Ekstrabladets brandert formel
Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 29-04-06 16:49

Er der nogen der kan få deres elendigt opstillede formler til at gi mening?

Umiddelbart
a.. For kvinder:
12 x antal genstande : 0,55 x din vægt i kg = promille

a.. For mænd:
12 x antal genstande : 0,68 x din vægt i kg = promille

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-04-06 18:34

> a.. For mænd:
> 12 x antal genstande : 0,68 x din vægt i kg = promille

(12 x 4) / (0.68 x 80 ) = 0.9.

Lyder rimeligt.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 01-05-06 03:57

Uffe Kousgaard wrote:

> (12 x 4) / (0.68 x 80 ) = 0.9.

Også sådan jeg vil tolke det.

> Lyder rimeligt.

Tjoo, formlen passer vel _nogenlunde_. Men uden at havde det mindste
bevis for det, vil jeg tro, at promillen ikke er lineær afhængig af
antallet af genstande.

Synes jeg havde noget om det i kemi i gymnasiet, men jeg kan jo let
huske forkert.
Nogen der ved om jeg tager fejl?

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-06 08:18

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Tjoo, formlen passer vel _nogenlunde_. Men uden at havde det mindste bevis
> for det, vil jeg tro, at promillen ikke er lineær afhængig af antallet af
> genstande.

Promillen angiver andelen af alkohol i kroppens væskefase. Det er en liniær
udvikling.
Hvis man indtager alkohol over tid vil der samtidig ske en forbrænding i
størrelsesordenen 1 genstand/time

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-06 23:11

"Søren Christensen [8000]" <5161120m001NOOOOSPAM@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:44538aeb$0$11673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> 12 x antal genstande : 0,55 x din vægt i kg = promille
> a.. For mænd:
> 12 x antal genstande : 0,68 x din vægt i kg = promille

12 g/genstand * x genstande / 0,55 vand/kropsvægt * y kg kropsvægt

Over brøkstregen har du antal gram alkohol indtaget, under brøkstregen har
du antal kg væskefase i kroppen (mænd har en anden væskeandel end kvinder

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 03-05-06 07:41

> Over brøkstregen har du antal gram alkohol indtaget, under brøkstregen har
> du antal kg væskefase i kroppen (mænd har en anden væskeandel end kvinder

Naturligvis, når man siger det sådan er det jo indlysende. Synes nu godt
lige ekstrabladet kunne have fyret et par paranteser af uden at der var gået
noget af dem af den grund

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-05-06 12:31

Søren Christensen [8000] wrote:

> Naturligvis, når man siger det sådan er det jo indlysende. Synes nu
> godt lige ekstrabladet kunne have fyret et par paranteser af uden at
> der var gået noget af dem af den grund

Med eller uden paranteser giver samme resultat ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-06 15:37

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Med eller uden paranteser giver samme resultat ...

Nej.

12 * 10 / 5 * 2 = 48

12 * 10 / (5 * 2) = 12

12 * 10
----------- = 12
5 * 2

--
Bertel

Fra : Gismo

Dato : 03-05-06 19:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej.
>
> 12 * 10 / 5 * 2 = 48
>
> 12 * 10 / (5 * 2) = 12
>
> 12 * 10
> ----------- = 12
> 5 * 2

Tror du skal have dine skolepenge igen. 12 * 10 / 5 * 2 = 12 og ikke 48

Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du aldrig få 48 - Hvorfor? *
stykkerne regnes før / ;)

--
Gismo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 11:31

Klart - jeg ved ikke hvad jeg tænkte på da jeg skrev det ... :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-06 20:25

Scripsit "Gismo" <ask@me.plz>

> Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du aldrig få 48 - Hvorfor? *
> stykkerne regnes før / ;)

Det er der én konvention der siger. Du tror åbenbart at den konvention
er den eneste. Deri tager du fejl. Den er faktisk temmelig sjælden.

Det almindelige (brugt fx i alle de programmeringssprog jeg kender,
hvor spørgsmålet er relevant) er at multiplikation og division har
samme prioritet og associerer til venstre.

--
Henning Makholm "I can get fat! I can sing!"

Fra : Gismo

Dato : 03-05-06 21:07

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
> hvor spørgsmålet er relevant) er at multiplikation og division har
> samme prioritet og associerer til venstre.

Kloge folk kan få 2 + 2 til at gi 5.

Når EB kommer med en formel må man antage at den er skrevet til deres
bruger. Altså normale folk som ikke nødvendigvis kan div.
programmeringssprog. Når man regner normalt kommer multiplikation før
division.

--
Gismo

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-05-06 22:17

Gismo wrote:

> [...]
> bruger. Altså normale folk som ikke nødvendigvis kan div.
> programmeringssprog. Når man regner normalt kommer multiplikation før

Kilde?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Gismo

Dato : 03-05-06 22:22

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Kilde?

Vil du have en kilde til at multiplikation kommer før division?
Så kan jeg anbefale en 3. klasse matematik bog.

--
Gismo

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-05-06 22:29

Gismo wrote:
> Vil du have en kilde til at multiplikation kommer før division?
> Så kan jeg anbefale en 3. klasse matematik bog.

Hvilken?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 03-05-06 22:57

Gismo wrote:

> Vil du have en kilde til at multiplikation kommer før division?
> Så kan jeg anbefale en 3. klasse matematik bog.

I alle matematikbøger jeg har haft (lige fra folkeskolen til
universitetet) har det været som beskrevet af Henning Makholm. ("at

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-06 23:12

Gismo skrev:

> Vil du have en kilde til at multiplikation kommer før division?
> Så kan jeg anbefale en 3. klasse matematik bog.

Det er en glimrende kilde, men den siger det modsatte af det du
postulerer. Og jeg har kendskab til i hvert fald 10 forskellige
matematiksystemer til undervisning i folkeskolen fra 1. til 10.
klasse.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-05-06 23:36

Bertel Lund Hansen fortalte:

> [...]
> postulerer. Og jeg har kendskab til i hvert fald 10 forskellige
> matematiksystemer til undervisning i folkeskolen fra 1. til 10.

Kalder man 3. klasses regnehæfte for matematik?

Mvh
Martin
--
Det blev ikke jugend, men skønvirke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 11:44

Martin Larsen skrev:

> Kalder man 3. klasses regnehæfte for matematik?

Faget hedder matematik og det har det heddet i den tid jeg har
arbejdet som lærer.

I de fleste bogsystemer til folkeskolen, jeg lige husker navnet
på, indgår "matematik" - "Matematik", "Hej matematik", "Matema"
osv.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-05-06 13:40

> [...]
> 12 x antal genstande : 0,55 x din vægt i kg = promille
>
> a.. For mænd:
> 12 x antal genstande : 0,68 x din vægt i kg = promille

Så mangler vi bare lige den meget vigtige variabel TID...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-05-06 11:33

Christian R. Larsen wrote:
> "Søren Christensen [8000]" <5161120m001NOOOOSPAM@stofanet.dk> skrev i

> Så mangler vi bare lige den meget vigtige variabel TID...

Der skyldes vist bare ned i en slurk .. :)

--
Per, Esbjerg