fordamper klor?
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 01-05-06 17:07

Har klorbleget nogle kalksten som var blevet grimme af alger, men det er af
største vigtighed at AL klor er væk fra stenene inden de kommer i et
akvarie... jeg har skyllet dem MEGET grundigt (læs rindende vand i en skål i
ca 1 døgn) men det lugter stadig af klor...
Men, hvis nu jeg lader stenene tørre... fordamper kloren så? eller vil det
bare være det vand kloren er fortyndet op i og kloren så sætter til på
stenen??

og til akvaristerne: jeg skal under alle omstændigheder nok teste på 2
guppy'er før stenene kommer i den store balje..

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : LR

Dato : 02-05-06 08:02

> [...]
> Men, hvis nu jeg lader stenene tørre... fordamper kloren så? eller vil det
> bare være det vand kloren er fortyndet op i og kloren så sætter til på

Jeg tror stadig det vil lugte af klor - sådan er det i hvert fald med tøj.

Prøv at bade stenene i eddike (evt. den klare type som ikke misfarver) eller
en anden syreopløsning, det burde omdanne det til klorgas. Med mindre
problemet er, at klorinen er trykket ind i stenene da kalksten jo er porøse?

Lasse

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-05-06 16:01

Eh ---- det er nok noget af det Farligste man kan gøre , at blande
"klor" med syre .

Klorgas selv i små mængder er extremt giftig , --- mon ikke klor
lugten kommer af at der er blandet klor i vandet ???

Fra : LR

Dato : 03-05-06 00:41

> [...]
> Klorgas selv i små mængder er extremt giftig , --- mon ikke klor
> lugten kommer af at der er blandet klor i vandet ???

Pjat, i små mængder er det ikke farligt. En jeg kender blandede WC-rens med
klorin i toilettet (vi taler altså over en deciliter af begge dele) og det
eneste der skete var, at hun fik en stærk kemisk lugt i næsen som ikke gik
væk. Hun gik derefter til lægen som sagde, at hun bare skulle have masser af
frisk luft. Herefter gik det væk, vist dagen efter.

Når man tænker på, at der måske kun sidder et knappenålshoved af klorin inde
i stenen, så er der fuldstændigt harmløst.

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-06 07:42

LR skrev:

> Pjat, i små mængder er det ikke farligt.

Næ, det går såmænd bare i forbindelse med væsken i lungerne og
danner saltsyre, men herreste gud, det tager jo nok bare det lag
skidt der ellers sad der fra alle smøgerne ...

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 03-05-06 12:20

> Næ, det går såmænd bare i forbindelse med væsken i lungerne og
> danner saltsyre, men herreste gud, det tager jo nok bare det lag
> skidt der ellers sad der fra alle smøgerne ...

Prøv lige at tænk mere kvantitativt i stedet for kun kvalitativt

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 03-05-06 22:34

"LR" <asda@das.dd> wrote in message

> Prøv lige at tænk mere kvantitativt i stedet for kun kvalitativt

Kun i WW2-skyttegravene var der klorgas med så høj koncentration, at
lungeslimhinder skadedes

Svømmmehalder og alt andet har for lidt at ætsmidlet, til at det
skader andet end evt øjnene(der evt. bliver røde nogen timer)

Hvis tjærestoffer fra rygning gør skade på slimhinderne, så er det
efter helt andre mekanismer, og dette påvirkes ikke at klor, hverken
positivt eller negativt.

Ved al forgiftning, kan man ikke adskille kvantitet og kvalitet.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-06 18:08

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> wrote in message
> [...]
>
> og til akvaristerne: jeg skal under alle omstændigheder nok teste på
> 2 guppy'er før stenene kommer i den store balje..

Cl2 + i basisk væske skaber ClO-, det blegende hypoklorit

Jeg tror grundig skylning med postevand er nok

Hvis der ikke er klorlugt, tror jeg ikke dine to test-fisk dør

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 03-05-06 10:26

Brian Tingholm [7900] wrote:
> [...]
>
> og til akvaristerne: jeg skal under alle omstændigheder nok teste på 2
> guppy'er før stenene kommer i den store balje..

Tjah, kloren er muligvis trængt ind i de porøse kalksten som andetsteds
antydet. Behandling med syre er nok en dum ide, da syren til dels vil
angribe kalkstenene og du vil dermed få en måske uønsket patina.
Efterfølgende fjernelse af syre kan også blive problematisk, omend det
nok vil være et mindre problem til dit formål end klor er.

Måske du kan lægge dem et varmt, veludluftet sted, gerne i direkte sollys.

Varmen skulle hjælpe til at frigøre eventuelle klorrester og sollyset
vil øge nedbrydningen.

Når du har skyllet dem grundigt er der næppe nogen sundhedsrisiko, selv
med syrebehandling det svarer vel ca til det du kan lugte når du åbner
klorinbøtten. Næsen er ret fintfølende overfor klor...af gode grunde,
men der bør dog være grænser for hysteriet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-06 19:12

"Jeppe Madsen" <j@s.a.uk> skrev
> Næsen er ret fintfølende overfor klor...af gode grunde,
> men der bør dog være grænser for hysteriet.

Hvis det er hysteri, så er det muligt at fiskene er hysteriske. De kan dø af
endog ganske små forureninger. Jeg dryppede engang 2 dråber svovlsyre i 220
liter akvarium (for at forsure vandet lidt), med det resultat at alle fisk
straks gik til tælling i overfladen, de blev dog reddet af tre på hinanden
følgende vandskift. En anden gang dryppede jeg en dråbe Kobbersulfat i
fortyndet form ned, for at glæde mine planter. Det udløste straks 'hysteri',
dog kun hos en art, Pragtsmerling, de andre var ligeglade. Knivfisk kan
bruges til kemikalieanalyse, de slår alarm længe før der kan måles
nogetsomhelst i vandet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 03-05-06 19:42

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> dog kun hos en art, Pragtsmerling, de andre var ligeglade. Knivfisk kan
> bruges til kemikalieanalyse, de slår alarm længe før der kan måles

Jeg er ikke i tvivl om at fisk næppe vil bryde sig om små mængder klor.
Det var udelukkende en reference til påvirkningen af den menneskelige
organisme; en åben dunk Klorin/Klorox eller anden hypochlorit-opløsning
lugter af klor og det er let at lugte hvis det har været anvendt til
rengøring. Ligeledes anvendes klor i svømmebassiner, netop fordi det
nakker små organismer, men er forholdsvis uskadeligt for mennesker i de
anvendte mængder. Hvis OP kan lugte klor efter grundig skylning af
stenene, er der små mængder til stede og det vil næppe være godt for
hans fisk. Hysteriet ligger i anvendelsen af syre, der må antages at
frigive så små yderligere mængder at det vil være uskadeligt for mennesker.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-06 20:44

"Jeppe Madsen" <j@s.a.uk> skrev > Jeg er ikke i tvivl om at fisk næppe vil
> [...]
> hans fisk. Hysteriet ligger i anvendelsen af syre, der må antages at
> frigive så små yderligere mængder at det vil være uskadeligt for

Ja, OK. Tilbage til stenen, så tror jeg jeg ville finde mig en ny. Er der
ikke noget med at Chlor reagerer med kalk til noget der fordamper meget
langsomt? Jeg mindes at have strøet 'Chlorkalk' på min onkels minkfarm, så
lopperne ikke kunne kravle op og muntre sig med minkene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen