Kalkvand?
Fra : Simon Skarum

Dato : 11-05-06 00:37

Hvorfor dannes der bundfald når carbondioxid (CO2) ledes gennem
mættet kalkvand (Ca(OH)2)? Kan ikke lige gennemskue det, og skal bruge det i
en kemirapport ;)

Nogen der kan forklare det på nogenlunde dansk? Har kun kemi på første år på
gymnasiet.

På forhånd tak

Simon Skarum

Fra : Mikkel Lund

Dato : 11-05-06 09:28

Simon Skarum skrev:
> [...]
> en kemirapport ;)
>
> Nogen der kan forklare det på nogenlunde dansk? Har kun kemi på første år på

Det er en forbrænding:
CO_2(g) + Ca(OH)_2(aq) = CaCO_3(s) + H20(l)

Mikkel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-05-06 20:33

"Mikkel Lund"
> Det er en forbrænding:
> CO_2(g) + Ca(OH)_2(aq) = CaCO_3(s) + H20(l)

Du mener en fældning (forbrænding er reaktion med oxygen) - desuden sker der
en protolyse.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Brian Lund

Dato : 12-05-06 22:35

> Du mener en fældning (forbrænding er reaktion med oxygen) - desuden sker
der
> en protolyse.

Forbrænding kan vel også ske uden ilt? Er en forbrænding ikke bare når to
stoffer reagerer med hinanden og danner en flamme, eller?

Brian

Fra : Michael Haase

Dato : 13-05-06 17:24

Brian Lund skrev dette den 12-05-2006 23:34:

> Forbrænding kan vel også ske uden ilt? Er en forbrænding ikke bare når to
> stoffer reagerer med hinanden og danner en flamme, eller?

Forbrænding er en oxidation der udvikler varme, hvor oxidationsmidlet
*oftest* er ilt.

Det er ikke ved alle forbrændinger der forekommer en flamme, bare tænk
på dig selv, når du har spist bliver maden forbrændt i cellerne, og der
håber jeg da ikke at der er flammer

--
Michael Haase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-06 18:14

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev
> Det er ikke ved alle forbrændinger der forekommer en flamme, bare tænk
> på dig selv, når du har spist bliver maden forbrændt i cellerne, og der
> håber jeg da ikke at der er flammer

Det er snarere forbrændingsgasserne der kan være et problem
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-05-06 22:20

"Michael Haase"
> Forbrænding er en oxidation der udvikler varme, hvor oxidationsmidlet
> *oftest* er ilt.

Det er en definitionssag; som regel ser jeg det defineret som en proces, der
involverer oxygen.
Det er fx den defintion, som benyttes af wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Forbr%C3%A6nding

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Michael Haase

Dato : 13-05-06 23:05

Regnar Simonsen skrev dette den 13-05-2006 23:19:
> [...]
> involverer oxygen.
> Det er fx den defintion, som benyttes af wikipedia:

Det er også det mest almindelige at det er oxygen der indgår.
Forbrænding er bare en oxidation, hvilket betyder der bare behøver at
være et stof, der kan oxideres og et der kan oxidere, i den engelske
version af wikipedia har de f.eks. et eksempel med forbrænding af CH2S
med fluor:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Combustion>

--
Michael Haase

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-05-06 18:25

"Michael Haase"
> [...]
> et stof, der kan oxideres og et der kan oxidere, i den engelske version af
> wikipedia har de f.eks. et eksempel med forbrænding af CH2S med fluor:

Det betyder blot, at der findes forskellige defintioner af ordet
"forbrænding" - i de lærerbøger, jeg fx har for gymnasiet, står ordret:
"Forbrænding er en reaktion med oxygen"

Hvis du definerer alle redoxprocesser som forbrændinger, vil du fx også
skulle kalde flg. proces for en forbrænding:

2 Ag^+ + Cu -> 2 Ag + Cu^2+

Denne proces vil nok de færreste kalde en forbrænding af kobber.

Jeg ved ikke umiddelbart om der findes autoriserede definitioner af gængse
naturvidenskabelige udtryk (tidligere har fx været diskuteret brug af ordene
vægt og masse).

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Henry Vest

Dato : 14-05-06 19:39

Michael Haase wrote:

> Det er ikke ved alle forbrændinger der forekommer en flamme, bare tænk
> på dig selv, når du har spist bliver maden forbrændt i cellerne, og der
> håber jeg da ikke at der er flammer

Har du da aldrig hørt om folk som er fyr og flamme?

--
Henry Vest

Fra : Michael Haase

Dato : 11-05-06 18:35

Simon Skarum skrev dette den 11-05-2006 01:37:
> [...]
> en kemirapport ;)
>
> Nogen der kan forklare det på nogenlunde dansk? Har kun kemi på første år på

Når der ledes CO2 gennem kalkvand, vil CaCO3 fælde ud, da det er tungt
opløseligt og efterhånden vil der indstille sig en ligevægt:

Ca2+ (aq) + 2 OH- (aq) + CO2 (g) <-> CaCO3 (s) + H2O (l)

Jo mere CO2 der tilføres, jo mere vil ligevægten forskyde sig mod højre
(Le Châteliers princip) og dermed dannes der mere bundfald.

--
Michael Haase