nattesved
Fra : Filip

Dato : 01-05-06 11:30

Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
udskilles gennem huden og via luftvejene.

Filip

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 01-05-06 15:12

Filip wrote:
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.

Ikke fordi det er et specielt seriøst svar, men det afhænger meget af
hvordan det står til med luftvejene.

Hvis jeg sover med tilstoppet næse, så trækker jeg vejret gennem munden
og vågner op med en *meget* tør fornemmelse i halsen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Leo

Dato : 01-05-06 20:00

Og lige så useriøst - jeg sveder aldrig i mine luftveje!

Fra : Filip

Dato : 01-05-06 21:56

> Og lige så useriøst - jeg sveder aldrig i mine luftveje!

hehe, nej det gør jeg vist heller ikke, men hvis vi kalder det væske eller
bare vand, så kan det vel så an.

Filip

Fra : Lyrik

Dato : 02-05-06 00:37

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.
>
> Filip
+++++++++++++++++++++++++
Jeg er kunn stødt på et tal på det 1 gang i mit liv. Der stod 12 glas vand!
Om det passer ved jeg ikke.
Det var i forbindelse med en dynereklame, hvoraf det fremgik at man skulle
lufte sengetøj og se sig om efter en ny dyne engang imellem, for eksempel nu
hvor der var tilbud på en dyne.

Hilsen
jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-06 01:12

Den 02-05-06 01.37 skrev Lyrik følgende:

> Jeg er kunn stødt på et tal på det 1 gang i mit liv. Der stod 12 glas vand!

Så skal det være nogle meget små glas.

> Om det passer ved jeg ikke.

Det kræver blot lidt sund fornuft at regne ud, at det absolut ikke
passer. Hvis vi siger, at et normalt glas kan indeholde 25 centiliter,
så vil et tab på 12 glas væske betyde, at man taber sig cirka 3 kg. i
løbet af natten. Tjek selv på din vægt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Ivar

Dato : 04-05-06 22:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Tjek selv på din vægt.

Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
må være fordampning, alt andet må være negligerbart.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Filip

Dato : 05-05-06 06:16

> Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
> lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
> må være fordampning, alt andet må være negligerbart.

Nu ved jeg ikke om det er via sved eller luftvejene der kommer mest vand væk
fra kroppen. men hvis det er luftvejene, så skal man jo også tage højde for
at der kommer en hel del CO2 med ud i udåndingsluften. Denne CO2 vejer vel
også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller om det har en rolle
i vægtballancen morgen/aften.

Filip

Fra : Ole Laursen

Dato : 05-05-06 13:51

"Filip" <annonym@get2net.dk> writes:

> [...]
> også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller om det har en rolle

Så skal du også huske at tælle prutterne med.

Måske er det også sådan med gas at det holder en oppe så man faktisk
vejer mindre på vægten, ligesom et luftskib.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Ivar

Dato : 05-05-06 22:41

Filip skrev:

> Denne CO2 vejer vel også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller
> om det har en rolle i vægtballancen morgen/aften

Hmm, det er nok ikke så simpelt som jeg lage op til.
Det er rigtigt, at der forsvinder kulstof-atomer ud med
udåndingsluften.
Omvendt vil brintatomer binde ilt-atomer i kroppen i form af vand.
Så regnestykket bliver mere end en simpel subtraktion.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-05-06 18:31

Ivar wrote:

> Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
> lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
> må være fordampning, alt andet må være negligerbart.

Den energi du bruger mens du sover, til at holde livet igang, den må vel
også tælles med.
Ligesom det mave indhold, der omdannes til, hvad det nu omdannes til, også
har noget at sige.

Ivar Madsen

Fra : Ivar

Dato : 06-05-06 21:34

Ivar Madsen skrev:

> Den energi du bruger mens du sover, til at holde livet igang, den må vel
> også tælles med.

Selve energien, man bruger i løbet af en nat, vejer ingenting, eller i
hvert til fald så lidt, at verdens mest nøjagtige vægt ikke ville
kunne vise en forskel.

> Ligesom det mave indhold, der omdannes til, hvad det nu omdannes til, også
> har noget at sige.

Kemiske reaktioner i maven vil ikke have indflydelse på vægtens
visning.
Med mindre der optages eller afgives atomer fra luften. Hvilket der
jo faktisk gør.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Mikkel Lund

Dato : 02-05-06 09:12

Filip skrev:
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.
>
> Filip

http://www.ajungilak.no
står der:
"...remember the human body gives off about 1/3 of a litre of
perspiration each night."
Men jeg kunne forstille mig at det er meget individuelt.

Mikkel

Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-06 18:17

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det
> der udskilles gennem huden og via luftvejene.

Vanddamp i udåndingsluften er nok ret konstant, afhængig af
legemstemperaturen

Dengang jeg blev forkølet 1-2 gange om året, oplevede jeg feber med
nattesved - aldrig siden. Mon ikke man skal være stresset for at
udskille vand, der suges op af bomuldssengetøjet. Der er ihvertfald
ikke meget fordampning i det uventilerede luftrum under dynen., der
hurtigt bliver fyldt af mættede vanddampe.