også ganger med 100.

Men for at gå fra 0.56 til 56%, der både ganger man med 100 og
tilføjer %, så det går, som du siger, lige op (det er derfor det er
rigtigt). Det svarer til at gange med 1.

Hvis man vil gange med noget på den anden side, så ville det være mere
korrekt at skrive "*100%" (som jo igen er at gange med 1).

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-06 19:20

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> Nej. Brøkdel x 100 = %

Det er ikke matematisk holdbart.

At sætte "%" efter noget svarer til at dividere med 100 (altså "45% =
45/100 = 0.45").

Det er forkert at sige at, fx, "0.45 * 100 = 45%". Det er til gengæld
korrekt at sige at "0.45 = 45%" eller "0.45 * 100% = 45%".

Hvis man bare ganger med 100, så får man et tal, som, hvis man sætter
procent efter, bliver resultatet. Det er ikke resultatet selv.

/L

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-05-06 19:46

Scripsit "P. A. Hansen" <@per.hansen@get2net.dk>

> Korrekt - men der står også:

> [ klip]
> Jeg ved cirkel A´s areal er: 452,39 cm2
> jeg ved cirkel B´s areal er: 804,25cm2
> [/]

Det var noget spørgeren skrev for egen regning. Du kan ikke tage det
til indtægt for hvad _opgaven_ gik ud på.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-06 09:09

Scripsit "ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk>

> [...]
> man beregner den...

> Tegn disse cirkler og find ud af hvor mange procent cirkel B er større end

Opgaven er ukomplet. Den angiver ikke om du bliver spurgt om
procentuel forskel af arealer eller procentuel forskel i lineær
størrelse. Det giver forskellige tal, og begge kan være relevante at
udregne i forskellige sammenhænge.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : ks

Dato : 16-05-06 16:22

> [...]
> procentuel forskel af arealer eller procentuel forskel i lineær
> størrelse. Det giver forskellige tal, og begge kan være relevante at

tja, men der var altså andre der fangede den - men i teorien burde jeg nok
have penslet det heeeelt ud, men det er altså arealsmæssigt her er tale om

mvh
KS

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-05-06 09:03

> [...]
> procentuel forskel af arealer eller procentuel forskel i lineær
> størrelse. Det giver forskellige tal, og begge kan være relevante at

Formelt har du ret - men mon ikke arealberegningerne kan udledes
som et hint?

Per A. Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-05-06 09:26

Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Formelt har du ret - men mon ikke arealberegningerne kan udledes
> som et hint?

Jeg forstår ikke hvad du mener. Kan du prøve at omformulere din pointe?

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Haastrup

Dato : 17-05-06 19:25

On Mon, 15 May 2006 19:55:57 +0200, "ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk>
wrote:

> [...]
>skal divideres med hinanden på denne måde: 804,25/452,39=1,7778, sådan at

Hvert punkt i den ene cirkel kan entydigt afbildes i et punkt i den
anden. Derfor er de lige store.