Svingende stang på persienne ?
Fra : Michael Andreæ

Dato : 01-05-06 15:58

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe her ?.
Jeg sidder i mit arbejds værelse, ca. 1 m. fra mit vindue som vender mod
vest. Solen står lige ind i vinduet.
Så derfor har jeg lukket persiennen.
Jeg kom lige til at dreje hovedet og lagde mærke til at stangen som man
åbner og lukker persiennen med
den hænger og svajer fra side til side. Langs med persiennen. Og det er
meget. 30-40 mm !.
Jeg har målt temp. Foran persinnen og bagved. ca. 2.5 graders foreskel. Så
hentede jeg et par stearinlys
og satte op for og se om jo var noget vind. Intet ???... Øhh
Jeg sad og drak kaffe og der var ikke en krumning i koppen. Så hvad skete
der ?.
Stangen hænger helt stille i skrivende stund ?..

Håber det er den rigtige gruppe. Det er jo nok noget videnskabligt, noget
med solen og temp. Foreskel.

Venligste hilsner

Mich.

HOV !!. Stangen er lavet af akryl,, eller noget klart plastik.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 01-05-06 16:44

Michael Andreæ wrote:
> [...]
>
> Venligste hilsner
>
> Mich.
>
> HOV !!. Stangen er lavet af akryl,, eller noget klart plastik.

Det kan være den var opladet med statisk elektricitet. Den tiltrækkes af
noget i nærheden, afgiver lidt ladning og falder lidt tilbage fordi
tiltrækningen svækkes. Ladningen opbygges ("vandrer" til stedet hvor der er
noget i nærheden) igen og tiltrækningen gentager sig. Til sidst er stangen
afladet nok til at svingningerne går i stå.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : TA

Dato : 06-05-06 03:27

"Michael Andreæ" <msa@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> der ?.
> Stangen hænger helt stille i skrivende stund ?..

Nu siger du nok, der ingen vind var, men det lyder nu mest sandsynligt, at
den varme luft mellem de lukkede persienner og vinduet er strømmet bagud-op
mellem persiennerne og derefter op langs med plaststangen og dermed sat
denne i bevægelse.

--
TA