Termisk til kinetisk
Fra : dktekno

Dato : 08-05-06 11:59

Min computer udsender en masse varmt luft.

Denne varme opvarmer rummet. Jeg ønsker derfor at omdanne denne termiske
energi til kinetisk energi således, at varmen i luften omdannes til kinetisk
energi der driver en lille mølle eller på anden måde konverteres til noget,
der ikke giver varme i rummet.

Hvordan gør jeg?

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 08-05-06 13:51

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kinetisk
> energi der driver en lille mølle eller på anden måde konverteres til

Vandkøl din computer og sæt varmeveksleren udenfor rummet.
Ellers ved jeg at der finedes termiske elementer som kan omdanne termisk
energi, til strøm. De er lavet af keramik, og jeg tror de hedder peltier
elementer. Men jeg tror ikke nyttevirkningen er særlig god.

Mvh
Anders Lund

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 08-05-06 14:25

"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> energi, til strøm. De er lavet af keramik, og jeg tror de hedder peltier
> elementer. Men jeg tror ikke nyttevirkningen er særlig god.
Jeg troede kun at man gå EL til kulde/varme, og ikke omvendt.Virker peltier
elementer begge veje ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Morten Kjeldgaard

Dato : 10-05-06 11:06

Anders Mølbjerg Lund wrote:
> [...]
> energi, til strøm. De er lavet af keramik, og jeg tror de hedder peltier
> elementer. Men jeg tror ikke nyttevirkningen er særlig god.

Peltier elementer køler meget effektivt lokalt men genererer _selv_ en
masse varme der skal ledes væk.

Der er ingen måde at fjerne varme på andet end at lede den et andet sted
hen. F.ex. kunne man tænke sig at lade den varme luft fra computeren drive
en lille mølle -- derved ville man omdanne energi i form a varme til
kinetisk energi i form af rotation -- men denne kinetiske energi ville igen
blive omdannet til varme i form af friktion i lejer osv.

Varme er energiens endestation, som kun midlertidigt kan omdannes til anden
energi inden den fiser ud i det store, tomme intet...

Hvad med at lufte ud

/Morten

Fra : John Larsson

Dato : 08-05-06 15:15

"Torben W. Hansen" <nospam@ins-com> writes:
>termisk
>peltier
>Jeg troede kun at man gå EL til kulde/varme, og ikke omvendt.Virker
>peltier
>elementer begge veje ?

Ja, termolementer er reversible, men effekten ved de temperturforskelle vi
taler om her, er meget lille. Ikke noget med keramik, men to forskellige
metaller der er i kontakt (fx loddet sammen) med hinanden i en sluttet
kreds. Når kontaktfladerne holdes i forskellige temperaturer, løber der en
strøm i kredsen og hvis man påtrykker en jævnspænding på kredsen (udenom
kontaktfladerne) køler hhv varmer man kontaktfladerne. Termoelementer
bruges hyppigt i kølebokse til auto/camping. Enkelte af disse bokse er
sådan konstrueret at de kan bruges til opvarmning, når man skifter
strømretning.

John

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 08-05-06 16:06

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges hyppigt i kølebokse til auto/camping. Enkelte af disse bokse er
> sådan konstrueret at de kan bruges til opvarmning, når man skifter

Jeg kender thermoelementer der benyttes til temperaturmålinger, bestående
af to forskellige metaller (som du også beskrev), men peltier elementer er
vel en helt anden teknologi - baseret på halvledere og keramik. Det var
denne type mit spørgsmål gik på - mener du at disse også er reversible ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : John Larsson

Dato : 08-05-06 17:39

> [...]
>vel en helt anden teknologi - baseret på halvledere og keramik. Det var
>denne type mit spørgsmål gik på - mener du at disse også er reversible ?

Det er det det samme! Jeg skriver bare "termoelement" på dansk!

Om du kalder det peltier- eller seebeck-effekt, kommer an på hvad du har
for historesyn. Du kan læse mere om sammenhængen her:
http://www.patent-invent.com/electricity/inventions/thermoelectricity.html

John

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 09-05-06 07:42

> Det er det det samme! Jeg skriver bare "termoelement" på dansk!

Ok - var ikke klar over at det faktisk er et og samme princip - og tak for
linket

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen