Signatur af lyd og video
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-05-06 22:33

Hej.

Jeg tænkte på om det er muligt (på en forholdsvis tilfredsstillende
måde) at fremstille en signatur af noget lyd eller video, og som kan
bruges til at repræsentere lyden/sangen eller videoen i en database.
To forskellige sange/videoer skal helst ikke give den samme signatur.

Problemet ligger i at det skal virke "lossy" så man f.eks. kan
konvertere sangen fra et lossy format til et andet og stadig opnå den
samme signatur - men inden for visse grænser. Jeg kan godt se at det
ikke vil fungere, hvis man konverterer tusindvis af (eller færre)
gange mellem forskellige lydformater og derved mister en masse
information.

Nogle der har en idé eller ved noget om det? Eller er det et område
der stadig forskes i?

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-05-06 22:50

Bjarke Walling Petersen fortalte:

> [...]
> information.
>
> Nogle der har en idé eller ved noget om det? Eller er det et område

Steganografi? ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography

Mvh
Martin
--
Det eneste der morer mig, er alt det der keder andre

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-05-06 23:14

Martin Larsen wrote:
> Bjarke Walling Petersen fortalte:
>
> Steganografi? ja.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography

Det var ikke lige det jeg tænkte på. Jeg er godt klar over at det
bliver brugt i nogle lydformater til at gemme information om sangen -
og også nogle gange som en slags "sporingsmetode".

Det jeg efterlyser er en slags "lossy hash-funktion", hvis du forstår.
Det skal virke på alle eksisterende sange, der ligger på folks
computere, og som ikke nødvendigvis er blevet indkodet specielt (a la
steganografi).

Der er i hvert fald flere ting man skal tage højde for:
- Sangen kan måske blive klippet et par millisekunder ved at
konvertere o.lign. Måske-løsning: Find et unikt synkroniseringsmærke
i sangen.
- Sangen kan enten have mange eller få samples pr. sekund. Dybe toner
bliver nogle gange fjernet. Måske-løsning: Udtag et eller flere
frekvensbånd, som man er sikker på er bevaret.
- Volumen kan skifte ved konvertering. Måske-løsning: Normaliser
tonehøjden.

Men nu ved jeg jo ikke så meget om det. Så går jeg i en helt forkert
retning?

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-05-06 23:22

> [...]

> bliver brugt i nogle lydformater til at gemme information om sangen -
> og også nogle gange som en slags "sporingsmetode".

Nej, jeg er ikke klar over hvor bredt dette begreb er, men i artiklen
findes også referencer til digitalt vandmærke.

Mvh
Martin
--
Thou shalt break them with a rod of iron

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-06 05:01

"Bjarke Walling Petersen" <bjarke.walling@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tænkte på om det er muligt (på en forholdsvis tilfredsstillende
> måde) at fremstille en signatur af noget lyd eller video, og som kan
> bruges til at repræsentere lyden/sangen eller videoen i en database.

Jeg havde på et tidspunkt noget software der kunne tagge MP3'er ud fra deres
indhold.
Dvs hash'en var ligeglad med samplingsrate og andet, men gik efter selve
sangen.
Jeg kan desværre ikke huske hvad det hed, og google gav ikke umiddelbart
noget, men det var en service hvor man kunne kontakte en database med et
udregnet hash, og få informationer om sangen tilbage.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 03-05-06 13:26

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> noget, men det var en service hvor man kunne kontakte en database med et
> udregnet hash, og få informationer om sangen tilbage.

Det er der flere CD->MP3 ripperprogrammer der kan, bl.a. Exact audio
Copy og CDex. Jeg tror faktisk det er en feature som man kan stole på at
alle seriøse ripperprogrammer har.

Til gengæld er der forskel på databaserne. Den som CDex bruger som
default er noget ringere end den som EAC har som default. Omend jeg
endnu ikke er stødt på en CD som ingen af dem kender (min smag er så
også forholdsvis mainstream...).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 03-05-06 16:59

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> Det er der flere CD->MP3 ripperprogrammer der kan, bl.a. Exact audio Copy
> og CDex. Jeg tror faktisk det er en feature som man kan stole på at alle
> seriøse ripperprogrammer har.

http://www.freedb.org/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=26#1-1

Tror mere det er baseret på for eksempel antal sange på en CD og deres
længde. Jo flere sange på skiven jo mere præcist. Derudover er det vist også
muligt at lægge en kode/stregkode på en CD, så hvis disse ikke bliver
genbrugt, vil den kunne identificere en CD med 100% sikkerhed.

Martin Rasmussen

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-05-06 04:27

Martin Rasmussen wrote:

> [...]
> også muligt at lægge en kode/stregkode på en CD, så hvis disse ikke
> bliver genbrugt, vil den kunne identificere en CD med 100% sikkerhed.

Jeg har aldrig oplevet en fejl-identificering mht. titel, men det er da
muligt at du har ret.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 04-05-06 11:44

Peter Knutsen (usenet) wrote:

http://www.freedb.org/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=26#1-1

> Jeg har aldrig oplevet en fejl-identificering mht. titel, men det er da
> muligt at du har ret.

Det har jeg, adskillige gange. Dog udelukkende med CDer der er meget
atypiske, f.eks. indeholder kun eet nummer, eller promotioncd'er, og
lignende.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the
country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag
the
people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a
parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can
always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have
to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for
lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.

- Herman Goering at the Nuremberg trials

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-05-06 10:56

> [...]
> noget, men det var en service hvor man kunne kontakte en database med et
> udregnet hash, og få informationer om sangen tilbage.

Det kunne ellers være interessant at læse mere om. Jeg har nu prøvet
at søge på Google, men uden rigtigt at finde noget.

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 13:19

Bjarke Walling Petersen wrote:

> Det kunne ellers være interessant at læse mere om. Jeg har nu prøvet
> at søge på Google, men uden rigtigt at finde noget.

Jeg synes at det ser lovende ud, hvis man søger efter "acoustic
fingerprint algorithm".

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-05-06 17:47

Michael Zedeler wrote:

> Jeg synes at det ser lovende ud, hvis man søger efter "acoustic
> fingerprint algorithm".

Ok, det var det der gjorde udslaget. De søgeord sparkede mig i gang
med nogle gode søgninger på emnet. Tak

Mvh.
Bjarke W.